automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

sport

2.9.2010

E-mail

 

¨

 

 

 

 

 

Test elektrokol. Kategorie Sport Cross.

vyšlo i v deníku Právo 2.9.2010

ElectroKity

Není to tak dávno, co u nás elektrická kola budila spíše než co jiného úsměv. Ustálená představa, že kolo je vhodné především pro sport a když sport tak jakýpak motor, je v naší kotlině nejčastější. Také v oblasti dopravy na kolech je to v tuzemsku o poznání slabší  než ve většině evropských zemí. S nástupem lehkých litiových baterií  a relativně levných pohonných elektrických jednotek se tato situace začíná  měnit. Situace graduje tak, že kromě výroby elektrokol určených především pro dopravu, jako městská kola i elektrokolkol pro zábavu, se začínají čím dál více objevovat i v horská elektrokola, treky či crossy. 

Připravili jsme proto v redakci dvoudílné testy sport a cross  kol zaměřené především na delší vyjíždky či lehčí terén i po nezpevněných komunikacích. V druhé části pak „zaostříme“ na elektrokolo jako dopravní prostředek, tedy pracovně kategorie klasic. Samotný test probíhal bez sebemenších problémů. Nejsložitější bylo zařadit jednotlivé modely do správné kategorie. Kdybychom měli dodržovat obvyklé postupy pak bychom měli kategorií minimálně trojnásobek. Také proto, že kategorie horských je zatím volnější a je běžné že výrobci určité prvky kombinují často i velmi nestandardně, aby v budoucnu vytvořili pomyslně ideální kombinaci. Proto se také může stát, že některé modely by mohly být zcela klidně i v druhé kategorii, protože mají prvky obou, zářným příkladem je třeba A2B od Ultra Motor, který má robustní stavbu či široké  pneumatiky . Velkou akcelerací z místa se však může uplatnit dobře i v městském provozu.

Elektrokolo má zcela jasná pravidla

Domnívá-li se někdo, že si různí výrobci dají na kolo nějaký motor, který se jim zdá dobrý, pak se velmi mýlí. Pedelek, jak se takové kolo s elektromotorem  jmenuje, má v rámci Evropské Unie jasná pravidla. Evropská norma EN 15194 zcela jasně ukládá výrobcům, že motor nesmí mít trvale vyšší výkon než  250 W. Napětí nesmí překročit 48V /stejnosměrné/ a maximální rychlost  pomoci je do 25 km. To však neznamená, že by kolo nejezdilo rychleji, jen se po dosažení této rychlosti motor vypne a rychleji jedete pouze vlastní silou. Zásadní vlastností je také to, že tato motorová pomoc  je asistovaná. Tedy podle síly šlapání a nastaveného módu. V žádném případě by však kolo nemělo jet samo bez šlapání.

Co má  elektrokolo navíc

Tak samozřejmě elektromotor. Také řídící jednotku. Podle stavby snímací čidlo nebo čidla. Velmi důležitá je především baterie. Dnes se již většinou používají Lithiové či obdobné. Klasické olověné baterie se již používají velmi zřídka díky značné hmotnosti, která negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti elektrokola. V konstrukci jsou používány dvě varianty tak jako třeba u automobilů. Přední či zadní náhon. Tedy zdali je motor umístěn ve středu předního či zadního kola. I u elektrokol mají obě varianty své výhody i nevýhody. Pohon v předním kole vyniká lepším vyvážením stroje, a to především ve spojení  s baterií těsně za sedlovkou. Výhodou motoru v zadním kole je naopak lepší přenesení výkonu. To je důležité především na nezpevněném povrchu kde může mít  poháněné přední kolo tendenci k protáčení.

