automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

Letecká doprava

17.3.2007

E-mail

 

 

 

 

 

Letecká doprava

Co děláte odpoledne? 
Máme tip, skočte si na ženevský autosalon


V Boeingu kolem Prahy

Co nového na Ruzyni


Rekord SkyEurope
Boeing 737přeletěl 
ze Seattlu do Prahy bez mezipřistání

Velký horský nástup
Se SkyEurope do Grenoblu a Turína

Nové destinace z Ruzyně

Co si můžete vzít do kabiny letadla?

Jak jsme letěli pro "Bulíka"
aneb na návštěvě u největšího výrobce letadel na světě

Linky Praha - Londýn a Praha-Varšava otevřeny před šedesáti lety

Letecká doprava v Praze vzkvétá

SkyEurope – pražská dvojčata v plném nasazení

Boeingem 737 po hradech a zámcích

SkyEurope v Praze

Rozlítaný král

Z pražského letiště se stává středoevropský gigant

Víme, co všechno zahrnují letištní poplatky?

A 380 zahájil s motory Rolls Royce

easyJet přivítal stý letoun

Bouřlivý rozvoj dopravního letectví v Čechách

Největší Airbus s pneumatikami Michelin
Gigant roluje, aneb nová éra letectví
Discovery Travel - létá pravidelně do Ostravy
Discovery Travel - létá jinak
Soul - Praha
nonstop v pohodlí
SmartWings
příjemná překvapení
Zahájení s rozpaky
Britsh Airways otevřela historicky první spoj Prahy s londýnským letištěm Gatwick
Travel Service zahájí provoz nízkotarifních linek

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

Co děláte odpoledne? 
Máme tip, skočte si na ženevský autosalon


Zítra, v neděli, máte poslední šanci k prohlédnutí letošního ženevského autosalonu.

Určitě to znáte. Rádi byste se podívali na některou význačnou evropskou výstavu či autosalon, ale děsí vás představa kolik tou cestou strávíte času. Pakliže není akce  někde kousek za hranicemi, čekají vás hodiny na přetížených evropských silnicích,  v lepším případě letadlo, další cesty do hotelu, z hotelu na výstaviště. Prostě samé přemísťováni. Poprvé úžasné, popáté normální a po dvacáté většinou otravné. 


Nová "čtyřstovka" opouští dráhu 24 pražského letiště Ruzyně

V nové "čtyřstovce" jsou velmi pohodlné kožené sedačky a celý interier působí velmi útulně.

Cestu můžete v některých případech výrazně zkrátit. A právě takovým místem je například ženevský autosalon. Ten je v podstatě na letišti, respektive za silnicí. Jakmile pojmete tento nápad, zdaleka ještě není vyhráno. Druhou poměrně důležitou podmínkou je fakt, že ve správnou dobu tam i zpět musí  letět nějaké letadlo. A to zas není tak samozřejmé. Do Ženevy sice z Prahy létá několik leteckých společností,  jediná však dvakrát denně. Flybaboo má na této trase  první a také poslední spojení. Odlet z Prahy 9:50 přílet do Ženevy 11:35. Odlet z Ženevy 17:15 přílet do Prahy v 19:00. No mohlo to být o trochu delší, ale jdu do 
                                                                toho.  

Flybaboo v pohodě a neformálně

Poslední rok mám neuvěřitelné štěstí na lety s úplně novými letadly. Pominu-li červnový předávací let B 737-700 ze Seattlu do Bratislavy, tak během posledního roku jsem letěl například s dvanáct dní starým letadlem dokonce i dvoudenním.  Byly to ale  Boeingy a Airbusy.  V „třídenním vrtuláku“ jsem ještě nikdy neseděl. 


Ne nezastavila se nám levá vrtule. Pouze jsme na okamžik "zastavili" čas, aby byla lépe vidět. Okolí Ženevy s Alpami a krásnými jezery.

První Dash 8 série 400 patří mezi novou generaci turbovrtulových letounů, které se od tryskových letounů liší podstatně méně než tomu bylo dříve. Je neuvěřitelné jak může vývojem  tentýž typ změnit své vlastnosti. Nová čtyřstovka je relativně neuvěřitelně


Ne, to nejvýraznější na snímku není letiště, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale budovy ženevského autosalonu.

tichá subjektivně vyniká výrazným přebytkem výkonu při vzletu a je, jak již bylo řečeno jedním z mála současným turbovrtulových regionálních strojů, které se komfortem výrazně  blíží letadlům proudovým. Díky výrazně nižší letové výšce než u tryskových letadel  se pak  na palubě můžete cítit jako při práci s Google Earth. Vše je jak na dlani.

