Elektrická koloběžka – Kam auto nemůže
Elektrifikace prostředků pro přepravu lidí z jednoho místa na druhé už probíhá více let, auta motocykly, později jízdní kola, ale také i koloběžky. I když i tento obor se vyvíjí delší dobu, teprve v současnosti začínají mít výrazně lepší užitné vlastnosti i vyšší komfort. I když v někom může koloběžka evokovat především vzpomínky na dětství, dnešní test je pro „dospěláky“.
Hlavní kategorie elektrických koloběžek jsou dvě. V první jsou určeny především pro sport a volnou zábavu, či delší cesty. Mívají sedátko, vyšší výkon větší kolečka i kapacitu baterií a jsou robustnější. Vhodné jsou i pro „větší váhové kategorie“. Tato konstrukce má však i negativní stránky. Převážně jsou zhotoveny z oceli a jsou opatřeny olověnými bateriemi. Vzhledem k tomu mají vysokou hmotnost a tím se s nimi hůře manipuluje a náročněji se transportují.
„Poslední míle“
Nejnovější trend. Vše je zde jinak. Těžké železo vystřídal hliník i další materiály výrazně snižující hmotnost. Odtučňovací kůru dostal i elektrický zdroj. Přetěžké olověné baterie vystřídaly lehké, ale výrazně dražší Li-ion. Kompaktní konstrukce umožňuje koloběžku vozit například trvale v kufru auta a mít jí tak vždy připravenou. To je dobré zvláště proto, že je vhodná například pro provoz v centrech měst. Je pohodovým řešením v dopravě mezi místem parkování a cílem. Potěší i toho, kdo ji potřebuje dostat domů do vyšších pater. Výhod těchto koloběžek je však o mnoho více.
V tomto testu jsme se rozhodli věnovat právě této nejnovější kategorii. I když v některých aspektech je i zde ještě co zlepšovat. Podstatné však je, že z hlediska denní praxe je již dnes bez větších problémů použitelná. Až na některé detaily, když si na ni zvyknete může být zajímavým a milým pomocníkem.
Pro a proti
Rozdíl v této kategorii je především v použitém motoru. Používá se většinou kompaktní provedení do 500 watů. Tedy také výborné řešení pro nižší hmotnost. Naopak nižší výkon motoru může mít se „cvalíkama“ problémy v kopci. Výhod je ale také hodně. Většina modelů má zajímavý design. Ty nejlepší ve třídě také nafukovací kola i účinné kotoučové brzdy. Také systém skládání je velmi sympatický.
Jak uživatelské testy ukázaly, rozdíly mezi jednotlivými modely v této kategorii jsou větší než u těch klasických. Technologie produktů z lehkých kovů má sice mnoho výhod, ale zároveň je náročnější i dražší na výrobu. To ale u horších modelů může díky některým kompromisům působit i některé problémy. Například s uložením ložisek či nadměrným opotřebením pohyblivých součástek. Některé modely nejsou dostatečně dimenzovány a mívají nižší nosnost, či menší trvanlivost.
Petr Řezáč www.itest.cz
Inmotion E-SCOOTEr-L6 (Inmotionczech.cz)
- Motor: neuvedeno
- Baterie: Li-ion baterie 48V 8Ah
- Dojezd: 25 km (25°C 70kg)
- Nosnost: 100kg
- Pneu: 8“ huštěné
- Brzda přední: nemá
- Brzda zadní: bubnová
- Hmotnost: 16,5 kg
Model, který nás neuchvátil. Nejdříve se nám nepodařilo koloběžku dostat do provozu dle návodu. I když fungoval displej, tak nešel zprovoznit motor. Teprve poté co jsme „prohmátli“ spoje se stroj rozjel. Problém vidíme v tom, že vše je zde podřízeno designu. To by bylo zajisté zcela v pořádku v případě, že by tím neutrpěly užitné vlastnosti. Zde však utrpěly v míře vrchovaté. Samozřejmě, že „véčko z čela se svítícím nápisem Inmotion působí zvláště v noci velmi efektně. Na druhé straně takto řešená konstrukce neumožňuje nastavit výšku řídítek, což považujeme za zásadní problém tohoto modelu. A to z mnoha důvodů. Nejen proto, že nemůže vyhovovat různě vysokým „jezdcům“, ale i pro uživatele obdobného vzrůstu při jízdě v různém terénu. Především do kopce, kdy je nutno koloběžce s nižším výkonem pomoci odstrkováním je neměnná výška řídítek zcela nevhodná. Také provedení je spíše podprůměrné. Pryž na stání má nevhodný systém připevnění k podvozku. Úchyty nedrží a trvale se v zadní části oddělují od podložky. K tomu pneu s nižším průměrem. Tedy z praktického hlediska žádná vlastnost, pro kterou bychom mohli tento stroj doporučit. Z našeho pohledu lehký podprůměr.
- dobrý design
- neregulovatelná výška řídítek
- dílenské zpracování
I-Max Pro (Extremcentrum.cz)
- Motor: max 500W
- Baterie: 36V/14,5 Ah 522Wh Li-ion
- Dojezd: max 50 km
- Nosnost: 90kg
- Pneu: nafukovací 10“
- Brzda přední: kotoučová
- Brzda zadní: kotoučová
- Hmotnost: 14,5 kg
Jedna z mála kompaktních koloběžek, která působí „dospěleji“ než ostatní modely v testu. Přes lehkou konstrukci drží dobře stopu, je tichá a díky větším nafukovacím kolům i komfortní. Kvalitní je informační displej, který informuje o stavu nabití baterie, ukazuje rychlost a další provozní údaje. Řídítka jsou široká i pro zvládnutí náročnějších situací v provozu. Velký důraz kladli tvůrci na kvalitní dílenské zpracování, které působí dostatečně reprezentativně a zároveň je dostatečně robustní. Ale i u tohoto modelu máme menší výhrady. A to i když je jich výrazně méně než u ostatních modelů. Paradoxem je, že velmi účinné brzdy mohou některým začátečníkům způsobit trochu problémy. Zatímco ta zadní je špičková, přední může za určitých okolností dynamického uživatele vyslat „přes řídítka“. To však lze upravit několika způsoby od zmenšení plochy destiček až po snížení jejich účinnosti. Druhá je spíše subjektivní. Přes velká 10“ kola bychom si k naprosté dokonalosti, (která se u vítěze předpokládá) vzhledem ke kvalitě českých cest představovali zvětšit průměr kol ještě více, na 11 až 12“, čímž se komfort ještě zvýší. A to i přesto, že většina ostatních modelů v testu má kola nejen menší ale i „plná“, což komfortu zásadně ubírá.
- výborná konstrukce
- kvalitní Li-ion baterie
- výborný informační systém
- seřízení přední brzdy
Nitro scooters GO 500 (motokobezky.cz)
- Motor: bezkartáčový 500W
- Baterie: Li-Pol 48V 15 Ah
- Dojezd: až 45km
- Nosnost: 100kg
- Odpružení: Př. P-Design, Zad. ne
- Pneu: 8“
- Brzda přední: kotoučová
- Brzda zadní: kotoučová
- Hmotnost: 14,9 kg
Ve své třídě „bytelná“ koloběžka se silnými bateriemi 48V Li-Ion 14,4 Ah s výborným a velmi účinným bezkartáčovým motorem. To dodává tomuto modelu vysokou dynamiku s razantním nástupem výkonu. Jeho dobré vlastnosti se projevily nejvíce v kopcovitém terénu. Sympatická jsou široká řídítka která můžete v případě potřeby odjistit a zalomit a složit pro větší skladnost například v kufru automobilu. Další velmi důležitou vlastností je dlouhý dojezd, který patří k nejlepším v testu. Hmotnost je i přes použití silné a „těžké“ baterie stále ještě v rámci kategorie naprosto v pohodě. Škoda jen, že na při výborném výkonu má pouze jednu brzdu a to zadní bubnovou nicméně s dobrou účinností. Také bychom si představovali zadní kolo nafukovací jako vpředu. Jeho výhodou je vyloučení defektu, na druhé straně při jízdě mimo hladkou plochu zhoršuje komfort. Informační systém je instalován na malém displeji. Na řídítkách. Svým charakterem a vlastnostmi je tento model vhodný i do zvlněné krajiny, což se o většině ostatních modelů říci nedá.
- silná baterie
- bezkartáčový motor
- bytelná konstrukce
- nenafukovací zadní kolo
Eljet Urban (PowerGue.cz)
- Motor: 350W
- Baterie: LG 5,2 Ah
- Dojezd: dekl. 20 až 30km
- Nosnost: až 150 kg
- Pneu: 8“
- Brzda přední: nemá
- Brzda zadní: elektronická+mechanická
- Hmotnost: 12,2 kg
Tento model je opravdu po všech stránkách „originál“. Zatímco některá řešení jsou poměrně zajímavá, v jiných nectí obecná pravidla logiky a jsou tak v určitých vlastnostech výrazně pod průměrem třídy. Tedy začněme tím pozitivním. Tím je komfortní displej, který ukazuje důležité hodnoty důležité pro jízdu. Rychlost ujeté kilometry, či stav baterie. Na dotykovém displeji nechybí ani ovládání bluetooth, alarmu, či zapnutí světel. Další, i když dobře míněné prvky, jsou již částečně kontraverzní. Například „zátky“ na koncích řídítek, které svítí modře a v případě brzdění červeně, mají prokazatelné slabiny. Za prvé červené brzdové světlo v přední části vozidla je v Evropě, velmi decentně řečeno, nestandardní. Druhým problémem jsou nesmyslně úzká řídítka, která mají výrazně menší šířku než postavy i těch nejsubtilnějších jezdců. Nemohou být za koloběžkou vidět a tím je význam tohoto řešení zcela nulový. Krátká řídítka jsou však špatným řešením především pro bezpečnost. Obecně platí, že malá kolečka, extrémně krátká řídítka a nerovnosti nejdou do sebe. Tvrzení, že je to pro lepší skladnost nemůže obstát. Většina modelů v testu tento problém řeší řídítky skládacími. K tomu ještě baterie na vrcholu řídící tyče nedodává této koloběžce ani hezký vzhled.
- kvalitní ovládací systém
- nevzhledný design
- vysoké těžiště
- úzká řídítka
- poměr cena výkon
- nízká kapacita baterie
- nemá stojánek
Inokim light Hero (Inokim.cz)
- Motor: 36V/300W Gearless
- Baterie: 36V 7,8 Ah
- Dojezd: max do 23km
- Nosnost: 100kg
- Pneu: 8,5“ nafukovací
- Brzda přední: nemá
- Brzda zadní: kotoučová
- Hmotnost: 12,2kg
Vzhledově velmi povedený model s výraznou designovou stopou především v přední částí která, vyniká nejen originalitou, ale svým profilem kromě vzhledu výrazně napomáhá celkové pevnosti. Zajímavý je i motor, který vyniká velmi dobrou akcelerací a vyšším kroutícím momentem. Elektroinstalace počítá i s jízdou ve snížených světelných podmínkách. I když přední světlo je pouze jednočipová LEDka. Ke komfortu přispívají nafukovací kola 8,5“, přesto se domníváme, že takto zdařilému modelu by se více hodily alespoň „desítky“. Dalším nezanedbatelným plusem je perfektní taška na koloběžku, která zamezí zničení či ušpinění zavazadlového prostoru při přepravě v automobilu. K slabším vlastnostem v této cenové kategorii patří bubnová zadní brzda. Ta sice není špatná, ale proti „kotoučům“ jednoznačně neobstojí. To platí i o poměru cena výkon. Jen pro zajímavost. Tento model má druhou nejmenší velikost baterie, ale nejvyšší cenu. Nicméně v celkovém hodnocení vlastností patří mezi silnou trojku v testu.
- pěkný design
- pohodlná jízda
- nízká hmotnost
- Vysoká cena
- slabá baterie
- nemá stojánek