Fiat  Scudo - první dojmy. Opět blíže osobním automobilům.


Nové Scudo je na první pohled krásné a komfortní  vozidlo. Až na „zaplechovaná okna„ u některých modelů působí podstatně více jako velkoprostorový osobní vůz než jako obyčejný „užitkáč“. Více než vydařená karoserie s výrazným dynamickým bočním prolisem evokuje to nejlepší z italské designové školy a opět zmenšuje rozdíl mezi osobními a užitkovými automobily. Také interiér je řešen dostatečně velkoryse k tomu, aby nové Scudo získalo mnohem větší oblíbenost než jeho předchůdce.

Velkorysý prostor s dostatečným komfortem, k tomu značná variabilita interiéru, to je na evropském trhu doména především VW, tedy modelů na platformě T4 či v současnosti T5. Právě tyto modely drtí trhy a nedávají konkurenci moc šancí. Je proto velice sympatické,  že se stále v poslední době zlepšující Fiat vrhnul i na tuto kategorii s plnou vehemencí. Jak parametry nového stroje ukazují opravdu ve velkém stylu.

Spolupráce s Francouzi

Kdo chce dnes vyrábět moderně kvalitně a levně, ten musí spolupracovat s konkurencí. To samozřejmě platí i o Fiatu. Nový model se bude vyrábět ve francouzských Valenciennes a vznikl jako kooperace Fiatu a PSA. I když předchozí Scudo bylo relativně úspěšné /350 tisíc prodaných kusů od roku 1995/ očekává se, že především díky podstatně širší paletě nabízených verzí bude to nové  ještě výrazně úspěšnější. Od staršího bratra převzal ovladatelnost a komfort osobního vozu i když i v tomto případě posunul laťku ještě o mnoho výše. Má také mnohem propracovanější bezpečnostní prvky.Vyniká například karoserií s velmi dobrou torzní tuhostí, což samozřejmě je jeden se základních předpokladů přežití posádky při těžké dopravní nehodě.

Nové Scudo  začíná velikostně tam kde to původní končilo. K dispozici jsou dva rozvory. Menší má přesně tři metry, větší pak 3,12 m. Verze s menším rozvorem je dlouhá 4,80 ta delší 5,13 metru. Nový model má i větší objemy či užitečnou hmotnost. Přestože oproti svému předchůdci může pochlubit sníženou výškou, činí jeho vnitřní prostor 5-7 m3 a nosnost 1000 až 1200 kg. Kromě toho používá u některých variant inteligentní pneumatické zavěšení, které mu umožňuje vjezd do patrových veřejných garáží. Toto zařízení umožňuje i snížení nákladové hrany  do výšky pouhých 48 centimetrů. Nejen dva rozvory, ale především mnoho variant uspořádání interiéru je jednou z hlavních deviz nového vozu. Od čistě užitkové krátké verze přes varianty střešní nástavby až po zcela  cestovní verze Combi či Panorama pro dopravu až devíti osob. 

Vzhled

Elegantní a přesto robustní, tak vypadá příď nového Scuda. Kdo dokáže zdárně zkombinovat  takto protichůdné vlastnosti má do značné míry vyhráno. A vše nasvědčuje tomu, že tomu tak je i v tomto případě. Základem přední části je moderní robustní nárazník s mlhovými světly. Světlomety používají dnes již klasickou čirou optiku a jejich součástí jsou i směrová a obrysová světla. Celý kombinovaný reflektor je výrazně protažen směrem vzad a navazuje na linii předního sloupku. Spodní hrana přechází v linii, která výrazně napomáhá  dynamickému  vzhledu celého vozu. Tak jak v poslední době bývá obvyklé, zadní část vozu má podstatně hranatější tvary a to především proto, aby byla využita co nejvíce ložná plocha vozu. Zadní dveře mohou být dvou či jednokřídlé, plechové nebo prosklené. Pro přepravu osob je možno si vybrat tři různé varianty dle potřeb uživatele od standardního combi pro přepravu dělníků a pracovního nářadí přes model Panorama Family určenému početným rodinám, které dávají přednost variantě typického MPV až po variantu Panorama Executive, která je vhodná pro přepravu osob například z hotelu na letiště, pro půjčovny či jiným obdobným službám.

