automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

Letecká doprava

23.2.2005

E-mail

 

 

 

 

 

Letecká doprava

Gigant roluje, aneb nová éra letectví
Discovery Travel - létá pravidelně do Ostravy
Discovery Travel - létá jinak
Soul - Praha
nonstop v pohodlí
SmartWings
příjemná překvapení
Zahájení s rozpaky
Britsh Airways otevřela historicky první spoj Prahy s londýnským letištěm Gatwick
Travel Service zahájí provoz nízkotarifních linek

 

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

  Největší Airbus s pneumatikami Michelin

Michelin dokončil vývoj velmi lehké pneumatiky pro nedávno představené největší dopravní letadlo světa, Airbus A380. Pneumatika na bázi technologie NZG je schopná nést váhu 33 tun při rychlosti 378 km/h, a to při vlastní hmotnosti pouhých 360 kilogramů. To také bylo klíčovým požadavkem společnosti Airbus.

Tento úspěch pečetí úzkou spolupráci mezi společností Airbus a Michelin, která byla započata před devíti lety. Volba Airbusu pro Michelin je důkazem, že je možné jít až za hranu technologických možností.

 


Létáme stále výš

Létání je vášeň, která žene Michelin neustále kupředu. Už v roce 1908 vytvořil Michelin cenu pro prvního letce, který přeletěl trasu z Paříže do Clermont Ferrand, kde společnost Michelin vznikla. O mnoho let později, v roce 1981, představil Michelin leteckému průmyslu svou radiální technologii prostřednictvím modelu Michelin Air X, který poprvé letěl na letadle Mirage 3. Vývoj „obutí letadel“ dosáhl stavu, kdy dnes Michelin vyrábí pneumatiky pro mnoho letadel včetně vesmírných raketoplánů.

Laik si může jen stěží představit, co všechno je k výrobě letecké pneumatiky zapotřebí. Taková „guma“ musí vydržet maximální zrychlení, celkovou rychlost i teplotní změny. Při vzletu je vystavena rychlosti až 360 km/h a „drží“ hmotnost až 30 tun. Při přistání se pneumatika zahřeje na teplotu až 100 °Celsia a to většinou krátce poté, co má při letu teplotu minus 45 stupňů. Navíc jsou zde požadavky konstruktérů moderních strojů na pneumatiky – tedy být menší a lehčí, aby bylo v letadle více místa a samotný stroj ubral na váze.

S pneumatikami Michelin se vznáší celý svět

Na základě požadavků společností a také typů letadel vyvíjí a vyrábí Michelin čtyři odlišné technologie pneumatik: bias-ply, Orion bias-ply, classic radial-ply a NZG radial-ply. Poslední typ technologie byl použit při výrobě pneumatiky pro Airbus A380. Největší výhoda těchto radiálních pneumatik je v tom, že mají hmotnost až o 30 % menší než ostatní typy, což letecké společnosti vítají. Když je používají, ušetří jejich letadla palivo a na palubu tak mohou usadit více pasažérů. Radiální pneumatiky od Michelinu našly uplatnění i ve vojenství – vydrží totiž nepřetržité „otáčení“ letadla mezi misemi.

Starší než letecké pneumatiky typu radial-ply jsou bias-ply. Ty byly použity na letadla jako první. A věrně slouží dodnes. Důkazem je, že většina letadel na světě stále „obouvá“ právě tento typ pneumatik. Nejinak tomu je u komerčních letadel Boeing 767, 757, 747, 737, MD80 a MD11, ale i ve vojenském letectví – bias-ply pneumatiky najdete na kolech letadel F16, F18 a C17.

Radiální pneumatiky Michelin Air X naopak používají letadla F22, Rafale a Eurofighter, ale i stíhačky F15, F16, Tornado, Jaguar, Alpha-jet a Mirage. V civilním letectví pomáhají vzlétat a usedat letadlům Boeing 777,  B737NG, B767-300ERX, airbusům a dále letadlům TR-42, Falcon, Cessna Citation 10, Excel, Sovereign a Hawker Horizon. Na legendárních letadlech Concorde byly použity radiální pneumatiky Michelin na bázi technologie NZG.

Letečtí vývojáři Michelinu se mohou spolehnout na technologické centrum Michelinu, kde pracuje až 3000 vědců, kteří se specializují na pneumatiky a materiály všech druhů. V laboratořích a zkušebních komorách, které mohou simulovat jakoukoli teplotu, se denně pracuje na pneumatikách, které by dokázaly zvládnout až několika set kilometrovou rychlost, byly ještě lehčí a ještě bezpečnější.