C4 – Nová perspektiva Citroenu

Výrazná karoserie ve dvou zcela odlišných variantách. Novátorsky  pojatý interiér, velmi příznivá cena. To jsou jen některé atributy Citroenu C4, které výrazně přitahují motoristickou veřejnost k nejnovějšímu přírůstku této francouzské automobilky. Nám v redakci se líbil nejvíce ze všech novinek uvedených v minulém roce. I když měla C4 velice zdatnou konkurenci především v nové Škodě Octavia, v redakci zvítězila především pro výrazné inovativní prvky. Některé z nich se, tak jak bylo v minulosti  u Citroenu zvykem, mohou stát běžnou součástí i automobilu jiných značek pro desítky následujících let.

    

Citroen byl vždy ve své dlouhé a bohaté historii automobilkou, která se snažila vyrábět auta jinak. Z historie je asi nejznámější hydraulické pérování, které kromě této značky používají s velkým úspěchem i další výrobci zvláště luxusních automobilů. Zajímavým počinem byly například i světla která „vidí za roh“ i ta se opět po letech vracejí do automobilů. Již před několika lety Citroen předvedl zvláště modelem C3, že se hodlá do  postavení „tvůrce“ opět vrátit. „Céčtyřka“ je toho jasným důkazem. V interiéru najdete nejméně  dvě věci, které se zcela vymykají pojetí, na které jsme zatím u automobilů zvyklí. 

Jedna hezčí než druhá

Nebývá až zas tak obvyklé, že třídvéřová karosérie je u jednoho modelu zásadně odlišná od pětidvéřové. V čerstvé paměti je ale například Fiat Bravo/Brava, která slavila s obdobným řešením značné úspěchy. K těm je předurčen i C4. Především proto, že dveře jsou tak zásadní designový prvek, že pouze odebráním těch zadních a drobnými změnami v rámci unifikace vždy musí designér učinit mnoho kompromisů. Naopak zcela odlišné karosérie ovlivněné pouze tvůrčí vizí může vytvářit vůz nekompromisní. A to se podle našeho mínění stalo právě u C4. Obě varianty jsou dynamické, obě mají mnoho neokoukaných křivek a obě přitom nesou mírou vrchovatou „citroenní identitu“. My jsme se zaměřili tentokrát na pětidvéřový. Přestože je ryze rodinným typem automobilu, rozhodně není usedlý. Naopak svým dynamickým vzhledem evokuje sny, tužby, vyvolává emoce. Přesně tak jak jsme byli zvyklí především u „kachny“ či modelů DS. Je to prostě opět nefalšovaný citroen. A jestliže je pozoruhodný zvenku, pak je ještě pozoruhodnější jeho interiér. 

Revoluční volant

Po usednutí do vozu a uchopení volantu může být řidič se slabším srdcem vystaven kolapsu. Volant v tomto automobilu se totiž neotáčí. Tedy přesněji řečeno mohutný střed volantu. To jediné co se točí je pouze jeho věnec upevněný k masivnímu

   

středu dvěma příčkami. Je zajímavé jak je průměrný řidič konzervativní. Zpočátku každý kdo do „čtyřky“ za volant usedne lehce zpozorní a necítí se ve své kůži. Aniž bychom si to uvědomili tak klasický volant je pro většinu z nás jedna z mála jistot, které v moderním voze máme. Může být malí či velký, tlustý či hubený ale to jsou jediné rozdíly které jsme schopni akceptovat bez mrknutí oka. To je ale pouze teorie. V praxi si na řešení C4 zvyknete až neuvěřitelně rychle. Ale nejen to za pár minut přijdete na to že toto řešení je velmi dobré a že je vlastně nevěřitelné že na to nepřišel již někdo daleko dříve. Zásadní výhody jsou v podstatě tři. Ovládací prvky umístěné na volantu nemění polohu a tím jsou k dispozici zcela intuitivně. Vzhledem k tomu je možno jich umístit do  pevného středu více při zachování perfektní kontroly. Nezanedbatelný není ani fakt že airbag má takřka ideální a především neměnný úhel což je velmi důležitý bezpečnostní prvek.

Tři  displeje

  

Veškeré informace jsou řidiči předávány prostřednictvím tří displejů. V některých modelech jsou dokonce čtyři /čtvrtý je pro klimatizaci/.  Jeden menší, přímo v zorném poli nad volantem upozorňuje řidiče o aktuálních otáčkách. Také druhý ve středovém panelu je spíše klasický. Ten se „stará“ především o audio soustavu. Třetí a nejdůležitější informační panel je  umístěn ve střední části na horní ploše palubní desky.  Jeho koncepce je přes svou zdánlivou jednoduchost pozoruhodná. Průsvitný několik milimetrů tlustý displej je osvětlován především světlem dopadajícím na palubní desku přes čelní sklo. Vzhledem k tomu, že obdobné množství světelných paprsků působí i na zrak řidiče je jasné, že prosvětlení a tedy i čitelnost se zcela přirozeně mění podle světelných podmínek, čímž je displej čitelný i v extrémních podmínkách. Mimo této velmi praktické vlastnosti vyniká i přehledným zobrazením rychlosti, stavu pohonných hmot, teploměru a některých z dalších funkcí  palubního počítače.

AFIL

Je zbrusu nový a dobře vymyšlený bezpečnostní systém. A opět jako již u několika dalších  novinek C4 výborný nápad. V praxi AFIL funguje zhruba takto. Když řidič nechtěně vybočí ze svého jízdního pruhu aniž dá svůj úmysl najevo směrovkou, výrazně pocítí  roztřesení té části sedáku na straně, kde vybočil. Je víceméně zcela jasné že tento systém může výrazně napomoci zvláště při mikrospánku a může odvrátit nejednu dopravní nehodu. Jediné co je zatím problémem, že na našem trhu je AFIL zabudován pouze do nejdražší verze coupé C4 která rozhodně nebude v ČR neprodávanější „céčtyřkou „

Pohodlné cestování

Oproti firemní tradici jsou zde odlišné  i tvary sedáků. Jejich boční díly jsou výrazně tvrdší než bývá u Citroenu zvykem, což výrazně přispívá  k pevnému držení těla  v zatáčkách. Jízda je tak podstatně příjemnější a i po delší cestě není znát výraznější únava. Interiér je celkově velmi útulný nejen díky uspořádání, ale také vhodným výběrem materiálů a barevného sladění. Skoro by se dalo říci, že na rozdíl od desítek fádních interiérů po desetiletí okoukaných svádí C4 k tomu, abychom se těšili, že se s ní svezeme. A co více si může výrobce přát zvláště v segmentu, který je tak přeplněn jako právě tento. Čím déle jedete, tím více si uvědomujete jak příjemný a komfortní je zde informační systém. Zatímco u ostatních modelů je nutno většinou každou funkci počítače „naklepat“ patřičnou páčkou zde je většina zobrazena zároveň a „vymačkávají se pouze ty méně běžné. Také prosvícení centrálního displeje se nám zdálo v praxi jako velmi dobré řešení.

  /per/

 

         Z obsahu