| 
                              
                            Když jsme se v redakci
                            rozhodovali, které malé motocykly zařadit
                            do našeho testu a které ne, dospěli jsme k tomu,
                            že asi nejlepší variantou bude vybrat takové
                            modely, které budou co nejuniverzálnější a splní
                            co nejvíce odlišných požadavků. Tedy přibližovadlo
                            třídy „chytrá horákyně“. 
                            Aby se s ním dalo jezdit dobře na
                            silnici, ve městě, na polních i lesních cestách,
                            aby se na nich dalo také blbnout. Soustředili 
                            jsme se proto především na malá endura,
                            vybrali jsme však i
                            stroje, které sice více patří na silnici
                            či do města, přesto však zvládnou bez větší
                            úhony i horší
                            polní cesty či lehký terén.  
                             
                              
                            Co
                            jsme testovali 
                            Vzhledem
                            k tomu, že v tomto segmentu zuří především
                            velká cenová válka, je logické, že drtivá většina
                            prodávaných modelů je vyrobena buď přímo v Číně
                            či je v jiných lokalitách vyrobena z čínských
                            dílů. K silné konkurenci
                            přispívají i
                            další asijští výrobci ze 
                            Singapuru a Thajvanu. 
                            Díky tomuto 
                            výrobnímu boomu „ za malé peníze“ je
                            v této kategorii 
                            i na našem trhu opravdu velmi slušný výběr.
                            Evropští či japonští producenti 
                            mají v této cenové válce šanci jen
                            v případě, že jednotlivé části z Číny
                            vozí, ve
                            vlastní zemi pak montují. V poslední době však
                            je běžnější vyrobit celý motocykl v Číně
                            pod dohledem vlastních odborníků dle vlastní
                            dokumentace, tak jak je tomu i v jiných
                            oborech. Z čistokrevných „číňanů“
                            jsme vybrali ST 200 či stejný model GY4 od Yuki.
                            Od té jsme testovali  také ještě nejlevnější model 
                            GY2, Od značky V.D.O. to je 125 GY a Kentoyu  zastupoval Trigger 200. Samozřejmě jsme zařadili také dva
                            představitele Jawy, Dandy a Dakar. Jako absolutní
                            exotickou výjimku jsme prověřili 
                            i zajímavý indický stroj s korejsko-japonskými
                            kořeny Kinetic. Naší pozornosti neušel ani 
                            především designově velmi pozoruhodný
                            Sachs. Ten zatím zařazujeme pouze jako jako“první
                            dojmy“ a jeho test budeme publikovat dodatečně. 
                             
