automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

zahradní technika

Aktualizováno 8.10.2007

E-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Test křovinořezů

Vyšlo i v Lidových novinách 8.10. 2007 - ve zkrácené podobě

Křovinořez patří po klasické sekačce k základní „mechanizaci„ moderní zahrady. Umožňuje zlikvidovat nežádoucí traviny či rozrůstající se křoviny i tam, kde by klasická sekačka zcela selhala.  Zatímco ještě před pár lety trápila většinu majitelů křovinořezů nepřesnost poloautomatických či automatických hlav a méně kvalitních strun, dnes se situace o mnoho zlepšila . Struny se nelámou zdaleka tak často a poloautomatika je u většiny modelů funkční. Výrazně se zlepšil také antivibrační systém. Náš test si obdobně jako v jarním testu sekaček  neklade za cíl zvolit vítěze, ale pomoci vybrat ten nejlepší křovinořez pro nejrůznější podmínky.

Po testu sekaček jsme tu a tam slyšeli, že měly více  „padat hlavy“. Tedy že jsme měli výrobky podstatně více „rozcupovat.“  Bohužel, podobné tendence nelze očekávat ani v tomto testu. Důvod je, jak jsme již naznačili u sekaček, velmi jednoduchý. To aby „padaly hlavy“ musí mít vnitřní logiku. Například vezme-li se namátkou od různých značkových i neznačkových výrobků po vzorku, a to včetně těch, o kterých je například známo, že jsou poruchové či mají jiné nectnosti.

Vzhledem k tomu, že chceme poradit co nejlépe i tentokrát jsme nešli touto cestou, ale vybírali výrobky, které patří podle našeho názoru k těm nejlepším na našem trhu.  A to buď pro některé  výjimečné vlastnosti či pro  dobrý poměr cena výkon.

Jak jsme testovali

Obdobně jako v testu sekaček jsme použili metodiku se širším cenovém výběru výrobků. Především proto, že pro potencionálního uživatele je podstatně důležitější vybrat si ze širšího sortimentu, vzhledem k tomu, že na každou zahradu nemusí být vhodný identický výrobek. Zatímco někde stačí slabší motor jinde se bez „drtící síly“ neobejdete. Je zajímavé, že až na jeden produkt jsou všechny ostatní v podobném cenovém rozpětí mezi 11 200 až 15 000 Kč.

Dvoutakt  nebo čtyřtakt

V testu byly zastoupeny obě skupiny. Jak klasické dvoutakty, tak moderní lehké čtyřtakty, které si začínají razit cestu  na výsluní. Přestože zatím se prodává většina těch prvních,  čtyřtakty našem testu  jasně ukázaly, kde je jejich síla. Mají lepší točivý moment, jsou kultivovanější a citlivější k okolnímu prostředí. Domníváme se, že to co jim je často vyčítáno, že mají menší náběh do otáček a tím i horší vlastnosti, je do jisté míry jen subjektivní pocit způsobený odlišnou zvukovou kulisou. Vše je relativní a právě zvuková kulisa často velmi zásadní. Je to jako když se například „řítíte“ trabantem s prasklým výfukem  a pak na tachometru zjistíte, že jedete sedmdesát, zatímco rychlost 170 km/h v dobrém šesti či osmiválci vnímáte jako lehký volnoběh. Proto se nám zdá, že i uvádění výkonu u takto malých motorů může být zavádějící. Především proto, že tu chybí jedna ze stěžejních veličin a tou je kroutící moment. Ještě jeden příklad. Když jedete s dieselovým motorem v hornaté krajině, většinou nemusíte vůbec řadit, ale benzinové auto o stejném výkonu by většinou na stejně členité silnici bez řazení „zdechlo“. A stejně je tomu i mezi dvou a čtyřtaktem v křovinořezech. Dvoutakt překonává náročný porost za pomocí co nejvyšších otáček, zatímco čtyřtakt i v nižších seká obdobně právě díky lepšímu kroutícímu momentu. Zvukově se pak může zdát že čtyřtakt je „línější“, ale opravdu tomu tak není.

