automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

zahradní technika

Aktualizováno 3.12.2010

E-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posezonní servis zahradní techniky

vyšlo i v deníku Právo 20.11.2010


To, že je potřeba sekačku, křovinořez, pilu, traktor, či jiný zahradní stroj na konci sezony připravit na zimu, tedy jej zazimovat, ví snad každý uživatel. Pokud chcete, aby stroj co nejdéle vydržel a spolehlivě pracoval, tak je potřeba pravidelná údržba, kterou je nejvhodnější provést právě po ukončení sezony. Odborná servisní prohlídka stroje a včasné zjištění možné závady  výrazně zvýší životnost  stroje.  Vzhledem k tomu, že testům zahradní techniky se věnujeme poměrně často, tak jsme se tentokrát rozhodli otestovat servisy z hlediska posezonní údržby, kterou bez výjimky doporučují všichni výrobci, distributoři a dovozci, v některých případech jsou prohlídky povinné i z hlediska prodloužených záruk.

Zajímalo nás, zda probíhají nějaké akce zaměřené na servis a údržbu zahradních strojů. Zadáním hesla“ posezonní servis“ do internetového vyhledávače vyskočí mnoho nabídek na posezonní údržbu jízdních kol, lodí, lodních motorů a dalších komodit, ale kupodivu zahradní technika je zastoupena v oblasti této služby naprosto minimálně. Distributoři, např. Husqvarny, Stihlu, Stigy, Dolmaru, MTD a dalších žádné akce posezonní údržby nenabízejí. To pro nás bylo docela překvapením, protože různé prodejní slevové akce jsou poměrně časté, ale servis zůstává většinou standardní. Neplatí, to ale u všech, někteří prodejci se o své zákazníky v oblasti servisu starají více. Z tohoto hlediska nás zaujala například i akce pro vřetenové sekačky Atco, kde distributor na svých stranách uvádí kolik konkrétně zákazník zaplatí za posezonní servis konkrétního typu sekačky. Vzhledem k tomu, že se jedná o stroje z vyšší cenové hladiny, tak i cena za servis je vyšší a v našem testu servis této sekačky zastoupen není, ale jejich nabídka servisu se nám líbila. Servisní akci pro své zákazníky připravila například i firma Mountfield nebo Honda. Více se dočtete v našem testu.

Co by měl posezonní servis zahrnovat?

Především je to komplexní kontrola stroje. Například u sekaček s pojezdem se kontroluje:

- vzduchový filtr
- stav a hladina oleje
- zapalovací svíčka
- funkce bezpečnostní brzdy
- otáčky motoru
- těsnost spalovacího prostoru
- šroubové spoje
- ovládací prvky
- klínový řemen
- funkce pojezdu
- žací ústrojí
- uložení kol

Jak jsme testovali

Náš test probíhal standardně. Stroje – sekačky, křovinořezy a vertikutátor jsme odnesli do autorizovaných servisů konkrétních značek a požadovali posezonní údržbu.  V některých servisech jsme měli dojem, že je naše žádost dokonce překvapila, a že tento druh servisní služby příliš mnoho zákazníků nepožaduje. V testu jsme sledovali jaké úkony byly na stroji provedeny – pokud jsme se to ovšem dozvěděli. Ochota podrobněji informovat zákazníka nebyla moc velká. Ve většině případů jsme se museli ptát, na účtech jsme se podrobnosti cca v polovině případů žádné nedozvěděli. Stroje byly po provedení servisu zkontrolovány naším technikem. Také nás zajímala rychlost servisu. Test probíhal v první polovině listopadu tohoto roku.

