automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

motocykly                                            

Aktualizováno 17.9.2001

E-mail

  

 

 

 

BMW R 1150 R - roadster jako řemen

BMW R 1150 R je nejvýznamnější novinkou BMW pro rok 2001. Již při představení na loňském Intermotu v Mnichově vzbudil tento výjimečný stroj velkou pozornost odborné i laické veřejnosti. A jak ukázal náš redakční test, pozornost opravdu zaslouženou.

Krása dokonalé techniky
R 1150 R je nástupcem typu R 1100 R, s nímž však nemá mnoho společného. Jedná se o zcela nový motocykl doslova nabitý moderními technologiemi.
Dvouválcový boxermotor je použit z cestovního endura R 1150 GS, které BMW představilo v roce 1999. Tento agregát o objemu 1130 ccm, dosahující výkonu 62,5 kW (85 k) při 6750 ot/min a krouticího momentu 98 Nm při 5250 ot/min, je vybaven digitální elektronikou Motronic MA 2.4 se vstřikováním paliva a řízeným třícestným katalyzátorem. Z R 1150 GS pochází také šestistupňová převodovka. Na přání může být vybavena „rychlým“ 6. převodovým stupněm, tzv. overdrive, který zvyšuje pohodlí při cestování a zároveň snižuje spotřebu paliva. Další technickou lahůdkou je použití nového brzdového systému BMW EVO se zvýšeným brzdným účinkem, který ve spojení s příplatkovým integrovaným ABS třetí generace vytváří jednu z nejdokonalejších a neúčinnějších brzdových soustav na motocyklovém trhu. Zmiňovat se v případě BMW o použití zavěšení předního kola Telelever a kardanu v kyvném rameni letmo uloženého kola zadního je asi zbytečné, tyto prvky jsou pro dvouválcové modely BMW charakteristické již pěknou řádku let.
Kromě špičkové techniky je to zejména u tohoto modelu design, který vytváří jeho výjimečnost. Podle názoru mnohých se jedná o nejkrásnější BMW všech dob. Designéři si zde dali opravdu záležet. Dominujícím prvkem je široká palivová nádrž (20,4 l) s postranními kapsami, které skrývají chladiče oleje. Kapsy (při pohledu zepředu bychom spíše řekli nozdry) přecházejí elegantní křivkou do prolisů pro jezdcova kolena. Na ně je také směrován teplý vzduch proudící od olejových chladičů, což samozřejmě přispívá k jezdcově pohodě v chladném počasí. Zajímavý je klínovitý přední blatník, který je optickým prodloužením nádrže a spojení těchto dvou částí dodává celkovému vzhledu velmi dynamický charakter. S mohutnou přední části stroje kontrastují štíhlé zadní partie, vše pak dotvářejí zcela nová litá kola s pěti dvojitými paprsky a výfuková soustava 2-1.

