automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

Letecká doprava

9.8.2006

E-mail

 

 

 

 

 

Letecká doprava

Co si můžete vzít do kabiny letadla?

Jak jsme letěli pro "Bulíka"
aneb na návštěvě u největšího výrobce letadel na světě

Linky Praha - Londýn a Praha-Varšava otevřeny před šedesáti lety

Letecká doprava v Praze vzkvétá

SkyEurope – pražská dvojčata v plném nasazení

Boeingem 737 po hradech a zámcích

SkyEurope v Praze

Rozlítaný král

Z pražského letiště se stává středoevropský gigant

Víme, co všechno zahrnují letištní poplatky?

A 380 zahájil s motory Rolls Royce

easyJet přivítal stý letoun

Bouřlivý rozvoj dopravního letectví v Čechách

Největší Airbus s pneumatikami Michelin
Gigant roluje, aneb nová éra letectví
Discovery Travel - létá pravidelně do Ostravy
Discovery Travel - létá jinak
Soul - Praha
nonstop v pohodlí
SmartWings
příjemná překvapení
Zahájení s rozpaky
Britsh Airways otevřela historicky první spoj Prahy s londýnským letištěm Gatwick
Travel Service zahájí provoz nízkotarifních linek

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

Jak jsme letěli pro „Bulíka“


aneb na návštěvě u největšího výrobce letadel na světě

Když se řekne  Boeing, tak se mi vybaví především obrovská tradice v letectví. Již po desetiletí patří k absolutní světové špici, jeho letadla létají po celém světě a tisícové série jednotlivých modelů jsou doslova úctyhodné. Začátkem letošního roku byl vyroben například „pětitisící“ Boeing 737. Minulý měsíc zástupci firmy předali „dvoutisící“ B 737 NG New Generation. Pojmy jako „Jumbo“ či „Triple Seven“  /B-747, B-777/ jsou stejně pověstné jako legendární citově zbarvená přezdívka „Bulík“, která jasně naznačuje, že „sedmtřisedmička“ je  nejen do nepohody, ale také že si nechá leccos líbit.

Boeing je nejen charismatický  výrobce letadel, jež po léta fascinuje generace milovníků létání, ale i rekordů má na rozdávání. Nejen po mnoho let nepřekonané Jumbo či „triplsevn“, největší dvoumotorový stroj na světě.  Strhující však Boeing není jen v konstrukci a vlastnostech svých letadel, ale i  výrobě, kde se často používají unikátní technologie. Prvenství má však i v jiných oblastech. Jen pro zajímavost  „Jumba“  a 777 se vyrábějí v absolutně největší hale na světě, která kdy byla postavena.

Není tedy divu, že když jsem nedávno dostal pozvání od Boeingu a  SkyEurope, která je v současné době v Praze strojově bezkonkurenčně nejmoderněji vybavenou leteckou společností k návštěvě výrobních závodů, bylo na první pohled zcela jasné, zdali strávím konec června na mistrovství světa ve fotbale /kam jsem měl původně namířeno/ či v americkém Seattlu. Mimo jiné i proto, že součástí tohoto „tripu“ byla i poměrně nestandardní cesta zpět do Evropy. Z linky si prostě „vezmeme“ ten správný stroj, pátý v pořadí OM-NGE a vydáme se s ním přes Grónsko na mateřskou základnu SkyEurope do Bratislavy.

Již začátek byl naprosto úžasný. Sraz totiž nebyl v Praze či Bratislavě, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale v Seattlu na letišti. I když v okolí amerického „města letadel“ jsou nejméně čtyři letišťě, kde mohou přistávat největší stroje, pro běžnou dopravu slouží v současné době jediné, a to Seattle Tacoma. Sraz byl devatenáctého a stačilo pouze zavolat nebo poslat mail v kolik přiletíte. 

