Novinky, zajímavosti

Novinky, zajímavosti


  


Test  skútrů

1. část – skútry o obsahu 125 ccm

Konečně i u nás nastala doba, kdy se skútr stal pro nemalou skupinu obyvatel nejen dopravním prostředkem, ale i životním stylem. Ostatně není divu, protože stačí se jen podívat kolem sebe, kde v okolních zemích je tento trend  již léta.

Také vás nebaví, když si musíte domluvit schůzku na druhém konci města a nevíte  kdy se tam opravdu dostanete? To až na  metro nikdy nejste schopni u hromadné dopravy předpovědět. Máte rádi motorová vozidla, ale nebaví vás čekat v nekonečných zácpách či řadit pětkrát na pár stech metrech mezi jednotlivými semafory? Tak právě pro vás je skútr ideální prostředek. Na skútrech se jezdí v celém světě, jezdí na něm nejneuvěřitelně široká skupina řidičů - od teenagerů až po staré babičky. Skútr je pro někoho koníčkem pro někoho nutností. Pro mnoho lidí však obojím současně.

Proč skútr

Skútr je totiž ideální stroj nejen pro zábavu a sport, ale je také špičkovým dopravním prostředkem. Skútr není motorka jak je někdy nesprávně prezentováno. Od klasického motocyklu se odlišuje poměrně zásadně. Především je vždy více či méně kapotovaný, což je poměrně zásadní nejen pro ochranu těla při dopravní nehodě, ale také při nepříznivém počasí. Na skútru můžete na rozdíl od motocyklu jezdit civilně oblečeni, aniž byste riskovali špinavé kalhoty od louže, protože masivní kapotáž vás od těchto problémů ochrání. Na skútru můžete jezdit i ve společenském oblečení včetně kravaty či motýlku. Je to zcela běžné v západoevropských metropolích, kde se skútry ozbrojují i vrcholoví manažeři, kteří nemají chuť polovinu pracovního času strávit na silnicích. Skútr je ideálně snadný na ovládání. Díky bezstupňové převodovce pouhým otočením tak zcela plynule bez jakéhokoliv trhání pouhým otočením plynu akcelerujete z nuly na maximální rychlost. Je to tak snadné, že je to akceptovatelné i pro technicky méně zdatné holky. To, že se soustředíte pouze na přidávání a ubírání plynu či brzdění a nemusíte se zaobírat tím jak řadit a kdy řadit, vám umožňuje soustředit se výhradně na dopravní situaci. Také je to samozřejmě v přetížených městech podstatně únavné. 

Italská, japonská, thaiwanská, francouzká či čínská škola

 Italové jsou ve skútrech absolutní špička. Jejich tvorba toto odvětví poznamenala nejvíce, a to po všech stránkách. Italský, nejen skútrový design, to je pojem, který nepotřebuje žádné komentáře. Totéž platí i v technice - drtivá většina technických inovací přišla právě z Itálie. Samozřejmě od „matky“ skútrů značky Piaggio. Takový skútr Lambreta je pojmem s tradicí srovnatelnou s nejuctívanějšími značkami v automobilovém průmyslu, kam dnes patří mimo Piaggia například i Gilera či Aprilia. Italské skútry, jak již bylo řečeno jsou inovativní, hýří nápady a jsou i naplněny technickými finesami. Do nedávné doby však měly často horší dílenské zpracování. To již ale není aktuální. Jak jsme se mohli několikrát přesvědčit během posledních let, kvalita koncernu Piaggio výrazně stoupla.

Japonci se také ve skútrech vzhlédli a nepochybně se inspirovali nejlepšími italskými modely. Nasadili svou příslovečnou houževnatost se sklonem vše vylepšovat a to právě v dobách, kdy italům často nevycházela stoprocentní spolehlivost a dílenské zpracování a úspěch byl na cestě. Preciznost se vyplatila a trh japonské skútry přijal na těch nejvyšších příčkách. V současné době se samozřejmě obě školy v lecčems přiblížily i když specifický charakter stále zůstává. 