Flybaboo je pozoruhodné hned z několika důvodů. Přestože zatím vlastní pouze tři letadla a ceny má velmi zajímavé, není to rozhodně  žádná „nízkonákladovka“. Nejenže tu dostanete zdarma kávu, čaj, či nealkoholické nápoje, ale také jídlo a to ne ledajaké. Flybaboo spolupracuje s prestižní ženevskou pizzerií, která dodává na palubu vybrané delikatesy. Zdá se vám to samozřejmé? Zdaleka tomu tak není. Jenom pro srovnání. Stejným typem jsem cestoval naposledy se společností SAS minulý rok z Prahy do Kodaně. Rozdíl až neuvěřitelný. Na mém letu mezi Prahou a Kodaní byly například oboustranně neskutečně špinavá okna, která neprokoukla ani po 


Nejnápadnější na novém letounu Flybaboo Dash 8 serie 400 je především nová šestilistá vrtule, která pomáhá nejen lépe optimalizovat výkon motorů, ale také zajišťuje podstatně tišší provoz a minimalizuje vibrace.

několikaminutovém drhnutí palubními ubrousky. Neuchvátil mě ani upjatý a neosobní palubní personál. Nehovoře o tom, že v tradiční letecké společnosti jakou SAS bezesporu  je, bych  automaticky očekával základní bezplatný servis, tedy alespoň nealkoholické nápoje a minimální občerstvení. Zvláště při cenách  zpáteční letenky od 4 160 Kč do 16 720 Kč, jak nás informovala pracovnice SAS. U této společnosti  se však vše platí, včetně bagety či minerálky.  Nekoupíte-li si ovšem specielní letenku v business class, která stojí ovšem kolem 25 000 Kč.

Po zimní Evropě v saku

Na zpáteční cestě nás v premiéře doprovázela i česky hovořící letuška Helena

Musím se přiznat, že ač jsem toho nacestoval v životě již dost, ještě nikdy jsem se počátkem března nevydal na cesty pouze v tričku a saku. Ostatně toto je další výhoda popisované cesty. Žádná zavazadla navíc, v mém případě pouze fotoaparáty a to je vše. Výhody asi netřeba zdůrazňovat. Nic není potřeba během cesty  ukládat.  Prostě je to tak, jako byste byli pár kilometrů od domu a na parkovišti měli auto. Je to velmi pohodlné a příjemné.

Zatímco jsem měl z počátku  pocit, že vše budu stíhat s malou časovou rezervou, ukázalo se, že stačí vše naplánovat  a i pět hodin na autosalonu pak může být zcela dostačující doba. Dokonce jsem ve finále zjistil, že  poslední půlhodinu nemám vlastně již skoro co dělat. Také v letadle na cestě zpět nás čekalo  příjemné překvapení v podobě premiéry. Flybaboo poprvé na tento let nasadily česky hovořící stevardku, která kromě zde samozřejmé francouzštiny a klasické angličtiny zpříjemňovala let cestujícím Čechům. I to je velmi sympatická drobnost,  která jenom dokresluje jedno ze čtyř hodnotových kritérií  společnosti .“Detaily dělají rozdíl a vytvářejí hodnoty“. 


Posádka si velmi pochvaluje novou "čtyřstovku". Ta je nejen podstatně tišší, má větší kapacitu, ale také podstatně modernější ovládání stroje pomocí velkoplošných sdružených displejů.

Mladí top manageři –nový pohled

Asi to nebude náhoda, ale stále více se ukazuje, že relativně velmi mladí šéfové se špičkovým vzděláním jsou ti, kteří přinášejí do letectví nové impulzy a nastiňují nové cesty, Například generální ředitel velmi úspěšné středoevropské letecké společnosti Sky Europe Chris Mandel je 33 letý. Také Managing Director Flybaboo Julian Cook je stejně starý a jeho   managment  je na tom obdobně. A netradiční myšlení a nové cesty jsou patrné nejen na palubě letadla, ale i na dynamice  růstu.

Na Flybaboo  jsou kromě servisu velmi zajímavé i  destinace,  a také plánované nákupy nových letadel. Vedle dvou nových Dash  8 série 400  by to měly být v blízké době i hypermoderní regionální   sto šestimístné Embraery 190 s doletem 4200 km. Tento proudový stroj je celosvětově považován za jeden z nejlepších regionálních letounů na světě.  I když se může zdát, že se to  Čechů netýká, protože základnu má Flybaboo v Ženevě, opak jest pravdou. Kromě Ženevy je možné létat například  na Ibizu do Benátek do španělské Valencie, Marseille, Nice či do samotného srdce riviéri St Tropez. Další zajímavá a z Prahy nelítaná je destinace  je Olbia na Sardinii. 

Nové mladé aerolinie jsou podle mého názoru výrazným trumfem letectví. Svým přístupem k cestujícím posouvají kvalitu a úroveň služeb o mnoho více , než některé společnosti tradiční, které pak mohou vedle nich působit  lehce zkostnatěle. Domnívám se, že rozumný přístup k zákazníkovi bez zbytečného rutinního klišé bude stále více slavit úspěch. A pak bude samozřejmě i podobný  způsob cestování jako jsou jednodenní letecké cestování nacházet stále většího uplatnění i u nás. A nejen při služebních cestách  ale také například právě při návštěvách významných kulturních či sportovních akcí.                                            

                                                                                  /per/