Novinky, zajímavosti

 


Kam směřují skútry - Testy skútrů 2008
    
                                  

Vyšlo i v Lidových novinách 19.3. 2008

Skútry prožívají poslední dobou zlatý věk. Nárůst prodejů stoupá geometrickou řadou. Zájem o nové modely je obrovský, což bylo patrné i na letošní výstavě Motocykl 2008. Tak jako vloni i letos jsme se podívali nejen na nové trendy, ale i přímo na jednotlivé modely, které nás zaujaly. Jestliže je patrný posun na českém trhu, tak se dá charakterizovat obecnou touhou po větších obsazích, vládne i trend větších kol a mnoho zájemců, kteří již skútry mají se zaměřuje podstatně více na kvalitní značkové modely, často i výrazně dražší. Další skupina se o skútry v poslední době zajímá především z pragmatického důvodu přeplněných ulic a dlouhých cest v pomalých automobilových kolonách.
 

Z tohoto pohledu je situace nejhorší v Praze, kde kromě kolon hrozí řidičům v některých obvodech i nemožnost parkování díky připravované i realizované regulaci stání v jednotlivých ulicích pouze pro ty, kteří v místě bydlí. Tedy nemusím si hrát na velkého proroka, když budu konstatovat, že další obrovský nárůst  skútrů především ve velkých českých městech je nevyhnutelný. Také doba, kdy se jezdilo na skútrech pouze za pěkného  slunečného počasí je dávno pryč. Stále více „skútrařú“ jezdí prakticky celou zimu

Jak jsme vybírali, jak jsme testovali

Tentokrát jsme modely nedělili podle obsahu, ale udělali jsme celkový průřez toho co nás zaujalo. Až na dvě výjimky jsme se nezaměřovali na padesátky, ale většinou jsme pozornost obrátili na obsah 125 až 200. Ty jsou většinou již dostatečně silné, aby se bezpečně pohybovaly nástrahami městské dopravy a zároveň jsou i lehčí a tedy i dostatečně mrštné. V neposlední řadě většina z nich má i výborný poměr cena výkon. Protože  tentokrát uveřejňujeme materiál o skútrech  podstatně dříve než v loni a v některých případech ještě není finální sériový výrobek, tak lze podrobnost zkoumání rozdělit zhruba do třech skupin. Suzuki Sixteen. Tu jsme pouze viděli a nemáme s ní žádné zkušenosti. Proto je také rubrika výhody nevýhody nevyplněná. Další kategorií jsou první dojmy. To je například Yuki Matrix. Ač jsme Matrix jako takový netestovali, zkušenosti s tímto modelem máme bohaté – se strojem pod jiným jménem a nepatrně odlišnými drobnostmi jsme najezdili tisíce kilometrů. V rámci prvních dojmů jsme vyzkoušeli například i Daelim S Five. Zajímalo nás proč tato dobře dílensky zpracovaná padesátka nemá na trhu větší úspěchy. V rámci prvních dojmů jsme jezdili například na Aprilii Scarabeo. I když jsme s ní nepodnikli zatím klasický redakční test. Jednotlivé osvědčené součásti jako je například koncernová dvoustovka známe zcela detailně z testů jiných modelů, totéž platí například i o výborném podvozku. Mnoho dalších skútrů, jako například Kymco Super 8 SYM 125 či Hondu S-Wing, jsme podrobili klasickému redakčnímu testu.   

Yuki Matrix  125 - 37 990 Kč

          

Jeden z nejlepších „číňanů“. Jako jeden z mála  má víceméně evropskou stavbu. Tedy přeloženo, vejdou se na něj i lidé většího vzrůstu. Je to takový čínský bestseler. V Číně  jsou desítky továren na výrobu skútrů, které chrlí stovky modelů. Pouze tento jediný však dělají všichni. I my jsme jich v redakci několik testovali a to většinou k naprosté spokojenosti. Sice se na každém našly nějaké drobnosti, ale nikdy žádné výrazně dramatické. Tento model sice nepřekvapí žádnou výraznou  novinkou, ale na druhé straně nezklame. Má mnoho prvků, které jej řadí do popředí v kategorii cena výkon. Kola „třináctky“ jsou dostatečné pro většinu situací. Ovládá se standardně. Motor 125 cm3 je sice méně dynamický, ale dostatečný jak pro jízdu městem tak i mimo něj.