Velmi zajímavým producentem je hlavní představitel thaivanské školy značka Kymco. Ta se snažila veškeré prvky skloubit i když samozřejmě je jasné, že azijské pojetí je zde výraznější než italské. Tak jako u japonských značek, obrovským plusem Kymca je především špičková kvalita, výborné dílenské zpracování, a to vše za ceny výrazně nižší naž japonské, často nižší než italské, avšak výrazně vyšší než čínské.

Již dávno neplatí, že to co je čínské, to je nekvalitní. A právě skútry jsou toho zcela zřetelným důkazem. Zatímco ještě před takovými dvěma třemi lety byl „číňan“ náhradou za podstatně dražší, ale také kvalitnější konkurenci, dnes již tomu zdaleka tak není. Detaily zpracování a dílenská kultura spasování na desetiny milimetru sice ještě stále nejsou silnou stránkou výroby v této lokalitě, ale, a to považuji za zcela podstatné, výrazně se lepší kvalita jednotlivých komponentů. Motory jsou sice obsahově méně nadupané než japonská či italská konkurence, ale jsou vesměs překvapivě spolehlivé. Čím dál tím více, alespoň na našem trhu, začíná být renomovaná konkurence velmi nervózní. 

Francouzská škola, alespoň tak jak jí vnímám, je především otázkou zcela specifického designu podobně jako v automobilovém průmyslu. Ovšem také konstrukce jednotlivých technických celků je často velmi úspěšná. I francouzi rádi vytvářejí zcela odlišné koncepce. Příkladem je například velmi silný Jet Force Compressor, první sériově vyráběný skútr s kompresorem.

Jak jsme testovali

Testovali jsme převážně v Praze a okolí, některé dílčí testy jsme  prováděli v Bavorsku. Pravdou je, že tyto lokality jsou ve stejném poměru jako noc a den či černý a bílý. Krátce, je to zcela jiný příběh. Zatímco v Bavorsku  jsme stovky kilometrů nepotkali jedinou díru, na českých silnicích jsme díry, nesmyslně vystouplé, či naopak zapadlé kanály, podélné vlny od autobusů a náklaďáků či doslova zrůdné překopy silnic bez adekvátního ošetření  potkávali na každém kroku. Dá se říci, že kdybychom  test dělali jen v jedné z těchto lokalit, výsledek by mohl být relativně velmi rozdílný. 

Jak jsme hodnotili

Dle žně cen, které jsme udělili, se může zdát, že s nimi plýtváme.  Není tomu tak. Náš test či srovnání je výrazně selektivní. Ze stovek modelů a desítek výrobců jsme vybrali to co považujeme za nejlepší.

Kategorie

Testy lze rozdělit mnoha způsoby. Podle ceny, způsobu použití, či toho nejobvyklejšího - podle obsahu motoru. Právě ten jsme zvolili i my. Samozřejmě i zde je mnoho variant jak dotyčné stroje rozdělit a není to zcela jednoznačné. Náš redakční test  je tedy rozdělen takto. Třída o obsahu 125 až 250 ccm,  která obsahuje jak nováčky, kteří mají 125 ccm jako horní hranici až po obsah 250 ccm, což je již většinou výkon vyhovují značnému počtu řidičů.  Druhou třídu jsme určili zcela jednoznačně. Je o obsahu  50 ccm a je určená pro všechny ty, kteří v minulosti získávali řidičské průkazy do obsahu 50 ccm automaticky s „řidičákem“ na auto až po ty, kteří chtějí lehounký stroj, který sice nejezdí závratnou rychlostí, ale zato je velmi lehký a ovladatelný. Třetí a poslední kategorií  je 250 ccm a více. Tedy bez omezení. 

Yuki ZN  125  - 49 990 Kč

Velmi vzhledově podařený model. Je na něm výrazně patrné, jak se čínská produkce stále zlepšuje nejen technicky, ale také designově. Také dílenské zpracování nám připadalo na velmi slušné úrovni, což v minulosti nebylo tak obvyklé. Stavba není obvyklá pro lehké skútry (světlo je součástí řídítek a otáčí se při zatáčení spolu s nimi po směru jízdy), ale konstrukčně je provedena jako většina maxi skútrů, tedy: světlo je pevnou součástí celé karoserie, kterou procházejí řidítka. Toto řešení mají například legendární maxiskútry jako je Suzuki Burgman, Piaggio X 9 či X8, Honda Silver Wing, Peugeot Satelis a další. Nespornou výhodou tohoto řešení je provoz v deštivém počasí. Na rozdíl od zmíněné první koncepce se světlem na řídítkách vám při dešti mezi světlem a řídítky neteče voda na tělo a při použití většího čelního plexi štítu můžete projíždět přeháňkami takřka suší. Je vhodný zejména na výlety, dopravu do práce i další aktivity. Jak již bylo řečeno, nezalekne se ani špatného počasí, má i dobrý poměr cena výkon. 

