| Zatímco o oblečení jsme hovořili
        v jiném článku a domnívám se, že nepředstavuje
        sebemenší problémy, další možnou komplikací může v těchto
        podmínkách představovat přilba. Zatímco v klasické otevřené
        vám asi bude velká zima, s integrální můžete mít zcela odlišné
        problémy. Jestliže i při běžném provozu v podstatně dochází
        tu a tam k situacím, kdy se vám zamlží “plexi”, pak v zimním
        období to platí mnohonásobně. I když v podstatě “nepotící
        se” přilba neexistuje a rozdíl jak tuto situaci řeší jednotliví
        výrobci je značně rozdílný. My jsme vybrali pět přileb ve dvou
        cenových kategoriích. 
 Shark XRXJe velmi komfortní a dobře dílensky
        zpracovaná přilba z kompozitních materiálů. Anatomicky je
        propracovaná tak, že sedí bez problémů i lidem s odlišným
        tvarem hlavy. I když samotný filtr není specielně upraven proti
        opocení, některé konstrukční prvky napomáhají tomu, aby k tomuto
        nežádoucímu efektu docházelo co nejméně. Především výměnná
        robustní plastová přepážka usměrňuje vydechovaný vzduch do spodní
        části přilby, čímž omezují jeho přímý dopad na ochranný filtr
        a tím omezuje i jeho pocení. V kombinaci s velmi účinným
        systémem větrání umožňuje dle mých zkušeností bezproblémovou jízdu.
        Horší je to v případě delšího zastavení, kde se zamlžení
        již projevuje. V případě jízdy například v dopravní špičce
        doporučujeme zakoupení City Flog folie, která tento problém vyřeší
        i v těchto velmi náročných podmínkách.
 Výhody:
        značný komfort, účinná nosní přepážka, velmi účinné větrání,
        rychloupínání filtrů. Spodní přepážka zamezující foukání
        chladného vzduchu na braduNevýhody:
        zamlžování při zastávce v chladnějším počasí
 Shark
        RS 2Vlajková loď firmy Shark. Racing, přilba
        z kompozitních materiálů vynikající nízkou hmotností a velmi
        dobrým propracováním detailů. Zesílené plexi s úpravou proti
        zamlžení. V praxi je proti zamlžení chráněn ve většině náročných
        situacích a dle našich zkušeností se nemlží ani při velmi nízkých
        teplotách, na rozdíl od klasických “plexi”, které mají v těchto
        podmínkách většinou problémy. Avšak v mezních situacích,
        jako je například časté delší zastavení se již schopnost nemlžení
        snižuje. Ostatně obdobně jako i u jiných přileb s anti-fog úpravou
        a jedním sklem. Pakliže se do obdobných extrémních situací
        dostáváte často, není snazší řešení, než vaši přilbu opatřit
        například folií Fog City, o které píšeme na jiném místě.
 Výhody:
        perfektní anatomie přilby, nízká hmotnost,
        robustní plexi se zvýšenou odolností proti omlženíNevýhody:
        racing přilba s menším komfortem regulace větrání
 Uvex
        Infinity
  Patří ke špičkovým přilbám
        firmy Uvex. Zaujme nejen atypickým tvarováním zadní části skeletu,
        ale také plexi vision, které má velmi podobné vlastnosti jako plexi
        “eresdvojky”. Mlží se tedy pouze v extrémních teplotách a
        později než u běžných plexi. Škoda jen, že u tohoto špičkového
        modelu chybí možnost použití ještě účinnějšího, dvojitého
        plexi, jako je tomu u některých výrazně levnějších modelů Uvex
        např. Boss 3000. Skelný laminát, ze kterého je přilba zhotovena dodává
        skeletu nejen velmi dobrou pevnost, ale též pružnost díky níž přilba
        absorbuje část energie při případné kolizi. Zvýšená pozornost
        zde byla věnována i rychlému odepínání přilby. Běžná spona, s velmi
        malým otevíracím mechanismem, která je převážně montována do většiny
        přileb, je zde nahrazena otevíracím mechanismem s velkou
        plochou, kterou snadno nahmatáte i v silných motorukavicích.
 Výhody:
        zvýšená odolnost proti zamlžení. Zajímavý poměr cena výkon.
