Sport a zdraví

Pro bezpečnou jízdu – Mechanické manometry

Aktualizováno: 19.03.2012

Správný tlak v pneumatikách je velmi důležitý z několika důvodů. Nejdůležitějším je bezpečnost provozu. Při výrazném podhuštění pneumatik může dojít při ostřejším průjezdu zatáčkou až k oddělení pneumatik od ráfku a k okamžitému úniku zbylého vzduchu. Je zde tedy velké riziko nehody. Kromě takovýchto katastrofických scénářů je správný tlak důležitý i z dalších důvodů. Při podhuštění nedrží auto přesnou stopu, při přehuštění se snižuje komfort jízdy. V obou případech se pneumatiky nestejnoměrně sjíždějí a vydrží najet podstatně menší počet kilometrů. Důležitá je i délka brzdné dráhy, která je při správném huštění nejkratší. V loňském testu jsme se zaměřili na manometry digitální, tentokrát jsme věnovali pozornost manometrům klasickým.

Mít vlastní dobrý manometr je výhodné především proto, že ty u benzinových pump mohou vykazovat i větší nepřesnosti. A zvláště při měření u různých čerpadel nemusí být výsledek uspokojivý. Nehovoře již o tom, že u některých manometry chybí vůbec.

Jaký manometr zvolit
Mechanické měřiče tlaku je možné rozdělit do dvou základních skupin. Ty, které pouze pasivně měří a do druhé patří většinou dražší modely, které bývají součástí zařízení pro hustění pneumatik. Ty první jsou však více rozšířené a proto jsme se tentokrát zaměřili pouze na tuto kategorii
Při koupi manometru je důležité vybrat model co nejvhodnější pro váš typ pneumatik. Podstatný je například průměr tlakoměru. Čím je větší, tím se lépe odečítá. Když máme běžný osobní automobil, který  má předepsaný tlak například  2,2 barů, pak je ideální zvolit tlakoměr s rozsahem do třech či čtyř barů. Čím má tlakoměr  větší  rozsah měření, tím obecně bývá u modelů v běžné cenové kategorii méně přesný. Druhým problémem pak je horší čitelnost displeje. Univerzální modely, které měří  do 12 či 14 barů jsou dobré například pro obrovský autopark včetně speciálních stavebních strojů. Praxe však ukázala, že pro běžné osobní auta vhodné moc nejsou. Když má takovýto měřič tlaku ještě malý průměr číselníku pak je odčítání naměřeného tlaku nepřehledné a nepřesné. V některých případech pak již takto problematické modely vybavuje výrobce dvěmi stupnicemi. Například bary a PSI. Tento problém je ještě umocněn tím, že mnoho obdobných, převážně asijských produktů, má kromě různé kombinace všech zmíněných nešvarů – jako malý průměr, velký rozsah – ještě velmi silnou ručičku, která překrývá hned několik desetin baru. V takovém případě je přesný odečet prakticky nemožný.

Jak jsme testovali
Pro získání co nejobjektivnějších hodnot  jsme tentokrát použili kombinované metody. Využili
jsme, jak testy redakční uživatelské /kdy jsme jednotlivé modely porovnávali s referenčním manometrem/, tak i praktické ve spolupráci se sítí pneu servisů Best Drive. Laboratorní testy včetně kalibračních listů jsme provedli ve zkušebně firmy Ramses.  Kromě vlastní přesnosti jsme se zaměřili především na snadnost a  přesnost odečtu. Zajímali nás i rozdíly v konstrukci spojení manometru s ventilkem. U některých modelů zde může dojít díky nekvalitnímu provedení i během měření i k většímu úniku vzduchu, čím se vlastní proces „foukání“ a měření může značně protáhnout.
V testu tentokrát neuvádíme konkrétní prodejce, protože testované manometry lze zakoupit běžně v prodejnách autopotřeb. Uvedené ceny jsou ty, za které jsme pneuměřiče nakoupili, dle prodejce mohou lišit.

Petr Řezáč