Sport a zdraví

Elektrická kola střední třídy – co je nového

Aktualizováno: 30.05.2016

Zatímco v prémiové kategorii elektrokol je letos výrazným trendem návrat k čistému designu a “zneviditelňování” baterií, od střední třídy je to především zkvalitňování součástkové základny i zvyšování spolehlivosti a nárůst kapacity baterie. Také zde se však začíná prosazovat, i když zatím v menší míře, designový pohled. Právě z tohoto hlediska je baterie problémem, který se stále vyvíjí.

Je to řádově historicky třetí etapa na téma kam s nimi. V první, relativně dlouhé, byly baterie za sedlovkou. Tedy buď souběžně s ní, což nutilo zvětšit délku podvozku, a tím zhoršit vlastnosti a ovladatelnost kola, nebo nad zadním kolem. Tím se vzhledem k velké hmotnosti baterie ještě více zhoršila vyváženost kola. Druhá etapa odstěhovala „baterky“ více či méně úspěšně na spodní rámovou trubku. Tato varianta v současnosti v této kategorii převládá. Ale i zde se pozvolna objevují prvky, které jsou zatím vyhrazeny těm nejlepším. Baterie pozvolna začínají „mizet“ více či méně do útrob rámů.
Druhý trend není žádnou novinkou. Je jí zvyšování kapacity baterií. Zatímco před pár lety měly standardní baterie kapacitu obvykle kolem 300 Wh, dnes je standart 400 Wh a pozvolna se přechází na 500 až 650 Wh. Tedy dvojnásobku nedávného standardu. Třetím velmi vítaným prvkem jsou technologie spojené s konstrukcí rámů, které umožňují výrazně zasahovat do profilů trubek a progresivně je modelovat pomocí hydroformingu.
Příjemně překvapil fakt, že až na malé výjimky, jsou letos obecně i levnější kategorie zpracovávány s větší pečlivostí než tomu bylo ještě v nedávné minulosti. Výrazně se zlepšila u většiny modelů i kvalita článků v bateriích. Je patrné, že většina výrobců došla k názoru, že než volit o něco levnější řešení a mnoho času stráveného reklamacemi, je vhodné výrazné zvýšení spolehlivosti a spokojenost zákazníků.

Co je letos jinak

Jak již bylo řečeno. Na první pohled je patrný posun v kvalitě zpracování a ve větší spolehlivosti. Hodně se u většiny modelů vylepšila i komunikace mezi informačním systémem a baterií především díky použitým kvalitnějším článkům. S potěšením jsme konstatovali, že již nedochází, displeje ukazují stav baterie kontinuálně a nedochází u nich k výraznému zobrazování úbytku a následnému návratu jednotlivých dílků, kterými trpěli většinou modely asijské výroby.

Petr Řezáč

Již jsme testovali

Test elektrokol 2010

Špičková elektrokola 2013

Test skládacích elektrokol 2013

Elektrokola střední třídy 2014

Prémiová elektrokola 2014

Zástavby kol 2014

Elektrokola_válka středových motorů 2015

Prémiová elektrokola 2015

Elektrokola střední třídy 2016

Elektrická kola střední třídy – co je nového