Motory a technika

Na tichém  chodu, nízké spotřebě a pružnosti, tedy na vlastnostech, kterými se nové Scudo vyznačuje, mají výrazný podíl vyspělé pohonné  dieselové jednotky Common Rail Multijet. Ty patří nejen k absolutně  tomu nejlepšímu co v současné době automobil pohání, ale splňují i emisní normu Euro 4. Vyznačují se především vysokým výkonem a točivým momentem. Například 1.6 Multijet 16v má  výkon 90k; 2.0 Multijet 16v 120k; a 2.0 Multijet 16v Power s výkon 136k. Ergonomicky uspořádané prvky napomáhají k snadnému řízení  a snižují únavu řidiče i při jízdách na delší vzdálenosti. K pohodlí přispívá i množství přihrádek, prosklená okna zajišťují velmi dobrý výhled.

Brzdová soustava je vybavena kotoučovými brzdami s ABS a EBD na objednávku jsou k dispozici ESP a ASR. Zatímco airbag pro řidiče je v sérii airbag pro spolujezdce  a božní airbagy včetně postraních jsou za příplatek.

Jízdní vlastnosti

I když zatím ještě nejsou osobní varianty k dispozici i ty určené pro přepravu nákladu byly velmi dostatečně zajímavé pro první dojmy z nového modelu. Především proto, že právě to nejlevnější a nejstandardnější provedení vypovídá nejvíce.
Již po prvních metrech s tímto „náklaďákem“ je zcela patrné, že pokrok není pouze deklarován, ale je skutečně patrný. Tichý chod, dynamika a komfort jsou na tento typ vozidla opravdu příkladné. Příjemný je například fakt, že pronikající zvuk z nákladového prostoru není vysoký ani při zcela prázdném nákladovém prostoru, tedy v situaci, kdy značné množství konkurenčních modelů vykazuje různé vibrace či skřípot vznikající velkou rezonancí neodizolovaných plechových dílů. Mimo přepážky za předními sedadly si řidič jen těžko uvědomí, že nejede velkoobjemovým osobním autem. Volant padne dobře do ruky, palubní přístroje sice nikterak výrazně nevybočují ze současných trendů, jsou jednoduché a přehledné. Na druhé straně však jejich design není fádní bez vlastního rukopisu. Řadící páka je přesně tam, kde má být. U této třídy na nejlepším místě, tedy jako součást palubní desky. Toto řešení umožňuje řazení po podstatně kratší dráze než v případě umístění v podlaze a jednoznačně přispívá k pocitu, že řídíte osobní automobil. Ne zcela běžné je umístění ruční brzdy po levé ruce řidiče. Vzhledem k alternativě třísedadlové první řady je to však asi levnější a vhodnější řešení než třeba brzda automatická či „ruční nožní“. Ostatně jediné co alespoň mně kalilo trochu pocit z dobrého „osobáku“ bylo právě uspořádání tří sedadel v řadě. Nicméně určitě je jeho praktičnost pro mnoho uživatelů podstatně důležitější než první dojem. Nehovoře o tom, že během krátké chvilky si na tento stav zvyknete. Zvláště po ujištění, že i v ostřeji projeté zatáčce vás vaše sedadlo nemá nejmenší touhu hodit k sousedovi na dvousedačku. To  se do značné míry dá říci i o kombinované dvousedačce, kde by měly dobrou polohu držet výrazné výstupky ve svislé části sedačky.

Právě jízda v zatáčkách je asi jeden z nejvýraznějších momentů pro celkové velmi pozitivní hodnocení. Podle prvních kilometrů ujetých s novým Scudem patří momentálně k nejkomfortnějším užitkovým modelům na našem trhu. Těšíme se proto nejen na klasický redakční test, se kterým vás samozřejmě seznámíme, ale také na další, ještě komfortnější varianty, které přijdou na trh ještě během tohoto roku.         

/per/

 

         Z obsahu