Sport a zdraví

Na elektrokole dále a pohodlněji

Aktualizováno: 09.11.2010

Kategorie  City bikes a trek
S menší časovou prodlevou jsme připravili druhý  díl o e-kolech, tentokrát zaměřený na městská kola  a trekové univerzály. I když se jednotlivé kategorie u elektrokol dost prolínají Dva rozdíly by od modelů v minulém díle měly být zásadní. Především City bikes by měly, více než samotnému sportu, sloužit  dopravě. Zatímco u nás je ještě tato kategorie stále nerozvinutá /kromě některých oblastí jako je například lokalita kolem Pardubic či  Kolína/, v západní Evropě je městské kolo absolutním fenoménem. A to nejen například v Beneluxu, který představuje klasiku. Neuvěřitelné množství kol potkáte například i v rakouských či německých městech.
City bike jsou pro jízdu ve městě vybaveny řádným osvětlením, blatníky pro nepříznivé počasí, na rozdíl od ofroadových kategorií se odlišují i užšími plášti. To sice částečně omezuje jízdu v náročném terénu, ale naopak poskytuje výrazně nižší valivý odpor při jízdě na silnici.  Zatímco v minulém díle jsme udělali průřez  modely od 20 do 58 000 Kč, tentokrát jsme výběr zúžili.  Začali jsme na částce o deset tisíc vyšší. Jedním z důvodů je právě náročnější a dražší výbava.

Jak jsme testovali
Zaměřili jsme se na několik základních vlastností jako je komfort jízdy, kvalita a spolehlivost motoru. Přestože City bikes nejsou zdaleka tak závislé na pomoci motoru při náročném stoupání, zkoumali jsme i tyto vlastnosti. Především proto, že zdaleka ne každé české město leží na rovině. Zajímalo nás také, jak velký problém nastane, když dojde baterie a musíte jet pouze „za své“.  Tady jsme byli především u některých modelů  příjemně překvapeni. Posuzovali jsme i množství inovací. V této oblasti jsme narazili na velmi odlišný přístup jednotlivých značek. Zatímco například Gazelle či Eagle přímo překypuje nápady a zajímavými řešeními, tak například Winora je dovedena takřka k dokonalosti, používá převážnou část těch nejkvalitnějších a nejdražších komponentů, avšak inovace či nápady tu chybí.
V oblasti konstrukce a komponentů jsme konzultovali s profesionály z Bike 007. Elektrickou oblast jsme řešili s odborníky na elektromotory, ale  samozřejmě i se specialisty na moderní lithiové akumulátory.

Petr Řezáč