Honda IZY 46  ( Zahradní technika Čechtice)          cena: 744 Kč

délka servisní prohlídky: 5 dní

starší stroj, byl dodán do servisu v době čtrnáctidenní servisní akce distributora „Podzimní servisní kampaň“, kde byly poskytovány slevy 20% na náhradní díly. Akce probíhala jen u přihlášených prodejců k akci, takže výběr servisu byl trochu omezen, vybírali jsme z 25 servisů v ČR, nicméně kladně určitě hodnotíme, že takovouto akci distributor připravil. Honda IZY 46 je sekačka s pojezdem, dovezli jsme ji do autorizovaného servisu Hondy Čechticích. Stroj zde byl vyčištěn, seřízen motor – otáčky, ventily,  seřízen a vyčištěn karburátor a vyčištěna a seřízena svíčka, nabroušen nůž, vyměněn benzín (s přísadou na zimu). Díly žádné nevyměněny nebyly, technik zde usoudil, že nože ještě vydrží a měnit nejsou potřeba. 20 % slevu pro nákup náhradních dílů jsme tedy nevyužili. Se servisem jsme byli spokojeni, ale výhrady, byť menší než u dalších máme. Na faktuře byla uvedena délka práce a spotřebovaný materiál (3 hod práce za 594 Kč + olej 1 l za 150 Kč), konkrétní provedené úkony popsány nebyly. Technik byl ale ochotný a ústně sdělil co vše bylo provedeno a naši žádost ručně dopsal konkrétní úkony na zadní stranu faktury. Zde oceňujeme i to, že sekačka byla vyčištěna a i vstřícnost. Také překvapily uvedené 3 hodiny práce, to se nám zdá skoro dost.

Výhody:  byly provedeny potřebné servisní úkony, vyčištění stroje, vstřícné jednání  Nevýhody: specifikace provedených úkonů nebyla zcela přesná - uvedena na požádání, nesdělena předběžná cena, vyšší cena
Hodnocení: dobrý

---------------------------------------------------------------------------------------

Al-ko 3800 VB  (servis Holub, Mladá Vožice)    cena: 180 Kč

délka servisní prohlídky: 5 dní

Do autorizovaného servisu Alka jsme dovezli benzinový vertikutátor.  Firma Al-ko nenabízí posezonní servis v žádné akci, v rámci prodloužené záruky je půlhodinová servisní prohlídka zdarma. U tohoto servisu byly na servisním listě uvedeny ceny za práci. Věděli jsme tedy, že například hodinová sazba servisní prohlídky stojí 250 Kč, ale předběžná cena sdělena nebyla. Vzhledem k tomu, že se jednalo ale o stroj poměrně nový, tak se technik domníval, že servis budeme chtít provést v rámci záruky. Při telefonickém hovoru posléze sdělil i předběžnou cenu bez záručního listu. V rámci prohlídky byl vylit benzin a stroj byl zkontrolován, žádné další práce provedeny nebyly. Olej vyměněn nebyl, zde technik usoudil, že to není potřeba. Stroj zůstal nevyčištěn. Obdrželi jsme paragon bez uvedení provedených prací, co vše bylo provedeno nám bylo ústně sděleno na dotaz. 

Výhody: vstřícné jednání, stroj připraven k přezimování
Nevýhody: neuvedení provedených úkonů, nebyl vyměněn olej
Hodnocení: dobrý
----------------------------------------------------------------------------------------

Dolmar MS 260 U  (Doležalová, Benešov)          cena: 100 Kč

délka servisní prohlídky:  4 dny

Dolmar nenabízí žádné servisní akce. Křovinořez Dolmar, který absolvoval posezonní prohlídku nebyl používán příliš často, nicméně byl poměrně dost znečištěn po poslední práci. V tomto servisu se nám zdálo, že posezonní servisy zde zákazníci nepožadují příliš často a naším požadavkem byli trochu překvapeni, nicméně vstřícnost zde nechyběla. Posezonní servis byl proveden a spočíval ve vylití benzinu z nádrže a kontrole stroje. Nůž nabroušen nebyl, ale i my jsme usoudili, že toto vzhledem k ne příliš častému používání stroje nebylo potřeba. Zde nebyla ani stopa po snaze vyčištění stroje, ač by si to jistě zasloužil. Předběžná cena servisní prohlídky nám sdělena nebyla. Paragon neobsahoval žádné údaje o provedených úkonech, i zde nám toto bylo sděleno ústně.