Jak jsme hodnotili

Tak tentokrát to bylo možná ještě náročnější než u sekaček, a to ze dvou důvodů. Jednak se výrobky v této oblasti výrazně zlepšují a dle našeho názoru mnohem více než právě u sekaček, které si své zaběhlé standardy drží již delší dobu, za druhé tím /jak již bylo řečeno/ že jsme dělali výraznou selekci a špatné výrobky jsme do testu nepustili. Proto i zde převládají pozitivní hodnocení. 

Proč jsme netestovali Husqvarnu

V minulosti bylo jen těžko představitelné, že by se nějaký test obešel bez alespoň jednoho zástupce značky Husqvarna. Ta bývala dlouhá léta symbolem kvality a byla něco obdobného jako třeba Honda. Tedy „stroje“, které jsou na špici a udržují si pouze jen tu nejvyšší kvalitu. Dnes je podle našeho názoru situace trochu složitější. Nakoupení dalších divizí rozšířilo výrazně sortiment i cenové relace do velmi širokého portfolia. Zatímco ty nejlepší modely nesou stále jméno Husqvarna,  jiné koncernové značky obsazují na trhu střed a ty další se prodávají v hobby marketech. V tom dle našeho názoru problém není. Také v kvalitě výrobků s označením Husqvarna problém nevidíme. To jediné co se nám nezdá adekvátní je oproti i té nejkvalitnější  konkurenci poměr cena/výkon. Tedy to co v našich testech považujeme za jednu z velmi podstatných veličin.

 Když jsme oslovili české zastoupení HQ, po předběžném příslibu jsme se dozvěděli, že dodají do testu patřičné křovinořezy pouze tehdy, když metodiku upravíme dle jejich požadavků. To jsme samozřejmě odmítli, protože navrhovaná metodika se nám zdála jako vhodná pro odborné časopisy a nikoliv pro širokou veřejnost. Poděkovali jsme, ale vrtalo nám to hlavou, protože ostatní námi oslovení  renomovaní distributoři byli vesměs tak jako vždy velmi vstřícní. Navštívili jsme proto  prodejce a dva  modely v námi sledované třídě vyzkoušeli. A brzy jsme měli jasno. Oba křovinořezy, jeden o obsahu 43 druhý 45 cm3, byly dobře odpruženy i ostatní vlastnosti byly dobré.  Vzhledem k jejich ceně 22 490 Kč a respektive 24 990 Kč jsme však očekávali za tyto peníze v této kategorii malý zázrak. Nekonal se. Nenašli jsme jednu výraznější výhodu od špičkových Komatsu Zenoah či modely osazenými motory Kawasaki v kategorii dvoutaktů, a to pro jistotu  nehovoříme o  čtyřtaktech. Vůbec tím nechceme  zpochybňovat kvalitu špičkových modelů HQ. Pouze se domníváme, že poměr cena/ výkon u těchto modelů není dobrý.

Honda UMK 435 E         Cena : 14 000 Kč

Výkon: 1,2 kw
Obsah: 35 cm3
Hmotnost: 6,8 kg
Motor: čtyřtakt Honda
T
yp hlavy: poloautomatická

Honda  má na rozdíl od některých jiných značek jednu velkou výhodu. Tady se prostě nemůžete moc splést. S trochou nadsázky,  sáhnete do regálu a vyndáte nějaký model a on má vysoký standard,  protože to je hlavní filozofie Hondy. Jiná věc je, zdali má být  křovinořez čtyřtakt. Na to jsme se pokusili odpovědět v odstavci dvoutakt nebo čtyřtakt. Zatím se čtyřtaktů prodává relativně  málo a nejen český trh zatím drtí dvoutakty. Jejich zastánci poukazují na výraznější nástup, dravý výkon, často nižší hmotnost dvoutaktů. Naopak, kdo někdy pracoval se čtyřtaktním křovinořezem Honda či Robin, ten ví o čem hovořím. Kultivovaný tichý chod, málo vibrací, Ty jsou více méně výraznější jen při volnoběhu a to ještě, alespoň dle našeho názoru, díky charakteru čtyřtaktu podstatně příjemnější než ty z dvoutaktních strojů. Paradoxem je, že právě například tento model je výrazně lehčí než většina dvoutaktů. I když se na první pohled může zdát, že obsah 35 cm3 je ve srovnání s větší kubaturou námi testovaných dvoutaktů výrazně menší, není tomu tak, právě díky většímu kroutícímu momentu jsou stroje srovnatelné. Práce s UMK 435 E je naprosto komfortní, start probíhá bez jakýchkoliv problémů, většinou napoprvé. Snad jediné co nám vadilo je pouhé jedno oko na závěs popruhů. Nejen pro střídání „sekáčů“ s různými postavami, ale především pro rychlé nastavení v členitém terénu.