                             Jak
                            jsme testovali 
                            Původně
                            jsme se domnívali, že vše stihneme na jaře tak,
                            abychom se s vámi mohli podělit o zkušenosti
                            ještě před sezónou. Záhy jsme však pochopili,
                            že podstatně lepší bude test posunout a na
                            jednotlivých strojích ujet podstatně více
                            kilometrů. Ukázalo se, že mnohem více než například
                            u nových automobilů či velkých motorek může být
                            první pohled velmi rozdílný od vlastní praxe. Především
                            proto, že u mnohých z nich se v průběhu
                            často  měnily
                            vlastnosti a to oběma směry. Tedy motocykl, který
                            na první pohled vypadal výborně, měl v průběhu
                            najetých kilometrů více problémů než ten co
                            zpočátku vypadal méně nápadněji a posléze se
                            z něj „vyklubal“ nenáročný pracant. Dalším
                            problémem bylo například testování rychlosti.
                            Zvláště u některých čínských strojů byla
                            patrná značná nepřesnost rychloměrů. V jednom
                            případě dokonce i závislá na počasí. Ve slunečném
                            dni se ukazoval díky větší teplotě podstatně větší
                            rychlost  než
                            v podmračených 
                            dnech s nízkými teplotami. Zde jsme udělali
                            stejná opatření jako v minulém testu na
                            konci devadesátých let. Opatřili jsme postupně
                            testovací motocykly počítači značky Sigma. A to
                            jak modelem MC 8 určeným právě pro motocykly,
                            který disponuje škálou měření rychlosti od 0 až
                            300 km/h. Ve většině případech však jsme
                            pracovali s cyklistickými modely, které jsou
                            jednak vybaveny větším komfortem a zároveň 
                            bohatě dostatečným rozsahem měření   od 0
                            do 200 km/h. Ostatně používání cyklocomputerů
                            vřele doporučujeme, protože podle potřeby umožňují
                            sledovat mnoho potřebných údajů a jejich cena se pohybuje od čtyř set korun.
                            Ty nejlepší pak stojí lehce přes tisíc korun. Nám
                            nejvíce vyhovoval model BC 1606 L, který byl kromě 
                            veškerého běžného komfortu vybaven i osvětlením
                            displeje. Jeho cena pod 1000 Kč přitom k ceně 
                            motocyklu není nikterak významná. 
                             Naše
                            zkušenosti ukázaly, že asi největší slabinou
                            čínské produkce je právě montáž. Zvláště
                            stroje určené do terénu,
                            které byly ještě „syrové“ se nám často
                            rozpadávaly během zkušebních jízd. Teprve po několikerém
                            dotažení případně lepšího zajištění v důležitých
                            částí se poruchovost výrazně lepšila. Paradoxně
                            nejméně potíží jsme měli s druhým
                            nejlevnějším endurem V.D.O.125. Důvod je velmi
                            prostý. Tento dovozce si na rozdíl od většiny 
                            konkurentů uvědomil, že jestli má s čínskými
                            stroji na našem trhu dlouhodobě uspět, pak je
                            nezbytně nutné, aby „slabá místa ošetřil“
                            a to jak demontáží a zpětnou montáží problémových
                            prvků, tak třeba vyztužením či dalšími úpravami
                            které zajistí větší trvanlivost. 
                            Pneumatiky 
                            jsme používali jak  originální, tak i ty pro drsnější jízdu. V  náročnějších
                            terénech jsme používali výhradně pneumatiky
                            Mitas, které se velmi osvědčily na všech
                            modelech. Nebyli jsme sami, protože také někteří
                            výrobci jako například Kentoya pneu Mitas dodávají
                            jako alternativu. 
                            Kentoya 
                             
                             Značka
                            Kentoya patří na našem trhu k pionýrům
                            nejen v oblasti malých čínských motocyklů,
                            ale i malých
                            skútrů stejné provenience. Námi testované
                            enduro Trigger 200 patří k nejlepším modelům,
                            které Kentoya prezentuje. Velmi dobrým základem
                            tohoto stroje je především motor. Tento vzduchem
                            chlazený čtyřdobý jednoválec 
                            o obsahu 198 ccm 
                            o výkonu 10,2 kW patří k tomu nejlepšímu,
                            co čínské továrny v této oblasti nabízejí.
                            Motocykl je dílensky velmi dobře propracovaný, má 
                            dostatečný výkon a je spolehlivý. Kotoučové
                            brzdy má  vpředu
                            i vzadu. Zvláštností je pouze, že
                            přední brzda je netypicky pouze jednopístková
                            zatímco zadní je robustnější a je dvoupístková.
                            Centrální tlumící jednotka přispívá k dostatečnému
                            komfortu i při jízdě ve středně členitém terénu.
                            Systém předního 
                             pérování
                             Upside
                            Down /módní vidlice, která výborně vypadá/, nás
                            vlastnostmi však
                            moc nepřesvědčila. Spolu se systémem zavěšení
                            motoru /rám není v oblasti motoru pevně
                            spojen  součástí
                            propojení je právě motor/ vytvářel u testovacích
                            jezdců v těším terénu pocit určité
                            nejistoty s  nutností
                            stále jemně korigovat směr. Právě díky nepřesnosti
                            při zatížení v terénu 
                            docházelo k určitému „vlnění“
                            stroje. V méně náročném terénu se
                            motocykl choval bez problémů. Řazení je  přesné
                            a bezproblémové. Hlavní světlomet obdélníkového
                            tvaru na rozdíl od některých konkurenčních
                            modelů opravdu svítí a celá přední část je
                            velmi pohledná. Kvalitní a dílensky slušně
                            zpracovaný se nám zdál i přístrojový panel.
                            Rychloměr i otáčkoměr našeho testovacího
                            stroje měly odchylku od skutečných hodnot
                            relativně malou a s přehledem se vešly do
                            10%  
                             
