Sport a zdraví

Elektrická koloběžka – Kam auto nemůže

Aktualizováno: 30.04.2017

Elektrifikace prostředků pro přepravu lidí z jednoho místa na druhé už probíhá více let, auta motocykly, později jízdní kola, ale také i koloběžky. I když i tento obor se vyvíjí delší dobu, teprve v současnosti začínají mít výrazně lepší užitné vlastnosti i vyšší komfort. I když v někom může koloběžka evokovat především vzpomínky na dětství, dnešní test je pro „dospěláky“.
Hlavní kategorie elektrických koloběžek jsou dvě. V první jsou určeny především pro sport a volnou zábavu, či delší cesty. Mívají sedátko, vyšší výkon větší kolečka i kapacitu baterií a jsou robustnější. Vhodné jsou i pro „větší váhové kategorie“. Tato konstrukce má však i negativní stránky. Převážně jsou zhotoveny z oceli a jsou opatřeny olověnými bateriemi. Vzhledem k tomu mají vysokou hmotnost a tím se s nimi hůře manipuluje a náročněji se transportují.

„Poslední míle“

Nejnovější trend. Vše je zde jinak. Těžké železo vystřídal hliník i další materiály výrazně snižující hmotnost. Odtučňovací kůru dostal i elektrický zdroj. Přetěžké olověné baterie vystřídaly lehké, ale výrazně dražší Li-ion. Kompaktní konstrukce umožňuje koloběžku vozit například trvale v kufru auta a mít jí tak vždy připravenou. To je dobré zvláště proto, že je vhodná například pro provoz v centrech měst. Je pohodovým řešením v dopravě mezi místem parkování a cílem. Potěší i toho, kdo ji potřebuje dostat domů do vyšších pater. Výhod těchto koloběžek je však o mnoho více.
V tomto testu jsme se rozhodli věnovat právě této nejnovější kategorii. I když v některých aspektech je i zde ještě co zlepšovat. Podstatné však je, že z hlediska denní praxe je již dnes bez větších problémů použitelná. Až na některé detaily, když si na ni zvyknete může být zajímavým a milým pomocníkem.

Pro a proti

Rozdíl v této kategorii je především v použitém motoru. Používá se většinou kompaktní provedení do 500 watů. Tedy také výborné řešení pro nižší hmotnost. Naopak nižší výkon motoru může mít se „cvalíkama“ problémy v kopci. Výhod je ale také hodně. Většina modelů má zajímavý design. Ty nejlepší ve třídě také nafukovací kola i účinné kotoučové brzdy. Také systém skládání je velmi sympatický.
Jak uživatelské testy ukázaly, rozdíly mezi jednotlivými modely v této kategorii jsou větší než u těch klasických. Technologie produktů z lehkých kovů má sice mnoho výhod, ale zároveň je náročnější i dražší na výrobu. To ale u horších modelů může díky některým kompromisům působit i některé problémy. Například s uložením ložisek či nadměrným opotřebením pohyblivých součástek. Některé modely nejsou dostatečně dimenzovány a mívají nižší nosnost, či menší trvanlivost.

Petr Řezáč www.itest.cz