Sport a zdraví

Prémiová horská elektrokola

Aktualizováno: 28.06.2014

V současné době jsou elektrokola  nejvíce  inovativní  oblastí cyklistiky.  Přestože loňské modely se ještě často potýkaly s některými problémy v konstrukci i ve spolehlivosti, za jediný rok se změnilo mnohé . Střední třída sice dotahuje loňské premianty, ti nejlepší však opět odskakují. Mění se výrazně i to nejdůležitější, tedy koncepce motorů. Zatímco před časem byl zcela standardním řešením motor v náboji zadního kola s baterií umístěnou souběžně se sedlovkou před zadním kolem, či vodorovně nad ním, dnes začínají  převládat motory středové s baterií umístěnou v jeho těsné blízkosti na spodní rámové trubce. Především proto, že toto uspořádání má několik výhod. Mezi ty nejhmatelnější patří lepší vyvážení kola a výrazně vyšší  komfort při nutnosti opravy defektu zadního kola.

 

Motory

 

Jak již bylo řečeno v úvodu, motory se pozvolna stěhují ze zadního kola do středu, ale mimo zmíněných výhod má však toto řešení i jednu  nevýhodu, a to v absenci klasického přesmykače. Nejrozšířenějším představitelem “středové” koncepce je německý Bosch, který jen v roce 2013 dodal 1,1 milionu pohonných jednotek pro více než 50 světových výrobců. Pro tento rok představil dva zcela nové motory. Nový model Active (dodáván v šedé barvě), který umožňuje vynikající dojezd. Má však menší kroutící moment než “černý” Performance , který umožňuje větší akceleraci a je vhodnější pro náročné terény a cyklisty s větší hmotností. Velmi příjemným překvapením je nový motor Impulse II, který používá značka Focus. Jeho uspořádání ve středu dolní části rámové konstrukce  je takřka ideální. Absolutním hitem pak je použití 17 Ah baterie, se kterou je jasným králem maximální délky dojezdu. Panasonic KTM je naopak špičkou v klasickém uspořádání motoru v zadním kole. Má vynikající kroutící moment, používá rekuperaci. Jeho nevýhodou je kratší dojezd oproti jmenovaným.

 

 

Jak jsme testovali

 

Jednou z nejdůležitějších věcí, která nás  zajímala, byly právě maximální dojezdy. Objektivně je toto určení velice náročné, což platí ve všech kategoriích elektrokol. Roli hraje značné množství okolností. Od hmotnosti jezdce přes náročnost terénu až po teplotu vzduchu či směr větru. Obecně dojezdy vypadají zhruba takto. První  Impulse II, s baterií 17Ah, tedy zcela jasné vzhledem ke kapacitě.  Na druhém místě je Bosch Aktive s baterií 11 Ah. Především proto, že má menší kroutící moment. Třetí místo v tomto pomyslném žebříčku zaujímá Bosch Performance s baterií 11,1 Ah, který má větší sílu, což je znát především v kopcích a je to samozřejmě vykoupeno vyšší spotřebou. Nejhůře je na tom motor Panasonic KTM, baterie 8,8 Ah 46 V.  Je ale silný a především komfortní v nástupu do kopců. Testovalo se především na plný výkon, tedy s maximální asistencí, a to proto, že právě v tomto módu lze dobře  odhalit, který model má lepší faktickou výdrž než soupeř. Jelo se na zvlněném okruhu 25 km po cyklostezkách. Druhá část testu probíhala systémem k.o. na 15 ti kilometrovém horském okruhu s velkým převýšením. Další parametry, které jsme sledovali, se týkaly kvality a seřízení jednotlivých součástí. Posuzovali jsme také design i celkový dojem z jednotlivých modelů.