Spirit duch automobilu, aneb jak ochránit své auto


Není asi nikdo, kdo by byl odvázaný z toho, že si koupí nový automobil a než se s ním pořádně „skamarádí“ už mu ho někdo ukradne. Ostatně ono není ani o moc lepší, když  ho ukradnou teprve potom, co si na něj zvykne. Tento úvod sice může působit velmi banálně, ale to až do doby, kdy se to stane právě vám. A to samozřejmě neplatí pouze pro soukromé automobily, ale i pro ty firemní. Na trhu je  dnes mnoho systémů, které vám mohou v podobných situacích pomoci. My jsme našli na trhu takový, který má kromě běžných i mnoho nestandardních funkcí.

Že vás už normální alarm nebere? Že potřebujete od tohoto zařízení desítky dalších funkcí, které normální zabezpečovací systém neumí, něco ve stylu  univerzálního  „hlídacího psa“. Právě něco obdobného jsme  „objevili“. Je univerzální, umí se postarat  nejen o vaše auto, ale i o řidiče, což je dobré zvláště tehdy, jestliže se jich na jednom autě střídá více.

Hlídá, posílá zprávy, píše knihu jízd, stará se až o šestnáct řidičů. Je doslova dobrým duchem vašeho automobilu. Jmenuje se Spirit a má několik výrazných předností. Slučuje v sobě několik zabezpečovacích prvků.  Kromě toho má nejen bluetooth modul pro připojení externího zařízení (PC,PDA,Smartphone) na výstup dat s GPS antény , ale i  3 klasické výstupy pro připojení různých přídavných zařízení.

Je koncipován jako zabezpečovací modul s propojením, s originálním nebo dodatečně  nainstalovaným alarmem nebo jako samostatně zabudované zabezpečovací zařízení. Součástí modulu je GPS anténa, LED dioda, přepínací tlačítko na soukromou a služební jízdu mikrofon a nouzové tlačítko. Jako přídavné zařízení je možno přidat i čtečku tzv. Dallas čip. Ten umožňuje, aby každý řidič měl svůj vlastní kód a s jeho pomocí se  identifikoval. Dohromady jich je možno k jednotce připojit celkem 16. To tedy znamená nejenže se na autě může střídat šestnáct řidičů, ale také to, že ten kdo patřičný Dallas čip nemá, tak s dotyčným automobilem neodjede.

Tento způsob má jednu zásadní výhodu a to v tom, že je výrazně levnější než ostatní používané metody. Nevýhodou je na druhé straně  fakt, že musíte něco někam přikládat. Nicméně firma MAI SYSTEM, která je výhradním distributorem již pracuje na verzi automatické identifikace, v současné době je již možné kontrolovat i změnu polohy vozidla. 


Mapa s polohou vozidla
toto je výřez z obrazovky, kliknutím obrázek zvětšíte

Připojení

Jedním  z důležitých prvků tohoto systému je instalovaný mikrofon ve vozidle, který umožňuje v případě narušení vozidla monitorovat, co se ve vozidle děje. Jako volitelné je instalováno nouzové tlačítko pro případy, kdy například zloděj vyhodí řidiče z vozu na křižovatce. Jestliže stačí před nedobrovolném odchodu spustit toto nouzové tlačítko, pak je okamžitě odeslána nouzová zpráva na pět předvolených telefonních čísel. Po prvním následujícím zastavení se již auto se zlodějem nerozjede. Další možností jak tuto funkci využít je dopravní nehoda. I v tomto případě je  možno  vyslat nouzovou zprávu na pět linek. Zabudovaný mikrofon pak umožní specifikovat situaci, případně s jeho pomocí upozornit na rozsah zranění atd.

Jako další volba je možno místo nouzového tlačítka použít nárazové čidlo, díky němuž se v případě nárazu vyšle zpráva o stavu nouze.

Jak Spirita s automobilem propojit bylo již řečeno.  Buď s originálním autoalarmem, nebo s dodatečně namontovaným. První varianta má tu nevýhodu, že v některých případech není zcela účinná, protože například při mechanickém poškození zámku se  v některých automobilech alarm vyřadí.  Například když se otočí klíčkem, celý systém se odblokuje. Stačí tedy aby zloděj „vyloupl například pouze zámek, což samozřejmě pro zabezpečení není to pravé. Lepší je tedy dodat  nový alarm, který touto negativní vlastností netrpí. 

