Hobby a domácnost

Nafukovací čluny 360-400 cm s motorem

Aktualizováno: 04.04.2017

Ideální zábava pro celou rodinu

Pobyt u vody je pro většinu z nás velmi příjemně stráveným časem. A to nejen díky koupání či rybolovu. K nejoblíbenějším činnostem patří i jízda na loďkách, či člunech. Právě ty skýtají nepřeberné množství zábavy. Když ho opatříte motorem pak je zábava dokonalá.

Který je pro vás nejlepší

Čluny se dají se rozdělit zhruba do tří kategorií. Každá má své výhody a ne každý člun je výhodný pro každého.

1) S nafukovací podlážkou. Tento člun je nejjednodušší pro uživatele na sestavení i složení. Má nižší hmotnost, je vhodný například pro koupání, či jako přídavný na plachetnici. Nevýhodou je, že neposkytuje příliš pevnou oporu pro nohy, pokud se chcete postavit. Jeho konstrukce často neumožňuje použít motor o vyšším výkonu. Nejlepší modely mají nafukovací kýl, který zlepšuje jízdní vlastnosti.

2) RIB. Vrcholem jízdních vlastností je člun s laminátovým dnem takzvaný RIB. Toto řešení zaručuje při plavbě v podstatě identickou jízdu jako u laminátových lodí. Podstatnou nevýhodou je však nemožnost složení takového člunu, čímž odpadá jedno z jeho kouzel. Přepravuje se většinou na vozíku či na střeše, obdobně jako laminátové čluny.

3) Se skládací podlážkou. Pevná podlážka, hliníková či dřevěná, poskytuje pevnou oporu pro nohy. Člun se s její pomocí i upevněním postraních lišt výrazně zpevní, což také umožní použití motorů o větším výkonu. I tyto čluny mají většinou nafukovací kýl. Nevýhodou je větší hmotnost než u člunu s nafukovací podlážkou i o trochu náročnější sestavení.
Mají však výhodu v kombinaci kompromisů. Na jedné straně výrazně lepší jízdní vlastnosti než čluny s nafukovací podlážkou a naopak jejich přeprava je mnohem snazší než u člunů s laminátovým dnem. Proto jsme k testům zvolili právě tuto kategorii, která nám přijde jako nejuniverzálnější. Velikost 370 – 400 cm umožní pohodlnou jízdu pro běžnou rodinu.
Jak jsme testovali

Jako testovací lokalitu jsme zvolili Lipno, které díky specifickým klimatickým podmínkám disponuje často vlnami a silným větrem, který dobře prověří kvalitu i stavbu člunů. Hladina však bývá i zcela klidná, což je výborné pro měření maximální rychlosti a zrychlení, tedy vlastností, které hodně vypoví o konstrukci a hydrodynamiky toho kterého modelu.

Testovali jsme celkem pět nafukovacích člunů se skládacími podlážkami. Sledovali jsme snadnost či náročnost sestavení lodě, kvalitu zpracování, uživatelské pohodlí a hlavně jízdní vlastnosti člunů. Zde jsme s pomocí satelitní navigace Garmin měřili dosaženou rychlost při obsazení člunu jednou, dvěmi a třemi osobami. Všechny čluny obsahují v základním balení vesla, opravovací sadu, pumpu, sedačku. Odlišnosti jsou uvedeny u jednotlivých modelů.
Testy se zaměřily na tři silné „výrobní lokality“. Čínskou, lotyšskou a ukrajinskou produkci, které jsou u nás nejprodávanější. První jmenovaná je naprosto největší a ve výrobě jsou zastoupeny všechny možné modely od drahých, většinou konstruovaných renomovanými světovými značkami až po levné čistě čínské produkty. Trochu jinak je tomu u ukrajinských modelů. Zde se také vyrábějí drahé i levné. K nám se však převážně dovážejí ty druhé, tedy ty levné. Ty nejlepší sází většinou při průměrné kvalitě na výhodnou cenu. Nejvíce nás však překvapily modely lotyšské. Výborná konstrukce, velmi dobré zpracování i velmi kvalitní materiály. Tedy celkově souborem vlastností, kterými předčí i mnoho podstatně dražších modelů prémiových značek a to vše za rozumnou cenu

I zde je motor srdcem

Jaký motor vybrat? Chtěli jsme ekologický čtyřtaktní. Také co nejlehčí a s nízkou spotřebou. Zajímali jsme se především o ty s moderní konstrukcí. Dalším hlavním kritériem byl výkon. Důležité bylo, aby volba obsáhla výkon motoru, který nejen umožňuje použít konstrukce jednotlivých člunů, ale také aby se vešel svým výkonem do legislativního omezení, které platí v některých lokalitách. Tedy do 10kW. Zvolili jsme 9,9 od Suzuki, která vyhovuje naší volbě ve všech směrech. Snad nejdůležitějším je fakt, že jediný motor v této výkonové třídě používá čtyřtakt se vstřikováním, tedy systémem, který ostatní značky uplatňují až u motorů výrazně silnějších. A vstřikování má mnoho výhod, jako je například plynulejší dávkování paliva a velmi nízkou spotřebu.