nafukovací čluny, vodní skútry, plachetnice, motorové lodě, charter

Chcete jet na dovolenou do Chorvatska s lodí
a ještě se tam potápět???


Přečtěte si jaké jsou vaše povinnosti při vplutí do Chorvatských vod a kolik budou stát povinné poplatky. Na potápění raději zapomeňte.
Vlastník nebo kapitán cizího plavidla musí zaregistrovat svůj příjezd u schváleného úředníka přístavu nebo přístavní úřadovny kde vyplní tiskopis "registrace o příjezdu a pobytu cizích jachet nebo lodí v územním moři a vnitřních vodách republiky Chorvatska, ale to zdaleka není vše. A pokud byste se na dovolené chtěli ještě potápět, tak na to raději zapomeňte. 

         


Vplujete-li do Chorvatských vod, jste povinni doplout do prvního přístavu otevřeného pro mezinárodní provoz a v kapitanátu nebo lodním úřadu ohlásit příjezd. Zažádáte o  povolení k plavbě a zároveň předložíte osvědčení způsobilosti k plavbě (kapitánské zkoušky) nebo osvědčení země původu.  Dále musíte předložit platné lodní doklady. V případě, že tyto doklady nemáte, kapitanát či příslušný lodní úřad pro vydávání povolení k plavbě v teritoriálních chorvatských vodách vykoná prohlídku lodi. Poplatek za uvedenou prohlídku činí dle velikosti lodi od 55,00 do 250,00 kun. Plavidlo s motorem nad 15 kW, musí být pojištěno proti škodám způsobeným třetí osobou u pojišťovny buď v zahraničí nebo v Republice Chorvatsko. Kapitán cizího plavidla při příležitosti vydávání prvního přihlášení příjezdu a pobytu v teritoriálních vodách zaplatí poplatek mezi 140,00 a 1 750,00 kunami podle délky plavidla. Majitel nebo velitel lodi zanese údaje o počtu naloděných lidí - členech posádky a tento popis potvrdí kapitanát nebo lodní úřad. Každou změnu členů posádky je kapitán povinen přihlásit a ověřit u nadřízeného úřadu nebo kapitanátu.
Nejpozději do 24 hodin od připlutí do přístavu kapitán musí příjezd ohlásit  policejnímu úřadu. Toto přihlášení místo kapitána lodi může zařídit marina nebo agentura. 

Jako samozřejmé se předpokládá, že majitel jachty má kapitánskou licenci, tedy průkaz o způsobilosti k vedení lodi, a plavidlo má mezinárodní certifikát vydaný podle předpisů státu, kde je plavidlo registrováno, tedy podle českých předpisů.

Zahraniční majitel nemůže podle nových chorvatských pravidel půjčit jachtu třetí osobě! Správy přístavů - kapitanáty prověřují seznam posádky každé jachty, která žádá o povolení k plavbě. Povolení vydají jen v tom případě, je-li na jachtě přítomen majitel plavidla nebo člen jeho užší rodiny (manžel/manželka, rodiče, děti či sourozenci), pokud se prokáží ověřenou plnou mocí vč. ověření příbuzenského poměru. 

Všechny zahraniční lodě musejí po vplutí do chorvatských výsostných vod vyvěsit na viditelném místě žlutou vlajku Q a národní vlajku navštívené země, což je obvyklé v celém světě. Co možná nejkratší cestou pak mají lodě podle stávajících předpisů směřovat do některého z chorvatských přístavů, určených pro mezinárodní styk. Zde se přihlásí u správy přístavu – kapitanátu  a předloží: pasy posádky a její seznam podle stanoveného obsahu, dále kapitánskou licenci, mezinárodní lodní certifikát vydaný v našem případě českým ministerstvem dopravy a povinné ručení. Na základě těchto dokumentů je mu vydáno povolení k plavbě platné 12 měsíců. Platí se za ně podle druhu plavidla a podle jeho délky. Tento plavební poplatek se skládá z poplatku za bezpečnost plavby a za provoz a údržbu majáků. Pro věrné příznivce jachtingu na Jadranu není zanedbatelné, že při každém prodloužení plavebního povolení se získává sleva 10 %, a to s poplatku za bezpečnost plavby.

    Toto povolení nepotřebují:

  • sportovní lodě na vesla či plachty do 3 m délky,

  • motorová plavidla do 3 m délky s motorem slabším než 4 kW.

Pro čluny a lodě s motorem přes 4 kW a delší než 3 m je nutný Mezinárodní průkaz k řízení plavidla pro pobřežní plavbu vydaný Ministerstvem dopravy ČR, nebo průkaz vydaný uznaným jachtařským svazem.

Pro všechny motorové lodě (s vyjímkou záchranných člunů) a pro ostatní lodě delší než 3 m se vyžaduje Mezinárodní lodní osvědčení, které vydává Ministerstvo dopravy nebo Státní plavební správa.

Loď musí mít i předepsanou minimální výbavu.

Ještě k výše uvedenému požadavku pojištění plavidla. Všechny lodě, pro které je nutný průkaz k řízení plavidla musejí mít pojištění o povinném ručení. Pokud nebyla loď takto pojištěna již v ČR, je možné si toto pojištění zaplatit na místě v chorvatském přístavu (tzv. modrá karta).

A ještě jedno důležité upozornění: dovezenou a přihlášenou jachtu nelze na Jadranu pronajímat, ani přijímat platící pasažéry. K pronajímání, tzv. chartrování, je třeba příslušná chorvatská licence. Porušení tohoto předpisu má velmi nepříjemné následky, vč. nezanedbatelné pokuty.

