Intermot 2000 - skútry posilují

Zatímco v Čechách ten správný skútrový boom teprve pomalu přichází, v západní Evropě mají tato „přibližovadla“ oprávněně pevné místo na výsluní již léta. Tomu samozřejmě odpovídala i struktura letošního druhého ročníku Intermotu.

Skútrů zde bylo nejen „mraky“, ale i novinek bylo nepřeberné množství. O nostalgickou atmosféru se zasloužilo „První německé muzeum skútrů“, které umístilo ve Východním vestibulu nádherné exponáty skútrových pradědečků. Zvláště legendární Vespy proslulého Piaggia působily takovým dojmem, jako první vozy Rolls-Royce či Daimler Benz na autosalonech.

Dá se říci, že kdo něco v této oblasti znamená, nemohl chybět. Nechyběli však ani ti, kteří zatím „slavní“ nejsou, a touží o co nejdůstojnější roli v nejbližší budoucnosti. A jaký je trend? Zcela jasný. Všichni výrobci se tlačí do větších kubatur, všichni posilují komfort. Světová premiéra, Piaggio X9 s „pětistovkovým“ motorem, je absolutní špice. 

Totéž se však dá říci i o Yamaze Tmax 500 či šestistovce Honda Silver Wing. Ve stejné kategorii připravily novinky i Malaguti či Kymco.

V pohodě však mohou být i konstruktéři Suzuki. Ti totiž mají svého velkoobjemového Burgmana již delší dobu na trhu. A vývoj jim dává za pravdu, že se vydali správnou cestou. Ověřili jsme si to při testovacích jízdách  nejen na Intermotu, že Burgman jako správný nadčasový stroj snese v mnohém srovnání i s těmi nejžhavějšími novinkami. K vidění byly i dva zajímavé prototypy zatím neznámé firmy QJ. Oba s velmi výrazným designem a čtyřtaktními stopětadvacítkovými motory.

Vrcholí i nasazení hi-tech skútrů BMW, které se postaraly o komfort, o jakém se ostatním zatím může pouze zdát. Od ochrany před nepohodou, přes vyhřívanou sedačku, opěrku hlavy, čtyřbodové bezpečnostní pásy, hydraulický stojan ovládaný z kabiny i další neuvěřitelně propracované detaily. Podobnou cestou se dali i pracovníci Benelli, tedy alespoň co se týká některých konstrukčních prvků. Mezi oběma projekty je však několik zásadních rozdílů. 
Zatímco zájemce o komfortní skútry si na množství výrazných novinek nemůže stěžovat, tvar klasických padesátek se v podstatě nemění, a to platí i u stopětadvacítek tohoto typu. Zde výrobci vylepšují většinou detaily, které nejsou na první pohled dostatečně patrné. Vzhledem k unifikovanému designu v této kategorii jsme však nezahlédli nic, co by se zásadně odlišovalo.

Petr Řezáč