Sport a zdraví

Špičková elektrokola – cyklistika s lidskou tváří aneb válka motorů

Aktualizováno: 20.07.2013
KTM_panasonic

Léta vžitá teorie, že elektrokola jsou vhodná především pro přestárlé seniory definitivně padla. Zlomový bod nastal zhruba před dvěma či třema lety. Do té doby se takřka každý sportovec mohl popukat smíchy, když spatřil někoho na elektrokole. Bylo to logické. Minimální šlapání, těžká a robustní kola typu Ukrajina a v případě potřeby pouhé otočení plynem. A pak přišel krok jednoho ze špičkových výrobců horských kol. KTM. A nová filozofie, která  působí zhruba takto. Nejen pro ty, kteří se chtějí pouze vozit,  ale především pro cyklisty, co chtějí makat stejně jako dříve, ale vyjet výš a dojet dál. Bylo neuvěřitelné jak tento počin  změnil svět elektrokol. Ale nejen to. Především „kovaní“ sportovci už tuto disciplínu začali akceptovat.
Na delší  jízdě na kole mi vždy vadila představa, jak se mučím i v situacích, kdy již opravdu nemohu. Proto jsem tento druh sportu na nějaký ten čas vyškrtl jako „nehumální! To co je však na špičkových sportovních e-kolech úžasné, je právě možnost upravit si režim podle momentálních potřeb či možností. Tedy zkráceně. Opravdu rychleji a dále podle vlastních sil. Když jste v kopci a máte problém, tak si pomůžete přesně dle potřeby.

Nadšení „lehce“ kazí cena    
Mnoho lidí, kteří viděli naše testy současné špičky e-bike bylo nadšeno. Bohužel pouze do okamžiku dokud neslyšeli cenu, která je u většiny modelů opravdu vysoká. Reakce mnohých byla jasná. To bychom si raději koupili motorku. Ano za tyto peníze je možno koupit například pěkného skútra. Ale pro zdraví životní styl je dle našeho názoru varianta sportovního e-kola podstatně zajímavější. Oproti klasickému má jinou zásadní výhodu. A tou je výrazně větší rádius. Padesáti šedesáti kilometrové vyjížďky nejsou žádným problémem. A když se naučíte svému kolu i možnostem svého těla dostatečně porozumět dá se urazit i 80 až 100 km na jedno nabití. A to je řešení pro poznání mnoha nových nádherných cyklistických tras u nás i v sousedních zemích takřka ideální. Chce to ale vyzkoušet na „vlastní kůži“, protože praktické poznatky jsou nenahraditelné. A co se týká ceny i zde je možnost  příznivějšího řešení. Kola v testu patří k absolutní  špičce nejen evropském trhu, a proto jsou tak drahé. V budoucnu proto chceme uveřejnit i testy sportovních E-kol ve výrazně nižší cenové hladině.

Jak jsme testovali
Zajímalo nás mnoho parametrů. Nejvíce kvalita motorů, která je v této oblasti zcela zásadní. Zatímco ještě v nedávné době celému „žebříčku“ nekompromisně vládla kanadská značka BioniX, dnes je situace odlišná. Do špice se výrazně derou další. Jako první samozřejmě výrazný Bosch. Jednoduché to však nebude mít nejen proti původnímu rivalovi. Tvrdě v této kategorii nastupují i další dva černí koně. Německý Xion, ale především dle našich zkušeností  Pananasonic KTM. Na této stránce záměrně neuvádíme dojezdy. Důvodem je fakt, že tato problematika je podstatně složitější. Dojezdy se liší dle způsobu jízdy a terénu. Proto se této tématice, vyžadující větší plochu, budeme více věnovat na stránkách iTestu.

Pomocníci v testu
Jednou z velmi důležitých součástí e-kol jsou pneumatiky. Především proto, že některá specifika plášťů je výrazně odlišná náročnější než u klasických kol. Nové supersportovní modely jsou rychlé a zároveň relativně těžké. Především modely s motorem na zadním kole mají oproti klasice značný problém s výměnou pláště při defektu. Vzhledem k větším silám a vyšším hmotnostem mají například matky na místo dnes standardních rychloupínáků. Také kabelový systém propojující kolo s rámem je zajištěno většinou tak, že znesnadňuje výrazným způsobem výměnu pneu v terénu. Zdá se nám proto, že ta nejlepší kola nejsou vybavena těmi správnými plášti a jejich volba není logická. Lehké závodní pláště určené pro normální závodní a sportovní „horáky“ se sem dle nás prostě nehodí.  Proto jsme na tomto testu spolupracovali i se značkou Schwalbe, která vyrábí nejen špičkové závodní pláště, ale i ty speciální s výrazně větší ochranou proti průrazu. Tedy to nejvhodnější pro E-kola. V oblasti měření přesnosti rychloměrů, počtu nastoupaných metrů v horských testech, plánování tras a či dalších zjišťování potřebných údajů jsme svěřili navigaci Montana 600 značky Garmin..