A2B  (Ultra Motor)     cena: 58 000 Kč



motor: 36 V/250 W
baterie: 9,5 Ah
převody: Sram 3.0 st.
brzdy: kotoučové, mechanické

Asi nejkontroverznější model na trhu. Jeho příznivci jsou naprosto nadšeni designem, odlišným přístupem, či famózním „nástupem výkonu“ při startu. Perfektně propracovaný tvar přitahuje pozornost okolí. Sladění barev zvláště bílého modelu je příkladné. Přední odpružení výborné. Robustní stavba umožňuje jezdit bez problémů i v terénu. Příkladně je uložena i baterie proti otřesům.  Z počátku vás také potěší i možnost rekuperace. Tedy nabíjet zpět baterie. Bohužel v praxi je právě tato vlastnost zatím velmi nevýhodná. Především proto že 4% dobití baterií je podstatně menší energie  než ta, kterou nemůžete využít při jízdě  na volnoběžku. Toto kolo tak jak jsme ho poznali jezdí velmi dobře na rovině či do mírného či středního  kopce. Musíte však stále jet na nejtěžší převod. Jakmile výrazně řadíte na lehčí převody efekt pomoci se ztrácí  Dostanete-li se do vyššího stoupání a máte-li vyšší hmotnost, pak máte také větší problémy. Ještě horší problém nastane když vám dojde baterie. Velmi těžké kolo těsně pod 30 kg  a pevná osa bez volnoběžky udělají své. Další jízda zvláště v kopcovitém terénu je v tomto případě v podstatě nemožná.  Toto kolo je vynikající pro jízdu od roviny až po střední kopce. Ve výrazně kopcovitém terénu mohou přijít problémy.

Výhody: perfektní design, motor s vysokým kroutícím momentem, kvalitní kotoučové brzdy
Nevýhody: vysoká hmotnost, velmi nezvyklý systém asistence šlapání, vysoká  cena
Hodnocení: dobrý

A2B
co se do tištěného testu nevešlo

Model A2B značky Ultra Motors se stal již za svůj „krátký život“ legendou. Jeho odvážný design a některá zajímavá technická řešení jej řadí právem k absolutní špičce. Naopak některé  jiné vlastnosti,  jako je například rekuperace, je u elektrokola omezeného maximální rychlostí asistence do 25 kilometrů v hodině, velmi problematická. /Naopak jezdili jsme na jednom modelu jiné značky, který měl dodatečně nainstalovaný obdobný motor, ale byl  pětiset watový. Kolo jezdilo dobře a rychle/až 35 kilometrů/ a s velkou rezervou se přizpůsobilo jakémukoliv režimu.Tady byla rekuperace podstatně zajímavější/. A to je právě to co nám, jednou větou, na A2B vadí nejvíce. Nedostatek rezervy v některých režimech.  Přestože v některých situacích má oproti konkurenci síly na rozdávání, v jiných je tomu naopak. Například do velkého kopce.  Problematické může být situace i po vybití baterie či jakákoliv manipulace se třicetikilovým pořízkem.
Domníváme se, že když již musím při stavbě použít zásadní hmotnostně náročný prvek jako je rám A2B, pak musím ušetřit na hmotnosti všeho ostatního. Nebo musím zesílit výkonový systém, abych si poradil v každé situaci. Podle našeho názoru by měl tento model podniknout zásadní odtučňovací kůru. Nebo přinejmenším přehodnotit konstrukci pro jízdu do velkého stoupání. Také by elektrokolu v této cenové relaci slušela trochu lepší „přehazovačka“ než Sram 3.0. Tedy to nejlevnější co u Sramu je k dispozici. K řešení se také nabízí využití velmi masivního rámu pro uložení baterie a tím nejen doladění působivého designu, kterému stříbrná bedna opravdu nesluší. Především pak i celkovému vyvážení, které by se v případě umístění v rámu výrazně zlepšilo. K tomu ještě přemýšlet o velmi vysoké ceně. O tom, že je A2B rozhodně nevšedním a zajímavým modelem jistě není pochyb.  Věříme však,  že po zlepšení některých jmenovaných nedostatků se A2B stane opravdovou hvězdou první velikosti.


----------------------------------------------------------------------------


Uphill (E-Kolo)   cena: 34 990 Kč

motor: 36 V/ 250 W
baterie: 10 Ah
převody: Shimano Alivio 8 st.

