Hobby a domácnost

Test malých nafukovacích motorových člunů.

Aktualizováno: 02.07.2011

Hodí se dobře na řeku v tuzemsku stejně jako na dovolenou k moři. .Jsou mobilní a vejdou se do kufru běžného osobního automobilu. Malé nafukovací skládací čluny „třímetrové kategorie“ mají i mnoho dalších výhod. Můžete s nimi jezdit i tam, kam se s velkou lodí nedostanete, nebo alespoň ne snadno a rychle. Čluny jsme testovali s motory do 5 HP, na které nepotřebujete mít průkaz vůdce malého plavidla. Jako alternativu jsme použili motor elektrický, který je vhodný především tam, kde jsou spalovací motory zakázány.

Jaký člun vybrat?
Nafukovací čluny můžeme rozdělit zhruba do tří nejběžnějších kategorií.

1) S nafukovací podlážkou. Tento člun je nejjednodušší pro uživatele na sestavení i složení, prostě jej nafouknete a můžete vyjet. Má nižší hmotnost, je vhodný například pro koupání, či jako přídavný na plachetnici. Nevýhodou je, že neposkytuje příliš pevnou oporu pro nohy, pokud se chcete postavit a často jeho konstrukce neumožňuje použít motor o vyšším výkonu. Nejlepší modely mají nafukovací kýl, který zlepšuje jízdní vlastnosti. Větší čluny mají často kýl se dřevěnými výztuhami.

2) Se skládací podlážkou. Pevná podlážka, aluminiová či dřevěná, poskytuje pevnou oporu pro nohy. Člun celkově zpevní i postraní lišty a umožní také použití motoru o větším výkonu. Nevýhodou je větší hmotnost pro přepravu a složitější sestavení. I tyto čluny mají většinou nafukovací kýl.

3) S laminátovým dnem. Vrcholem jízdních vlastností je laminátové dno takzvaný RIB. Toto řešení zaručuje při jízdě v podstatě identickou jízdu jako u laminátových lodí. Podstatnou nevýhodou je nemožnost složení takového člunu čímž odpadá jedno z jeho hlavních kouzel. Přepravuje se většinou na vozíku či na střeše, což již zdaleka není tak komfortní.

Jak jsme testovali
Nafukovací čluny více než kterákoliv jiná plavidla jsou závislá na tom, zda-li jedete po klidné hladině nebo ve větších vlnách. My jsme proto zvolili patrně nejlepší tuzemské řešení. Lipno, které díky specifickým klimatickým podmínkám disponuje často tak kvalitními vlnami a silným větrem, že prověří čluny i osádku velmi dobře. Jen je škoda, že běžně se zde na člunech se spalovacími motory jezdit nesmí.

Testovali celkem pět nafukovacích člunů s různými typy podlážek. Ověřili jsme si, že neznalý zájemce o koupi vlastně vůbec nemá představu, jaký člun chce koupit a jaký mu bude vyhovovat. Právě tyto rozdíly byly v testech výrazně viditelné.  Sledovali jsme také snadnost a náročnost sestavení lodě, kvalitu zpracování, uživatelské pohodlí a hlavně jízdní vlastnosti člunů. Zde jsme pomocí satelitní navigace Garmin měřili dosaženou rychlost při obsazení člunu jednou a dvěmi osobami. Nečekali jsme , že rozdíly mezi modely mohou být tak markantní, jak vyplynulo z testu. Všechny čluny obsahují v základním balení vesla, opravovací sadu, pumpu, sedačku. Odlišnosti jsou uvedeny u jednotlivých modelů.

S jakými motory jsme testovali

Čtyřtaktní Parsun 5 HP

Levný čtyřtaktní motor. Ochotně šel do otáček a po dobu testu s ním nebyly žádné problémy. Přestože reference neměl ideální, my si nemůžeme stěžovat. Snad jediné co se nám nelíbilo, byla větší hmotnost, ale to není problém Parsunu, ale čtyřtaktního motoru obecně.

Dvoutaktní Tohatsu 5 Hp

Protože jsme chtěli vyzkoušet všechny  běžné možnosti použili jsme i klasický dvoutatní „pětikoňák“ Ty se bohužel již delší dobu nesmějí prodávat, ale je možno koupit starší. Zatímco větší čtyřtaktní motory jsou bez jakékoliv pochybnosti výrazně tišší a kultivovanější, tak dvoutakty sou lehčí, jednodušší a svým poměrem hmotnost výkon této kategorii vyhovují lépe.

Elektromotor Minn Kota Endura 40

Zvolili jsme jeden z modelů proslulé americké značky Minn Kota, která má v této oblasti nejdelší tradici. Zaujme především vysokým komfortem a minimálním hlukem. Také pověry o velmi „krátkém dojezdu“ nejsou na místě na jednu baterii o kapacitě 75 Ah jsme jezdili na plný výkon okolo dvou hodin. Při využívání nižších stupňů podstatně déle. Nevýhodou je výrazně nižší maximální rychlost.

Petr  Řezáč