Výhody: prostorná klasika, osvědčené konstrukční prvky, dobrá ergonomie
Nevýhody: obecně u tohoto typu menší dynamika motoru

Údaje YUKI 125 MATRIX
typ motoru čtyřdobý jednoválec chlazený vzduchem
celkový objem (ccm) 124
spojka automatická odstředivá
typ převodu klínový řemen
ráfek (přední/zadní) hliníkový jednodílný
pneumatika – rozměry:
přední
4,00x12
zadní 4,00x12
brzda přední kotoučová
           zadní kotoučová

Yamaha Giggle 50 -  59 900 Kč

              

Je prostě o něčem jiném. Nevyniká sice extrémními výkony, svou sílu však ukazuje ve specifickém řešení. Jako padesátka nemůže jezdit více než je stanoveno. Snaží se vám však jízdu zpříjemnit vzhledem a úložnými prostory. Tedy netradiční image tvar s velmi racionálně pojatým zavazadlovým prostorem. Pakliže jezdíte pouze na kratší vzdálenosti, může být  pro vás tento model nenahraditelným společníkem. Jízda je zajímavá především díky elektronické regulaci. Po dosažení rychlosti 45 kilometrů v hodině se rychlost automaticky omezí a ručička rychloměru se s naprostou přesností zastaví právě v tomto bodě. Tedy preferujete-li osobitý stroj s mnoha praktickými detaily a nezáleží vám na dosažení co nejvyšší rychlosti, pak je tato sympatická padesátka pro vás jako stvořená.

Výhody: velký zavazadlový prostor, výjimečné tvary, image model
Nevýhody: vyšší cena

Typ motoru čtyřtaktní jednoválec, SOHC
Chlazení kapalinou
Zdvih.objem. 49 ccm
Max. výkon 277 kW, 7500 ot/min
Mazání olej v klikové skříni
Startér elektrický a nožní
Objem pal. nádrže 4,5 l
Převodovka automatická s variátorem
Hmotnost bez náplní 87 kg
Výška sedla 750 mm
Přední brzda  bubnová
Zadní brzda  bubnová
Pneu 120/90-10

Suzuki Sixteen  125 –  cca 90 000 Kč

         

Tento model zatím není k dispozici. Suzuki je velmi výrazným hráčem na trhu v Maxi skútrech, avšak v oblasti současného trendu s velkými koly se ještě výrazněji neprojevila. Proto je nový Sixteen dobrým počinem. Otázkou však je, jestli svým vzhledem a cenou bude stačit na konkurenci. Necelých devadesát tisíc korun se nám zdálo jako cena poměrně dost vysoká. Na druhé straně Suzuki patří ve světě skútrů k absolutní špici. Například řada Burgman je jednou z nejproslavenějších a nejznámějších z celosvětového hlediska. Tedy vše uvidíme až daný stroj budeme moci na iTestu prověřit klasickým redakčním testem, což by mělo být někdy během května.

Výhody a nevýhody - Zatím se nedodává

Honda S-Wing 150 – 105 000 Kč

              

Novinka, která může uspokojit všechny, kteří chtějí stroj od špičkové značky, který je za dostupnou cenu a zároveň působí impozantně. Motor 150cm3 vypadá v tomto cvalíkovi relativně malý, avšak při provozu to rychle zapomenete.  To, čím S-Wing  vyniká, je obrovský zavazadlový prostor. Ten je opravdu impozantní. Horší je již jak co otevřete. Startovní skřínka je alespoň pro mne naprosto zbytečně složitá a než se s ní naučíte pracovat, tak si mnohokrát otevřete například nádrž místo sedla. Také než se naučíte zamykat řidítka, tak to také chvíli trvá. Systém otevírání je dvoustupňový a stane se, tu otevřete nechtěně nádrž místo sedla. Ostatní vlastnosti jsou však tradičně, jak bývá u této značky, velmi dobré. Široké sedlo umožňuje perfektní posaz. Akcelerace je na tak malý obsah relativně výborná, příkladný je i komfort a dílenské zpracování.

Výhody: výborný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti, velkorysý zavazadlový prostor
Nevýhody: vyšší
cena

Technické specifikace

Položka Hodnoty
Typ motoru kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec s rozvodem SOHC
Vrtání × zdvih 58x57,8 mm
Zdvihový objem 153
Kompresní poměr 11:1
Max. výkon 10,7 kW/8500 min.
Max. kroutící moment 13,2 Nm/7500 min.
Spouštění motoru elektrický startér
Převodovka V-Matic
Rozměry (D × Š × V) 2090x745x1435 mm
Rozvor 1490 mm
Výška sedla 776 mm
Světlá výška 134 mm
Objem nádrže 9,4 l
Pneumatiky přední 110/90-13M/C 56L
Pneumatiky zadní 130/70-12M/C 62L
Odpružení přední 33 mm teleskopická vidlice, 85,7 mm axle travel
Odpružení zadní dva tlumiče 98,1 mm axle travel
Hmotnost bez náplní 150,6 kg

Capirelli  Piavento 125  - 37 730 Kč

Velmi zajímavý pokus skloubení italského designu, českého smyslu pro technický detail a čínské výroby. I když čínské stroje na českém trhu vyvolávají často diskuze, není to tak jednoduché. Capirelli  se snaží tímto skloubením vytvořit stroj, který bude mít výhody italského designu, české nástrojařské školy a čínské levné pracovní síly. Na oblast, ze které pochází je dílenské zpracování  kvalitní a je patrné, že při kontrole kvality nad ním bdělo „evropské“ oko. Piavento má ještě jednu přednost a tou jsou v této cenové relaci neobvyklé kotoučové brzdy na obou kolech. Ty by na skútru za třicet sedm tisíc korun očekával jen málokdo. Také nastavení tvrdosti podvozku regulovatelnými pružinami je u této cenové třídy neobvyklé.

Výhody: regulovatelné pérování , kotoučové brzdy na obou kolech, slušné dílenské zpracování
Nevýhody: ne zcela dokonalá ergonomie

Typ motoru  4 takt 
 Chlazení  vzduch 
 Počet válců  1 
 Objem válce  124,6 ccm
 Maximální výkon  5,2/7400 kW/ot.min
 Maximální rychlost  75 km/h
 Startování  elektrické, nožní 
 Brzdy přední/zadní  kotouč/kotouč 
 Pneu přední  130/70-12 
 Pneu zadní  130/70-12 
 Objem palivové nádrže  6 l
 Spotřeba  1,98 l/100 km
 Délka  1820 mm
 Šířka  670 mm
 Výška  1150 mm
 Rozvor  1330 mm
 Hmotnost  107 kg
 Nosnost  202 kg
 Cena  37.730 Kč

Sym HD 125   -    64 899 Kč

Příjemné překvapení. Za částku mezi 60 a 70 tisíci korun můžete získat vodou chlazený stroj s neuvěřitelně tichým motorem. Kola šestnácky jsou typickým příkladem moderního městského pojetí. Cena pod šedesát pět tisíc je velmi sympatická. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré. Celkově je model vyvážený a nenašli jsme na něm během testu žádnou větší slabinu. Je pravdou, že má menší zavazadlový prostor, ale tak je tomu u všech skútrů  s velkými koly, protože to vychází již z koncepce. Není to však žádný problém, protože robustní nosič tohoto modelu je připraven pro dodatečnou montáž cestovníhho boxu, čímž se elegantně tato  otázka vyřeší.

Výhody: Velmi tichý, dobrý poměr cena výkon, dobrá ergonomie, kvalitní zpracování
Nevýhody: méně čitelná přístrojová deska v nočním provozu

Technické parametry SYM HD 125

 Zapalování  Elektrické C.D.I.  Motor  4-dobý 124,5 cm³
 Startování  Elektrické  Vrtání a zdvih  57 x 48.8
 Rám  Trubkový  Obsah  124,5 cm³
 Rozměr  2065x705x1165  Výkon  9,7 kw / 8500 ot./min.
 Výška sedla  790 mm  Kompr. poměr  10.5:1
 Rozvor  1385 mm  Točivý moment  10,9 Nm / 6500 ot./min
 Váha  142 kg  Emise  EURO3
 Přední pneu  2.50 100/80/16 bezduš.  Chlazení  Kapalinou
 Zadní pneu  2.50 120/80/16 bezduš.  Rozvod  Jednoválec
 Přední brzda  Kotoučová Ø 220 mm  Mazání  Olejová náplň
 Zadní brzda  Bubnová Ø 130 mm  Pohon  Řetěz
 Přední tlumení  Teleskopická vidlice  Typ paliva  Benzin
 Zadní tlumení  Dvojtě nastav. útlum  Velikost nádrže  8,0 l
 Sek. převodovka  Variátor  Přístroj. deska  Analogová + digitální

Piaggio Liberty 125 – 67 000 Kč

              

Nový stroj na českých silnicích. Klasika od Piaggia. U tohoto modelu ještě vylepšená o příznivou cenu. City, tedy skútry s velkými koly jsou poslední dobou opravdu hitem. Liberty nabízí dobrý poměr cena výkon, italský šmrnc, a to vše s visačkou  největšího výrobce evropských skútrů. Tak jak je tomu i u  dalších koncernových modelů, nemá se cenu zdržovat detaily. Vše je tam, kde má být a funguje tak jak má. Piaggio poslední dobou prožívá velmi úspěšné období, má velmi rozsáhlou nabídku modelů a mnoho nápadů. To vše velmi dobrém poměru cena výkon.