Jak se dostat do Seattlu

Vzhledem k tomu, že Seattle leží v severní části západního pobřeží USA, skýtá se pro každého cestovatele nepřeberné množství možností jak se tam dostat. Podle zvolené trasy můžete strávit v letadle čistého času od 12 až do 25 hod. Možností je opravdu hodně. První, která mne zpočátku uchvátila, vedla lehce kolem světa z Prahy přes některý evropský hub do některého asijského města jako je například Singapur, Soul, či Hongkong. Pak již přímo přes Pacifik do Seattlu. Romantické představy mne však opustily velmi záhy. Při sečtení celkové doby, kterou strávím v letadle jsem si uvědomil jak asi budu schopen vnímat a pracovat v cílové destinaci. Kdybych však jel na dovolenou, některá z obdobných tras by určitě zvítězila. Druhou a většinou leteckými společnostmi nabízenou variantou byl let s dvojím mezipřistáním, jedním Evropě druhým v Americe. Také zde bylo mnoho variant. Z Londýna, Paříže, Frankfurtu či Amsterodamu na jedné straně až po New York, Atlantu Miami, Chicago, Los Angeles či Cincinety na straně druhé. Samozřejmě také lákavé pro každého, kdo má rád mnoho letadel pohromadě. Letová doba zhruba 17 až 20 hodin a většinou k prasknutí přetížená jmenovaná  letiště a z toho pramenící možnost případných problémů rozhodly o tom, že i tuto variantu jsem posléze vzdal.

Po podrobném prostudování jsem usoudil, že absolutně nejlepší pro cestu z Evropy do Seattlu je v tomto případě letět s některou evropskou společností přes Island a Grónsko přímo do Seattlu. Zde sice bylo variant relativně málo, ale v součtu pro a proti to bylo zcela jistě nejlepší řešení. Vzhledem k tomu, že u interkontinentálních letů preferuji čtyřmotorová letadla, pak jednoznačnou volbou byly pouze dvě varianty s „Jumbem“ či  Airbusem  A 340.  Optimální  let se 747 jsem nenašel, naopak „třistačtyřicítka“ od SAS byla k tomuto účelu jak „ulitá“. Jednak je to letadlo velmi dobré a když pro nic jiného tak pro srovnání s konkurencí, ke které právě směřuji.

Po skončení  „trasového  studia“ jsem si řekl, že by bylo dobré mé výsledky zkoumání konzultovat,  protože pouhý internet a jisté znalosti prostředí, které mám za léta psaní o letadlech ještě nemusí znamenat tu zcela nejlepší  volbu. Ke konzultaci jsem zvolil Student Agency, a to hned ze dvou důvodů. I když to možná může působit jako reklama, v minulosti jsem se na tuto agenturu několikrát obrátil v různých oblastech a vždy bylo vše O.K. Za druhé mne zajímalo jak pracuje náš nejúspěšnější prodejce letenek. A jak se záhy ukázalo, byla to volba ještě lepší, než se dalo předpokládat. Nejen to, že aniž  bych se slovem zmínil o svých preferencích, byla mi na tuto trasu doporučena mnou preferovaná linka  SAS. K mému velkému úžasu ještě o polovinu levněji, než činila ta nejlepší nabídka včetně samotné letecké společnosti. Zhruba za 14 800 Kč i s letištními poplatky, tedy více než o polovinu levněji, než za co absolvovali let kolegové, kteří dílem letěli část trasy se mnou, dílem pak trasou obdobnou.  Rozdíl byl pouze v tom, že má letenka stála o polovinu méně než letenky ostatní.

Seattle, město ve znamení Boeinga

Seattle je svým způsobem úžasným městem. Z mnoha důvodů. Na rozdíl od většiny velkých amerických měst je tu velmi příjemné mírné i když často i deštivé počasí. V létě tu není nesnesitelné vedro a v zimě zde není ani nepříjemná zima. Zatímco v červenci a v srpnu je průměrná teplota kolem 24 stupňů, tak prosincové či lednové teploty neklesají pod nulu. Seattle ovlivnili zcela jistě nejvíce dva muži. Oba pak poznamenali nejen americkou, ale i světovou historii zásadním způsobem. Zatímco nejbohatší muž světa, král Microsoftu, Bill Gates dal světu například Windows či Office, tak  William Edward Boeing postavil základy pro největší letecké impérium na světě. Ostatně touha létat je vidět v městě na každém kroku. Jak již bylo řečeno, v nejbližší vzdálenosti od „city“ je několik letištˇ. Součástí veřejného  Boeing Field je i velká základna malých sportovních strojů a samozřejmě i legendární Museum of flight. Jedno z největších ve svém oboru na světě. Od dob průkopníka Wiliama Boeinga se zachovala i obrovská obliba hydroplánů, kterých je za slunného počasí vidět nad městem větší počet. Největším symbolem a také jedním z největších zaměstnavatelů je Boeing, především pak jeho blízké  závody v Rentonu a Everettu, z kterých přineseme v blízké době samostatnou reportáž.

