Sport a zdraví

Elektrokola střední třídy

Aktualizováno: 17.12.2016

Tentokrát ring volný

Testům elektrokol jsme věnovali v posledních letech značnou pozornost především proto, že jsou v poslední době především v Evropě obrovským fenoménem. Dokonce jsem četl na jednom německém serveru, že jsou v oblasti hobby nejlepším počinem za posledních několik desetiletí. To může být pro mnohé nadsazené tvrzení, na druhé straně je mnoho věcí, kde právě elektrokola zcela mění ustálená pravidla. Ta nezákladnější byla již mnohokrát vyřčena přesto neztratila na aktuálnosti.

Tedy jen to nejdůležitější. Mnoho mužů jezdí na kole v současnosti raději se svými ženami, protože jim na elektrokole stačí, nemusejí na ně čekat a vyhovuje to oběma. Stále častěji mají elektrifikovaná kola oba partneři a jezdí tak přesně podle potřeby. Další zcela nezvratitelnou výhodou je možnost, při stejném úsilí jako bez motoru, dosahovat podstatně vyšších jízdních průměrů. Tedy na výletech či vyjížďkách obsáhnout větší rádius a poznat tak větší část krajiny. Stále častěji bývá tato disciplína oblíbená i u sportovců. V současnosti se pořádá mnoho závodů nejen v západní Evropě, například v alpské oblasti, ale i u nás. A samozřejmě nelze vynechat kategorii seniorů.

Co jsme vybrali

Tentokrát jsme všechny výběry podle ustálených kategorií opustili. Všechny modely mají středové motory, ale to je spíše náhoda, protože v této kategorii je jich již výrazně více. Nebrali jsme zřetel na to, zdali kola budou krosová či horská. Mimo jiné i proto, že se obě kategorie začínají až nápadně podobat. Jediné co obecně stále platí i nadále, že horská kola mívají na převodovém mechanismu robustnější a kvalitnější součástky. Což však zdaleka nemusí platit vždy. Naopak stále platí, že crossová kola se prodávají s užšími pneumatikami, což je samozřejmé. I to ale bývá často kosmetickou záležitostí, protože z „horáka“ cross uděláte většinou pouze výměnou za užší pláště. Jediné o čem jsme se v tomto, pro elektrokola netradičním časovém období, rozhodovali je nastavení cenových relací testovaných kol. Ty v nejnižší třídě mají v současnosti jeden problém. Výrobci či dovozci se již ustálili v použitém řešení a nemají většinou touhu výrazně inovovat. Naopak testy těch špičkových, nejnovějších ( a také nejdražších modelů) testujeme pravidelně na konci jara. Proto se nám jevilo jako nejrozumnější věnovat se střední třídě. Tyto modely mají již dost inovací, je na nich často patrné o kolik se zlepšily od minulé sezóny a mají i většinou slušný poměr cena výkon.

Ring volný 45 až 55 tisíc korun

Náš výběr obsahuje modely se středovými motory, které jsou v této kategorii již nejběžnější. Použité baterie mají kapacitu od 10,4 do 17Ah. Velké rozdíly jsou také v jejich zástavbě. Zatímco ve střední třídě je již obvyklé, že je baterie umístěná na spodní rámové trubce a nikoliv vodorovně na nosiči či kolmo za sedlovkou, rozdíly jsou ve tvaru a celkovém řešení. Ta nejlepší řešení většinou vytvářejí kompaktní celek motoru a baterie. Některé modely zabudovávají různými způsoby do rámu část baterie, či dokonce baterii celou, ale tato druhá varianta již v drtivé většině bývá vyhrazena do kategorie o třídu výše.

Petr Řezáč

Již jsme testovali

Test elektrokol 2010

Špičková elektrokola 2013

Test skládacích elektrokol 2013

Elektrokola střední třídy 2014

Prémiová elektrokola 2014

Zástavby kol 2014

Elektrokola_válka středových motorů 2015

Prémiová elektrokola 2015

Elektrokola střední třídy 2016

Elektrická kola střední třídy – co je nového