Jízda
Jízdní vlastnosti už jen podtrhují dojmy, které vyvolává mimořádný design stroje. Od samého počátku dává „erko“ najevo svůj charakter. Mnohé věci jsou zde totiž úplně jinak než u „normálních“ motocyklů. Vše začíná otočením klíčku zapalování, kdy elektronika brzd začne načítat data. Po tuto dobu bliká výstražná kontrolka a odkudsi „zdola“ se ozývá bzučení, syčení a cvakání. Máte v tuto chvíli pocit, že jste probudili ze spánku živý organismus, nějakou bytost z jiné dimenze. To trvá asi 6 vteřin, během nichž se nesmíte dotknout ani jedné z brzdových pák, protože vstupní data by pak byla zkreslena a brzdy by nefungovaly správně. Sáhnete-li si přesto ze zvyku na brzdu, je nutné postup zopakovat, tedy znovu vypnout a zapnout zapalování. Provádíte-li tuto operaci na svahu, je dobré zařadit jedničku, aby motocykl neujížděl, úplně ideální je tuto proceduru provádět ještě když je motocykl na stojánku a mezitím si například nasadit helmu a rukavice. Zhasnutí blikající výstražné kontrolky signalizuje, že je vše hotovo. Zmáčknete-li nyní brzdovou páku, slyšíte vrnění řídící jednotky brzd, která neustále zpracovává a vyhodnocuje údaje a podle nich určuje brzdný účinek pro obě kola.
Motocykl je tedy připravený, můžeme do sedla a vyrazit na cestu. Ergonomie posezu je dobře navržená, přesně odpovídá určení stroje, který je vhodný jak pro pohodovou jízdu krajinou, tak pro sportovní zážitky z ostře řezaných zatáček. Trup je vzpřímený, ruce natažené vpřed přes vyklenutý hřbet veliké nádrže a nohy trochu sportovněji vzadu a výše. Dvoudílné sedlo uložené v gumových prvcích je nadstandardně pohodlné (i pro spolujezdce), ostatně jak bývá u BMW dobrým zvykem, jeho výška 800 mm nad zemí dává jistotu při manévrech na místě i jezdcům ne zrovna velkých postav, na přání je dokonce možno sedlo snížit na pouhých 770 mm.
Ovládací prvky jsou na svých místech, pouze „bavorácký“ systém zapínání blikačů (levý blikač zapínáme spínačem na levém straně řídítek, pravý na pravé straně řídítek, vše se vypíná třetím tlačítkem rovněž vpravo) může působit zpočátku potíže, ale vše je jen otázka zvyku a několika desítek kilomterů. Vynikající práci odvedli konstruktéři při navrhování přístrojového panelu. Tři přehledné kruhové přístroje (rychloměr, otáčkoměr a analogové hodiny) s černým pozadím se v kovové konzole vyjímají moc dobře, kontrolky jsou dobře čitelné i při dopadajícím slunečním světle. Zpětná zrcátka svou funkci plní dobře, pouze jejich provedení z černého plastu působí poněkud laciněji. Zajímavým prvkem je zámek řízení integrovaný do spínací skříňky, který dovoluje podle potřeby uzamknout řídítka v poloze vlevo či vpravo.
Po nastartování (za studena použijeme sytič, světe, div se, i u motoru se vstřikováním) se z koncovky výfuku line příjemný hluboký zvuk. Při „zavrklání“ plynovou rukojetí na místě dává motor o sobě vědět zhoupnutím motocyklu do stran, což je důsledek klopného momentu charakteristického pro toto uspořádání válců. Za jízdy se klopný moment projevuje jen v případech velmi razantního přidání plynu nebo náhlého brždění motorem, avšak nijak hrozivě, jen tak, aby jezdec nezapomínal, s kým má tu čest. Řazení rychlostních stupňů, zejména prvního, je pro BMW typicky hlasitější, ale přesné a hladké. Jednokotoučová suchá spojka s kapalinovým ovládáním vyžaduje více citu zvláště při rozjezdech, souhru mezi prsty levé ruky a zápěstím pravé je potřeba nacvičit, protože jinak „bavorák“ svému pilotovi nic neodpustí a řazení 1 až 3 je doprovázeno mocným trhnutím. Samotný chod motoru je hladký a bez vibrací (ty eliminuje právě uspořádání motoru boxer), mocný zátah v celém rozsahu využitelných otáček připomíná svým plynulým nárůstem spíše výkonný elektromotor. Maximální rychlost výrobcem udávaná je 197 km/h, ta pravá radost se však nachází někde mezi 100 a 140 km/h, nesmíme zapomínat, že sedíme na roadsteru. Jako ryba ve vodě se R 1150 R cítí v zatáčkovitých úsecích silnic s kvalitním povrchem, kde střídání náklonů a řazení nahoru a dolů přináší tu pravou radost z jízdy na klasickém nekapotovaném motocyklu. K tomu nemalou měrou přispívá i velmi dobrý a stabilní podvozek, odpružení obou kol lze podle potřeby jednoduše nastavit.
BMW R 1150 R, přestože je především čistokrevným roadsterem, nezapře ani cestovní ambice (opět se tu potvrzuje skutečnost, že konstruktéři BMW myslí především na univerzálnost svých modelů). Ty jsou dané již zmíněným pohodlným sedlem, bezúdržbovým kardanem a celou řadou dalšího originálního příslušenství, mezi něž patří kromě kufrů a větrného štítku i vyhřívané rukojeti, pohodlnější sedlo pro spolujezdce nebo naopak pro vlky – samotáře nosič zavazadel místo zadní části sedla. Ba i taková drobnost, jako jsou palubní hodiny na přístrojovém panelu, je pro cestování užitečná. Příznivá spotřeba paliva a objem nádrže umožňují dojezd až 360 km, což je hodnota více než dostačující.

Verdikt
Klasický roadster BMW R 1150 R ocení zejména ti, kteří hledají čistou radost z jízdy a nezaleknou se ani náročné turistiky ve dvou. Přestože je vybaven nejmodernější technikou, nejedná se o sterilní stroj, jakými bývají mnohé podobné z japonské produkce, naopak nepokrytě vystavuje na odiv svou trochu drsnou duši. Je ideální volbou pro individualisty, kteří se nespokojí s konformními stroji a požadují kromě dokonalého zpracování i jistou exkluzivitu. Obojího se jim v tomto případě dostane v míře vrchovaté.

Marek Žádník, foto Petr Řezáč

Technické údaje
Objem válců (ccm) 1130
Max. výkon (kW/k při ot/min) 62,5/85 - 6750
Max. krouticí moment (Nm při ot/min)    98 - 5250
Ventilový rozvod a počet ventilů HC 4
Příprava směsi Bosch Motronic MA 2,4
Převodovka 6ti stupňová
Sekundární převod plně zakrytý kardan
Výška sedla (mm) 800
Objem nádrže (l) 20,1
Spotřeba paliva (l/100 km) při 90 km/h - 4,6
při 120 km/h - 5,7
Max. rychlost (km/h) 197
Pohotovostní hmotnost (kg) 218
Barvy černá, modrá met., červená met.
Cena 396 900 Kč
 

 

Další články v rubrice motocykly: