Vyšlo 11.4.2000

E-mail

Jací byli v březnu

 

Ve snaze uspět ukázali tento měsíc všichni tři operátoři značné úsilí. Bylo to poprvé ve trojici a z tohoto boje má největší užitek zákazník. Zatímco v některých parametrech se vzhledem k současnému nestejnému rozvinutí jednotlivých operátorů nedalo hodnotit  dostatečně objektivně, v mnoha jiných je srovnání možné.
   

      Vzhledem k tomu, že v březnu Oskar začínal, bylo jasné, že jestli chce dosáhnout významnějšího úspěchu na poměrně obsazeném trhu, musí projevit značnou iniciativu. To se mu podařilo nejen pomocí rychlého pokrytí skoro poloviny populace, některými výbornými nápady - u nás dosud nevídaným účtováním za sekundu,  ale především i výhodnými cenami  jednotlivých tarifů. Velmi dobrý byl i v nabídce nedotovaných telefonů za přijatelné ceny. Hodnotíme fakt, že zákazníky si chce udržet dobrými cenami a službami a ne „zablokováním konkurenčních sítí“.  Dotované telefony do svého programu nezařadil, čímž jen zdůraznil touhu pro maximálně jednoduchých smlouvách s menší závislostí zákazníků, než je tomu u konkurenčních operátorů. I když měl Oskar v počátcích zcela jiné podmínky než jeho předchůdci,  příjemně překvapil. Kvalita sítě v Praze a v dalších velkých městech byla taková, o jaké se oběma   dalším konkurentům v jejich počátcích ani nesnilo. Ao nehovořím o Eurotelu, který svou první síť budoval „v mobilní době mamutů“, ale i o začátcích Paegase, což zase není tak dávno. Dalším nesporným kladem Oskara je jeho velmi příznivé a průhledné tarifikování. Naopak nás nepotěšil zmatek ve fakturaci a fakt že, nedošlo k pokrytí v uvedených termínech na některých úsecích  dálnic, z nichž některé  nejsou pokryty dodnes. Internetové stránky postrádají aktuálnost a poměrně běžně zjistíte, že poslední novinka je čtrnáct  dní stará. 

     Paegas skončil  na třetím místě,  především díky své reklamně na Twist, která byla podle našeho názoru zcela zavádějící a zaváněla  nekorektností. Jestliže se snažím někoho přesvědčit  o tom, že narozdíl od jiného operátora u mne začíná špička o půl hodiny  dříve a cudně zapomenu dodat, že v očekávané službě, tedy  ceně hovoru mezi Paegasy, se nic nezmění až do sedmi hodin, pak sice mám reálnou šanci, že se někdo chytne, ale velmi minimální naději, že si vylepším image. A to nemůže žádným způsobem změnit fakt, že v tu dobu je velmi nevýrazně zlevněná cena na pevnou linku.  Ta ostuda byla tak velká, že například u jednoho Paegas partnera se stalo několikrát, že kupující byli tak rozlíceni, že pracovníkům prodejny i Paegasu spílali do gaunerů.  Z kladů je nejzajímavější Twist s WAPem  a také Twist s bankovními službami. Tady mne však trochu zaráží podivná filozofie. Když si Twist kartu koupí někdo samostatně,  tak zaplatí navíc pouhé dvě stovky. Když si jí koupí v Twist sadě a dá tak Radiomobilu více peněz,  tak zaplatí „za trest“ o čtyři sta korun více.
     EuroTel se blýsknul nejrychlejší datovou sítí a systematickým zdokonalováním WAPu. Go Quatro je zajímavý produkt pro ty, kteří se nemohou dočkat 16 hodin, aby si mohli levně zatelefonovat. Na rozdíl od konkurence reklama k tomuto produktu vystihovala reálně situaci. Nelíbil se nám  naopak poměrně vysoký poplatek 95 Kč  při záměně GO a GO Quatro.

     Vzhledem k tomu, že  se jedná o první hodnocení zařadili jsme do něj výjimečně  i některé prvky dlouhodobějšího charakteru, které se projevovaly nejen v tomto měsíci, ale i měsících předchozích. Podle našich zkušeností je to u EuroTelu  již delší dobu velmi  profesionální jednání v jednotlivých  prodejnách, kvalitní síť s velmi dobrým pokrytím a EFR neboli pokročilou kódovací technologii, která umožňuje u vybraných mobilů podstatně kvalitnější přenos hlesu než je tomu u standartního systému. U Oskara nejlevnější předplacená karta a velmi vysoká kvalita internetových stránek. Dlouhodobou  nevýhodou u Paegasu je absence zelené linky. Paegas je jediným naším operátorem, kde v případě, že nemáte u sebe mobil s jeho kartou, tak se zdarma na jeho infolinku nedovoláte. V případě, že na ni voláte z pevné linky, tak vám je účtována částka přes deset korun za minutu.  

 

EUROTEL

Plus:
1/ Uvedení do provozu nejrychlejší datové sítě
2/ Intenzivní zdokonalování WAP sítě.
3/ Znatelné snížení špičky na 16 hodinu  s výhodným tarifem  nového GO
4/ Velmi kvalitní síť , která jako jediná s EFR.
5/ Profesionální jednání
6/ Způsob rychlé kontroly plateb pomocí kvalitní počítačové sítě
7/ Umožnění bezplatného volání do informačního centra služeb i pro uživatele jiných sítí pomocí zelené linky.

Mínus:
1/ Přechod mezi jednotlivými tarify GO za 95 Kč (kromě prvního) se nám zdá neúměrně drahý

OSKAR 

Plus:
1/ Vynikající pokrytí Prahy  za neuvěřitelně krátkou dobu.
2/ Velmi dobré pokrytí některých dalších velkých měst v poměru ke krátké době od získání licence. 
3/ Nasazení  výhodných cen za jednotlivé tarify.
4/ Výrazný podél na vzniku konkurence na trhu sítí GSM
5/ Prodej nezablokovaných telefonů za rozumné ceny.
6/ Umožnění bezplatného volání do informačního centra služeb i pro uživatele jiných sítí pomocí zelené linky.

Mínus:
1/ Nesplnění termínu pokrytí signálem  některých dálničních úseků.
2/ Zmatená fakturace s nelogickým systémem.
3/ Zastaralé zprávy na internetu

PAEGAS 

Plus:
1/ Intenzivní zdokonalování WAP sítě
2/ Snížené ceny twistu
3/ Velmi dobré internetové stránky jak po grafické tak po obsahové stránce.
 

Mínus:
1/ Nekorektní reklama na zlevněný Twist
 2/ Absence zelené informační linky

Mínus pro všechny tři

1/ Na rozdíl od operátorů některých „mobilně“ vyspělých zemí se  u  nás všechny změny  tutlají do poslední chvíle.   Na webových stránkách německých operátorů se naopak  například o zlevnění tarifů můžete dočíst několik týdnů předem.
2/  Zatímco v civilizovaných krajích je již City tarif, neboli pásmový, který umožňuje levné volání v dané oblasti naprostou běžností, u nás se o tom pouze diskutuje. Inu, každá korunka dobrá.


Petr Řezáč