Výhody: stroj zkontrolován, vylit benzin
Nevýhody: stroj neočištěn, neuvedeny servisní úkony
Hodnocení:   3 dobrý

-------------------------------------------------------------

Komatsu Zenoah 2604 DWM   (Elpis, Praha 9)       cena: 584 Kč



délka servisní prohlídky:  5 dní

Ani u této značky jsme neobjevili žádné servisní akce. Vybrali jsme autorizovaný servis v Praze 9. Zde naším požadavkem posezonního servisu překvapeni nebyli a křovinořez převzali. V tomto servisu může být ale překvapen zákazník. Předběžná cena se zde nesděluje, ale velká cedule přilepená na pultě sděluje, že předběžnou cenu servisu, která nepřesahuje 1500 Kč zákazník nemusí odsouhlasit  a k ceně mohou být bez souhlasu připočteny i náhradní díly. To se nám moc nelíbí. V rámci posezonní prohlídky byl u křovinořezu nabroušen trojzubý nůž, vylit benzin, stroj překontrolován a lehce očištěn. Paragon uvádí zajímavé položky. Příjem stroje 100 Kč, zahradní práce (45 jednotek) za 317 Kč, odjehlení 66 Kč a broušení nože 100 Kč. Moc tomuto nerozumíme a na dotaz je sděleno, že byla provedena potřebná údržba. Náš technik byl s provedením servisu spokojen, ale nám se zdá cena za servis trochu vyšší, položka za příjem stroje je zvláštní.

Výhody: provedení servisních prací v pořádku
Nevýhody: vyšší cena, na paragonu nedostatečné údaje o provedené práci, platba za příjem stroje
Hodnocení: uspokojivý

-----------------------------------------------------------------------------------------

Mountfield 4820 PD       (Mountfield Všechromy)      cena:  394 Kč

délka servisní prohlídky:  4 dny

Do servisu Mountfieldu jsme dodali často používanou sekačku s pojezdem. Mountfield nabízí zákazníkům akci posezonního servisu od 1. října do konce ledna příštího roku, což hodnotíme velmi kladně. V rámci této akce je zdarma provedena prohlídka a jsou poskytovány až 70% slevy na servis a 20-30% slevy na náhradní díly. U konkrétně námi dodaného typu sekačky byl tedy stroj zdarma zkontrolován a na servis byla poskytnuta sleva ve výši 70%, ušetřili jsme tedy 919 Kč.  Zde jsme byli spokojeni i s informovaností zákazníka. Cenu za servis jsme se dozvěděli při přijetí do servisu, ta je jasně daná ceníkem. Uvedeno bylo i co vše je v této ceně obsaženo za úkony. V ceně je zahrnuta kompletní prohlídka stroje, vyčištění vzduchového filtru, výměna oleje, seřízení otáček, vyčištění nebo výměna svíčky, broušení, či vykýžení nože, zkouška  pojezdu, promazání i očištění. Veškeré provedené úkony byly podrobně uvedeny i na faktuře. Ze servisu jsme převzali zkontrolovanou sekačku vyčištěnou, s nabroušeným nožem, vyměněným olejem, zkrátka připravenou k přezimování a na další sezonu. S provedenými pracemi cenou i rychlostí servisu jsme byli spokojeni.

Výhody: jasně určená cena, kvalita práce, očištěný stroj, výhodná cena, uvedení všech úkonů na dokladu, rychlost servisu
Nevýhody: v servisu více zákazníků – chvíli čekáte
Hodnocení: vítěz testu

------------------------------------------------------------------------------------

Křovinořez Solo (Solo Jesenice) – servis neproveden

délka servisní prohlídky:  déle než 10 dní

K posezonní prohlídce jsme dodali starší křovinořez Solo, s tím, že jsme žádali o zhotovení servisu do 10 dnů, což nám bylo ústně přislíbeno. Domnívali jsme se, že to nebude problém, vždyť jsme nepožadovali žádnou opravu, na kterou by bylo třeba objednávat náhradní díly, pouze standardní prohlídku stroje, eventuelně nabroušení nože, vyčištění nebo výměnu svíčky, vylití benzínu. Termín jsme dvakrát urgovali telefonicky, při druhém telefonátu nám již bylo sděleno, ať již s dodržením lhůty nepočítáme. V servisním listě není uvedena předběžná cena, ani na dotaz nebyla sdělena. Ze servisu se sám nikdo neozval, aby nás informoval, ač právě v servisním listě je uvedeno, že zákazník bude o všem informován telefonicky. V době uzávěrky tohoto testu (pátek) tedy nemáme žádné nové informace, stroj posézonní prohlídku v námi požadovaném termínu neabsolvoval.

Výhody: neobjeveny
Nevýhody: nejdelší lhůty servisu, přislíbená doba nedodržena, nebyla sdělena ani předběžná cena

Hodnocení:   nedoporučujeme

Olga Kábová