Auto navigace. I ty levnější mohou být hodně dobré.


Tentokrát jsme se snažili otestovat navigace, které jsou za rozumné peníze, tedy v podstatě ty nejlevnější na trhu, nebo ty, které se blíží cenově středu, ale jsou nadstandardně vybaveny.  Především nás zajímalo, zdali samotný fakt levnějšího modelu s sebou nese velké omezení, či zdali jsou i ty nejlevnější pro běžné použití plnohodnotné. Potěšilo nás, že některé modely mohou být nejen plnohodnotné, ale pro běžnou praxi výborné a přesto mohou patřit k nejlevnějším.  Naopak některé značky mají, alespoň dle našich zkušeností,   oproti konkurenci zásadní problémy například v zobrazování. Poté fakt přidání či ubrání nějaké funkce nehraje žádnou zásadní roli. Opět jsme se, jako již mnohokrát  v minulosti, přesvědčili o tom, že jednou z nejdůležitějších vlastností u navigací  je především přehlednost a jednoduchost zobrazovaných informací.  Zvláště když každá sekunda navíc, kterou věnujete pohledu na displej na úkor sledování provozu v okolí vašeho automobilu, může být velmi nebezpečná.

Co jsme testovali

Vzhledem k tomu, že jsme vybrali nenižší cenovou relaci, byl samozřejmě důležitým atributem poměr cena výkon. Nejdůležitější pro nás však byla, jak již bylo řečeno, jednoduchá čitelnost a kvalita zobrazovaných  informací. Podstatná pro nás byla i možnost variabilního uspořádání displeje. Každý má jiný žebříček hodnot a proto názory na velikost a uspořádání displeje se mohou výrazně lišit. 

I když na první pohled je možno nad provedením držáku navigace jen mávnout rukou, i kvalita  a pevnost jednotlivých modelů je velmi rozdílná. Je až překvapující, že více než polovina modelů se zvláště na nerovném terénu velmi nepříjemně třásla znemožňovala tak komfortně sledovat displej.

Mio Spirit 380   (Electroworld)    cena: 1939 Kč

Úhlopříčka: 3,5“
Procesor: Samsung 400 MHz
Hmotnost: 123 g
Držák: pasivní

K pozitivním stránkám tohoto modelu patří výrazně větší intuitivnost menu než tomu bylo v nedávné minulosti u námi testovaných modelů Mio. V této kategorii je také nadstandardně vybavena. Zajímavá je například funkce Smart Routes, která vybírá optimální trasu a v této nízké  cenové kategorii je příjemnou výjimkou. Obdobné funkce používá konkurence především u dražších modelů. Velmi sympatickou funkcí je i parkovací asistent, či 3D náhledy křižovatek. Zajímavá je i nová a zatím ojedinělá služba půjčování map. Horší to je podle našeho názoru s některými vlastnostmi v provozu.
Kde jsou ty doby, kdy Mio používalo software  igou. Dnes se nám zdá, že se stále nemůže „trefit“ do optimálního zobrazení parametrů jízdy. Jestliže máme výhrady k nedostatečně přehlednému zobrazení u nového software Dynavixu, pak u Mia to platí dvojnásobně. Zobrazení potřebných údajů na nás působilo velmi nevýrazně. Zvláště při rychlejší jízdě, když se potřebujete soustředit především na silnici, nám kontrola údajů činila značné problémy. K celkové nepřehlednosti přispívají nejen menší fonty číslic, ale i  nesnadné luštění zkratek. Zkratky jako ZDJ, ZU, S či OČR podle nás do navigace nepatří. Když už je konečně přečtete většinou stejně nevíte co znamenají. V neposlední řadě je další problém v tom, že „informační blok“ zapadá a opticky se utápí v zobrazované mapě. Také zobrazení mapy, není podle našeho názoru tak dynamicky a zajímavě ztvárněno jako značné části moderních navigací. K celkové nepřehlednosti přispívá i malý, velmi kompaktní displej. V nejbližší době však na trh přijdou nové generace M410 a M610, u kterých by zobrazení mělo být podstatně lepší než u Spiritu 380.