Výhody: neuvěřitelně lehký čtyřtaktní motor Honda, tichý, kultivovaný, ekologická s minimálními splodinami, minimální spotřeba jednoduchost doplňování paliva, žádné výpočty, žádné mixování
Nevýhody: jediné oko pro zavěšení na popruhy

Mountfield  FUJI Robin BH 3600 AU  Cena: 13 750 Kč

Výkon: 1,1 Kw
Obsah: 33,6 cm3
Hmotnost: 7,6 kg
Motor: čtyřtakt Fuji Robin
Typ hlavy: poloautomatická strunová hlava /plus nožová/

Tak jako Honda i motory Robin jsou špičkové  a patří také k průkopníkům v této oblasti.  Dokazují, že čtyřtakt  má i v křovinořezech velkou budoucnost. Ve vysloveně profesionálním nasazení to zatím bude složitější, zejména proto, že dvoutakt je velmi  jednoduchý a tudíž i relativně méně náročný na servis. Na „chalupě“ je však  situace zcela jiná. Zde nikdo nemusí „drtit úkol“ a naopak potřebuje pouze zkulturnit své okolí a být v pohodě i při práci s křovinořezem. A právě v této oblasti se nám zdály čtyřtakty Mountfield Robin BH 3600 AU spolu Hondou UMK 435 E jako vynikající řešení pro většinu zahrádkářů. Subjektivně se nám zdál Moutfield Robin na rozdíl od Hondy trochu agresivnější v nástupu do otáček  podobnější dvoutaktům, zároveň však měl v této fázi  i trochu větší hladinu hluku  než námi testovaná Honda. Všechny rozdíly však velmi nepatrné. Jednu vlastnost měly oba modely naprosto shodnou. Ve všech režimech vykazovaly nižší hlučnost  než drtivá většina dvoutaktů. Oba však byly řádově „zajímavější například v exhalacích i v menších vibracích než  je tomu u dvoutaktů. Mountfield Robin BH 3600 AU je dle našeho názoru výborný pomocník na chalupy. Je tichý kultivovaný a má díky čtyřtaktu tu výhodu, že se do něj doplňuje  pouze benzín. Kdo někdy pročítal stránky o tom jak nejlépe mazat dvoutakty včetně toho jak tím či oným olejem zadřel ten či onen dvoutakt, ten mi zajisté dá za pravdu, že se jedná o výhodu velikou. K dalším plusům patří výrazný robustní antivibrační systém. Jako jediný je vybaven regulací dorazu maximálních otáček, aby bylo možno pohodlně  pracovat pouze v takových otáčkách, které jsou pro ten který porost vhodné.

Výhody:  Tichý kultivovaný chod, dobře do ruky padnoucí řidítka, rychlošroub na rychlý transport, velká hlava, šroub na regulaci plynu přímo na řídítkách, velký antivibrační systém, jedno madlo pogumované.
Nevýhody: Žádné podstatné nevýhody jsme neobjevili.