Toto kolo na první pohled ani nenadchne ani neurazí. To však pouze do okamžiku než poprvé spatříte obdobné kolo značky Guewer Cross. V podstatě obdobný motor motor FUN 8 /jeden je černý druhý stříbrný/, baterie o stejné kapacitě 10 Ah, stejné napětí 36 V. Pouze zcela odlišná cena 35 tisíc oproti 20 tisícům /zaokrouleno v řádu desetikorun/. Ne, že byly tyto modely byly stejné, jsou však velmi podobné. O motoru již byla řeč. Jeho výkon je u Uphilla je jinak dávkován. I když výsledný pocit  je subjektivní. Uphill má několik stupňů oproti plynulé regulaci Gueweru. Další výhodou Aphillu  je kvalitnější přehazovačka Shimano Alivio.  Naopak  výhodou Gueweru  jsou dle našich zkušeností lepší vidlice  stejné značky Omega . Výraznou výhodou jsou pak u Gueweru  kotoučové brzdy. Proč, protože lepší přehazovačka se dá pořídit za 6 až 8 stovek. Kotouče si však nedokoupíte, protože musíte mít na rámu „přípravu“ a tu námi testovaný Uphill nemá. 

Výhody: dobře řešený computer
Nevýhody: k vzhledem vlastnostem, použitým prvkům a hmotnosti  vysoká cena
Hodnocení: uspokojivý
-----------------------------------------------------------------------------


Infineum   (PowaCycle)       cena: 34 900 



motor: 36 V/250 W
baterie: 6,5 Ah (možno použít několik baterií zároveň)
převody: Shimano Alivio 3x8 st
brzdy: V-brake

Na první pohled velmi nenápadné kolo. O to více vás příjemně překvapí jeho vlastnosti. Zatímco po rovině jezdí „elektrokola“ dobře  takřka všechna, na „na lámání chleba“ dochází především v kopcích. Proto jsme se po základním testu soustředili právě především na kopcovitou krajinu. A tady právě Infineum zazářilo výrazným způsobem. Nejen, že na hlavní testovací  trati, kterou tvořil  dvoukilometrový „trojúhelník“ projelo v nejlepším čase, ale především se chovalo nejkomfortněji a nejvyrovnaněji v nejvyšším stoupání. Hlavní výhodou  řešení tohoto modelu je především perfektní vyvážení. Zatímco motor je v předním kole, baterie váží pouhých 1,8 kg. Vyvážení je tedy takřka ideální. Převodová řada Shimano  Alivio /8 x3/ je naprosto dostačující a vždy vám umožní zvolit optimální kombinace. Na naší testovací trase jezdilo Infineum výrazně nejrychleji. Horší je dojezd, protože vždy jde o kompromis. Lehčí baterie samozřejmě méně ujede. To však značka PowaCycle řeší opět elegantně. Ke standardní baterii je možno „přicvaknout“ ještě další a tím výrazně zvýšit dojezd.

Výhody: výborný v kopcích, perfektně řešená baterie, výborné vyvážení kola
Nevýhody: absence kotoučových brzd, tvrdý plast na řídítkách
Hodnocení:     vítěz testu

Infineum 
co se do tištěného testu nevešlo

Oproti A2B je především „filosoficky“ zcela jiné. Tedy vše je zde zcela obráceně. Méně výrazný vzhled, nízká hmotnost. I s motorem a baterií činí 20 kg. Tedy lehčí o celou  třetinu než A2B. To co nás však „oslnilo“ nejvíce, je hodně dobře vymyšlený systém baterií a perfektní rozložení hmotnosti. Anglická značka PowaCycles zde uplatnila systém, který jsme zatím u žádného modelu ještě neviděli. Zcela plochá baterie 6,2 Ah  ve tvaru horní desky nosiče. V předním náboji je umístěn elektromotor. Kolo je velmi dobře vyvážené, naprosto nepůsobí dojmem elektrokola. Kapacita baterie je sice zhruba o tři čtyři Ah menší než je běžné, nicméně celý systém je postaven na jednoduchém a přitom geniálním řešení. Jedu na malou vyjížďku do dvaceti, třiceti kilometrů mám lehounké elektrokolo a jsem v pohodě, baterie stačí s rezervou. Jedu na delší výlet a na svou baterii „desku přiklepnu během jedné sekundy ještě jednu totožnou baterii a rázem mám energii 12,4 Ah a mohu bez problému jet dál než ti co používají nejběžnějších 10Ah. Jediným trochu podobným systémem, který jsme registrovali  jsou u některých modelů dva baťohy po straně. Dojde-li baterie, vyndám jí z držáku, vyndám i náhradní, pak obě prohodím a nasadím na systém. Oproti řešení Infinea je to nejen podstatně méně elegantní, ale také náročnější na čas. Ale vraťme se ke srovnávání. Dalším zásadním rozdílem od A2B nastane v situaci, když baterie „zemře“ a vy se musíte spoléhat pouze sami na sebe. Jak  již bylo řečeno, zatímco v případě A2B, zvláště když jste daleko od „základny“, vám nastanou problémy, u Infinea prostě zařadíte lehčí převod a jedete domů jako na běžném „horákovi“