Výhody: Univerzálnost, vynikající design, velmi pohodlný, stavbou unožuje bezproblémovou jízdu i lidem velmi různých postav, kotoučové brzdy na obou kolech. Stavba obvyklá pro renomované maxiskútry.
Nevýhody: motor s průměrnou dynamikou

Technická data:

typ motoru :

4T

obsah (ccm) :

124,9

převodovka :

variátor

brzda přední / zadní :

kotoučová / bubnová

kolo přední / zadní :

3,50x13


VDO WindHunter 125  - 39 900 Kč,  model racing 44 900 Kč

První čínský skútr, který nás přesvědčil, že Číňani to se stále zlepšující kvalitou myslí opravdu vážně (viz velký redakční test na scooterlife.cz). Na tomto stroji jsme najezdili více než dva tisíce kilometrů bez jakýchkoliv problémů. Pouze když byl skútr nový, tak bylo nutno seřídit karburátor. Jediné co jsme vyměnili, byla klasická čínská baterie  za baterii gelovou stejné provenience.  Obě věci zcela triviální. Je to paradoxní, ale právě WindHunter měl méně vad, než některé stroje renomovaných značek. Další výbornou vlastností tohoto modelu je velmi dobrá ergonomie. I člověk větší postavy zde jede pohodlně bez zbytečného hrbení a častého hledání vhodného posazu. A to je velmi důležité právě při delší cestě. Na druhé straně je nutno objektivně dodat , že WindHunter 125  a všeobecně všechny čínské skútry zaostávají za špičkovými japonskými i italskými modely v maximální rychlosti. Ta je u top modelů  zhruba 100 až 110 km/hod. Maximální rychlost WindHuntera  je kolem 80 km/hod. To však pro většinu uživatelů není podstatné. Záleží pouze k čemu skútr používáte. Pakliže s ním nechcete závodit, pak je WindHunter ideálním modelem ve velmi dobrém poměru cena výkon. 

Výhody: Spolehlivý tichý motor, relativně velmi komfortní posaz, účinné brzdy, přesný tachometr.  Pěkný nadčasový design. 
Nevýhody: nepříliš dobrá čínská baterie (po výměně za gelovou  bez problému), gumový potah podlahy nekopíruje podklad.

Model: 125T-8 RACING TEAM
typ motoru 152QMI (125 ccm)
druh motoru 4-takt, vzduchem chlazený
vrtání x zdvih (mm) 52,4 x 57,8
startování elektrické / nožní
převodovka automatická
typ spojky automatická odstředivá (variatická)
maximální výkon (kw/r/min) 6,2/6500
maximální toč.moment (N.m./rpm) 7,2/5500
rychlost (km/h) 90
spotřeba (l/100km) 3,2
kapacita nádrže (l) 5,0
palivo Natural 95 / Natural 98
brzdy přední kotouč
brzdy zadní buben
rozměr předních kol 3,5-13
rozměr zadních kol 3,5-13
odpružení přední teleskopické
odpružení zadní centrální
hmotnost (kg) 122
užitečná hmotnost (kg) 150
pohon: řemen
rozměr (mm) 1935*710*1130