                              
                             
                            Triggra
                            jsme testovali se dvěma sadami pneumatik. Jak s dodávanými
                            silničním endurovým vzorem, tak i s ostřejší
                            terénní sadou Mitas. Oba dezény pneumatik patřily
                            k velmi dobrým a je pouze na zákazníkovi
                            zdali bude více času trávit na silnici či v nezpevněném
                            terénu. 
                            Cena
                            : 59 000 Kč 
                            Výhody: 
                            Výborný
                            a silný motor, čisté enduro. Kotouče v předu
                            i vzadu. Zadní 18 a přední 21 umožňují tomuto
                            stroji dostatečně dravou jízdu v terénu.
                            Dobrý poměr cena výkon 
                            Nevýhody: 
                            Vlnění  
                            na nerovném terénu, stále je nutno
                            korigovat směr. Slabá přední brzda, k výraznějšímu
                            brzdění je nutno použít neúměrnou sílu. U námi
                            testovaného stroje sytič v žádném režimu
                            neudržel studený motor v otáčkách. 
                            Jawa
                            Dandy 
                            Jeden
                            z prvních malých čtyřtaktních motocyklů
                            na našem trhu. Konstrukce pochází z dílny
                            Jawa Union Vodňany. Po převedení a sloučení s týneckou
                            Jawou se výroba přestěhovala z jihočeských
                            Vodňan do Týnce nad Sázavou. Již od svých začátků
                            vynikal tento motocykl velmi dobrými vlastnostmi a
                            nenáročností. Prvotní dětské bolesti byly záhy
                            odstraněny již před několika lety. Byly učiněny
                            některé úpravy, obměna a sjednocení 
                            některých ovládacích prvků s dalšími
                            modely Jawa. V poslední době byl zaměněn i
                            motor a to thajwanský 
                            CPI za čínský Lifan. Tato změna 
                            však nemělo sebemenší vliv na změnu jízdních
                            vlastností, vzhledem k tomu že oba motory mají
                            nejen obdobnou stavbu 
                            OHC ale i obdobný výkon a Lifan patří v této
                            kubatůře k nejlepším. Zatímco 
                            při našem dlouhodobém testu na 5000 km
                            který proběhl v pionýrských dobách Dandy
                            jsme měli dílčí problémy s nutností časté
                            výměny spojkového lanka a nadměrného opotřebování
                            brzdového obložení zadního kotouče dnes je vše
                            v pohodě. Při současných 
                            testech jsme neměli sebemenší problémy a
                            jak Dandy tak Dakar se chovaly velmi způsobně 
                            Oba
                            tyto modely jsou konstruovány na stejném základu,
                            se stejným motorem. 
                            Odlišují se především rozdílnými koly.
                            Dandy má kola sedmnáctky a ve spojení s výbornými
                            sériově dodávanými pneu Mitas
                            pomáhají k celkově velmi dobrým jízdním
                            vlastnostem stroje. Ty mají 
                            robustní boky, velmi dobře konstruovanou
                            „figuru“ s výrazným odvodem vody. Jsou výborné
                            nejen na silnici, ale jsou i
                            komfortní v lehkém terénu. Dandy je tak dobrá a příjemná
                            na silnici i na
                            polních cestách. 
                            Jawa
                            Dakar 
                             Vychází 
                            z Jawy Dandy, má však větší
                            sportovní ambice a je především vhodnější do
                            terénu. Základní změnou jsou „crossově“ zaměřená
                            kola. 
                            Šestnáctka
                            vzadu /jedná se o pneumatiku/ a devatenáctka 
                            vpředu se lépe uplatňují 
                            především v těžším terénu než
                            klasické sedmnáctky. Samozřejmě úměrně výkonu
                            svého 125 ccm motoru. V předu je také 
                            jiný blatník umístěný podstatně výše,
                            tak aby  pneumatika
                            s větším obvodem měla od blatníku dostatečnou
                            rezervu především při plném propérování
                            včetně případného současného obalení
                            bahnem. 
                             Velkou
                            předností tohoto řešení 
                            je také značná univerzalita. Právě v této
                            vlastnosti  předčí
                            další hodnocené stroje. V obou provedení působí
                            vzhledově dobře. Obě varianty lze během chvilky
                            přestavět a potřeba je k tomu pouze sada kol
                            a přední blatník s držákem. Pro jezdce s menším
                            vzrůstem nebo pro holky, je velkou výhodou  nižší
                            posaz a těžiště. Na jedné straně je samozřejmá
                            z toho pramenící i menší světlost na druhé
                            straně však praxe ukázala že zvláště pro méně
                            zdatné či menší silou vybavené jedince je i v náročnějším
                            terénu tento relativně lehký motocykl velmi dobře
                            ovladatelný. 
                            Výhody: 
                            Univerzální 
                            rám, dobrý vzhled. V obou provedeních.
                            Kvalitní stavba drobnějšího rámu. Nadčasový
                            design.  
                            Nevýhody: 
                            Výfuk,
                            přes příjemný 
                            hluboký tón 
                            u nového stroje 
                            často odcházejí  přepážky  a
                            dochází k nepříjemnému drnčení a zvonění.
                            Nevhodně tvarován je 
                            zvláště u provedení Dakar kde snižuje možnosti
                            stroje.  
                             