------------------------------------------------------------------------------

Giant Twist Sport CS Lite  (Giant)  cena: 35 990 Kč



motor: 26 V/ 250 W
baterie: 8 Ah?
převody: Shimano Nexus 7 st. bezúdržové
brzdy: Shimano Rollerbrake

Od známé německé značky jsme rozhodně očekávali podstatně více. I když chápeme, že se může  jednat o subjektivní pocit, všem testujícím se jednoznačně zdál jako nejméně hezký model z celého testu. Za další negativní prvek považujeme brzdy, které vykazovaly nejnižší účinnost ze všech testovaných. Zatímco normálně začínáme klady, zde je tomu naopak, protože dle našeho mínění zápory převažují. Další z nich je absence centrálního kontrolního přístroje, kde jsou zásadní informace jízdy. To je u většiny moderních elektrokol základ, zde však chybí. Dalším problémem jsou brzdy.  Shimano Rollerbrake sice dle našich zkušeností nejsou žádné „superjedovky“ ale mají mnoho výhod. Například v menší nutnosti údržby.  Zde však oproti jiným modelům brzdily s ještě menším účinkem než je obvyklé. Zvláštní kapitolou je elektrický pohon. Ten má napětí  26V a baterii 9 Ah, tedy výrazně méně vhodný systém než běžných 36V, kde při stejných Ah vydrží při stejných podmínkách o třetinu více. To vše by bylo možno očekávat za cenu podstatně nižší. I tak se však jedná o model, který je technologicky i prakticky zcela zastaralý.

Výhody: stavitelný představec
Nevýhody: nepřitažlivý design, méně účinné brzdy, asymetrické uložení baterie, absence rychloměru, méně účinný 26 V motor, menší výdrž baterie, vysoká cena
Hodnocení:   uspokojivý
------------------------------------------------------------------------------

Guewer Cross   (Forest Meri)  cena: 19 990 Kč

motor: 36 V/250 W
baterie: 10 Ah
převody:  Shimano SIS 6 st.
brzdy: kotoučové, mechanické

Byli jsme  zvědavi, jak velký rozdíl může být mezi kolem za 20 tisíc/což právě tento model stojí/ a modely, které mají cenu skoro o dvojnásobek větší. Došli jsme k závěru, že zatímco v některých případech jsou drahé modely alespoň částečně opodstatněné, u jiných se jedná o pouhé relativně zanedbatelné rozdíly. Tedy podle našich zkušeností  Guewer není žádná náhražka, ale elektrokolo, které se v podstatných vlastnostech vyrovná i některým modelům podstatně dražším. Jako jeden z mála modelů má velmi účinné kotoučové brzdy, kvalitní Lionovou baterii  10 Ah. Také ovládání pomocí „šlapacího“ senzoru v kombinaci s plynulým regulátorem se v praxi ukázalo jako velmi dobré. Slabší je samozřejmě systém Shimano Sys.Ten má však tu výhodu, že když budete často jezdit velmi náročným terénem, můžete jej vyměnit  za několik stokorun za lepší.To co nám vadilo více byla absence centrálního měřiče, který by ukazoval důležité parametry od rychlosti po stav baterií případně i stav asistence. Nicméně v poměru cena výkon se tento model umístil na špičce.

