Jací
byli v březnu
Ve snaze uspět ukázali
tento měsíc všichni tři operátoři značné úsilí. Bylo to poprvé
ve trojici a z tohoto boje má největší užitek zákazník. Zatímco
v některých parametrech se vzhledem k současnému nestejnému
rozvinutí jednotlivých operátorů nedalo hodnotit
dostatečně objektivně, v mnoha jiných je srovnání možné.
Vzhledem k tomu, že v březnu
Oskar začínal, bylo jasné, že jestli chce dosáhnout významnějšího
úspěchu na poměrně obsazeném trhu, musí projevit značnou
iniciativu. To se mu podařilo nejen pomocí rychlého pokrytí skoro
poloviny populace, některými výbornými nápady - u nás dosud nevídaným
účtováním za sekundu, ale
především i výhodnými cenami jednotlivých
tarifů. Velmi dobrý byl i v nabídce nedotovaných telefonů za přijatelné
ceny. Hodnotíme fakt, že zákazníky si chce udržet dobrými cenami a
službami a ne „zablokováním konkurenčních sítí“.
Dotované telefony do svého programu nezařadil, čímž jen zdůraznil
touhu pro maximálně jednoduchých smlouvách s menší závislostí
zákazníků, než je tomu u konkurenčních operátorů. I když měl
Oskar v počátcích zcela jiné podmínky než jeho předchůdci,
příjemně překvapil. Kvalita sítě v Praze a v dalších
velkých městech byla taková, o jaké se oběma
dalším konkurentům v jejich počátcích ani nesnilo. Ao
nehovořím o Eurotelu, který svou první síť budoval „v mobilní době
mamutů“, ale i o začátcích Paegase, což zase není tak dávno. Dalším
nesporným kladem Oskara je jeho velmi příznivé a průhledné tarifikování.
Naopak nás nepotěšil zmatek ve fakturaci a fakt že, nedošlo k pokrytí
v uvedených termínech na některých úsecích
dálnic, z nichž některé
nejsou pokryty dodnes. Internetové stránky postrádají aktuálnost
a poměrně běžně zjistíte, že poslední novinka je čtrnáct
dní stará.
Paegas
skončil na třetím místě,
především díky své reklamně na Twist, která byla podle našeho
názoru zcela zavádějící a zaváněla nekorektností. Jestliže se snažím někoho přesvědčit
o tom, že narozdíl od jiného operátora u mne začíná špička
o půl hodiny dříve a cudně
zapomenu dodat, že v očekávané službě, tedy
ceně hovoru mezi Paegasy, se nic nezmění až do sedmi hodin, pak
sice mám reálnou šanci, že se někdo chytne, ale velmi minimální naději,
že si vylepším image. A to nemůže žádným způsobem změnit fakt,
že v tu dobu je velmi nevýrazně zlevněná cena na pevnou linku.
Ta ostuda byla tak velká, že například u jednoho Paegas
partnera se stalo několikrát, že kupující byli tak rozlíceni, že
pracovníkům prodejny i Paegasu spílali do gaunerů. Z kladů je nejzajímavější Twist s WAPem
a také Twist s bankovními službami. Tady mne však trochu
zaráží podivná filozofie. Když si Twist kartu koupí někdo samostatně,
tak zaplatí navíc pouhé dvě stovky. Když si jí koupí v Twist
sadě a dá tak Radiomobilu více peněz,
tak zaplatí „za trest“ o čtyři sta korun více.
EuroTel se blýsknul nejrychlejší datovou sítí
a systematickým zdokonalováním WAPu. Go Quatro je zajímavý produkt
pro ty, kteří se nemohou dočkat 16 hodin, aby si mohli levně
zatelefonovat. Na rozdíl od konkurence reklama k tomuto produktu
vystihovala reálně situaci. Nelíbil se nám naopak poměrně vysoký poplatek 95 Kč při záměně GO a GO Quatro.
Vzhledem
k tomu, že se jedná o
první hodnocení zařadili jsme do něj výjimečně
i některé prvky dlouhodobějšího charakteru, které se
projevovaly nejen v tomto měsíci, ale i měsících předchozích.
Podle našich zkušeností je to u EuroTelu
již delší dobu velmi profesionální
jednání v jednotlivých prodejnách,
kvalitní síť s velmi dobrým pokrytím a EFR neboli pokročilou kódovací
technologii, která umožňuje u vybraných mobilů podstatně kvalitnější
přenos hlesu než je tomu u standartního systému. U Oskara nejlevnější
předplacená karta a velmi vysoká kvalita internetových stránek.
Dlouhodobou nevýhodou u
Paegasu je absence zelené linky. Paegas je jediným naším operátorem,
kde v případě, že nemáte u sebe mobil s jeho kartou, tak se
zdarma na jeho infolinku nedovoláte. V případě, že na ni voláte
z pevné linky, tak vám je účtována částka přes deset korun za
minutu.
EUROTEL
Plus:
1/ Uvedení do provozu nejrychlejší datové sítě
2/ Intenzivní zdokonalování WAP sítě.
3/ Znatelné snížení špičky na 16 hodinu
s výhodným tarifem nového
GO
4/
Velmi kvalitní síť , která jako jediná s EFR.
5/ Profesionální jednání
6/ Způsob rychlé kontroly plateb pomocí kvalitní počítačové sítě
7/ Umožnění bezplatného volání do informačního centra služeb i
pro uživatele jiných sítí pomocí zelené linky.
Mínus:
1/ Přechod
mezi jednotlivými tarify GO za 95 Kč (kromě prvního) se nám zdá neúměrně
drahý
OSKAR
Plus:
1/ Vynikající pokrytí Prahy za
neuvěřitelně krátkou dobu.
2/ Velmi dobré pokrytí některých dalších velkých měst v poměru
ke krátké době od získání licence.
3/ Nasazení výhodných
cen za jednotlivé tarify.
4/ Výrazný podél na vzniku konkurence na trhu sítí GSM
5/ Prodej nezablokovaných telefonů za rozumné ceny.
6/ Umožnění bezplatného volání do informačního centra služeb i
pro uživatele jiných sítí pomocí zelené linky.
Mínus:
1/ Nesplnění termínu pokrytí signálem
některých dálničních úseků.
2/ Zmatená fakturace s nelogickým systémem.
3/ Zastaralé zprávy na internetu
PAEGAS
Plus:
1/ Intenzivní zdokonalování WAP sítě
2/ Snížené ceny twistu
3/ Velmi dobré internetové stránky jak po grafické tak po obsahové
stránce.
Mínus:
1/ Nekorektní reklama na zlevněný Twist
2/ Absence zelené informační linky
Mínus pro všechny tři
1/
Na rozdíl od operátorů některých „mobilně“ vyspělých zemí se
u nás všechny změny
tutlají do poslední chvíle.
Na webových stránkách německých operátorů se naopak
například o zlevnění tarifů můžete dočíst několik týdnů
předem.
2/ Zatímco v civilizovaných
krajích je již City tarif, neboli pásmový, který umožňuje levné
volání v dané oblasti naprostou běžností, u nás se o tom pouze
diskutuje. Inu, každá korunka dobrá.
Petr
Řezáč

|
 |


|
 |