                             
                              
                            Kinetic 
                             Dva
                            modely odlišující pouze různým obsahem 125
                            respektive 175 ccm za naprosto stejnou příznivou
                            cenu 49 000 Kč. 
                            První
                            co vás upoutá je velmi pěkný vzhled. I přesto,
                            že rozhodně k designovému řešení má
                            daleko, působí kompaktně a vytváří pocit dospělého
                            motocyklu. Teprve při bližším pozorování zjistíte,
                            že některé prvky jsou lehce obstarožní. Například
                            zadní bubnová brzda či „Ďábelská kolíbková
                            řadící páka. V rámci dané cenové relace
                            to  však
                            není zas tak obrovský problém. Horší  
                            jsou pneumatiky pravděpodobně indické výroby,
                            které se nám nelíbily pro svojí nepříliš
                            velkou přilnavost k vozovce. Po prvním spuštění
                            motoru jste většinou velmi příjemně překvapeni
                            čistým hlubokým  zvukem čtyř ventilového motoru, který je  bez jakýchkoliv pazvuků. Patří k absolutní špičce
                            v této třídě. Tento čtyř ventil výrazně
                            předběhl ostatní části stroje. Přesto však u
                            zvláště u vyšší kubatury je poměr cena výkon
                            výborný. Škoda, že
                            ke Kinetiku nedorazilo ještě centrální pérování,
                            které by motocyklu slušelo. Jeho další nevýhodou
                            je klasický tvar „staršího“ naháče který
                            poměrně znemožňuje nějaké úpravy a omlazení.
                            Také z testovaných strojů je asi nejméně 
                            vhodný pro jízdu na nezpevněných členitých
                            polních či lesních cestách. 
                            Cena:
                            49 000 Kč 
                            Výhody: 
                            Výborný 
                            čtyř ventilový motor velmi příjemný
                            hluboký zvuk. Pěkný design, dobrý poměr cena výkon 
                            Nevýhody:  
                            malá univerzalita, na klasickou silnici je pomalý
                            do terénu nevhodný, strašná řadící páka, přes
                            určité velmi ladné designové jsou jiné které působí
                            jako z předminulého století. 
                             