Výhody: dobrý motor, dobrý podvozek, dobrý poměr cena výkon
Nevýhody: chybí alternativní obsahy motorů

Aprilia Scarabeo 200 -    72 000 Kč

Moderní městský skútr s velkými koly ve stylu retro, využívající všech pokrokových koncernových technologií Piaggio. I když na první pohled může svým tvarem působit nezvyklým dojmem, je to jen otázka zvyku. A po chvíli si jej můžete právě pro neobvyklé tvary snadno zamilovat. Vyniká mimo jiné jak komfortní jízdou, tak i tradičně propracovanou ergonomií. Také dynamika této dvoustovky je velmi dobrá i když jsme jezdili na stroji z cela novým, ještě „syrovým“ motorem, tak byl až překvapivě ochotný přecházet velmi svižně do vysokých otáček. Úžasný je nejen stroj, ale i velmi přívětivá cena. Vodou chlazená výborná dvoustovka moderní koncepce, se světově uznávaným motorem za sedmdesát dva tisíc patří v rámci poměru cena výkon k tomu absolutně nejlepšímu na našem současném trhu.

Výhody: Výborný motor , moderní koncepce střižená v zajímavém retro stylu, výborný poměr cena výkon
Nevýhody: pro část zájemců je paradoxně nevýhodou právě nevšední vzhled

Daelim S Five 50  – 37 000 Kč

Na první pohled na něm není nic zvláštního. Kdybychom na něm nejezdili, tak bychom si řekli, normální „číňan“. Na výstavě byl mezi dalšími exponáty nevýrazný. Ale právě v tom to vězí. Daelim není žádný číňan, ale stroj tradiční značky z Koreje. Vzhledem k tomu, že děláme dlouhodobý test dalšího modelu značky Daelim, a to velmi podařeného modelu S250, velmi nás zajímalo, jak si povede tento značkový „prcek“. I když samozřejmě  to není žádné dělo /to ostatně v rámci legislativy být ani nemůže/, již první kilometr vás přesvědčí, že dílenské zpracování je na velmi dobré úrovni. Nikde nic nevrže stopa je přesná i v rychlejším průjezdu zatáček. Doporučuji ho všem, kdo se na jedné straně nehoní za módními výstřelky, uctívají tradiční tvary a chtějí či potřebují stroj o obsahu 50 cm3.

Výhody: dobré dílenské zpracování, klasika nepodléhající módě
Nevýhody: klasika má zde zároveň i nevýhodu, stroj je málo výrazný

Technické údaje
TYP MOTORU 2-taktní, 1 válec, chlazený vzduchem
OBJEM (ccm) 49,5
STARTÉR eletrický/kick
PŘEVODOVKA automatická
ODPRUŽENÍ PŘEDNÍ teleskopická vidlice
ODPRUŽENÍ ZADNÍ 1 tlumič
PŘEDNÍ PNEUMATIKA 120/70-12
ZADNÍ PNEUMATIKA 130/70-12
PŘEDNÍ BRZDA 1 kotouč
ZADNÍ BRZDA buben
ROZMĚRY
ROZVOR
HMOTNOST (kg) 87
VÝŠKA SEDLA (cm) 765
OBJEM NÁDRŽE (litr) 6,2

Kymco Super 8     49 900 Kč

Jeden z největších hitů letošního jara. Kombinuje vše tak, aby stroj byl co nejvíce použitelný pro široké použití. Rozumná kola „čtrnáctky“ jsou  velmi zajímavým kompromisem mezi  kategorií city a zároveň sportovních ambicí. Zatímco nástrahy města zdoláváte díky větším kolům, tak přesto nejsou tak veliká abyste s nimi nemohli jezdit sportovně. Domníváme se, že tato kombinace je výborná zvláště  pro mladou generaci. Poměr cena výkon je excelentní. Protože se nám Super osmička  moc líbila, rozhodli jsme se, že si ověříme jak je na tom s „výdrží“. Za polovinu měsíce  jsme ujeli v rámci redakčního testu více než 1500 km.  Bez sebemenšího problému. Jednoznačně jsme dospěli k tomu, že Super 8 je  dospělý pohodový skútr ve výborném poměru cena výkon.

Výhody: povedený dravý design, sportovní vlastnosti,
Nevýhody: malý zavazadlový prostor

Technické parametry

Délka / Šířka / Výška / Výška sedla 1955 / 710 / 1230 / ca. 800
Hmotnost 110 / 271 kg
Objem nádrže 7 l
Maximální rychlost 89 km/h
Motor 4-taktní jednoválec vzduchem chlazený
Zdvihový objem 125 ccm
Výkon 6,5 kW při 7.500 ot/min
Startér elektrický / nášlapný
Spojka odstředivá
Převodovka variátor
Pérování vpředu hydraulická teleskopická vidlice
Pérování vzadu zadní kyvná vidlice hydraulicky tlumená
Brzdy vpředu kotouč (210 mm)
Brzdy vzadu buben
Pneumatiky vpředu 100/80-14
Reifen hinten Pneumatiky vzadu

 

Petr Řezáč

 


 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu