Vyšlo 27.4.2000

E-mail

Nokia vede, následuje Siemens,
chvost tabulky je dost úděsný.

Jestli si myslíte, že jsou tyto řádky věnovány objemu světového prodeje mobilů, tak se mýlíte. Pravdou sice je, že první část titulku by platila i v tomto případě, nicméně dnes jsme se zaměřili na to, jak nás naši milí výrobci mobilní techniky o sobě informují na svých internetových stránkách. Zatímco dnes všichni lidé pohybující se kolem mobilů skloňují WAP a internet ve všech pádech, u některých z nich máte často pocit, že jejich rétorika je pouze módní klišé. Kdyby totiž své internetové zákazníky alespoň trochu znali, tak by si dali se svými weby větší práci.

Nemám nic proti francouzům. Jen mě trochu štve, že na Riviéře, kam jezdím hrozně rád, si připadám jako analfabet, protože bez francouzštiny si tam většinou neškrtnu. V Praze sice kupodivu i u Sagemu hovoří česky, nicméně na přístupu mateřské firmy k pražskému zastoupení je naprosto patrné, kam nás zařadili. Nové modely mají oproti jiným lokalitám se značným zpožděním a ještě ke všemu jsou většinou zablokovány pro Paegas. I ty duální, což je pikantní. Ani s internetovými stránkami to není jiné. Rozdíl v pojetí i množství obsahu je tak velký, že máte pocit, jako by tyto dva weby patřily firmám na různých zeměkoulích. Ty stvořené v zemi výrobce mají relativně nové zprávy (dokonce i v angličtině), jsou docela zajímavé a po jejich shlédnutí máte oprávněný pocit, že Sagem dělá výborné telefony, což je ostatně pravda. Koukáte-li se však jen na český web, připadá vám nabídka Sagemu u nás velmi unylá a díky blokovaným přístrojům jen málo využitelná a to je také pravda. Při sledování rubriky "Připravujeme", kde již mnoho měsíců trůní model 959, máte pocit, že než se tu začne prodávat, bude patřit již do muzea. Naopak nové krásné modely 920, které by se měly objevit již tento týden na pultech prodejen ještě sagem.cz zaregistroval. Web Motoroly je slušný, jeho aktualizace je však opravdu "dábelská". Čerstvé zprávy mají datum červen a červenec 99. Nabídka telefonů je stará a chudá, o příslušenství jsem nenašel ani řádku. Vévodí takové typy, jako je D520. Jestliže Motorola patří například k nejlepším ve světě WAPu, a to je bez diskuse, tak na jejích českých stránkách to opravdu nepoznáte. Alcatel má web dle našeho názoru nepřehledný, v češtině má zpráv velmi málo, a odpovědi i na běžné dotazy pouze mailem. Myslím, že tento systém nemůže uspět, zvláště v době, když se výrazně snižují ceny za pevné internetové linky a internet se stává jedním ze základních "poradců" zákazníků. Tiskové zprávy jsou však o mnoho mladší, než je tomu například u Motoroly a dokonce jedna je z počátku tohoto měsíce. Web Ericssonu je profesionální, přehledný a má pro uživatele dostatečné množství informací. Také všechny důležité věci jsou v češtině. Jsou zde nejen přehledně představeny stávající typy, ale také modely, které se teprve prodávat začnou. To je velmi dobrý tah, především proto, že právě nová generace výrobků této značky je dle mého názoru velmi zdařilá. Nejen po technické stránce, tam Ericsson neměl nikdy problémy, ale i pěkným "kulatým" designem a velkými displeji. Dostatek prostoru je věnován i příslušenství i dalším potřebným informacím. Na to, jak málo výrobků má Samsung na poli mobilní techniky, jsou jeho stránky dobré. Dozvíte se zde v podstatě vše, co potřebujete. Samozřejmě se však nedá rovnat velikostí a propracovaností s weby předních výrobců mobilů. Panasonic má web trochu méně přehledný. Je to pravděpodobně daň za množství výrobků ve velkém počtu oblastí, které na něj musí vtěsnat. Informativně je však pohodový, a je na něm zcela patrné, že Panasonic je již dlouhá léta dobrým profesionálem, a to ve všech oblastech, do kterých se pustí. Benefon je také v pohodě. Stránky jsou profesionální a je na nich zcela jasně patrno, že firma Cellular Star má dostatek zkušeností nejen s prodejem mobilních telefonů, ale i s internetem. Pěkná a vyvážená grafika je v souladu s dostatkem informací. Také aktuálnost jednotlivých zpráv je nadprůměrná. Siemens má zcela přehledný web. Pracuje s výraznými obrazovými prvky a nikoho nenechá ani sekundu tápat. Tak jako Ericsson představuje kromě běžných současně prodávaných mobilů i přehled připravovaných modelů. Nokia má jeden z mála webů, kde výraz tisková zpráva má opravdu ten správný význam. Především díky aktuálnosti se totiž podle něj zprávy dají opravdu dělat. Právě na webu Nokie je zcela patrné, jak se například odlišují firmy, kterým se tu a tam povede nějaký model od těch naprostých stálic. Propracování detailů a promyšlení projektů do nejmenších podrobností je totiž vidět nejen na výrobcích samých, ale také právě i v takových oblastech, jako je internet.

I když se může na první pohled zdát, že přikládáme internetové prezentaci firem větší váhu než ve skutečnosti má, je to opravdu jen zdání. Web ledacos prozradí. A to samozřejmě nejen v oblasti komunikace. Zářným příkladem jsou třeba stránky bezkonkurenčně nejúspěšnějšího prodejce motocyklů u nás - firmy Yamaha či Škody auto, která má u nás obdobné postavení v oblasti automobilů.

Petr Řezáč


 

 

Spojenecká vojska nebo partyzáni?

Bosch 509 db ve Twist sadě

Zavolej a vyhraj!

Hokejová soutěž EuroTelu

Tecnocell - "hlídací pes" na vlnách GSM

Jací byli v dubnu

Květnové novinky u Paegasů

Nokia vede, následuje Siemens

Je krásná a chytrá

Signály na vodě

Vítězné tažení 

Oskarta: nabito!

ERICSSON A1018s PODRUHÉ…

Je Oskar čaroděj?

Dohodnou se operátoři

Jací byli v březnu

Adicom nabízí produkty firmy Mobile Action

Opejskovi, kočičce a Oskarovi

Karta X

Benefon se vrací

Oskar - zatím díry v síti

Mini hands free

Ericsson A1018s podruhé

Také věříte reklamě ?

Nové předčíslí EuroTel

Twist Motorola M 3888

Juice není jen nápoj

Oskar - úspěch v názvu

Nokia 7110

Liberty Hama