                                        
                              
                            Yuki
                            G2 
                             Překvapivě
                            příjemný motor. Jde dobře za plynem. Design hodně
                            staré koncepce však neupoutává. Na tomto modelu
                            je  také výrazně patrné, že patří do nižší  cenové třídy a to díky absenci některých prvků. Byl
                            jediným námi testovaným modelem bez elektrického
                            startéru a jeden z mála 
                            bez centrálního odpružení zadního kola.
                            Pravdou je, že 
                            je také druhým nejlevnějším. Přesto však
                            nejlevnější   v testu V.D.O. 125 GY,
                            který je levnější o 4 100 Kč, je vybaven
                            jak centrálním odpružením zadního kola tak i
                            startérem. Nicméně je G2 
                            vhodný například na chalupu. Nečekejte však
                            od něj žádné zázraky. Ale za ty peníze? 
                            Výhody: 
                            Na
                            cenu 39 000 Kč má velmi dobrý motor je výkonná
                            a jde pěkně za plynem. 
                            Nevýhody:  
                            Bez startéru , centrálního odpružení zadního
                            kola, Design působí dojmem historického
                            stroje.  
                            Yuki
                            G4  - 
                            ST200  
                             Jeden
                            identický stroj se dvěma názvy který patří k tomu
                            absolutně nejlepšímu v cenové hladině mezi
                            50 a 60 tisíci Kč můžete dostat. Moderní enduro
                            podařeného designu s výborným motorem v podstatě
                            stejným jako u Kentoy Trigger. Na rozdíl od ní je
                            tu však vynikající i podvozek. Rám není přerušen
                            a „zesílen“ motorem ale tvoří kompaktní
                            celek do  kterého
                            je motor vložen. V předu kotoučová dvoupístková
                            brzda, vzadu také „kotoučovka“ ale jednopístková.
                            Centrální tlumící jednotka zadního kola by sice
                            mohla být trochu tvrdší, avšak to je asi jediná
                            větší výhrada 
                            k jízdním vlastnostem. Druhým problémem
                            u námi testovaného stroje je poměrně nepřesný
                            otáčkoměr a rychloměr. Vše ostatní je v naprosté
                            pohodě. Funguje jak má a globálně výrazně převyšuje
                            vše co jsme zatím v této kategorii měli k
                            dispozici. I když musím podotknout, že tomu tak
                            nebylo od začátku. Právě tento stroj se totiž v prvopočátku
                            rozpadal přímo na silnici. Většina zvláště 
                            imbusových šroubů měla tendenci se
                            samovolně vyšroubovávat.   Takže zatímco na první
                            větší vyjížďce doslova upadla zadní část s blatníkem
                            a nosičem, následující den se odšrouboval z válce
                            výfuk. Nicméně stačilo na některých místech
                            stačilo zajišťovací lepidlo jinde pár matek s teflonem
                            a vše je v naprostém pořádku. Stroj má najeto zhruba 2,5
                            tisíce kilometru a jezdí 
                            bez sebemenších problémů. Jeho hlavní výhodou
                            je minimum kompromisů. Na rozdíl od jiných 
                            především 
                            čínských strojů  jsou všude použity jak funkčně tak i designově moderní
                            prvky a netrčí
                            zde žádný „úlet“ z poloviny minulého
                            století, tak jak tomu u drtivé většiny
                            konkurence . 
                             Tato
                            dvoustovka má většinu vlastností které si lze přát.
                            Je to stroj komfortní, rychlý 
                            a přesný v zatáčkách i na nerovném
                            těším terénu. Převodovka je dobře zpřevodovaná, 
                            stroj netrpí žádnými pazvuky. Další výbornou
                            zprávou je, že zatímco
                            ještě na jaře stála tato sympatická
                            dvoustovka 68 000 Kč dnes stojí velmi dobrých
                            padesát pět tisíc Kč. 
                            Cena
                            : 55 000 Kč 
                            Výhody:  
                            V této třídě neobvykle vynikající jízdní
                            vlastnosti výborný motor, velmi dobré brzdy,
                            kvalitní pneumatiky, přesná a dobře odstupňovaná
                            převodovka. 
                            Nevýhody:  
                            měkčí pružina zadního pérování, nejde již
                            dotáhnout. Nepřesný otáčkoměr a rychloměr.  
                            V.D.O.
                            125 GY 
                             „Stopětadvacítka“
                            s velmi dobrým poměrem cena výkon. Ne že by
                            byla ve všech směrech 
                            stejně dobrá jako Yuki G4. 
                            K tomu jí chybí nejen silnější
                            motor, ale i některé modernější prvky. Je však
                            spolehlivá robustní a nenáročná. V této třídě
                            je zcela neuvěřitelně pohodové
                            digitální zobrazení zařazení rychlosti a
                            seriózní palubní deska či velkoplošný světlomet.
                            Je vynikajícím řešením především pro toho,
                            kdo potřebuje pomocníka pro zpevněné i nezpevněné
                            vozovky, a nemá chuť platit více než je nezbytně
                            nutné. Přes svou nízkou cenu je jak již bylo řečeno
                            na rozdíl od modelu G2
                            vybavena jak startérem tak centrálním pérováním. 
                            Tedy prvky komfortními, které 125 GY v 
                            hierarchii této kategorie řadí podstatně výše
                            než G2. Nic na tom nemění ani fakt, že i tento
                            model má některé prvky které částečně
                            vzhledově ubližují. V tomto případě je to
                            konkrétně umístění baterie. Ta je 
                            zcela zbytečně neesteticky   umístěna pod
                            zadním blatníkem a část jí „kouká“ z jeho
                            podběhu. Když už hovoříme o negativních prvcích
                            pak je ještě nutno připomenout nestandardní řazení,
                            kde neutrál je před všemi rychlostmi. Tedy neutrál
                            a pak následuje jedna, dva, tři, čtyři pět na
                            což se ne každému dobře zvyká. 
                            Cena
                            :34 900 Kč 
                            Výhody:  
                            výborný poměr cena výkon, Díky velmi pečlivému
                            předprodejnímu servisu výrazná
                            spolehlivost.  
                            Nevýhody:  
                            Neestetické umístění baterie, nestandardní řazení.  
                             
