automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energie | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

hodinky

Aktualizováno 20.3.2006

E-mail

 

  

 

 

 

 

 Náramkové computery                           Příloha

závěsné kotle

 

SUUNTO - přehled modelů

Nový potápěčský počítač Suunto D6

SUUNTO - finské náramkové computery s tradicí pro široké spektrum sportovců

HISTORIE FIRMY SUUNTO


Na samém počátku stál Tuomas Vohlonen, outdoorový nadšenec a orientační běžec, kterého dlouho obtěžoval problém nepřesnosti tehdejších tradičních suchých kompasů s nedostatkem stálé přesnosti střelky.

Přesné čtení kompasu bylo důležité, nepřesnost mohla způsobit ztrátu kontrolního bodu, špatný orientační směr. Tento fakt ho opravdu znepokojoval a tedy jakožto strojař-inženýr s tvořivou myslí a vynalézavým duchem se rozhodl problém vyřešit.

Jeho řešení: Naplnil polní kompas tekutinou a doplnil kompas o pevnější a lépe čitelnou střelku a tím udal zcela novou úroveň přesnosti kompasu.

Vynález Tuomase Vohlonena zapříčinil zrod firmy Suunto Oy v roce 1936.

Název firmy Suunto značí rovněž cestu dopředu, navedení vás na správnou cestu ať hodláte vyrazit kamkoli.

První roky firmy Suunto byly skromné, ale firma měla dobrý produkt. Přesný a spolehlivý, tak dobrý, že se podařilo Tuomasovi Vohlonenovi prodat licenci na výrobu do mnoha zemí. Prodej licence přinesl firmě něco málo potřebných financí. Ačkoliv později, v době mezinárodní expanze, tento čin způsobil společnosti značnou konkurenci na trhu.

Tekutinou naplněný polní kompas nebyl jediným z Vohlonenových vynálezů. Kdyby byl býval žil déle, bezpochyby by zkompletoval ještě celou škálu produktů dělající společnost jeho originálního vynálezu. O to se ale dále postarala firma Suunto.

Tuomas Vohlonen zemřel v roce 1939, ve stejném roce, co začala světová válka. Armády putovaly po celém světě a vojáci vždy potřebovali vědět, kam jdou a kde jsou – potřebovali kompasy.

Suunto využilo své šance. 1944, válka se Sovětským svazem pomalu končila, Suunto dodává finské armádě bezmála 100 000 kompasů. Přichází mír a ačkoliv spolupráce s armádou nekončí, dramaticky se snižuje potřeba kompasů.

Teď přišel čas, kdy se Suunto začíná poohlížet po mezinárodním trhu a už v roce 1950 dodává své kompasy do více než 50 zemí světa – včetně Kanady a USA.

V roce 1952, vdova po Tuomasovi Vohlonenovi - Elli se rozhodla k tomu, že prodá firmu třem pánům - jednomu profesorovi a dvěma inženýrům chemie - Paavo Kajanne, Aarne Mahnala a Veli Jussi.

Rok 1952 byl nejen významný pro Suunto, nýbrž stal se něčím jako časovým milníkem pro celé Finsko. V Helsinkách se konaly dlouho očekávané Olympijské hry, původně plánované už na rok 1940. Pochodně nesené ke světlu olympijských plamenů vyrobila firma Suunto.

Pro nový tříčlenný tým majitelů se stal sport „známým prostředím“ už dříve, v té době vlastnili firmu REDOX, výrobce vosků na lyže. Tým se pustil rychle do celkového rozvoje firmy Suunto. Plavení se či plachtění bylo vždy oblíbené ve Finsku – v zemi s tisíci jezery ve vnitrozemí a krásným pobřeží. Vědět, kde jste na vodě byl vždy základní aspekt. Vylepšení směrové stability a přesnosti lodních a námořních kompasů byl logickým dalším krokem pro Suunto.

A když potřebujete kompas na hladině, tak taky potřebujete jeden pod vodu. Výsledek – Suunto přichází s prvním kompasem pro potápěče.

Dalším krokem bylo vytvoření: bearing kompasu a klinometru. Šťastným majitelem prvního klinometru firmy Suunto se stal švédský král Gustav Adolf VI.

Export zaznamenal dále velký nárůst v 70. letech a v roce 1972 získalo Suunto cenu od presidenta Finska za úspěchy v oblasti vývozu.

Roku 1979 Suunto opět změnilo majitele, získali ho - H
en Peruna Oy a Niemist��mily. 80. léta byly dobou rozsáhlé expanze. Ve střední dekádě pracovala polovina zaměstnanců mimo Finsko.