Seattle - Boeing Field /King County

Šancí jak letět z  Boeing Fieldu na interkontinentální trase není mnoho. První a přiznám, že asi nejzajímavější, je mít nejméně jednu zbytečnou miliardu korun /což je momentálně cena nejlevnějšího dopravního Boeingu konkrétně pak 737 NG/, nebo musíte být členy posádky, která jej letí převzít. Další variantou je /a to byl náš příběh/, že musíte být Boeingem pozváni. Každopádně odlétat z tohoto letiště je obrovský zážitek. Letiště je sice relativně obrovské, ale díky současnému poslání má pouze maličkou odbavovací „haličku“, respektive ani haličku ne, protože ta slouží i desítkám dalších účelů. Tedy odletové prostory jsou jedna pěkná místnost vybavená pohodlnými křesly.  Ten kdo zná velmi přísné a často i značně komisní americké imigrační úředníky, musí na tomto letišti zaplesat nadšením. Zde se totiž  vůbec nechodí mezi provazy natož pak ve frontách. Co více, zde žádné přepážky neexistují. Pouze jedna milá dáma u vedlejšího stolu volá jednotlivě k sobě zúčastněné, kontroluje pasy a odškrtává si jména na seznamu. Původně jsme se domnívali, že tak rafinovaně pomáhá imigrační policii, aby měla vše řádně připraveno, ale později jsme pochopili, že tomu tak není a že jsme právě absolvovali pasovou kontrolu, určitě jednu z absolutně nejpříjemnějších vůbec.

Před lety sloužil  Boeing Field /King County  jako mezinárodní letiště pro Seattle a zároveň i pro Boeing. Stačí se však mrknout na frekvenci dopravních linek v této oblasti a produkci továrny a je zcela zřetelné, že dříve či později se muselo najít řešení s oddělenými letišti. Pro dopravní linky tak slouží nedaleké mezinárodní letiště Seattle-Tacoma Int'l Airport. V posledních letech se však někteří velcí dopravci  /jako například Southwest Airlines/ chtěli vrátit, avšak vzhledem k nedostatečné kapacitě letiště obdobné aktivity skončily nezdarem. Na letišti je tak stále především základna Boeingu, je zde také tradičně velký hub letecké pošty i velmi silné zázemí sportovního létání. Jestli se někdo domnívá, že Boeing Field je první letiště, odkud se nové stroje odlepí, tak to je omyl. Tady se stroje pouze drobně dolaďují, či předávají zákazníkům, kouzlo z volného letu však získávají přímo u svých výrobních hal v blízkém sousedství. Velké letouny jako je Jumbo či 777 v Everetu na Snohomish County Airport/Paine Field.  737 NG a v nedávné budoucnosti i 757 se rodí v závodě Rentonu, kde je od Renton Municipal Airport dělí pouze dva maličké můstky přes místní potok.

Vzhůru do Bratislavy

Boeing 737 je letounem pro krátké a střední tratě. Z toho tedy zcela jasně vyplývá, že není vhodný k dlouhým mezikontinentálním letům. Ale vše je relativní. Samozřejmě, že i tuto vzdálenost bez problému zvládne. Pouze však za dodržení určitých podmínek.  Hlavním kritériem, respektive možným omezením, je nejdelší povolená doba  letu od nejbližšího letiště. Podle toho se také řídí trasa. Samozřejmě nejvíce mohou mezikontinentální čtyřmotorová letadla, pak třímotorová, speciální dvoumotorová a relativně nejkratší jsou  „dvoumotoráky“ pro krátké tratě. Ty by měly být v každém bodu letu vzdálené od nejbližšího záložního letiště maximálně hodinu letu z každého bodu plánované trasy. I když přelet nového stroje je vždy o něčem jiném než běžné linky, byl jsem velmi zvědav jak se náš OM-NGE srovná s mnohonásobně delší tratí, než na které bude normálně sloužit.

