Sport a zdraví

Komfort nemusí být drahý, aneb „zelektrizujte“ si své kolo

Aktualizováno: 20.09.2014

Nedávno jsme se vrátili z největší evropské výstavy cyklistiky Eurobike v německém Fridrichshafenu. K výstavě samé se nebudu vracet, to by bylo minimálně na 50 tiskových stran. Jenom ve zkratce. Evropě začínají pomalu ale jistě vládnout elektrokola. Doslova a do písmene. Rozhodli jsme se proto konfrontovat svět „expozic“ s realitou kolem Bodamského jezera. Ujeli jsme tu necelých 300 km. Nejvíce nás překvapilo, že rozdíl mezi výstavou a praxí je relativně minimální. Při pozorování cyklistů na bodamských cyklostezkách jsme dospěli k poměru 43 procent elektrokol a 57 procent klasických kol. I když globálně statisticky to nemusí detailně odpovídat přesně, jedno je jasné, E bike razí výrazně úspěšnou ofenzivu.
Během posledních let jsme se věnovali několika kategoriím již hotových E Bike. Od těch velmi drahých až po střední třídu. Neřešili jsme však situaci, kdy máme své kolo, na které jsme zvyklí a chceme jej „zelektrizovat“ Proto jsme se tentokrát věnovali pouze elektro sadám. Vzhledem k tomu, že jsme chtěli podpořit co nejvíce univerzálnost řešení, zvolili jsme umístění motoru ve středu, či v náboji zadního kola. „Předokolky“ jsme netestovali proto, že je považujeme především za řešení do města.

Jak vybereme

Tím jak elektrokola získávají stále větší popularitu, zvyšuje se výrazně i počet silných výrobců, kteří se chtějí na tomto boomu podílet. To však paradoxně snižuje možnost výběru pohonu pro dodatečnou zástavbu motoru. Problém je v tom, že výrobci technologicky nejlepších a nejnovějších motorů se snaží své pohony zastavovat do zcela jasně komponovanému rámu. Což platí především u středových motorů. Rám zde musí být vyroben přesně pro potřeby toho kterého motoru. Pár výjimek však existuje. K těm nejznámějším patří středové motory 8 fun, které k zástavbě používají klasický otvor pro středové složení.Také v oblasti zadních pohonů to není zcela jednoduché. Jediná proslulá značka, která své motory prodává nejen pouze výrobcům jízdních kol, ale i koncovým zákazníkům je kanadský Bionx, jeden z průkopníků světových E bike. Ale i to má jeden háček. Samotná sada stojí podle sestavy 45 až 50 000 Kč. Tedy řešení, které je vhodné pouze pro elektrifikaci dražších kol. Je tedy dost prostoru pro dodatečnou „elektrifikaci“? Není to tak drastické, jak to vypadá. I méně zvuční výrobci , dotahují a připravují stále lepší elektrosady. Jak test ukázal i dodatečná „elektrifikace“ může plnohodnotným způsobem z vašeho kola udělat komfortní nástroj pro sport i dopravu

Přední, zadní nebo střed

Je to podobné jako u kol hotových. Přední pohon je v mnohém nejméně náročný. Na rozdíl od zadního náhonu se snadněji demontuje v případě defektu pneumatiky. Má také lepší rozložení hmotnosti i snažší práci v případě defektu pneumatiky. Nicméně i zde je nutné při „píchnutí“ Odmontovat a následně spojit kabeláž od motoru. Nevýhodou zadního motoru je horší vyváženost. Také velmi nepříjemná manipulace při defektu zadního kola. Kromě standardního „patlání“ se řetězem a přehazovačkou řešíte i problémy s dostatečným zajištěním konektorů motoru. A aby toho nebylo málo, pak zapomeňte na rychloupínáky. Z konstrukčních důvodů je nelze instalovat. A na klasické matky musíte mít klíč.

Výhody středových motorů spočívají ve dvou základních odlišnostech od ostatních řešení. Vyvážení je nesporně lepší než při obou předcházejících řešeních, také v případě defektu je podstatně méně problémů. Obě kola jsou bez elektrických kabelů. Rychloupínáky pomohou při defektu. Nevýhodou tohoto systému však je větší mechanické opotřebení. Dle našich zkušeností trpí především řetěz, často vydrží méně i kazeta. Důvod je patrný. Zatímco se tu tlak na řetěz sčítá vlastním šlapáním a asistencí motoru, u pohonu v náboji zadního kola dochází naopak k odlehčení řetězu a kazety a tím i menšímu opotřebení. Tedy každý systém má své výrazné klady i zápory.

Petr Řezáč