Tento nárůst však nepřišel sám, bez námahy. Rozdílnost jednotlivých firem byl vcelku častý jev v té době, ale vést a řídit takhle široce rozvětvenou a rozlišnou společnost nebylo jednoduché. Suunto potřebovalo novou strukturu, novou marketingovou identitu. Zrodila se Suunto Group.

Také společnost Amer Group zaznamenala v této době rapidní nárůst, hlavně díky přírůstku nové firmy. V roce 1989 Amer získal společnost Wilson Sporting a s tím i Wilsonovo charakteristické logo – červené W – známé po celém světě.

1987 uviděl světlo světa produkt SME - potápěčský počítač, jehož masová produkce se zasloužila o velký rozvoj firmy v pozdějších letech. To bylo před 13 lety a dnes je Suunto mezinárodní špičkou v oboru potápěčských počítačů (s tím souvisejí i další přístroje). V roce 2000 prodej společnosti narostl o 80% při čemž světový trh zaznamenal nárůst pouze o 5%.

První potápěčské kompasy firmy Suunto byly velkým úspěchem, stejně jako celá řada tlakoměrů, hloubkoměrů a ostatních potápěčských instrumentů.

V roce 1994 firma Amer Group učinila další důležitý krok – její součástí se stala firma Atomic se základnou v Austrálii.

Ale ještě pár let předtím, v roce 1990, Suunto opět získalo nového majitele, tentokrát ve formě sponzora. Filozofie vedení firmy se také změnila, Suunto se rozdělilo na dvě divize – Suunto a Electronics.

Rok 1995 je považován za další milník ve vývoji a rozvoji země. Společnost se dostala na Helsinki Stock Exchange - se třemi hlavními obchodními oblastmi: outdoor, potápění a vodní sporty, elektronika.

V roce 1997 uvádí Suunto na trh světovou novinku – náramkový potápěčský počítač s označením Spyder. Toho následoval Vector. Jedná se o první náramkové počítače založené na senzorové technologii. A samozřejmě model Vector následovala celá řada nových výrobků.

Suunto, jehož obchod byl doposavad postaven na měření směru, mění směr a sklon svého měření – na výšku a hloubku, na zemi i pod vodou. Jako komponent vylepšené technologie se zkoušelo zabalit stále víc a víc funkcí do stále menšího produktu.Výsledek se dostavil na jaře 2001: Observer - o 40% menší než předcházející Suunto wristop computers.

V říjnu 1999, společnost Amer Group učinila nabídku firmě Suunto, která byla akceptována a v březnu 2000 byla firma Suunto zastřešena společností Amer.

Firma Amer se zajímala o odborné znalosti v oblasti elektroniky, jelikož jejich nápadem bylo spojení nejnovější elektroniky s technologií IT. Vše chtěla přivést do světa sportu a nabídnout to lidem, ať už hráčům golfu, tenisu či třeba lyžařům.

Tato strategie - nabízet lidem to nejlepší – je to, co Suunto chtěla už od dob Tuomase Vohlonena, který vyrobil svůj první kompas. Obě společnosti se staly světovými špičkami ve svém oboru.

Sportovní zboží firmy Amer je špičkové ve svém sektoru, zatímco síla Suunto leží v jeho přístrojích a v elektronice. Amer dává Suunto široký základ jak finanční tak i pro výzkum a vývoj a otevírá nové cesty skrze Amer sportovní evropskou distribuci a marketingové kanály. Prodej výrobků Suunto skrze distribuci a organizaci firmy Amer už začal v Rakousku a Švédsku.

Spolupráce mezi dvěma společnostmi neustále roste. Amer má jedinečné sportovní a rekreační produkty – portfolio Wilson , Atomic a Suunto. Společně - tři společnosti - tři značky tvoří opravdu vítězný tým.

Na začátku roku 2001, v souvislosti s růstem firmy Suunto, stará část společnosti původně sídlící v Espoo ve Finsku se přestěhovala do nové pobočky poblíž letiště Helsinki-Vantaa.

Dnes má Suunto jednu obchodní oblast namísto předešlých tří - a tou jsou sportovní přístroje. Jedna společnost s jedním cílem - být nejžádanější značkou sportovních přístrojů.

Společnost posílila významně svou schopnost ve výzkumu a vývoji a zlepšila své metody. Výsledkem je týmová práce, zabývající se celým procesem - od výzkumu přes produkci až po cílového zákazníka. Začíná tam kde má, od toho, co opravdu zákazník potřebuje, o čem on či ona sní.