Výhody: půjčování map
Nevýhody: nepřehledný displej, malé nezřetelné provozní údaje
Hodnocení:  uspokojivý

-------------------------------------------------------------------------

Navon  N670  (Ennter Polička)  cena: 3679 Kč         
Lifetime cena: 4397Kč

Úhlopříčka: 5“ Procesor: SIRF Atlas  500MHz
Hmotnost:160
Držák:pasivní

Nová pětipalcová navigace Navon s legendárním navigačním softwarem  iGO, v tomto případě iGO Primo, který je přímým nástupcem iGO 8.Tělo přístroje má moderní čistý design a tlouštku pouhý jeden centimetr. Navigace obsahuje mapové pokrytí celé Evropy, celkem 43 map. V ceně jsou bezplatné navigace po dobu jednoho roku. Novinkou Navonu  je Lifetime tedy doživotní aktualizace zdarma za zhruba 720 Kč. /Jedinou navigací s Lifetimem byly až dosud pouze vybrané modely značky Garmin/.  To co odlišuje iGO od ostatních je otevřené řešení, tedy mohou se v ní dělat nejen úpravy vzhledu. Ovládání navigace je jednoduché a intuitivní. Také vybavení je bohaté. Samozřejmostí je například řazení do jízdních pruhů, zobrazování mimoúrovňového křížení silnic. Zobrazování informací může modifikovat uživatel podle svých potřeb. Upozorňování na policejní radary obsahuje jak mobilní, tak i stacionární i průměrové systémy. Mimo jiné jsou zde i drobnosti, které mohou zpříjemnit cestu. Mezi ně patří například převodník jednotek, kalkulačka, možnost měření pohonných hmot či upomínání servisních kontrol. Ale také informace o jednotlivých státech či východu a západu slunce v různých zemích. Na této navigaci nás zaujal nejen velmi dobrý poměr cena výkon, ale i bohaté vybavení, možnost upravovat mapy uživatelem i  pěkný design. Dle našeho názoru patří ke špičkovým modelům v testu

Výhody: možnost uživatelských úprav, pěkný design,bohatá výbava velmi dobrý poměr cena výkon
Nevýhody: menší kontrast displeje
Hodnocení:   velmi dobrý

--------------------------------------------------------------------------

TomTom 20 Europe  (TomTom)  cena: 3790 Kč

Úhlopříčka:  4,3“
Procesor: neuveden
Hmotnost: 211g / s držákem/
Držák: pasivní kompaktní

Klasika s několika výbornými nápady. Na Tomtomu je velmi sympatický fakt, že přináší řešení, která se vymykají obecně zavedenému stylu. Podobně jako u navigací Garmin si často u některých vlastností řeknete, že jsou pro praxi tak dobré, že je s podivem, že je nedělá i konkurence. Především se nám líbí výborný kompaktní držák. Ten je konstruován tak, že můžete navigaci umístit i ve zcela stísněném prostoru kolmo od skla s potřebou minimálního prostoru. Aby mohla být tato konstrukce dokonale využita je v displeji zabudován systém automatického otočení displeje. Tím, že je přístroj umístěn na velmi krátké „noze“ umožňuje minimální chvění a vibrace i při jízdě na značně nerovném terénu. V tomto směru byl absolutně nejlepší v testu. Velmi zajímavým řešením je i způsob kontroly rychlosti. Na rozdíl od drtivé většiny konkurence, zde přehledně vedle sebe můžete sledovat rychlost po celý čas jízdy a zároveň i maximální povolenou. Běžné je řešení, kdy se omezení ukazuje na zcela jiném místě a většinou jen krátkodobě. Ostatní vlastnosti není možno, vzhledem k omezenému prostoru, detailně popsat, ale vesměs na nás působily pozitivně bez výraznějších výhrad.  Jestliže se nám subjektivně něco líbilo méně, pak design předního rámečku displeje. Na rozdíl od trendů nedodržuje hladké pravidelné tvary, je samé zakulacení a jednoduchý rámeček v tomto tvaru působí lacinějším dojmem.

Výhody: velmi přehledné uspořádání displeje, výborný kompaktní držák, zajímavé řešení upozornění na rychlost jízdy
Nevýhody: design se zakulacenými tvary
Hodnocení:  velmi dobrý
--------------------------------------------------------------------------------

Garmin Nuvi 40 Lifetime ČR (Garmin)  cena: 1990 Kč   
Centrální Evropa:
2690 Kč

Úhlopříčka: 4,3“
Procesor: neuvedeno
Hmotnost: 149 g
Držák: pasivní

Nejrozsáhlejší možnost individuálního nastavení ze všech navigací v testu. Ač patří k absolutně nejlevnějším, je vybavena některými prvky zobrazení a vlastnostmi, které nemají u konkurence ani podstatně dražší modely. Opatřena je například asistentem řazení do jízdních pruhů i realistickým náhledem křižovatek. Tak jako u dražších modelů Garmin, i zde se pouhým jedním kliknutím přepnete do přehledné stránky s přesným digitálním tachometrem a osmi dalšími volitelnými údaji. Tak jak je u Garminu poslední léta standardní. Cena pod 2000 Kč s plnohodnotným vybavením je velmi dobrá. Má však jeden háček. „čtyřicítka“  je vybavena pouze českými mapovými podklady. Na druhé straně značná část uživatelů používá navigaci pouze v ČR a pro ty je tento model ideálním řešením. Také proto, že tato mapa ČR je opatřena doživotní bezplatnou aktualizací. K tomu pak ještě jako bonus je přiložena turistická mapa české republiky. Výlet s touto turistickou mapou je limitován pouze výdrží zabudované baterie.  S mapou centrální Evropy lze koupit tuto navigaci za 2690 Kč. mapové podklady obsahují 19 zemí Evropy plus bývalé francouzské kolonie. U tohoto Garminu jsme ocenili především přehlednost, komfort a hlavně výborný poměr cena výkon.

Výhody: výborný poměr cena výkon přehledný displej. Intuitivní ovládání
Nevýhody: dražší mapy
Hodnocení:    vítěz testu

--------------------------------------------------------------------

Dynavix Nano  (Dynavix e-shop)         cena:  3199Kč

Úhlopříčka 4,3“ 480 x 272 px
Procesor: 467Mhz
Hmotnost: 130 gramů
Držák: aktivní

Kvalitní nadčasové tenké tělo displej o velikosti 4,3“ a dobře řešený aktivní držák, jediný v testu. Ten umožňuje na rozdíl od pasivního trvale ponechávat připojené napájení navigace a ne při každém nastoupení bojovat s připojováním kabelu. Tedy hardwarově bez připomínek.
Dynavix Nano jsme již jednou testovali. V roce 2009 jsme v redakční recenzi tento model velmi chválili. V té době měl jednu z nejtenčích konstrukcí, stejnou jako dnes, progresivní dynamické zobrazení a vůbec patřila k velmi dobrým modelům na našem trhu. Oproti dnešnímu Nanu  byla vybavena navigačním software Dynavix 8. Současná nová „desítka“ u nás v souvislosti s Nanem takové nadšení nevzbuzuje. Důvodů je několik. To, čím Nano imponovalo před dvěma lety, tedy že bylo velmi tenké a mělo  dynamické zobrazení, to již podle našeho názoru konkurence až na výjimky dohnala. Naopak paradoxně se nám nové zobrazení provozních hodnot  Dynavixu 10 zdá  podstatně méně čitelné než u Dynavixu  8.  A to právě především na  Nanu. Proč? Především proto, že na stejně velkém displeji je na dolní liště mnohem více informací. Monotonní pás je bez optických předělů a velmi titěrné číslice sledovaných údajů jdou při jízdě špatně odčítat. Luštění provozních parametrů při jízdě díky jejich náročnější čitelnosti považujeme za nebezpečné. Také nás moc nenadchlo nové uspořádání ovládání v designu Apple. To že Dynavix pronikl do Apple Market se svou „desítkou“  je  nepochybně úžasné. Zde mají, dle nás, grafické prvky ve stylu  iPhone, iPad své opodstatnění a uživatelům přinášejí komfort  obdobného stylu ovládání. Nicméně v běžné navigaci Dynavix nemající s Apple nic společného se nám toto řešení zdá zvláštní.
Abychom byli objektivní, součástí nového software je stejně jako u předcházející verze 9  „chytrá trasa,“  která vypočítává optimální cestu s ohledem na den v týdnu a denní dobu a pomáhá tak najít nejvíce vyhovující trasu. Nechybí navigace do jízdních pruhů, asistent rychlosti, který upozorní na překročení povolené rychlosti či nově aktualizovaná databáze radarů. Také vlastní grafické zpracování vychází se starších verzí a je dostatečně dynamické. 

Výhody: aktivní držák 
Nevýhody: nepřehledná informační lišta, Apple design
Hodnocení:   dobrý

Petr Řezáč

 

         Z obsahu