        Systém rychlého odepnutíNevýhody:
        nemožnost alternativního použití dvojitého plexi
 Uvex Boss 3000
  První
        a také jediná přilba z námi testovaných, která je opravdu na
        zimu perfektně připravena. Za celou dobu našeho testu ani při teplotách
        lehce pod nulou nedošlo k takovému zamlžení, aby bylo nutno
        plexi otřít. Lehounké zamlžení bylo patrno pouze v dolní části
        v oblasti úst, ale nikdy nezasahovalo do zorného úhlu a tím snížilo
        potřebnou viditelnost. Zde firma Uvex vsadila na známý fakt, že v extrémních
        teplotách je jedním z nejlepších řešení dvojité sklo. Tento
        problém zvládla na výbornou i esteticky. “Bosska”, která je výsledkem,
        je působivá a u této koncepce nutný rámeček kolem plexi je povýšen
        z nutného technického řešení na zajímavý designerský prvek.
        Velmi zajímavé je i řešení upínání přilby. Ta se na rozdíl od
        přileb převážné části konkurence neupíná dvěma do sebe zapadajícími
        konci, ale pouze “řemínek” zvětšuje či zmenšuje svůj obvod.
        Nejenže upínání i otevírání přilby je velmi rychlé, ale oproti
        klasickému upínání má tu výhodu, že si ho pokaždé upnete bez
        sebemenší přípravy přesně tak pevně jak potřebujete. Snad
        jedinou nevýhodou je fakt, že tato přilba je u nás na trhu pouze ve
        variantě s polykarbonovým skeletem. A tak máte na výběr buď
        laminátový skelet s jednoduchým sklem například infinity nebo
        super účinné dvojité sklo v modelu Boss 3000, avšak s polykarbonátovém
        skeletu, což je zvláště pro maximalisty v obou případech určitý
        kompromis. Boss 3000 je
        absolutní špička ve své třídě, což dokazují nejrůznější
        spotřebitelské testy. Její výborné anti-fog vlastnosti je možno
        využít nejen pro motocykl, ale například i pro jízdu na sněžném
        skútru kde jsou samozřejmě teplotní podmínky ještě náročnější.
 Výhody:
        vynikající systém dvojitého skla proti zamlžení. Výrazný
        design, pokrokový atypický systém upínání, velmi účinné větráníNevýhody:
        skelet
        zhotoven z polykarbonátu
 Driver Fortuna
  V nabídce
        firmy ‘Driver’ jsou přilby pro začátečníky i pro náročné
        piloty. Vynikají dobrým poměrem mezi kvalitou a cenou. Pro skořepinu
        přilby se používají plastové nebo kompozitové materiály. Dle
        doporučení firmy jsou plastové přilby spíše vhodné pro piloty
        maloobjemových strojů a kompozitový materiál z hlediska bezpečnosti
        spíše pro piloty vyšších kubatur. Námi testovaná přilba Fortuna
        je zhotovena z termoplastu. I když nemá speciální úpravu pro
        nemlžení, díky velmi účinnému větrání se nemlží i v relativně
        velmi chladném počasí. To však samozřejmě neplatí při častějším
        zastavování. Pro jízdy v extrémnějších teplotách, zvláště
        po městě doporučujeme dodatečnou montáž anti-fog folie, která
        bezpečně problémy s mlžením odstraní. Příjemně nás překvapila
        propracovaná kvalitní vystýlka srovnatelná i s mnoha dražšími
        modely jiných značek. Také design je na dobré úrovni. Díky
        jmenovaným vlastnostem a relativně nízké ceně patří tato přilba
        k oblíbeným nejen na našem trhu.
 Výhody:
        účinné větrání, dobrý poměr cena/výkonNevýhody:
        skelet
        zhotoven z termoplastu
 City-fog
        - řešení pro každéhoJestliže
        chcete jezdit nebo již jezdíte  na motocyklu v zimě a přilbu
        máte, či ta vaše vybraná neodpovídá z hlediska anti-fog špičkovým
        vlastnostem a často se mlží,  nezoufejte.
        Vyzkoušeli jsme folii City-fog, kterou nám do testů věnoval
        distributor  amerického výrobce,
        firma Yama moto a.s. Folie je k dispozici nejen jako univerzální,
        ale vzhledem k zcela atypickému tvaru plexi jedné z nejlepších
        světových značek  japonské
        Arai, jsou i pro ně speciální modely. To co se nám osvědčilo u
        dvojitého skla přilby Uvex Boss 3000, to lze v podstatě vytvořit
        mezi plexi libovolné přilby a folií City-fog. Ta je přilepena k
        “mateřskému” štítu pouze okrajem a vytváří tím v podstatě
        dvojité sklo se vzduchovou mezerou. V praxi se takto upravená přilba
        také tak  chová a její
        schopnost nezamlžit se je excelentní. Dodává se ve dvou provedeních
        jako čirá a “kouřová”.
 Petr Řezáč
 |