automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

20.8.2001

E-mail

 

 

BMW a jeho nová „sedmička

Značka BMW je proslavená revolučními prvky a zajímavými inovacemi většiny modelů, od nejmenších motocyklů až po velké reprezentační limuzíny. Právě v této třídě jsou však revoluční změny zdaleka nejtěžší. Především proto, že klientela této kategorie je velmi konzervativní.

A protože zde platí daleko více než v kterémkoliv jiné části automobilového trhu, že každá novinka musí být  super zajímavá, protože jinak bohaté a náročné uživatele nepřesvědčí, není jiná možnost než  použít inovace „velkého kalibru“. A to se zcela jistě podařilo. Svědčí o tom alespoň některé technické a technologické aplikace. Mezi lahůdky patří například hliníkový podvozek, s novou aktivní funkcí Dynamic Drive a poprvé  plynule měnitelná funkce Electronic Damper Control (elektronické řízení tlumičů pérování),  i pneumatické odpružení se samočinnou regulací výšky karoserie pro zadní nápravu. 
Speciální kapitolou je revoluční osmiválcový motor. Ten je pozoruhodný mimo jiné tím že prakticky všechny důležité parametry jako je časování ventilů (Bi-Vanos), zdvih ventilů (Valvetronic) – a vůbec poprvé – délka sacího potrubí se dají kontinuálně měnit. S tímto nekompromisním způsobem ovládání motoru osmiválec BMW opět zvyšuje laťku:  spotřeba paliva se snižuje o cca 14%, přičemž se rovněž o 14% zvyšuje maximální výkon.  Můžete si zvolit model 735i s motorem 3,6 l, 272 bhp  (200kW) a 360 N.m, nebo model 745i s motorem 4,4 l, 333 bhp (245 kW) a 450 N.m.
Neméně zajímavá je i  první sériově vyráběná šestistupňová samočinná převodovka na světě. Tato vysoce efektivní a kompaktní jednotka s integrovanou technologií Shift-by-Wire je ovládána originální volicí pákou u volantu a tlačítky systému Steptronic ve věnci volantu.
Hlavní akcent je však směřován na pracoviště řidiče. Mezi nejdůležitější systémy patří  zobrazovací a ovládací koncept  iDrive a ConnectedDrive s internetovým portálem BMW. S iDrive ve své  typové řadě 7 prezentuje BMW zcela novou, pokrokovou, koncepci orientace řidiče a jeho jízdy. Spolu s unikátní paletou funkcí je zde rovněž výrazné  snížení počtu ovládacích prvků. 
Hledáte - li řadicí páku či klíček do zapalování, pak se vraťe do minulosti. Důležité prvky , které jsou podstatné  pro řízení, jsou umístěny ve volantu a kolem něj, a pár často používaných základních funkcí se nachází ve středu přístrojové de
sky. Většina ostatních funkcí včetně veškeré telematiky na střední konzoly. Zde je nejen  navigační systém ale i  „ASSIST“ a první individuálně konfigurovaný Internetový portál  BMW na světě, podporovaný WAP. Veškerá nové systémy jsou  řízeny pomocí intuitivně ovládané řídicí jednotky  v dialogu s řídícím displejem. Pro řidiče systém iDrive znamená jednoduchou bezpečnou obsluhu a pohodlný přístup do světa systému Connected Drive s výstavbou sítí komunikační, informační a navigační technologie.  

Novinek tedy více než dost. Nová „sedmička“ ukazuje bezesporu cestu vpřed do budoucnosti kategorie špičkových automobilů: se svou progresivní koncepcí   interiéru i exteriéru. Zvyšuje také laťku dynamiky, bezpečnosti, komfortu i  ekonomiky v této nejvyšší kategorii.  Otázkou však je, jak na tyto revoluční změny  zareagují konzervativní zákazníci, kteří se například ani po dlouhých letech nesmířili s tak pro ostatní řidiče samozřejmou věcí jako je například pohon předních kol .

 

/per/

 

Další články v rubrice automobily: