ÚVOD

19.9. 2000 

Chcete si koupit člun ?

Možná uvažujete o koupi motorového nafukovacího člunu. Již vás nebaví pasivní trávení dovolené a chcete něco podniknout. Nafukovací člun vám umožní strávit spoustu pěkných chvil, poznáte místa na vodě, kam se jinak nedostanete. Výhodou nafukovacích člunů je jejich variabilita, můžete je přepravovat v autě - to se týká těch se skládacími podlážkami, nebo i na autě. Existují střešní nosiče, kde člun nemusíte skládat a na kratší vzdálenost, jej přepravíte na střeše svého vozu. Nafukovací člun s laminátovým dnem má také své výhody. Rozdíl mezi ním a pevnou laminátovou lodí je především v jejich hmotnosti a pohodlí cestujících. Je příjemné se slunit na postranních nafukovacích válcích.

 Nejsou všechny čluny stejné. To zjistíte na následujících stranách. Je třeba zvolit ten pravý, vhodný právě pro vaši potřebu. Nejdůležitější je si uvědomit jak a kdy budete člun používat. Zopakujme si pár skutečností, které byste si měli uvědomit před nákupem.

Rozdělme si čluny do čtyř kategorií.

            1) Člun menší do 3 m, motor s řízením pínou do 5 Hp. Toto je člun, který je určen pro dvě až čtyři osoby, pro rekreaci. Zde nebudete potřebovat průkaz vůdce malého plavidla, může jej  složit i jedna průměrně šikovná osoba za 1 ho-dinu. Doba složení a připravení k plavbě záleží na tom, zda je člun plně nafukovací nebo má skládací podlahu. V zabaleném stavu jej přepravíte osobním autem střední třídy, nicméně počítejte s tím, že sbalený člun a motor vám zabere skoro celý zavazadlový prostor. Po ukončení vaší dovolené je třeba člun před zabalením dokonale umít čistou vodou a vysušit. Není nic příjemného, když vytáhnete a složíte loď na poslední chvíli, ne-stačíte ji vysušit, do zavazadlového prostoru vám ze člunu teče voda a pak jej po příjezdu domů musíte znovu rozložit a umýt. Tato zásada platí pro všechny kategorie.

            2) Člun větší, nad tři metry, se silnějším motorem s pínou. Zde v podstatě platí totéž co u předchozí varianty, ale potřebujete průkaz vůdce malého plavidla. Pro přepravu lodě je nutné použít auto větší. Čluny nad tři metry mají skoro vždy skládací podlážku, což je poměrně objemné zavazadlo navíc, navíc máte také benzinovou nádrž, doba složení je delší a navíc budou člun muset skládat a připravovat k plavbě minimálně dva lidé. To z toho důvodu, že člun je samozřejmě těžší a i motor o výkonu 15 Hp váží již přes čtyřicet kg. Zde by nasazení motoru na zrcadlo lodě, což musíte dělat na vodě, bylo v jedné osobě velmi krkolomné.

            3) Skládací člun a motor s dálkovým řízením. Tato varianta je jelmi příjemná pro své jízdní vlastnosti a pohodlí při jízdě, ale velmi nepraktická při skládání a přepravě. Pro přepravu této varianty se osvědčila velkoprostorová vozidla s nákladním prostorem, protože panel řízení a veškerá táhla k motoru zaberou další prostor. Montáž dálkového řízení také zabere nějaký čas navíc, takže příprava k plavbě lodě této varianty zabere cca 3 hod. Skvělé je, když na začátku sezóny dáte loď na vodu a sbalíte ji na konci. Samozřejmě ji můžete složit vícekrát za sezonu, ale vyžaduje to zručnost a trpělivost.

            4) Nafukovací člun s laminátovým dnem. Většinou pohodlná loď s dálkovým řízením, zabudovanými sedačkami, úložným prostorem, dvojitým dnem, takže v lodi je sucho. Loď přepravujete zásadně na přívěsu a protože tyto lodě jsou lehké, tak je můžete tahat za osobním automobilem. Na rozdíl od skládacích člunů je tato kategorie velmi mobilní a pohodlná. Přijedete k vodě a za deset minut odplouváte. Stejně to vypadá i při vytahování z vody. Takže pokud se rozhodnete, že se odpoledne půjdete svézt na lodi, není to žádný problém. Musíte mít ovšem místo, kde loď budete parkovat pokud nebudete na vodě, ideální je vlastní zahrada nebo garáž, případně je možné loď uskladnit v některé loděnici. Lodě s laminátovým dnem jsou sice dražší než nafukovací, ale pokud budete chtít se svou lodí často cestovat na různá místa, pak se vyplatí uvažovat o této variantě.

            Při koupi člunu také uvažujte o tom, jakým motorem jej osadíte. Světovým trendem jsou čtyřtaktní motory. Jsou sice dražší než dvoutaktní, ale jsou podstatně úspornější a tišší

 

Olga Řezáčová