MTD 990   Cena: 7 900 Kč

Výkon: 1,1 Kw
Obsah: 29 cm3
Hmotnost: 7,5 kg
Motor: čtyřtakt MTD
Typ hlavy: poloautomatická

Ze začátku nám hodně vadil velmi náročný start studeného motoru. Již sám obrázkový návod „jak na to“ umístěný na boku křovinořezu jasně ukazuje, že i výrobce si je vědom, že studený start u tohoto modelu není až zas tak jednoduchý. Nádherný je pak poslední symbol, kniha. Ten  říká „selže-li vše předchozí podívejte se do návodu“. A z praxe víme proč. Až se vám podaří nastartovat máte vyhráno. Nyní vás čekají již většinou skoro samé  příjemné vlastnosti. Tichý kultivovaný chod čtyřtaktu relativně malé vibrace. Pohodová práce. Zvláště pro „mobilní zahrádkáře“ je  vynikající dělená hřídel, která umožňuje spodní část  „křoviňáku“ zcela oddělit od horní a tím maximálně zjednodušit transport. Další velmi sympatickou vlastností je fakt, že na tuto hřídel můžete klidně přidělat jiné nástroje. Systém TrimmerPlus umožní například nasazení pily, nůžek na plot, řetězové pily či kultivátoru, což je velmi praktické. Z hlediska provedení však je nutno upozornit na některé detaily, které bychom si také dokázali představit lepší. Například na jednom madle je molitanový držák, který nejenže nepůsobí moc esteticky, ale také vzhledem ke zvolenému materiálu asi nevydrží nejdéle.Také úchyt na popruhy je pouze jeden a neumožňuje rychlou změnu náklonu v případě práce ve svahu. Dalším dle našeho názoru nedotaženým detailem i když opravdu pouhým detailem je zajišťovací šroub na hřídeli, ten je sice opatřen kolečkem umožňujícím pracovat bez nářadí, avšak na druhé straně stejně musíte použít klíč na protáčející se matku. Přes tyto výhrady, kdo není perfekcionalista  a tyto drobnosti mu nevadí, pro toho je MTD 990 výborným nástrojem. Zvláště když jeho cena je 7 900 Kč, což je v oblasti čtyřtaktů nevídané  a bezkonkurenční. Zatímco ze začátku si díky své nechuti „pracovat za studena“ moc sympatií nezískal, později si na něj testující zvykli. Především pro jeho variabilitu a možnost stavebnicového použití i výhodné ceně. Podle našeho názoru je velmi vhodný pro nenáročné uživatele, kteří s ním nebudou pracovat v dlouhém zátahu a naopak ocení možnou kombinaci s jiným nářadím.

Výhody: čtyřtaktní tichý motor , dělená hřídel umožňující používat, propracovaný systém TrimmerPlus
Nevýhody: velmi náročný startovací systém, nedotažené detaily, madlo z molitanu

Komatsu  Zenoah   Cena: 13 990 Kč

Výkon: 1,8 Kw
Obsah: 40,1 cm3
Hmotnost: 8,5 kg
Motor: dvoutakt Komatsu Zenoah
Typ hlavy: poloautomatiká strunová hlava

Špičkový výrobek tradičního japonského  výrobce profesionální techniky. Do detailu propracovaný, který má vše co má moderní křovinořez mít. Je velmi dobře odhlučněn, díky novým technologiím má výrazně nízké emise zplodin. Spolu s křovinořezem Marunaku má bezkonkurenčně nejlepší a nejkomfortnější popruhy. Tradiční výrobce profesionální techniky Komatsu Zenoah neponechává nic na náhodě. Každý detail je zde perfektně propracován. Právě již jednou zmíněný perfekcionalista si zde přijde na své, protože nic není ponechané náhodě a na každý detail je pamatováno v maximální míře. Samozřejmostí je například centrální šroub usnadňující nejen transport, ale i bleskové uzpůsobení úhlu řidítek, velmi dobrá a funkční je i poloautomatická strunová hlava. K zajímavostem patří, že přestože jsme pro dosažení co největší objektivity vytvořili dva týmy, jeden ryze spotřebitelský  a v druhém byl erudovaný technik s profesionálem, který s křovinořezy systematicky pracuje, u všech zúčasněných měl právě tento Komatsu Zenoah nejvyšší hodnocení v oblasti dvoutaktů. Samozřejmě přímé srovnání se čtyřtakty je složité. Nicméně i v absolutním hodnocení je dle našeho názoru na špici.

Výhody: velmi dobré odpružení vibrací, snadný start, velký funkční centrální šroub na rychlou přepravu, vynikající  komfortní popruhy
Nevýhody: u nás méně známá značka (což ale není nevýhoda pro uživatele)

STIGA SB 52P  Cena: 14  990 Kč

Výkon: 2,1 Kw
Obsah: 51, cm3
Hmotnost: 8,9 Kč
Motor: dvoutakt Alpina
Typ hlavy:
TAP & GO

Křovinořez s největším obsahem v našem testu. Klasický pracant, kterého můžete pustit i do  nejzarostlejšího  prostředí. Je razantní. Motor Alpina je zvláště v tomto obsahu na práci zvyklý. Na svůj obsah má také příznivý poměr cena výkon. Vyznačuje se nejen robustním antivibračním systémem, ale tak jak se na padesátikubíkového profika sluší i šesti oky na zavěšení popruhů. Také Stiga SB 52 P má rychloupínač řidítek, který umožňuje bleskovou přípravu na „skladnou „ přepravu či rychlé přizpůsobení nastavení řidítek během práce.Rozhodně jej doporučujeme tam kde  bude nutno pracovat ve větším zatížení méně již na klasických zahrádkách. Také námi testovaný SB 52 měl své „mouchy“ tedy konkrétně dvě. Po spadnutí otáček do volnoběhu je po zmáčknutí plynu výrazně cítit  nepříjemné škubání a nepěkný nečistý zvuk, to se však ve vyšších otáčkách změní. Pakliže nenecháváte spadnout otáčky do minima, žádný problém nebudete registrovat. Druhý problém je docela rafinovaný. Zatímco všechny křovinořezy jsme transportovali v různých polohách, protože všeobecně neměly tendenci vypouštět ze svých útrob benzín, u SB 52 P tomu bylo zcela jinak. V různých polohách vytékal, dle toho jak byla nádrž plná. Pouhým pohledem byla závada odhalena. Odzvušňovací hadička končí pár centimetrů od nádrže, aniž by byla vybavena funkčním ventilem, který by podobným věcem zamezoval. Náprava je sice jednoduchá - vozit v základní poloze, nicméně nás to moc nenadchlo. I zde je však celkové hodnocení pozitivní především proto, že oba námi zjištěné neduhy lze snadno eliminovat.

Výhody: silný motor Alpine, ergonomický tvar, komfortní obsluha, robustní a účinný antivibrační systém
Nevýhody: nečistý chod v náběhu do otáček z volnoběhu

MARUNAKA TH 48DX PRO    Cena: 13 490 Kč

Výkon: 2,3 kw
Obsah: 48 cm3
Hmotnost: 8,9 kg
Motor:  dvoutakt Kawasaki
Typ hlavy: Tip-Automatik

Patří k velmi dobrým strojům nejen v této třídě. Až na vyšší kouřivost při studeném startu, horším emisím a pár detailům může atakovat v testu nejúspěšnější dvoutakt Komatsu Zenoah. Není to však žádné překvapení, protože  japonský výrobce vsadil na motor Kawasaki, který patří k nejlepším. Propracovaný model s velmi dobrým odpružením vibrací. Vyniká značným výkonem. Byl nesilnějším křovinořezem v našem testu. Spolu s křovinořezem Komatsu patří v dvoutaktech k tomu nejlepšímu, co Japonci vyrábějí. Ergonomicky velmi dobrý, také zde je robustní antivibrační systém. Také Marunaka má komfortní šestioký úchyt pro popruhy a společně s Komatsu zcela bezkonkurenčně nejlepší popruhy. Jediné co zde chybí, je rychloúchyt pro lepší manévrovatelnou při přepravě. To však, jak již bylo řečeno u jiného křovinořezu, je zajímavé pouze pro toho, kdo se často se svým křovinořezem musí přepravovat na různá místa. Běžně při umístění v kůlně je tato vlastnost nezajímavá. Tak jako i slabší motor Kawasaki ve  stroji AMA jasně ukazoval  svou sílou a dynamiku, čímž nás přesvědčil o oprávněnosti své obliby. Jediné co testujícím  vadilo byl velmi tvrdý plyn. Nutnost svírat plyn vší silou je zbytečné a při delší práci i namáhavé. To je však jediná věc, kterou je možno vytknout. V případě, že by se testů neúčastnilo Komatsu, zcela jistě by na nejlepší hodnocení aspiroval právě tento model.