                             
                              
                            Sachs
                            MadAss 125 
                             Německo
                            asijská produkce, která je předurčena k tomu,
                            aby skloubením německé důslednosti s akcentem na
                            detail a značnými zkušenostmi na jedné straně a
                            relativně levné 
                            konkurence schopné výroby na straně druhé,
                            vznikl stroj v zajímavém poměru cena-užitné
                            vlastnosti. 
                            Má
                            velmi futuristický vzhled. Designeři zde vsadili
                            na výjimečnost, což se jim podařilo takřka beze
                            zbytku. Mnoho při konstrukci použitých 
                            prvků nemusí být sice vnímáno dle 
                            běžných vžitých představ, přesto však
                            nepůsobí nijak násilně.  Naopak. Výrazně vyčnívá
                            s určité šedi v tomto segmentu a pravděpodobně
                            díky svému pokrokovému designu. Ani cena kolem šedesáti
                            tisíc se nám nezdá nijak přemrštěná právě
                            vzhledem k estetickým vlastnostem čtyřtaktnímu
                            motoru čočkovými světlomety / právě tady bývá
                            v kvalitě především čínských světel
                            velké rezervy. Originální 
                            je také například i zástavba benzinové nádrže
                            v robustní středové části rámu. 
                             Zatím jsme sice tento motocykl nestačili
                            podrobně prozkoumat v  redakčním testu ale pár
                            kilometrů které jsme s ním zatím najeli dávají
                            tušit že se máme na co těšit. Brzy se tedy s vámi
                            se zkušenosti s MadAssem podělíme. 
                            Výhody
                            a nevýhody: / zatím pouze z prvních dojmů./ 
                             
                            Výhody:
                            Nezaměnitelný výrazný design, kvalitní čočkové
                            světlomety, kvalitní dílenské zpracování. 
                            Nevýhody:
                            horší dostupnost 
                            k demontáži baterie. 
                             
                             
                              
                             
                              
                             Petr
                            Řezáč     
                            |