Ještě s jedním poplatkem musí celá posádka jachty počítat, a to s pobytovou  taxou a to za každou osobu a den. Taxa se platí ve všech chorvatských letoviscích i na palubách lodí, a to pak zároveň s poplatkem za přístav.
Chorvatské pobřežní hlídky přitom bedlivě sledují dodržování předpisů – pokuty za jejich porušování bývají značné. Při výkonu své služby používají hlídky často civilních člunů!

Ceny v roce 2003
POPLATEK ZA POVOLENÍ K PLAVBĚ

Poplatek za loď bez kajuty (ceny v kunách)
do 3 m délky s motorem přes 4 kW 140
od 3 do 4 m délky 210

od 4 do 5 m délky

280
od 5 do 6 m délky 350
přes 6 m délky 485
Poplatek za loď s kajutou - jachtu (ceny v kunách)
do 7 m délky 525
od 7 do 8 m délky 630
od 8 do 9 m délky 735
od 9 do 10 m délky 840
od 10 do 11 m délky 945
od 11 do 12 m délky 1050
od 12 do 15 m délky 1225
od 15 do 20 m délky 1400
od 20 do 30 m délky 1575
přes 30 m délky 1750

PŘÍSTAVNÍ POPLATKY

Přístavní poplatky v ACI marinách -  (ceny v EUR)
denní stání v marině pro loď do 7 m délky (od 1.7.do 31.8. +10%) 17 - 23
denní stání v marině (ACI) pro loď do 10 m délky (od 1.7.do 31.8. +10%) 24 - 32
měsíční stání v marině pro loď do 7 m délky 123 - 266
denní stání na pevnině v marině pro loď do 7 m délky 11 - 23
denní stání na pevnině v marině pro loď do 10 m délky 15 - 32
měsíční stání v marině pro loď do 7 m délky 123 - 266
měsíční stání v marině pro loď do 10 m délky 163 - 266
roční stání v marině pro loď do 7 m délky 900 - 2750
roční stání v marině pro loď do 10 m délky 1100 - 2750
parkovné za auto na 1 den 3
parkovné za auto na 2 týdny 34

Nejdražší jsou mariny: Opatija, Rovinj, Umag
Nejlevnější jsou mariny: Pula, Skradin, Šimuni, Milna, Vrboska, Korčula

Zpracováno dle podkladů ACI Clubu - zde najdete i užitečné informace o marínách v Chorvatsku a dle Croatian National Tourist Board - zde se dozvíte i další informace ze všech částí Chorvatska.

POTÁPĚNÍ V CHORVATSKU

Letos je potápění v Chorvatsku výrazně omezeno a zdraženo. 

Od února letošního roku platí v Chorvatsku nový Předpis o podvodních činnostech (Pravilnik o obavljanju podvodnih aktivnosti). Proti tomuto předpisu se zvedla v Chorvatsku vlna nespokojenosti ze strany potápěčů, které sjednocuje Chorvatský potápěčský svaz (Hrvatski ronilački savez).

Důvodem je zejména neskutečně vysoký poplatek, který potápěč bude muset zaplatit za povolení k individuálnímu potápění, a to 2400 kun za rok(!!!). Tento poplatek se bude platit správě přístavu (lučka kapetanija). I nadále se bude platit 100 kun za vydání potápěčského průkazu (Ronilačka iskaznica) Chorvatskému potápěčskému svazu. Vysoké jsou i pokuty všeho druhu.

Tento předpis znamená konec individuálního potápění v Chorvatsku. Bude možné se potápět jen organizovaně, pod "stálým dozorem pověřené odborné osoby"  z potápěčského centra nebo potápěčského sdružení.

Důvodem pro toto drastické zdražení má být omezení "nebezpečného" individuálního potápění a umožnění pouze "bezpečného" potápění pod odborným vedením. Individuální potápěči se prý dopouštějí také poškozování a rabování podmořského světa.

/al/

  

 

NAFUKOVACÍ ČLUNY

YAM 330S

Možná uvažujete o koupi motorového nafukovacího člunu. Již vás nebaví pasivní trávení dovolené a chcete něco podniknout. Nafukovací člun vám umožní strávit spoustu pěkných chvil, poznáte místa na vodě, kam se jinak nedostanete.

CHARTER A DOVOLENÁ

Dovolená na lodi - na plachetnici nebo motorové lodi. Poslední dobou stále více vyhledávaný způsob trávení dovolené. Představuje aktivní odpočinek, kdy poznáte místa, kam se jinak než lodí nedostanete. Máte možnost si aktivně odpočinout od každodenního shonu, obchodních jednání a strávit příjemné dny v kruhu přátel, rodiny nebo i jen s partou lidí, kteří mají podobné zájmy.

VODNÍ SKÚTRY

WAVER RUNNER XL1200

Poskytnou mnoho radosti na vodě, pokud jste soutěživý typ, tak se můžete účastnit závodů nebo se jen tak prohánět po vodě. Dejme tomu, že se rozhodujete jak a jakým způsobem pořídit vodni skútr, na kterém jste se svezli na dovolené.

MOTOROVÉ LODĚ

BAYLINER 2352 CAPRI

Nedávno jsem listovala starými vydáními Yacht stylu a znovu jsem si přečetla článek "Chcete motorovou loď nebo jachtu?" z poloviny roku 1995, který mimo jiné nabízel přehled našeho trhu s motorovými loděmi. Musím konstatovat, že od té doby se toho dost změnilo a dnešní trh poskytuje podstatně širší nabídku.

 

  

 

 

PLACHETNICE

Vítr fouká do plachet, vaše loď tiše klouže po vlnách, vy máte dovolenou a s rodinou nebo přáteli plujete po moři či přehradě, skvěle relaxujete a poznáváte nová místa. Hezká představa – jen potřebujete loď. A máte z čeho vybírat. Můžete zvolit  velkou loď , na které můžete strávit celé prázdniny nebo menší pro víkendy.