automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

motocykly                                            

Aktualizováno 3.7.2002

E-mail

  

 

 

 

Jak si vybrat tu správnou helmu ???

Asi nikdo z Vás nesedlá svůj stroj, a to ať už se jedná o Jawu 350 či Yamahu YZF-R1, bez helmy. Kulich a sluneční brýle již na současných strojích zdaleka nestačí. Avšak především nám nošení ochranné přilby nařizuje přímo vyhláška, naše hlava je totiž nejdůležitější co si sebou vozíme a tudíž ji musíme patřičně chránit, protože spadnout z motocyklu není žádná legrace a když už se nám taková věc přihodí, jde dost často o život.

Nákup přilby je mnohdy důležitější než koupě samotného motocyklu, vždyť také výrobci nabízejí takovou škálu materiálů, barev, typů a doplňků, že vám z toho může jít občas při nákupu hlava kolem. Typy přileb a jejich stručný přehled nechám na konec a nýní přistoupíme ke stručné charakteristice současného trhu a hlediskům výběru :

Přilby jsou vyráběny z nejrůznějších materiálů, které musí splňovat mnoho často protichůdných nároků. Musí být pevné, ale přesto dostatečně pružné a nesmí příliš vážit.

Levnější přilby se vyrábějí z termoplastů,  jejich skořepiny jsou lisovány za vysoké teploty z plastových granulí (podobně jako PET lahve), jedním z dalších materiálů je ABS plast, který je strukturou téměř totožný s novodurem. Dále se využívá kupříkladu polyamid nebo polykarbonát. 

Přilby vyšších cenových kategorií jsou vyráběny z takzvaných kompozitů. Jejich hlavními materiály jsou, skelná vlákna (fiberglas), helmy jsou sice těžší než plastové helmy avšak mají vyšší pevnost a lépe odolávají vlivům prostředí. Přilby té nejvyšší třídy jsou vyráběny z uhlíkových vláken (karbonu) a aramidových vláken (kevlaru). Velice často výrobci složení přileb kombinují, ale jen těžko se setkáte s přilbou která by byla vyrobena z kombinace karbon + plast.

Když přijdete do obchodu,  nevybírejte si jen podle peněz, je zde pravidlo že s rostoucí cenou roste i kvalita a většinou tomu tak opravdu je. Nejdůležitějším faktorem by pro vás měl být stroj který hodláte sedlat a množství kilometrů, které za sezonu „skousnete“. Je zbytečné kupovat si drahou kompozitovou přilbu na občasné dovádění na skůtru. Pokud toho příliš nenajezdíte, bude vám i obyčejná termoplastová přilby léta dobře sloužit. Každá přilby je trochu odlišná od těch ostatních, ať už větráním, či tvarem. Základním vodítkem při výběru je obvod hlavy v nejširším místě a to zhruba ve výšce uší a obočí. Některé firmy značí velikosti přileb XXS-XXL ale ve většině případů najdete samolepku s velikostí v centimetrech (velikost se s každým číslem zvětšuje o 2 cm). Pokud vám hlava do přilby poleze ztěžka, i přesto, že velikost souhlasí, nebojte se, na trh jsou totiž dodávány pouze dvě velikosti skeletu a tak firmy kompenzují různé velikosti hlav svých zákazníků vnitřními výstelkami. Když už máte přilby pevně připevněnu na hlavě, měli byste v ní pár minut vydržet, zkusit se předklonit, neboť při tom se vám nahrne krev do hlavy a věřte tomu nebo ne, při jízdě na motocyklu je tomu zrovna tak. Teď přichází ten pravý čas na zjištění zda helma někde tlačí. Pokud cítíte tlak na spáncích, helmu v žádném případě nekupujte, neboť po chvilce jízdy je tato věc velmi nepříjemná, podobně jako úzké nožičky brýlí. Dobré je také za použítí rukavic vyzkoušet ovládání helmy, otevírání hledí, ovládání větracích otvorů a podobně. Dražší helmy mají vnitřní výstelku z materiálu Coolmax, který snáze odvádí vlhkost od pokožky, neboť ani to nejpropracovanější větrání nezabrání pocení hlavy. 