Výhody: velmi dobré odpružení vibrací, popruhy
Nevýhody: tvrdý plyn

AMA AGP 430 U   Cena: 11 209 Kč

Výkon: 2,0 kw
Obsah: 43,2 ccm
Hmotnost: 7,8 kg
Motor: dvoutakt Kawasaki
Typ hlavy:
poloautomatická strunová hlava

Příjemné překvapení testu, náš  první uživatelský test nového dovozce AMA dopadl velice dobře. Důvody jsou nasnadě.  Model AGP 430 U vsadil na osvědčený motor Kawasaki a relativně velmi nízkou cenu. K tomu ještě nutno dodat, že má vysoký výkon 2 kw a nízkou hmotnost. Tedy kombinace, která potěší každého zahrádkáře. Také zde je poloautomatická strunová hlava, která pracuje spolehlivě. Ostatně právě v této oblasti se nám zdálo, že došlo za poslední léta  k největšímu pokroku. Tedy, že všeobecně se poloautomatická hlava nezasekává, struny se nelámají v oku a nepadají dovnitř, což spolu s výrazně lepšími materiály strun umožňuje plynulou práci bez zbytečného zdržování a rozebírání hlavy, jak tomu často v minulosti bylo. Jediné co z našeho pohledu může být vyčteno jsou dva drobné detaily. První je, že má pouze jedno oko na zavěšení, což samozřejmě uspořádání s šesti oky pod sebou nezajišťuje takový komfort a rychlost přizpůsobení na jiný terén. Druhým detailem je absence rychloupínání,  řidítek pro snazší transport  v autě. Pro ty, kdo mají křovinořez po celou dobu v kůlně či stodole je tato informace však zcela nezajímavá. 

Výhody: výkonný motor Kawasaki, dravý náběh, malé vibrace, kvalitní poloautomatická strunová hlava, výborný poměr cena výkon.
Nevýhody: úchyt s jedním okem.

Mountfield Oleo-Mac  BP 440    Cena: 13 990 Kč

Výkon: 1,3 kw
Obsah: 37,7 ccm
Hmotnost: 9,5 kg
Motor: dvoutakt Oleo-Mac
typ hlavy: poloautomatická strunová

Velice zajímavý model, který se výrazně odlišuje od všeho ostatního popsaného v tomto testu. Zařadili jsme jej sem především pro jeho odlišnou koncepci. Možná, že se najdou kritici, kterým se nebude líbit, že srovnáváme jablka s hruškami. Jde nám, jak jsme již několikrát předeslali, o to, aby si každý vybral právě to, co potřebuje do svých podmínek. A i když se právě tento Oleo-Mac výrazně liší od ostatních modelů svou stavbou, má ty zásadní vlastnosti obdobné. Pro někoho může být právě umístění nejtěžší části na zádech zcela zásadním pozitivním faktorem. Práce s ním je jednoduší a příjemnější. Ideální pro ženy či muže s menší fyzickou přípravou. A to jsou samozřejmě ty druhotné výhody. Tou první, pro kterou byl sestrojen, tedy pro práci v nepřístupném terénu je zcela nenahraditelný. V podstatě tam kam se vám dostane tělo, tam můžete okamžitě pracovat . V roklích či uzoučkých uličkách. Ve členitém a výškově náročném terénu ideální řešení. Práce s ním je při minimální námaze účinná a pohodová. Mně osobně by se ještě pro zvýšení komfortu líbila ještě více řidítka, ale pak by to zase postrádalo smysl pro nepřístupné oblasti.

Výhody:  Vynikající manévrovatelnost v náročném terénu, díky závěsu na zádech snadná manipulovatelnost i pro zahrádkáře s menší fyzičkou, velmi dobrá prostupnost v silně zarostlém  terénu
Nevýhody: přenos síly „bowdenem“, který je náchylnější k poruše při extrémním zatížení než klasická hřídel.

Petr Řezáč