Když se dodává nový letoun třeba ze Seattle do L.A. či Toronta nebo Airbus z Tolouse do Prahy či Frankfurtu, tak je vlastně dodávací let svým charakterem velmi podobný těm linkovým . Když pro nic jiného, tak pro značné množství letišť. Když například letíte v kokpitu a máte možnost sledovat celé panorama před sebou, zdá se vám  Evropa  letišti doslova „prošpikovaná“. Každou chvíli pod sebou máte runway, ať již civilní či vojenskou základnu, tedy naprostá pohoda. Zcela jiná situace je, když si prohlédnete, jak vypadá trasa ze Seattlu do Evropy.

Vyhrazeno  profíkům

Přiznám se, že když jsem poprvé slyšel, že zalétávání nového letounu trvá pouhých dvakrát 2 hodiny 20 minut a tedy i na cestu do Bratislavy bude mít za sebou pouhých necelých pět hodin letu, tak jsem v prvním  okamžiku zalitoval, že jsem si neopatřil i zpáteční letenku na „normální“ linku. Vzápětí jsem si však uvědomil, že v době dokonalých computerových analýz je všechno jinak. Počty jsou jednoduché. V historii bylo vyrobeno 5 000 B 737. Velká část z nich byla přepravena evropským aeroliniím po identické trase. Tedy kdyby byly jakékoliv problémy s lety na těchto delších dodávacích trasách, režim zalétávání by byl nepochybně delší. Přesto se mi zdá úžasné když se letoun vydá  takřka rovnou z linky více než 11 000 kilometrů dlouhý, pravděpodobně nejdelší let ve svém „životě“  /pakliže nebude průběhem času prodán třeba zpět do US či Austrálie/.  Je jasné, že na rozdíl třeba od aut, kde mohou být relativně i zásadní problémy, které se vyřeší během záruční doby, u letadel to prostě nejde.

Samotný  let  je možné komentovat pouze v superlativech. Poslední generace  Boeingů 737 NG pro krátké a střední tratě je od interkontinentálních  letounů  rozdílná především pouze roztečí sedadel a doletem. Vzhledem k tomu, že nás letělo méně než dvacet /kompletně i s rozšířenou  posádkou/ bez problému jsme i s výraznou palivovou rezervou  zvládli celou trasu mezi Seattlem a Bratislavou s pouhým jedním mezipřistáním v Keflavíku na Islandu.

Největší viditelný rozdíl mezi klasickými 737 a New Generacion je v kokpitu. Desítky malých, většinou jednoúčelových kontrolních přístrojů, je zde soustředěno do několika velkoformátových displejů, které nejen srozumitelněji informují piloty v širších souvislostech, ale umožňují i přizpůsobit přepínání do různých módů a tím přispívat k maximální pohodě posádky. /Horší už jsou pro fotografy, protože často velké plochy displejů i přes antireflexní úpravu nezabrání nežádoucím světelným odrazům/. To co není vidět, jsou především zcela nové navigační prvky, které umožňují bezpečný průběh letu i za velmi nepříznivých podmínek.

Létání v létě, v blízkosti Severního polárního kruhu má jednu velkou výhodu. Skoro stále je světlo a není li výraznější oblačnost, můžete si dosyta prohlížet okolní krajinu. Zatímco směrem do Seattlu jsem z Kodaně odletěl zhruba před 16 hodinou a do cíle jsme dorazili v 16 hodin, tedy celou cestu jsme v podstatě letěli s časem, zpět jsme ze Seattlu odletěli v půlnoci. Díky tomu, že jsme letěli na sever, již zanedlouho tma zmizela a opět jsme celou trasu překonali za denního světla. Stmívat se začalo teprve nad Brnem. V doslova v reklamním západu slunce dosedlo „éčko“ na přistávací plochu letiště Ivanka. Dalších 27 Boeingů pro společnost SkyEurope by mělo v nejbližších  letech absolvovat stejnou trasu. Toto byl pátý ze šestnácti pevně objednaných, na dalších šestnáct má SkyEurope opci.

                                                                                        Petr Řezáč