Biaginni Dragon 125  - 39 900 Kč

Špičkový číňan,  který jako jeden z prvních přesvědčil, že i skútry z této země mohou být velmi dobré a spolehlivé. Na rozdíl od mnoha jiných modelů z této lokality není postavený pro „panenky“. I člověk normálně vzrostlý se na něj nejen vejde, ale cestuje relativně velmi pohodlně. Je velmi podobný  modelu V.D.O. WindHunter. Je obdobně spolehlivý. Také jej šlechtí velmi tichý úsporný motor, relativně velký robustní rám umožňující pohodlný posaz. Klasický problém  čínských gumových podlah řeší efektně kovovým potahem, který nejen usměrní neposlušnou gumu, ale zároveň tomuto modelu dodává sportovní šmrnc. To ale zdaleka není všechno. Model je vybaven některými komponenty v této kategorii nevídanými. Například krimi kódem omezujícím krádež vašeho stroje, respektive lepším dohledáním vašeho ukradeného. Další nezanedbatelnou výhodou je zabudovaný alarm s možností dálkového nastartování. To však není vše.  V ceně je i přídavný kufr v barvě skútru s přípravou pro mobilní telefon a integrovanou výsuvnou anténou. Jako třešnička na dortu je pak indikace zvonění mobilu. Dovedu si představit jak teď šéfové renomovaných značek kroutí hlavou na jakéže  „pouťovky“ jsme se to nechali nachytat, ale pravdou zůstává, že to máme  vyzkoušené. Je to velmi praktické a pohodové a je škoda, že to nemají skútry obecně, byť se jedná o „halířové“ položky. Přišlo nám, že právě tento model Biaginni Dragon je vybaven tak, že by mu v mnohých detailech mohly i ti nejrenomovanější závidět.

Výhody: Spolehlivý tichý motor, relativně velmi komfortní posaz, účinné brzdy, pěkný nadčasový design, sportovní podlaha z hliníkové folie, komfortní alarm dálkové startování ,přídavný kufr v ceně, optická kontrola zvonění mobilu. 
Nevýhody: hliníkovou folii na podlaze je nutno poměrně náročně uzpůsobit tvaru podlahy pak, již bez problému, během krátkého testu jsme neměli žádné další problémy.

Typ motoru 4 takt
Počet válců 1
Objem válce 125 ccm
Kompresní poměr 9,2 : 1
Max. výkon 5,8 kW/7500 ot.min-1
Zapalování CDI
Startování elektrické,nožní, dálkové
Brzdy kotouč / buben
Kolo přední 130/60-13
Kolo zadní 130/60-13
Objem palivové nádrže 6L
Objem nádržky motor. oleje 1L
Spotřeba 3L/100km
Délka 1 960 mm
Šířka 715 mm
Výška 1 160 mm
Rozvor 1 370 mm
Hmotnost 118 kg
Nosnost 268 kg
Max. konstrukční rychlost 75 km/hod.
Stoupání ≥ 9
Úhel zatáčení ≥ 45
Průměr zatáčení ≤ 3 200 mm
Baterie 12V / 6Ah

Kymco People  S 125/200i  - 61 000 Kč

Připadá vám, že skútry mají na rozdíl od motocyklů malá kolečka a že na rozbitých českých silnicích jsou díky tomu málo stabilní? Pak je pro vás Kymco Poeple 125 opravdu tím nejlepším řešením. Tento model je vybaven šestnáctipalcovými koly, což je například na rozmlácené pražské silnice zcela perfekní řešení. I když zarytí milovníci klasických menších skútrových kol šestnácky neuznávají a tvrdí, že to již pak není skútr, ve světě je již dávno tento trend běžný. Ostatně, tento skútr vyniká i velmi moderními prvky jako jsou LED diodové blinkry a stejnou technikou osazené zadní světlo. Také jízdní vlastnosti jsou vynikající . Díky jistotě pramenící z velkých kol můžete jet svižně i na nevalných cestách, aniž byste se obávali nechtěného seznámení vašeho těla s povrchem vozovky. Motor šlape jako hodinky a celkový pocit z jízdy je velmi dobrý. Zvláště u vzduchem chlazené stopětadvacítky je výrazně nadstandardní jak výkon, tak i maximální dosažená rychlost .

Výhody: Vynikající dynamický motor, velká kola, která si lehce poradí i s většími nerovnostmi, moderní LED diodové blinkry a zadní skupinová svítilna, výborné dílenské zpracování, na tuto kategorii velmi zajímavá cena, skvělé pro městský provoz.
Nevýhody: menší kmity řidítek při přejíždění některých nerovností

Yamaha Cygnus 125  - 67 900 Kč

Dravý mrňous z renomované stáje. Vzhledově klasika bez výrazných módních výsřelků. To má samozřejmě velkou výhodu v tom, že nepodléhá módnosti a zaručí vám, že s ním nebudete out ani za několik let. Dílenské zpracování na jedničku je pro Yamahu příznačné, tedy v ani zde se nekoná překvapení. Působivá palubní deska je kombinací digitálně analogové a je citlivě řešena tak, že působí vyváženě. Jediné co se nám na ní nelíbilo  byl  digitální ukazatel paliva s malým počtem zobrazujících dílků, díky čemuž  v některých fázích není řidič přesně informován o stavu paliva. K velmi dobrému pocitu z jízdy přispívá velmi pružný a výkonný motor a také účinné brzdy, které vám dávají pocit bezpečí i při razantní jízdě. Vynikající je zvláště do městského provozu, kde díky obratnosti a dynamice umožní svému uživateli zvládat v pohodě dopravní nástrahy a odvrátí také touhu některých řidičů  automobilů závodit při výjezdu z křižovatky.

Výhody:Vynikající motor, velmi dobrá akcelerace, skvělé brzdy, 
Nevýhody: vyhovuje více  jezdcům s drobnější postavou

Technické údaje

Typ motoru Vzduchem chlazený 4-taktní jednoválec
Zdvihový objem 124.8 cm3
Maximální výkon 8.2Kw @ 8500ot/m
Maximální kroutící moment 9.6Nm @ 7500ot/m
Systém mazání Olejová náplň
Karburátor SVK24
Systém zapalování Elektronické (C.D.I.)
Startér Elektrický a nožní
Převodovka Automatická s klínovým řemenem
Objem palivové nádrže 7.1 litru
Systém předního odpružení Teleskopická vidlice
Systém zadního odpružení Duální
Přední brzda Kotoučová, Ø 220 mm
Zadní brzda Bubnová, Ø 150 mm
Přední pneumatika 110/70-12 47L
Zadní pneumatika 120/70-12 58L
Délka (mm) 1855
Šířka (mm) 685
Výška (mm) 1110
Výška sedla (mm) 770
Rozvor (mm) 1290
Minimální světlá výška (mm) 110
Hmotnost bez náplní (kg) 114

Honda SH 150i  - 89 900 Kč

Oč je na první pohled nenápadnější o to více jste pozitivně překvapeni, když sednete za  jeho řidítka. První co vás dostane je raketový start, který se na rozdíl od třídy sto padesát dá jen těžko předpokládat. Po prvních metrech si řeknete, že asi není náhodou, že právě tento model je jeden z nejoblíbenějších skútrů v Evropě již pět let.  Příjemné vjemy však pokračují. Pro Hondu charakteristické „závodní“ naladění výfuku působí jako droga. I zde, stejně jako u mnoha aut a motocyklů s touto značkou máte prostě chuť závodit. Tomu napomáhají i velká šestnáctipalcová kola, která bdí nad vaší bezpečností, zvláště když testujete na pražských vozovkách, které se bez nadsázky dají označit za testovací polygon. To právě nejcitlivěji  mohou posoudit  řidiči skútrů,  kteří díky obecně menším kolům vnímají stav vozovky podstatně citlivěji než řidiči ostatních dopravních prostředků. Tedy shrnuto podtrženo. Například do Prahy, ale i na další „testovací polygony“, které jsou samozřejmě i v dalších českých městech jsou velká kola úžasnou věcí a výrazným způsobem zvyšují bezpečí pro své řidiče. Snad jedinou nevýhodou tohoto modelu je lehce tvrdý podvozek, který sice dokonale vede i na výrazně nerovném terénu, na druhé straně by mohl být v této situaci o trochu komfortnější.

Výhody: vynikající motor, špičkové zrychlení, podvozek s dobrým vedením, velmi dobré brzdy.
Nevýhody:
tvrdé a méně komforní odpružení zadního kola.

Technické údaje:

SH150i
Typ motoru Čtyřdobý kapalinou chlazený 2ventilový jednoválec OHC
Vrtání x zdvih 58 x 57,8mm
Zdvihový objem 153 ccm
Kompresní poměr 11 : 1
Max. výkon 16 k (8500 ot. za min)
Max. kroutící moment 13,4 Nm (7000 ot. za min)
Spouštění motoru elektrické
Převodovka automatická
Sekundární převod variátor
Rozměry (D x Š x V) 2020x700x1140 mm
Rozvor 1335 mm
Výška sedla 790 mm
Světlá výška 140 mm
Objem nádrže 7,5 l
Pneumatiky - přední 100/80-16 50P
Pneumatiky - zadní 120/80-16 60P
Odpružení - přední 33mm teleskopická vidlice
Odpružení - zadní dva klasické tlumiče, kyvná vidlice
Brzdy - přední 220mm kotoučová dvoupístková
Brzdy - zadní 130mm bubnová
Hmotnost bez náplní 127 kg

SUZUKI  Burgman 200  - 119 900 Kč

Zástupce klasické rodiny proslulých  maxiskútrů  Burgman. Patří ke komfortním robustním strojům velmi dobře vybaveným s velkým zavazadlovým prostorem. 
Jestliže se rozhodujete  mezi stopětadvacítkou a dvoustovkou, tak pakliže vám to váš řidičský průkaz  umožňuje, doporučujeme zvolit tu druhou variantu. Zatímco finanční rozdíl není až zas tak veliký, Burgman 125 je levnější o rovných deset tisíc, ale výkonově dynamikou a jízdními pocity je na tom dvoustovka významě lépe. Nevýhodou oproti konkurenci jsou relativně velmi malá kola 13/12 palců na rozdíl třeba od Yamahy Xmax 15/14. To je tak asi jediné, co nám na sympatickém Burgmanovi vadilo. Bohužel ona malá kola jsou do jisté míry nevýhodou jenom na českých rozmlácených silnicích. Jak jsme si mohli nedávno ověřit při testování některých jiných skůtrů v Bavorsku, na normálních silnicích jsou jsou jízdní vlastnosti na malých a velkých kolech takřka nerozeznatelné. Jestliže budete jezdit jen po trochu slušných silnicích, tak vás Burgman odmění komfortní jízdou a výborným pérováním Na nás pak působily nejvíce  vyvážené vlastnosti a smysl pro detail. 

Výhody: Komfort, velmi dobrá akcelerace, kvalitní dílenské zpracování.
Nevýhody: na maxi skútr relativně malé dvanáctipalcové zadní kolo, výše položená podlaha.

Technické údaje:

typ motoru čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec
zdvihový objem (cm3) 200
vrtání x zdvih (mm) 69x53,4
max. výkon (kW/PS) 13,5/18,5 při 8000 min-1
max. kroutící moment (Nm) 17 při 6000 min-1
spouštěč elektrický
objem nádrže (l) 11
převodovka/sek.převod variátor
rozměry délka/šířka/výška (mm) 2055/740/1240
rozvor (mm) 1465
světlá výška (mm) 130
výška sedla (mm) 735
hmotnost bez náplní (kg) 149
odpružení předního kola Teleskopická vidlice, vinutá pružina, olejový tlumič
odpružení zadního kola Kyvná vidlice, vinutá pružina, olejová tlumič
brzdy přední kotoučová, jednoduchá
brzdy zadní kotoučová, jednoduchá
pneumatiky přední 110/90-13 M/C 56P bezdušová
pneumatiky zadní 130/70-12 62P bezdušová
emisní norma Euro 3 ano
bezpečnostní zapalování SAIS ano

GILERA Runner VX 125FL/ 200FL – 89 900 Kč/ 95 900 Kč

Špičkový sportovní skútr. Kompaktní, s přesnou stopou , dynamický „vodník“. Motor, osvědčená koncernová čtyřventilová 125/200, která v této relativně lehké zástavbě vykazuje ty nejlepší vlastnosti. Tradiční osvědčený skútr s typickou koncepcí s prostorovým rámem. Oproti „starému“ Runneru se výrazně zlepšila kvalita osvětlení a nový model dostal především větší kola. Vpředu 14 a vzadu 13 palců. Díky velkým kolům a díky tuhému podvozku  je jsou jeho vlastnosti velmi vyvážené. Naopak pro svou kompaktní sportovní konstrukci není zcela ideální pro dlouhé cestování. Naopak pro denní dopravní „městský boj“ a jakoukoliv sportovní jízdu  je takřka ideální. Na dílenském zpracování je tak jako i na dalších modelech zřetelně patrné, že pod novým vedením koncernu Piaggio (zhruba tři roky)  šla celková úroveň dílenského zpracování podstatně výš. Zatímco 125 je velmi dobrým nástrojem pro sportovně naladěné řidiče, kteří mohou řídit pouze obsah 125, dvoustovka s pouhým šestitisícovým finančním navýšením je „nástrojem“ prvotřídním. 

Výhody: Dynamika, čtrnáctipalcové kolo vpředu, výborný přesný podvozek, neotřelý atypický design evokující na první pohled právě Runnera
Nevýhody: Díky prostorovému rámu  se na stroj hůře nasedá

Technické údaje:

Motor - obsah 124 ccm Pracovní cyklus čtyřtakt  Počet válců 1
Chlazení kapalina  Výkon 15/9750 PS/ot. El. startér ANO 
Převodovka variátor  Výška sedla 815 mm Hmotnost 145 kg
Délka/rozvor (mm) 1840/1290  Kola 14/13 '' Nádrž 8,7 l
Max. rychlost 108 km/h     Cena 89 900 Kč

Peugeot  Satelis 125 - 119 000 Kč

Velmi působivý design. Satelis je zářným příkladem jak mistrně se dá zamaskovat  obrovský kufr bez toho, aby zadní část působila těžkopádně. Robustní madla protažená v zadní skupinové svítilny působí ladně, dodávají skútru pocit exkluzivity a zároveň rozbíjí plochu mamutího kufru, která pak vypadá jako malá. Mistrné, praktické,skvělé. To že nepřeháním zjistíte po odklopení sedla. Nejenže se sem vejdou dvě „integrálky“, ale rezervy jsou i pro další věci. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré především díky výkonnému čtyřventilovému motoru. Ostatně Satelis 125 je jedním z naprostého minima modelů světové produkce, kde je možno s maxi skútrem rozumě jezdit s tak malým obsahem. Jeho maximální rychlost a dynamické vlastnosti se blížily konkurenci s obsahem vyšším. Velmi dobré brzdy, přehledné palubní přístroje i celkové provedení je také velmi kvalitní. Vynikající především pro řidiče, kteří mají řidičský průkaz omezen do 125 cm3. Pro ty je toto řešení takřka dokonalé.

Výhody: jeden z nejvýkonnějších a nejrychlejších maxiskútrů v obsahu 125,  exkluzivní design, výborné brzdy, komfortní jízda. 
Nevýhody: vyšší cena

Satelis - technické parametry
 
rám trubkový
kapotáž lakovaný plast
přední tlumič hydraulická teleskopická vidlice o37
zadní tlumič  dva hydraulické tlumiče čtyřpolohové
přední kolo  120/70-14"
zadní kolo 140/60-13"
brzdový systém  klasický nebo ABS
průměr přední brzdy disk 260 mm
průměr zadní brzdy buben 210 mm
objem 124,8
motor 4 dobý jednoválec se 4 ventily
výkon kw/ot.min 11 / 9750
vrtání a zdvih  57 x 48,9 
Chlazení  kapalinou
mazání olejová vana a trochoidní pumpa
startování el. startér 
sytič automatický
zapalování elektronické beykontaktní
spojka automatická odstředivá
převodovka řemen - variátor
suchá hmotnost 160
celková délka v mm 2161
celková šířka v mm 782
celková výška v mm 1423
kapacita nádrže  13
kapacita olej. nádrže /
bezpečnostní systém zamykání řízení
imobilizér  ano
zamykací lano  /
klakson ano
zpětná zrcátka ano
prostor na helmu podsedlový na 2 ks
palubní deska anologová
ukazatel paliva digitální
kontrolka hladiny oleje ano

(Všechny ceny jsou uvedeny s DPH)

Příště:

Test  skútrů - 1. část – skútry o obsahu 50 ccm

Petr Řezáč

 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu