Sport a zdraví

Sport i pohoda – Test skládacích elektrokol

Aktualizováno: 07.07.2013

Dostat se dál lépe a snadněji. To umožňují velmi dobře především „elektrifikovaná“ skládací kola. Ta se mohou oproti klasickým kolům bez problémů přepravovat v kufrech automobilů či v prostředcích městské hromadné dopravy, či ve vlaku. Hitem poslední doby jsou baterie ukryté do rámu jízdního kola. Takto konstruované modely na první pohled nerozeznáte od kola normálního. Jediným znatelným rozdílem je mohutnější střed předního či zadního kola podle toho kde je umístěn motor. Většina modelů má průměr kol 20“ což je výhodné právě pro transport nejen v automobilu. „Dvacítky“ mají ale tu nevýhodu, že na dlouhé výlety nejsou oproti klasickým kolům 26“ plnohodnotné. Naopak po městě či na krátké výlety jsou výborným řešením. Zcela univerzální  jsou ale „skládačky“ klasické velikosti. Jsou však konstrukčně o mnoho náročnější a tím i výrazně dražší. U nich již nechybí například 24 převodů či kotoučové brzdy. Tedy v podstatě běžné vybavení normálních horských elektrokol.

Jak na elektrokolo
Nekonečné hádky a diskuze odpůrců s příznivci elektrokol jsou již legendární. S těmi prvními je nutno souhlasit v tom že používání elektrokol  zcela pasivním způsobem je samozřejmě hloupost.  Například tak že otočím „plynem“ na řídítkách a ono to samo jede. K tomu se elektrokolo opravdu nehodí, to je fakt lepší si koupit  třeba mopeda. Naopak když vaše kolo používáte rozumně, může být pro vás velkou radostí. Samozřejmě i zde můžete naplno sportovat a podporu si přidávat podle potřeby. V nezáživných dlouhých kopcích se také zapotíte ale překonáte je podstatně rychleji než normálně.

Dynamický vývoj pohonu
Doba, kdy se objevila první elektrokola  na trhu, není nikterak dlouhá. Především v oblasti motorů o to více  zajímavá. Výrazně se snížil  především prodej motorů o napětí 24V. Naopak 36V je dnes nepsaným standardem. Čím dál se uplatňuje 48 voltů. Zatímco dříve osamoceně vládla značka  BionX a porážela vše ostatní  s náskokem několika tříd, nyní dostala silnou konkurenci v podobě značky Bosch. I když nový 48 voltový BionX série LS je podle našich zkušeností stále nejlepším na světě (v testu na kole Tern 24 Joe) konkurence výrazně roste. Především Bosch dělá stále lepší motory a mnoho renomovaných výrobců elektrokol  jej osazuje často jako alternativu k BionX. Zajímavou nabídku má i Panasonic. Škoda jen, že tyto dvě značky v testu chybí, protože jsme jej na žádných „skládačkách neobjevili. Asi nebude náhoda, že značky  motorů které v našich starších testech dopadly špatně se v současné době na našem trhu již moc neobjevují. Naopak čínská například čínská značka 8Fun jejíž modely pracovaly spolehlivě je osazována do stále většího množství elektrokol. Jediné co v oblasti elektrokol zůstává nezměněno je pravidlo, že všechny použité motory jsou tak jako dříve tedy dle normy Pedelek. Tedy nesmí pomáhat v rychlosti vyšší než 25 km/hod a motor nesmí mít trvalý výkon vyšší než 250 W.

Hodnocení
Nejlepší model v testu výrazně předběhl ostatní konkurenci, která neměla v žádné oblasti nic, čím by se s Joe 24 byla schopna srovnávat. Naopak v většina skládaček 20“  je základní stavbou dost podobná, což limituje  konstruktéry ve větším rozletu. Hodnotili jsme proto především ta řešení, která posouvá tuto oblast dopředu. Proto v jinak podobném pelotonu nás nejvíce zaujal celoodpružený Praktik 36 s několika zajímavými detaily a nástup nových lehkých e-skládaček pro městský provoz. Tady je zajímavý především ten fakt, že zatímco hmotnostní rozdíly mezi normálními koly a elektrokoly bývají až 10 či více kilogramů, nejlehčí elektroskládačka se od běžných skládaček odlišovala pouze o zhruba dva kilogramy.

Petr Řezáč