Elektrokola střední třídy
Tentokrát ring volný
Testům elektrokol jsme věnovali v posledních letech značnou pozornost především proto, že jsou v poslední době především v Evropě obrovským fenoménem. Dokonce jsem četl na jednom německém serveru, že jsou v oblasti hobby nejlepším počinem za posledních několik desetiletí. To může být pro mnohé nadsazené tvrzení, na druhé straně je mnoho věcí, kde právě elektrokola zcela mění ustálená pravidla. Ta nezákladnější byla již mnohokrát vyřčena přesto neztratila na aktuálnosti.
Tedy jen to nejdůležitější. Mnoho mužů jezdí na kole v současnosti raději se svými ženami, protože jim na elektrokole stačí, nemusejí na ně čekat a vyhovuje to oběma. Stále častěji mají elektrifikovaná kola oba partneři a jezdí tak přesně podle potřeby. Další zcela nezvratitelnou výhodou je možnost, při stejném úsilí jako bez motoru, dosahovat podstatně vyšších jízdních průměrů. Tedy na výletech či vyjížďkách obsáhnout větší rádius a poznat tak větší část krajiny. Stále častěji bývá tato disciplína oblíbená i u sportovců. V současnosti se pořádá mnoho závodů nejen v západní Evropě, například v alpské oblasti, ale i u nás. A samozřejmě nelze vynechat kategorii seniorů.
Co jsme vybrali
Tentokrát jsme všechny výběry podle ustálených kategorií opustili. Všechny modely mají středové motory, ale to je spíše náhoda, protože v této kategorii je jich již výrazně více. Nebrali jsme zřetel na to, zdali kola budou krosová či horská. Mimo jiné i proto, že se obě kategorie začínají až nápadně podobat. Jediné co obecně stále platí i nadále, že horská kola mívají na převodovém mechanismu robustnější a kvalitnější součástky. Což však zdaleka nemusí platit vždy. Naopak stále platí, že crossová kola se prodávají s užšími pneumatikami, což je samozřejmé. I to ale bývá často kosmetickou záležitostí, protože z „horáka“ cross uděláte většinou pouze výměnou za užší pláště. Jediné o čem jsme se v tomto, pro elektrokola netradičním časovém období, rozhodovali je nastavení cenových relací testovaných kol. Ty v nejnižší třídě mají v současnosti jeden problém. Výrobci či dovozci se již ustálili v použitém řešení a nemají většinou touhu výrazně inovovat. Naopak testy těch špičkových, nejnovějších ( a také nejdražších modelů) testujeme pravidelně na konci jara. Proto se nám jevilo jako nejrozumnější věnovat se střední třídě. Tyto modely mají již dost inovací, je na nich často patrné o kolik se zlepšily od minulé sezóny a mají i většinou slušný poměr cena výkon.
Ring volný 45 až 55 tisíc korun
Náš výběr obsahuje modely se středovými motory, které jsou v této kategorii již nejběžnější. Použité baterie mají kapacitu od 10,4 do 17Ah. Velké rozdíly jsou také v jejich zástavbě. Zatímco ve střední třídě je již obvyklé, že je baterie umístěná na spodní rámové trubce a nikoliv vodorovně na nosiči či kolmo za sedlovkou, rozdíly jsou ve tvaru a celkovém řešení. Ta nejlepší řešení většinou vytvářejí kompaktní celek motoru a baterie. Některé modely zabudovávají různými způsoby do rámu část baterie, či dokonce baterii celou, ale tato druhá varianta již v drtivé většině bývá vyhrazena do kategorie o třídu výše.
Petr Řezáč
Již jsme testovali
Test skládacích elektrokol 2013
Elektrokola střední třídy 2014
Elektrokola_válka středových motorů 2015
Elektrokola střední třídy 2016
Elektrická kola střední třídy – co je nového