Ovládání

Spirit má možnost ovládat nezávisle tři zařízení. Pomocí mobilního telefonu pak umožní nejen aktivovat vnitřní sirénu , ale také vypnout například  zapalování buď okamžitě /což samozřejmě z hlediska bezpečnosti provozu je nežádoucí/ nebo odloženě tedy později když vůz zastaví  tak, aby nedošlo k ohrožení dopravní bezpečnosti.

V současné době se pracuje na novém firmware, který umožní připojení průtokoměru,nebo plováku pro kontrolu spotřeby a také na zvláštním komunikačním kanálu vyhrazeném bezpečností službě, tedy konkrétně na pult bezpečnostní agentury, se kterou bude uzavřena smlouva. Tento kanál je vytvořen tak, aby pověřená  bezpečnostní agentura reagovala pouze na majitelem sjednaný rozsah dohledu nad vozidlem. Komunikace mezi vozidlem a  majitelem či správcem autoparku  pomocí hlasových a SMS zpráv. Nastavit jdou v současné době ve standardu čtyři jazyky. Čeština, němčina, angličtina a francouzština. Není však problém dodatečně dodat například polštinu, italštinu, maďarštinu či jazyky skandinávské. 

Jednou z důležitých  součástí systému je stavová LED dioda. Důležitá proto, že poměrně detailně umožňuje  kontrolovat stav systému. Její pomocí, podle rytmu blikání, majitel pozná přesně v jakém stavu se systém nachází. Spirit samozřejmě rozlišuje i služební a soukromou jízdu. V knize jízd je při služební jízdě je zcela exaktně zaznamenávaná proběhlá jízda s místy a časem zastávek. U soukromé je vzhledem ochraně osobnosti zaznamenán pouze stav ujetých kilometrů bez jakýchkoliv podrobností. Součástí  systému je  i záložní zdroj, který umožní Spiritu nezávisle pracovat i při odpojení autobaterie. GPS anténa,  je pochopitelně umístěna z logických důvodů na místě, kde není vidět. Výhodou Spiritu je, že v případě, že by jej přece jen někdo nežádoucí objevil a poškodil, Spirit okamžitě informuje o poškození anténního systému a o odpojeném napájení. SIM karty jsou standardně používány od T-Mobile a pokud budete používat tohoto operátora, tak je možné zařízení pořídit i na splátky.

Komunikace v případě knihy jízd je datová  GPRS a běžně se vejde do 5MB dat měsíčně. Hovor (hlasová komunikace  Spirit – klient) je hodnocen dle sjednaného tarifu.

 Je možné používat i karty jiných operátorů (ale v tomto případě není možné zařízení pořídit na splátky), problém však je i v tom, že provoz se v takovém případě značně prodraží. 

V zahraničí systém pracuje tak, že uchovává data (vnitřní paměť až na 15 000km), která pak zasílá po zpětném překročení státní hranice. Důvod je jediný. Výrazné zlevnění provozu. Propojení je sice možno i v tomto případě nastavit  on line, výrazně se však prodraží provoz o roamingové poplatky. Montáž zařízení pořídíte od 1300 do 2600 Kč. Záleží na tom zdali zákazník bude systém používat pouze jako knihu jízd, či jako plnohodnotný kompletní systém.

Musím přiznat, že to co se nám v redakci na Spiritu nejvíce líbilo je jeho komplexnost. Nejenže zahrnuje škálu často na první pohled i pouze drobných „vychytávek,“ ale umožňuje mnoho věcí řešit opravdu přesně na míru. Za cenu kolem 12 000 Kč pak umožní nejen velice slušně ochránit vozidlo /často podstatně lépe než u některých podstatně dražších modelů/, ale díky několika dobrým nápadům vést celou „agendu“ provozu včetně mnoha komfortních funkcí. Domníváme, že Spirit díky svému otevřenému systému je vhodný pro široký počet zákazníků od soukromých automobilů, přes podnikové limuzíny až po střediska s rozsáhlejší autodopravou. 

                                                                                               Petr Řezáč

 

         Z obsahu