AUTO ROKU 2005

Po roční přestávce se opět vracíme „ k autu roku“  redakčnímu hodnocení modelu, který nás v minulém roce nejvíce zaujal. Na rozdíl od toho minulého jsme udělali některé změny.

      

Co zůstává

Nejdůležitějším kritériem i v tomto ročníku zůstal v našem hodnocení  poměr cena - užitné vlastnosti, přesně tak, jak hodnotíme výrobky i v běžných testech během roku.  
Na rozdíl od většiny ostatních anket vybíráme ty automobily, které jsou již alespoň část roku v prodeji a je s nimi tudíž i více uživatelských zkušeností. Díky tomu jsme například zařadili do hodnocení Hondu Accord, která se prodává od ledna 2004. 

Zásadní odlišností v našem hodnocení, je zaměření na přesně specifikovaný model v konkrétním vybavení za přesně specifikovanou cenu. Především proto, že většina automobilek má tak rozsáhlý rejstřík motorizace jednotlivých modelů, že často dvě napohled stejná auta vykazují zcela zásadní rozdíly v jízdních vlastnostech. Také se často stává, že právě na první pohled cenově výhodný automobil je tak „spartánsky“ vybaven, že když jej doplníme o některé dnes již nezbytné doplňky, stojí  často mnohem více než o něco dražší model konkurence, který má všechny základní doplňky ve standardu.

Co se změnilo

I  když nám stále nepřipadá logické vyhlašovat auto roku „dopředu“, tedy například na konci roku 2004 auto 2005 a výrazně logičtější nám připadá zhodnotit jaký byl ten který automobil za dobu uplynulou, rozhodli jsme přizpůsobit obecně běžnému stavu, aby nedocházelo k dezorientaci čtenářů. Tak tedy zatímco například v lednu 2003 jsme vyhlašovali nejúspěšnější automobily 2002, nyní hodnotíme vozy za uplynulý rok také jako auto 2005.

Další změnou je sjednocení třech kategorií do jedné. Na rozdíl od předchozího hodnocení  jsme v tomto ročníku hodnotili pouze v jedné hlavní kategorii, kde jsme vybírali ze všech automobilů, které nás v roce 2004 zaujaly. Naopak poprvé zařazujeme zvláštní ocenění pro automobil, který dosáhl nejvyššího technického pokroku. Tady platí, že v žádném případě nesmí jít o studie či prototypy, ale výhradně o vozy sériové, které jsou dostupné v běžné prodejní síti. Druhé zvláštní ocenění patří tomu vozu, který opět z hlediska poměr cena/užitné vlastnosti dosáhl značné obliby a patří k vyhledávaným rodinným vozům. Především díky jízdním  vlastnostem nadstandardnímu prostoru a zároveň i vysokého komfortu, tedy „ideální rodinný automobil“. Tady jsou kritéria trochu odlišná od vlastní soutěže. Hodnocený automobil nemusí být novinkou. /může se prodávat i několik let/. Podstatné jsou pouze užitné vlastnosti, komfort,  provozní náklady a cena nového automobilu. 

Trend dieselů pokračuje

Tak jako v předchozím hodnocení i v tomto ročníku u nás na plné čáře zvítězily dieselové motory. Důvod je jediný. Stále důrazněji dokazují, že v kombinaci úspory a užitných vlastností jsou  výrazně atraktivnější než benzinová konkurence. A nic na tom nezmění ani ten fakt, že momentálně je u nás nafta o něco dražší než benzín. Podstatně větší rozdíl je především ve výrazně odlišné spotřebě a především ve vyšším  kroutícím momentu dieselových  motorů. Motory Common Rail druhé generace jsou nadto často výrazně tišší než benzinové protějšky. 

Nízkoobsahové benzinové motory i ty nejmodernější trpí vesměs oproti dieselům nedostatečně nízkým kroutícím momentem  100 až 110 Nm zatímco například běžný nízkoobsahový diesel Renault začíná na 160 Nm a tím má i výrazně větší  pružnost i komfort. Pakliže nedojde k radikálnímu zvýšení ceny nafty oproti benzínu, či výraznému zvýšení cen automobilů s dieselovými motory /k ani jednomu není důvod/ pak zvláště v Evropě dojde v blízké době k ještě výraznějšímu posunu pohonných jednotek k dieselu než je tomu nyní.

A nyní již k autu roku

Auto roku 2005 dle redakce iTESTU
1. Citroen C4 X  1.6 Hdi     480 000Kč
2. Škoda Octavia II 2.0 TDI Ambiente   549 900Kč    
3. Honda Accord 2.2 CTDi Sport  789 000Kč
Ocenění  za technický pokrok
Toyota Prius
Ocenění  ideální rodinný vůz
Ford Mondeo 

Proč C4 ?

 

Citroen C4 je  fenoménem. Po delší době je prvním modelem značky který sděluje: To jsme my, my vyrábíme auta, na které se  díváte s pootevřenými ústy. Už jste zapoměli na DS 19? Rychle se rozpomeňte a jsme opět in. Reálně je C4 model, který přinesl v loňském roce velké  designové  osvěžení. Základem je zásadní odlišnost mezi pěti a třídvéřovém provedení. Dvě karosářské varianty, každá jiná a obě dravé a impozantní.  C4 se však blýskla nejen vzhledem. Tak jako již několikrát v minulosti, Citroen přinesl některé zásadní novinky a zcela originální konstrukce.  V interiéru  je nejdominantnější pevný střed volantu s otočným věncem, což je  u sériových vozů světová premiéra. Další konstrukční lahůdkou je originálně řešený palubní displej prosvětlený okolním světlem. Podobných lahůdek skrývá C4 více. Mimo jiné vyniká ve většině modelů výborným poměrem cena užitné vlastnosti, stejně je tomu i C4 X 1.7 Hdi. Více v Testu Citroen C4. který uveřejníme zítra.


Škoda Octavia II  1.9 TDI Ambiente   549 900Kč
           

Také úžasný automobil, ale úplně jinak. Vyrazil do boje s odlišným předsevzetím než C4. Vsadil na špičkové vlastnosti pod klasickou vizáží. Tváří se jako standard, na který jme zvyklí, ale všechno je jinak. Klasika „ala“ Rolce Royce. Málo je vidět, avšak o to  více je uvnitř. Z dálky či z boku jsou změny minimální, ale  z očí do očí silný zážitek. Dravá příď a strhující „céčková“ záď se za pár měsíců co jezdí stala již legendou.

Moderní motor 2.0 DT, který je nejzajímavější z hlediska spotřeby, kroutícího momentu i komfortu, má jedinou nevýhodu -  je  zde trochu větší hlučnost než u konkurenčních Common Railů. Na rozdíl od některých, zvláště francouzských modelů působí spíše usedle. V součtu vlastností má však nová Octavia vše, co by velmi úspěšný model měl mít. Zdá se nám však, že handicapem tohoto modelu je vyšší cena. Ta také ovlivnila mimo jiné i naše  hodnocení a umístění jinak skvělého vozu druhém místě.

Honda Accord 2.2 CTDi Sport         789 000Kč

Není to zas tolik let, kdy představitelé Hondy říkali, že tato značka a diesel se  neslučují. Časy se však mění a dnes má právě tato dříve „ortodoxní“ benzinová značka absolutně špičkový Common Rail, který vzbuzuje závist konkurence. Je úžasně tichý neuvěřitelně dynamický. Spotřeba je i ve vysokých rychlostech je neuvěřitelně nízká, a to i při velmi dynamické jízdě. 
Také jízdní vlastnosti má Accord 2.2 CTDi Sport vynikající.
Tento model je podle našeho názoru nejen jedním z nejlepších vozů Hondy, ale patří i k absolutní špici na  trhu. Jeho relativní slabší vlastností je vyšší pořizovací cena.

Ocenění  za technický pokrok

V tomto ročníku s přehledem a velkým náskokem „kraloval“ jediný adept. Jaké jiné auto by mohlo mít ocenění za technický pokrok než Toyota Prius. Když pokrok tak zásadní, řekli si konstruktéři Toyoty a vytvořili pozoruhodné vozidlo s hybridním pohonem s nevídanými jízdními vlastnostmi. Vedle běžného benzinového motoru je součástí vozu i druhý motor elektrický. Ten pomáhá jak pro zvýšení kroutícího momentu tak i například pro snížení zplodin. Jestli se však někdo domnívá, že si sám zvolí v té které situaci druh pohonu tak se mílí. Chytrý Prius si dělá všechno sám, /tedy konkrétně jeho řídící jednotka/ a nenechá si do toho od nikoho „mluvit“ a to v žádném režimu. Na palubním displeji vás však o své současné činnosti informuje. Výsledkem je vynikající spotřeba pohybující se okolo 4,2 litrů na sto kilometrů a samozřejmě velmi ekologický provoz.

Ocenění „ideální rodinný vůz“

Ford Mondeo kombi 2.0TDCi Common Rail 85kW/115k je rodinný automobil, o kterém se dá hovořit většinou pouze v superlativech. Tento majestátní „koráb silnic“ s úctyhodnou délkou 4,84 metru pojme s přehledem nejen pět dospělých lidí, ale i díky velkému zavazadlovému  prostoru /540 litrů/ i značné množství nákladu. Jeho momentální cena v provedení CORE je stanovena na 628 000 Kč. Když vezmeme v úvahu, že v ní je započítáno například i centrální zamykání, elektricky stahovatelná okna, ABS, 4 airbagy, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, či mechanická klimatizace, pak není rozhodně vysoká. Z Mondea na vás čiší pohoda a prostor, sedadla jsou dobře tvarovaná tak, že se v nich neunavíte ani při dlouhých cestách.

                                                                                         Redakce  

 

         Z obsahu