Výhody: výborný poměr cena výkon, kotoučové brzdy, dobrý motor
Nevýhody: laciné a nekomfortní řazení, absence centrálního komputeru
Hodnocení: dobrý 

---------------------------------------------------------------------------------------------

Zajímavé řešení

Elektrifikujte si svého miláčka. Mnoho lidí kteří uvažují o elektrokolu se mohou dostat do dilematu. Na jedné straně mají kolo které mají rádi a často jeho základ tedy rám či převody a další základní věci jsou kvalitnější než na kole elektrickém. Když základ elektrokola s velmi dobrou  sadou a rámem pak stojí elektrokolo značné finanční prostředky. Není nic snazšího než si elektrokolo nechat udělat právě z  toho svého. My jsme v redakci testovali sady firem e- pohon a citybikes a  byly jsme velmi příjemně překvapeni.

Citybikes  ElecroKit II

Motor :Výkon 250 W
Baterie: LiION 36V 10Ah
Dojezd:  47 km při teplotě 5 až 6 stupňů C /váha jezdce 68 kg
Cena: 16 613 Kč

Klasicky pojatá sada, která se všemi komponenty dodržuje normy Evropské unie. A to jak ve výkonu, tak v maximální rychlosti. Tedy 250 Watů a 25 km /jak již bylo specifikováno v testu/. To je důležité především tehdy, když se rozhodnete na vašem kole jezdit v okolních zemích, kde dodržování těchto parametrů pro jízdu na veřejných komunikacích je vyžadováno zcela striktně.
Ale k vlastnímu testu. Electrokit má vše, co je potřeba na jakékoliv kolo od MTB Treku až po City. Má PAS, tedy asistenci šlapání, či podpůrné mody pomoci.  LED světlo ve předu i vzadu, či elektro brzdy, které vám vypnou motor jakmile začnete brzdit. Velmi výhodné je vyvážení kola. Díky motoru umístěnému v předním náboji a baterii v nosiči nad zadním kolem. Centrální displej ukazuje stav nabití a zvolený asistenční mód. Jediné co bychom v tomto směru považovali za vylepšení, je rozšíření tohoto přístroje o rychlost a další trasové údaje. Což samozřejmě jde doladit i kombinací s běžným cyclocomputerem. To co je na této sestavě velmi zajímavé, je poměr cena výkon. Kompletní sestava stojí 16 613  Kč. Včetně předního kola 28“, doplatek za jiný rozměr kola je 200 Kč. Vlastní montáž pak 500 Kč. Tento kit  jsme zařadili do dlouhodobého testu. 


obr. vlevo: Sdružený přístroj ovládání módu asistence pohonu, ukazatel stavu baterie a funce vypnutí a zapnutí.
obr. vpravo: LED světlo
obr. nahoře: 250 W motor v předním náboji

E-pohon

Motor :Výkon 500 W
Baterie: LiION 36V 10Ah
Dojezd:  25 km bez šlapání

  

Mohutný 500 W motor v náboji zadního kola

 

 

 

 

 

 

 

Tady nás velmi zaujal silnější 500 W motor určený podle směrnic EU mimo komunikace. Ten vyniká opravdu „dravostí“ A jízda s ním je velmi zajímavá. 

Především proto, že máte ve většině situací oproti „dvěstěpadesátce“ pocit rezervy. Nejen to, ale další technické finesy zpříjemňují jízdu. Například otočný plyn, kterým si můžete bez problému pomoci více aniž více šlapete. Další výbornou maličkostí je tempomat. Ten funguje tak, že když plynovou rukojeť máte nastavenu pro danou jízdu, optimálně dané parametry elektronicky zaretujete příslušným tlačítkem. Nevýhodou u tohoto modelu je náročnější instalace vypleteného kola a logicky i menší dojezd na stejnou baterii. Naopak úžasná je síla, větší zábava i možnosti oproti slabším motorům. V redakci budeme tento nebo obdobný motor  E-pohon dlouhodobě testovat a výsledky zveřejníme na našich stránkách. Podíváme se blíže i na několik dalších variant nejen konstrukčních, ale i výkonových, které má E- pohon k dispozici. Například i kilowatové motory.


Vlevo: ovládání tempomatu a houkačky. Vpravo: kontroler stavu baterie integrovaný se spínačem světel.

 

Petr Řezáč