Pokud jde o hledí přileb, ta se často mlží, od výrobce je sice aplikován povlak proti zamlžení, ten však po několika otřeních navěky mizí. Trh je proto zásoben mnoha prostředky které mají tomuto nepříjemnému jevu zabránit. Jsou to speciální folie a tekuté přípravky, jež se aplikují na vnitřní stranu hledí. V mlžení zabraňují též nosní a podbradové deflektory, které by měly zajistit lepší odvod vlhkého vzduchu z přilby. Na hledí působí za jízdy mnoho vlivů, pokud jde o mušky nalepené před vašima očima po ostřejší jízdě, nejlépe je odstraníte odmočením ve vlažné vodě. Každé hledí se časem poškrábe, ale i tomu lze zabránit a to trhacími foliemi, které má každý dobrý výrobce ve své nabídce a jestli ne, konkurence vám je jistě nabídneJ. Pokud přesto budete potřebovat hledí vyměnit, nejprve je třeba odstranit plastové bočnice a poté uvolnit hledí v některé z poloh zmáčknutím tlačítka.

Ohledně čištění přileb vám poradím pouze toto, v žádném případě nepoužívejte saponátů, ty velmi snadno porušují lak. Pro očištění mušek z přilby vezměte vlhký  hadr a přehoďte jej přes helmu, nechte vodu pár minut působit a poté nečistoty lehce odstraníte, zbytek pak již dokoná vaše dlaň, v horším případě za pomoci mýdla.

Nyní mi již nezbývá, než popřát vám, mnoho zdraru při výběru té správné helmy a poté tisíce šťastně ujetých kilometrů.         

                                                                                                        Wlada39

Ukázka z nabídky výrobce přileb AGV:

Závodní přilby:

ROSSI NEW                             CENA: 15 750 Kč
MATERIÁL: ADVANCED COMPOZITE MULTI-FIBER UNIDIR
DVĚ VELIKOSTI SKOŘEPINY
VYJÍMATELNÉ POLSTROVÁNÍ
ZAPÍNÁNÍ: DVA "D" KROUŽKY
RYCHLÁ VÝMĚNA PLEXI
PLEXI: 950 - 1 550 Kč
VELIKOST: XXS _XXL

 

 

 

 Cestovní přilby:

GHOST SOLID                        CENA: 7 070 Kč
ADVANCED COMPOZITE FIBER
DVĚ VELIKOSTI SKOŘEPINY
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
RYCHLÁ VÝMĚNA PLEXI
PLEXI: 950 - 1 390 Kč
VELIKOST: XXS _XXL
 

 

 TARGA                                      CENA:  5 500 Kč
HIGH RESISTANT
THERMOPLASTIC RESIN
CESTOVNÍ ODKLÁPĚCÍ HELMA
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
PLEXI: 850 Kč
VELIKOST: XS _XL

 

 

 

Přilby pro běžné použití:

FLYER GRAFIC                       CENA: 8 880 Kč
ADVANCED COMPOZITE FIBER
DVĚ VELIKOSTI SKOŘEPINY
VYJÍMATELNÉ POLSTROVÁNÍ
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
RYCHLÁ VÝMĚNA PLEXI
PLEXI: 950 - 1 390 Kč
VELIKOST: XXS _XXL

 

 

Přilby pro cruisery a skútry:

VENUS                                     CENA: 2 770 Kč
HIGH RESISTANT THERMOPLASTIC RESIN
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
PLEXI:  Kč
VELIKOST: XS _XL

BALI                                         CENA: 1970 Kč
HIGH RESISTANT THERMOPLASTIC RESIN
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
PLEXI:  Kč
VELIKOST: XS _XL


 

 

 

Další články v rubrice motocykly: