automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

13.5.2002

E-mail

  

Články v rubrice

Francouzi útočí - 2.  Malé rodinné automobily.
Francouzi útočí - 1.  Malé rodinné automobily.
Daewoo Lanos
Spanilá jízda nové Thalie
Vivat Vivaro
Fabia zvítězila potřetí
Xsara Picasso HDiVancoWinter - posouvání hranic možností
Bude Superb bomba?
Citroen C3 návrat silné osobnosti
BMW a jeho nová „sedmička
Auta pro jachting
Kvalitně nemusí znamenat draze, aneb výfuky od Pařízků
Jaguar XJ6 3.2 Business Club

Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Motorové pilyMountfield věří ve své    výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

 

 

 

 

Francouzi útočí - 1.  Malé rodinné automobily.

Jak Fabia tak i Clio patří ve své kategorii k tomu nejlepšímu na našem trhu. Zatímco Škoda léta neměla u nás v kategorii malých rodinných vozů konkurenci,  Renault  naopak stále posiluje a jde zvláště  poslední dobou zcela nekompromisně za úspěchem, a to nejen na našem trhu. Výsledkem je první místo mezi dovozci za první čtvrtletí letošního roku. A právě Clio a Thalia mají na tomto úspěchu nemalý podíl.


Fabia, Fabia sedan a combi 

Zatímco u Renaltu, mají  Clio a Thalia  nejen  rozdílné karoserie, ale částečně i interiér a výbavu, u škodovky je tomu jinak. Sedan a combi vychází ze základní verze a rozdíly jsou v podstatě pouze v tvarování zadní části  vozu. 

   

Fabia je první „malá“ Škoda používající všechny potřebné technologie, které jsou v mateřském koncernu k dispozici. Tento fakt jí samozřejmě v některých vlastnostech  výrazně „katapultoval“ a dostal do jiných dimenzí než byla velmi oblíbená Felicie. Ta byla přes jednoduchost a úspornost pouze vylepšeným Favoritem, tedy modelem technologicky zastaralým.

  

Vzhled

Fabia rozhodně netrpí  fádností. Zvláště její přední část přes výraznou identitu se značkou je výrazně originální a designové řešení a integrace netypicky profilovaného předního nárazníků v době svého vzniku patřila rozhodně k avangardě. Jinak je tomu v zadních partiích. Zde má Fabia jak značné množství přívrženců tak i odpůrců. Přiznám se, že ani mne „kraťas“ ze zadního pohledu příliš neoslňuje a zdají se mi výrazně estetičtější modifikace sedan či combi

Bezpečnost

Důraz je u  Fabie kladen na   bezpečnost. Díky moderní konstrukci jsou jednotlivé prvky vytvořeny tak, aby co nejméně zranily osádku nejen při čelním, ale i například při bočním nárazu. V crashtestu  EURO NCAP ve své kategorii získala čtyři hvězdičky z pěti možných. V dílčím hodnocení při čelním nárazu 75 % a při bočním nárazu  78%. 

Jízdní  dojmy

Podvozek a jeho vynikající vlastnosti patří rozhodně k tomu nejlepšímu čím Fabia disponuje. Koncernová platforma A0 je velmi povedená a díky ní i pečlivému vyladění je tento model  i v náročných podmínkách velmi dobrý. Čistá stopa, dokonalé sezení i při sportovním průjezdu zatáček a pocit bezpečí to jsou hlavní charakteristiky Fabie. Pérování je tvrdší, což se projeví pozitivně zvláště na nerovné vozovce či za mezních situací. Horší je to však při „dálkových“ jízdách na našich ne zcela kvalitních dálnicích, kde nemůže menší rozvor v kombinaci s tvrdším pérováním vždy zcela dokonale nerovnosti absorbovat. Naopak na kvalitních dálnicích můžete s Fabií cestovat i dlouhé hodiny bez známek únavy. 

Interiér

První co upoutá po nahlédnutí do interiéru je vysoká kvalita použitých materiálů. Jak plasty tak i sebemenší doplňky působí velmi seriozním dojmem. Také dílenské zpracování je velmi dobré. Palubní deska je přehledná, s čistým designem, všechny ovládací prvky jsou přesně tam kde je intuitivně cítíte. Na druhou stranu  alespoň na mne působí bez nápadu a stroze. Možná je to také tím, že poslední dobou je si většina  koncernových „palubek“ až příliš podobná. Asi by nové nápady a výraznější individuálnost jednotlivých modelů nebyla na škodu. 

