automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

rybářství

10.9.2001

E-mail

  

 

 

Rybářství 

Vybíráme rybářské „náčiní“ 
Také prut ve znamení univerzálu
TiCA  zvyšuje útok

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své    výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

Vybíráme rybářské „náčiní“

Navijáky

Vybrat vhodný naviják není jednoduché. Dokonce o to složitější čím větší výběr na trhu je. Podstatné je určit základní faktory, podle kterých budeme vybírat. Důležité je především jaké ryby budeme chytat nejčastěji, jaké techniky budeme používat a velmi podstatné je, jak velkou částku jsme ochotni investovat. Pakliže chceme uvolnit více peněz, pak si můžeme dovolit na každou techniku zvolit nejen jiný prut ale i naviják. To však podle mého názoru není nejlepší pro začátečníky. Především proto, že teprve po nějaké době budete lépe vědět jaká technika a jaké vody vám více vyhovují. Potom můžete nakoupit daleko přesněji to, co vám bude nejvíce vyhovovat.

Univerzálnost pro začátek
Tak tedy jak by měl vypadat univerzální naviják. Každá univerzálnost vede samozřejmě ke kompromisům. Důležité je, aby nebyly tak velké, aby omezovaly výrazněji chytání
při běžných rybolovných technikách. Tak tedy předpokládejme, že asi začneme chytat většinou bílou rybu a někdy budeme chtít vyzkoušet i přívlač. Za vhodný základ je možno použít smekací naviják s cívkou velikosti zhruba 30 až 40. Budeme li častěji chytat na větším rybníku, pak bude jistě vhodnější „čtyřicítka“. Na řeku zvláště pak v kombinaci s přívlačí je lepší třicítka. Samozřejmě záleží nejen na kapacitě, ale i na hmotnosti. Většinou platí, že čím větší hmotnost tím kvalitnější materiál, případně více ložisek. Nevýhodou je naopak fyzicky namáhavější práce při přívlači.
Další důležitou vlastností je konstrukce brzdy. Ty základní jsou tři. Přední brzda, zadní a c
entrální. 


Brzdy

Přední brzda je umístěna na „čele“ cívky. 
Je většinou velmi přesná a umožňuje kvalitní a citlivou práci navijáku. Její nevýhodou je méně pohodlné ovládání              
obr: systém přední brzdy Okuma Epix
zvláště v dramatických situacích, kdy 
nejen v době regulace brzdy nemůžete držet prut s navijákem oběma rukama, ale také vám v této situaci může při zastavení kličky na nevhodném místě překážet vlasec. Přes tuto nevýhodu je velmi oblíbena právě pro svou vysokou účinnost.

Zadní brzda vyniká snadnější manipulací. Lépe se s ním pracuje právě ve vypjatých situacích. Některé navijáky této konstrukce mají u brzdového kolečka stupnici, která zvláště u středních či dražších modelů umožňuje poměrně přesně určit potřebnou sílu brzdy. Nevýhodou jsou relativně dlouhé a náročnější brzdové převody z přední do zadní části navijáku. Velmi často zvláště u nejlevnějších modelů dochází ke změnám vůle a ke snížení brzdného účinku. 


obr: vlevo - Okuma Epix s přední brzdou, uprostřed - Abu Garcia s centrální brzdou vpravo - SPRO Syntra se zadní brzdou

Centrální brzda kombinuje výhody obou systémů. Ovládání brzdy je na objímce těsně za cívkou. Toto řešení jako jediné umožňuje držet prut s navijákem oběma rukama.  Bohužel ani v tomto případě není možno pracovat s brzdou během navíjení, nicméně může se ovládat pouze jedním prstem ruky, která drží prut. Doba potřebná k uvolnění či přitažení brzdy je výrazně kratší než u obou předchozích systémů. Ne každý „klasik“ si na tento způsob ovládání brzdy rychle zvyká, ale ten kdo se nauči s centrální brzdou pracovat, jen těžko mění tento systém. Zatím centrální brzdu vyrábí pouze firma Abu Garcia a má tento systém na několik let patentovaný. Snad jedinou nevýhodu, kterou u tohoto systému vidím je fakt, že pro začátečníky jsou navijáky relativně drahé i když jejich poměr cena výkon je velmi dobrý. Stojí zhruba od čtyř do deseti tisíc Kč. Kvalita a seriozní konstrukce umožňuje používat jej mnoho let, čímž tuto počáteční investici rozhodně využije.

Mimo hlavní brzdu se poslední dobou používají i brzdy přídavné. Nejznámější z nich je bojová brzda známá především na výrobcích firem Shimano či Tica. Ta umožňuje pouhým otočením páčky uvolnit či přitáhnout cívku  od původního přednastavení.

obr: vlevo - Tica Venus s bojovou brzdou, vpravo - D.A.M. - FS 550 s volnoběžnou brzdou 

Volnoběžná brzda se používá především pro nenadálý útok při lovu na položenou /„na těžko“/. Cívka je uvolněna a ryba může unikat až do okamžiku, kdy pootočíte kličkou. Pak se volnoběžná brzda vyřadí z  provozu.

Ložiska a provedení

Ložiska a jejich počet jsou další důležitou věcí, o které byste měli při výběru navijáku vědět. Množství ložisek není sice samospasitelné, ale alespoň do určité míry hovoří o konstrukci a provedení. Samozřejmě, jestliže naviják stojí například 300 Kč a výrobce tvrdí že má 4 ložiska, pak je to pravděpodobně zvláštní. Minimálně proto, že například cena čtyř dobrých kuličkových ložisek by pak převyšovala cenu celého navijáku. 

Obecně však platí, že nejlevnější navijáky nemají žádné ložisko či ložisko jedno. Nenechte se však mýlit i jednoložiskové mohou být dobré a vydržet dlouhá léta. Jak však ty dobré rozpoznat když nové v prodejnách působí takřka všechny dobře, a to i v případě velmi levných modelů. Právě v této kategorii je každá rada drahá.  Pomůže například reference přátel, já však za ještě bezpečnější považuji dobu záruky. Ta je u většiny výrobků půl roku. Na druhé straně například značka Okuma se prodává ve všech cenových relacích /tedy včetně nejlevnějších modelů/ s dvouletou zárukou . A to já osobně v té nejnižší cenové relaci považuji za naprosto nejdůležitější. Ostatně těm výrobcům, kterým se jejich levné modely často i do roka „rozpadnou“ nečeká nic dobrého. Velmi brzy bude totiž i v naší republice prodloužena záruka ze zákona z 6 na 24 měsíců, tedy pohroma pro nekvalitní výrobky. Tří či čtyřložiskové navijáky budou pravděpodobně vyhovovat všem, zvláště při lovu na položenou. Samozřejmě podstatně náročnější je situace když jste se rozhodli zařadit do repertoáru přívlač. Tady je nutno si uvědomit, že při této rybolovné technice můžete frekvenci navíjení zvýšit oproti „položené“ stonásobně i více. Pak samozřejmě je ideální když použijeme ještě více ložisek. Špičkové navijáky jich mají až deset. Důležitá je také konstrukce rolničky, která je posledním místem, kde se vlasec dotýká navijáku. Ta by měla být rozhodně ložiskem vybavena. Nejen proto že v případě jeho absence dochází k většímu tření „a tím i poškozování vlasce, ale dochází  i k jeho překrucování a tím i možnosti následného zamotání.

Petr Řezáč