Vyšlo 10.5.2000

E-mail

Spojenecká vojska nebo partyzáni?                                                     Nikoli, to jen Siemens buduje Oskarovu síť

„Bratříčku, nevzlykej, to nejsou bubáci, vždyť už jsi velikej, to jsou jen vojáci, přijeli v hranatých železných náklaďákách!“ Tak tato variace na verše ze známé písně Karla Kryla se vybaví asi každému, kdo na vlastní oči spatří výtvor firmy Siemens, která pro Oskara zajišťuje výstavbu sítě na území Čech.

Navzdory státními orgány přislíbeným podmínkám se Siemens potýká s problémy při vyřizování stavebních povolení ze strany místních úřadů, ochranářů i ostatních mobilních operátorů, v důsledku čehož výstavba pevných BTS vázne a tam, kde je to jen trochu možné, je vše prozatímně řešeno pomocí mobilních BTS. Proto také pokrytí signálem zatím stále není takové, jaké by si lidé od Oskara představovali a jaké svým zákazníkům slibovali.
Protože jsme vám slíbili, že budeme podrobně sledovat výstavbu především na klíčových dálnicích D1 a D5, opět jsme se blíže podívali na problematický úsek dálnice D1, kde v jejím 20. až 26. km doposud zeje díra v pokrytí. Tu měla původně vykrývat „bétéeska“ u Ladovy vily v Hrusicích (viz článek Oskar – zatím díry v síti z 28.3.2000). 

Naše pátrání za pomoci měřicího vozu s technikem zapůjčeného operátorem sítě Oskar proběhlo ve čtvrtek 4.5.2000. Při projíždění jmenovanou lokalitou křížem krážem se nám jen potvrdilo, že je Oskar v tomto úseku D1 opravdu dokonale „mrtvý“. Přesto se nám podařilo objevit nový, zatím neaktivní, stožár vysílače na 24. km D1, čnící z porostu v zákosu dálnice u obce Lensedly v okrese Praha – východ. Když jsme pak dálnici opustili a dostali se na místo samotné, zjistili jsme věci téměř neuvěřitelné!
Těsně na hraně zákosu jsme nalezli ukrytý za hradbou vegetace ohavný vojenský náklaďák, patřící snad kdysi wehrmachtu, automobil typu MAN možná 60, možná 30 let starý.
Když jsme se k vozu blížili, vyběhli na nás domorodci se psy a hrozili, že nám rozbijí auto v domnění, že máme něco společného s firmou, která jim tam onu příšeru instalovala. Vysvětlovali jsme, že jsme novináři, dokonce to o sobě pro jistotu tvrdil i technik od Oskara, aby uchránil svého Fokuse (naštěstí bez firemního loga). Jak jsme však po zklidnění napjaté atmosféry při následném rozhovoru s obyvateli a majiteli sousedních nemovitostí zjistili, jejich hněv je zřejmě oprávněný.

Podle jejich slov proběhlo umístění této nevídané „mobilní BTS“ opravdu stylem tajné vojenské operace. Bez předcházejícího projednání s jejich majiteli se „přivalila“ těžká technika a toto podivné monstrum bylo postaveno necelé 3 metry od plotů jejich zahrad. Při dotazech na přítomné pracovníky, cože to má znamenat, se zjistilo, že nikdo nerozumí česky, všude vládla jen němčina. Německé jsou ostatně také výstražné tabulky na voze. Každý jistě pochopí, že výstavba sítě je velmi náročná a že dohadovat se se všemi subjekty bývá obtížné. Na druhou stranu, jezdit někomu bez dovolení po poli, nasadit tým, kde nikdo neumí česky a do třetice použít tabulky v němčině je přinejmenším nešťastné a zcela zbytečné. Podle našich informací by podobná věc v západoevropských zemích byla nemyslitelná. Proto tvrzení typu „co chceme, vždyť směřujeme do Evropy,“ jak nám sdělil jeden z pracovníků Siemense, je opravdu zvláštní.

Kromě toho, že tato unikátní BTS byla postavena na místě bez vědomí majitelů okolních nemovitostí, vzbuzuje u nich obavy i z jiných důvodů. Jednak se obávají jejího nedostatečného zabezpečení proti větrům, a jednak tvrdí, že místní půda je jílovitého charakteru a v době dešťů se z ní stává kluzká nestabilní maznice. V obou případech by při zřícení stožáru došlo buď ke zničení oplocení zahrady a případně i ke zranění osob v zahradě pobývajících, anebo k pádu stožáru na svah k dálnici, což by mohlo mít následky nedozírné.

Jak nám sdělil zdroj, který nechce být jmenován, firma Siemens si tento radiovůz pronajala od německého subjektu (pravděpodobně muzea vojenské techniky), protože jí normální civilizované mobilní BTS zřejmě došly. A to je také asi důvod, proč tato „mobilka“ nestojí tam, kde měla stát původně, tedy v Hrusicích, protože v této podobě by se bezpochyby stala větší atrakcí než samotné Ladovo muzeum. A o publicitu tohoto typu Siemens, potažmo ani Český Mobil, určitě nestojí.

Jediné pozitivum na tomto případě tak je, že v týdnu mezi 8. a 14. květnem by měl být tento vysílač aktivován a tím i zlikvidována zmíněná díra v pokrytí dálnice D1.

Marek Žádník, (per)

 

 

 

Spojenecká vojska nebo partyzáni?

Bosch 509 db ve Twist sadě

Zavolej a vyhraj!

Hokejová soutěž EuroTelu

Tecnocell - "hlídací pes" na vlnách GSM

Jací byli v dubnu

Květnové novinky u Paegasů

Nokia vede, následuje Siemens

Je krásná a chytrá

Signály na vodě

Vítězné tažení 

Oskarta: nabito!

ERICSSON A1018s PODRUHÉ…

Je Oskar čaroděj?

Dohodnou se operátoři

Jací byli v březnu

Adicom nabízí produkty firmy Mobile Action

Opejskovi, kočičce a Oskarovi

Karta X

Benefon se vrací

Oskar - zatím díry v síti

Mini hands free

Ericsson A1018s podruhé

Také věříte reklamě ?

Nové předčíslí EuroTel

Twist Motorola M 3888

Juice není jen nápoj

Oskar - úspěch v názvu

Nokia 7110

Liberty Hama