Absolutorium zasluhují sedačky. Jsou tuhé, mají dobré boční vedení, jsou anatomicky čisté a co je hlavní - výrazně snižují únavu z jízdy. Je až neuvěřitelné, že v  nejrůznějších testech v desítkách zemí, kterých se Fabia zúčastnila nejen vždy dopadla dobře, ale právě sedačky byly u drtivé většiny hodnotitelů posouzeny  jako vynikající. To podporuje  teorii, že dobré je prostě dobré a naopak. Jednotlivé rozdíly v pojetí komfortu či standardu v jednotlivých zemích se stále snižují. Zadní sedačky jsou také tužší a i zde se cestuje z tohoto hlediska pohodlně až na prostor pro nohy, který není a ani u tak malého vozu nemůže být nikterak veliký.

Motory    

Rozsáhlá nabídka motorů od „tisícovky“ až po výkonný dvoulitr patří k nejširší v historii Škody. Celkem šest benzinových a dva naftové motory čtyřválce o výkonech od 37 kW do 85 kW by v blízké době měl doplnit ještě tříválcový koncernový přírůstek. Slabší motory od 37 do 50 kW současné produkce jsou třikrát uložené jednotky s rozvodem OHV jejichž základní konstrukce je lehce obstarožní a pamatuje  zlaté časy „tisícovek a stovek“. Dnes jsou však tyto motory výrazně vylepšeny, mají moderní vstřikování přesnější výrobu a kvalitnější materiály díky čemuž se výrazně prodloužila životnost těchto jednotek. Na druhé straně spotřeba není přes použití moderních vstřiků nijak oslnivá. Zvláště ve městě by množství benzinu mohlo být  výrazně nižší. Ostatní motory včetně obou dieselů jsou s dílny koncernu. Mají pětkrát uloženou klikovou hřídel a rozvody OHC. Většina z nich patří technologicky ke špičce. Jejich jedinou nevýhodou je relativně vysoká cena. Fabie  jimi vybavené tak pro mnoho zákazníků především u nás nemohou splňovat  představu levného rodinného automobilu.  

"Oh" ty diesely

Ne že by byly koncernové diesely špatné, to v žádném případě. Rozhodně patří ke špičkovým motorům ve třídě. Problém je alespoň dle našeho názoru v  nastavení ceny a množství výbavy. Fabia s nejlevnějším  dieselem 1,9 SDI  stojí 356 900 Kč. Tento „lenoch“ akceleruje nejen z 0 na 100 km/h za 18,6 s, ale je i poměrně hlučný. Technicky výborný a technologicky špičkový /avšak také hlučný“/ TDI PM  1,9 má 74 kW a dodává Fabii velmi dobré dynamické schopnosti. Problém je jediný, cena. Systém chcete pomeranče, dobře, ale musíte si koupit i mrkev vede k tomu, že když chcete dobrý diesel musíte koupit i výbavu, kterou vůbec nechcete. Výsledek nejlevnější Fabia TDI stojí 453 900 Kč. A to opravdu většina zákazníků již nepovažuje za levné rodinné auto. A to není vše. Zatímco po celá devadesátá léta v podstatě neměly dieselové motory TDI od VW ve světě v podstatě vážnější konkurenci, dnes se pozvolna situace s nástupem Common Rail druhé generace pozvolna mění. Jsou většinou výrazně tišší a jízda s nimi více připomíná jízdu s benzinovým motorem, vysoký kroutící moment však zůstává. 

Ceny a servis

Fabia od svého předchůdce povyrostla v cenách, a to nejen za pořízení nového vozu. Také servis a náhradní díly se  výrazně změnily směrem vzhůru. Na rozdíl od hodinové sazby Felicií  je u Fabií v mnoha servisech stejná jako u Octavií či se výrazně blíží cenám za opravu Passatů a dalších koncernových vozů.  A tak zatímco například ve Velké Britanii je Škoda ceněna mimo svých dobrých jízdních vlastností především pro vstřícné ceny servisu a relativně výhodné roční náklady na provoz /jak například vyplynulo z posledního testu PD Power, kde Fabia obsadila druhé místo a Octavia dokonce zvítězila ve své třídě/ toto v Česku přestává platit. Osobně se domnívám, že právě relativně vysoké ceny nových vozů a ceny servisu jsou jedním z hlavních důvodů nezanedbatelného  poklesu prodeje Fabií za první čtvrtletí letošního roku. Samozřejmě může někdo namítnout, že i škoda postavila velmi vstřícnou variantu v podobě Fabia Junior. Kdo v tomto pozoruhodném vozítku někdy jel, tak mi dá jistě za pravdu, že se jedná spíše o parodii než normální vůz. Relativně těžká Fabie bez posilovače totiž funguje jen s vypětím všech sil řidiče. Kola jsou neestetická a nenalakované nárazníky u tohoto designu opticky nepřijatelné. Motor 37 kW by zajisté slušel elektromobilu, ale pro mladou rodinu s „naloženým“ autem to opravdu není řešení ideální. 

pokračování - Francouzi útočí 2 - zde

 /per/

                                                               

 

Další články v rubrice automobily: