Sport a zdraví

Čím svítit na kole v zimě

Aktualizováno: 27.10.2017

Do tmy i sychravého počasí

Přední světla na kola se dají dělit podle mnoha parametrů. Nejobvyklejší jsou například kategorie kompaktních, další pak modely s externí baterií. Dalším dělením bývá offroadové či silniční. Méně časté je dělení na jedno či vícečipové. Protože jen málo cyklistů má chuť mít několik světel a používat je podle momentální potřeby, rozhodli jsme se, že napříč všemi kategoriemi budeme hledat modely co možná nejuniverzálnější. Tedy, vítězem se nemusí stát světlo s nejbrutálnějším výkonem či s nejvyšším komfortem, ale model s nejvyváženějšími vlastnostmi. Snažili jsme se přitom soustředit modely, které mají alespoň minimálně jednu vychytávku zcela odlišnou od ostatních. Tedy usnadnit každému, aby bez ohledu na celkové hodnocení našel to co sám nejvíce preferuje.

Ideální řešení za únosnou cenu zatím není

Problém spočívá v protichůdných vlastnostech, které od cyklosvětel vyžadujeme. Na jedné straně co nejsilnější světelný tok (který se u těch nejlepších modelů může pohybovat v úrovni automobilových reflektorů) na druhé straně nejen na cyklostezkách, ale především na silnici mohou silná světla oslňovat protijedoucí. Jak to řešit? Velmi zjednodušeně řešeno jsou dva zásadní přístupy. Ten, který je prosazován například německými normami. Tedy opět zjednodušeně. Určuje, jak má být podobně jako u automobilů “uříznutá” část světelného kužele, aby nedocházelo k oslnění protijedoucích. Myšlenka dobrá, ale velmi náročná. Převážně je řešená konstrukčně složitou a finačně náročnou parabolou se světelným zdrojem umístěným většinou na jejím stropě a paprsky vyzařuje nepřímo odrazem od paraboly. Minimálně oslňuje protijedoucího, ale většinou má výrazně nižší světelný tok, než světla přímá. Ta sice obecně svítí vice, ale mohou podstatně snáze oslnit.