Nokian WR - expres zimních dálek

aktualizováno

Pneumatiky Nokian získávají každým rokem větší prestiž na světovém trhu. A nejen proto, že přinesly několik zajímavých nových technologií jako je například indikátor opotřebení DSI, či INFO PIN. Především  jsou to jízdní vlastnosti, které přitahují k Nokianům stále více řidičů. Poslední lahůdkou jsou nové zimní pneu WR. Mimo velmi vyvážených vlastností ve všech situacích, které vám zima může nastražit, jsou i „nejrychlejšími“ zimními pneumatikami na světě. 

Písmeno W může znamenat ledacos, v  „řeči“ pneumatik však je jeho symbol zcela jasný. Rychlostní kategorie 270 km/h. Převedeno do normální řeči to znamená, že konstrukce této pneumatiky umožňuje jízdu maximální rychlostí do dvě stě sedmdesáti km za hodinu, tedy u zimních pneumatik světový rekord. Ty se dělají  v rozměru  235/50 R18, tedy jsou vhodné především  pro vysokorychlostní limuzíny. V ostatních rozměrech mají obvykle index  T (do 190 km/h), či H (do 210 km/h)
My testujeme „wéerka“  v „téčku“ na kompaktním Renaultu Clio Extreme  v  rozměru 175/65  R14.

Nokian WR bylo novinkou zimní sezóny 2002/2003 a je speciálně konstruována pro středoevropské podmínky. To je důležité především proto, že právě v této oblasti se nejen velmi často mění během zimního období teplota, ale především i povrch vozovek. Dá se zde očekávat v podstatě vše od suchých vozovek a relativně vyšších teplot, přes vozovky mokré, zasněžené či zledovatělé nebo ledovými  zmrazky. A vyrobit pneumatiku, která by byla velmi dobrá  na všech  jmenovaných  površích  je opravdu nesmírně náročné. Nokian řešil tento problém především  nově vyvinutou směsí gumy HDS (High Dispersion Silica). Ta pružně reaguje na měnící se teploty, přispívá k lepší přilnavosti na mokru a zvyšuje i kilometrový výkon pláště.  Samozřejmě nejen směs je rozhodující. Velký vliv má i tvar „figury“  a použitý systém lamel. Právě patentovaná lamelová technologie HAKA propůjčuje „wéerce“ výborné jízdní vlastnosti. Figura je šípovitá, sklon drážek je optimalizován pro každou šíři pláště zvlášť s výrazným akcentem na potlačení vzniku aquaplaningu

Komfort jízdy přesahuje očekávání 

Vžitá představa značné části řidičů, že zimní pneumatika je pouze od toho, aby auto na sněhu „neklouzalo“, je v současnosti opravdu zjednodušená. U nejmodernější zimních pneumatiky, kterou je Nokian WR jedním z nejvýraznějších představitelů, je tato vlastnost pouze jednou z řady. Tou nejdůležitější je již zmiňovaná přizpůsobivost v nejrůznějších podmínkách. A právě tady je WR neuvěřitelně silná, což v plné míře potvrzují naše zkušenosti z prvních pěti tisíc kilometrů, které jsme zatím s ní najezdili.  Co nás zaujalo již hned po přezutí, byl komfort jízdy a  minimální hlučnost. Dokonce se nám subjektivně po přezutí zdály WR tišší než klasické letní pneumatiky, které jsme přezouvali. I když se to na první pohled může zdát jako nepravděpodobné, logiku to má. Přezouvali jsme sice za sucha, ale při velmi nízké teplotě. Tedy v podmínkách, které letním pneumatikám již výrazně nesvědčí. Naopak  „wéerko“  bylo nejen „hmatatelně“ přilnavější, což bylo znát již po prvních metrech, ale nejen to. Jak bylo již řečeno  i v přímém srovnání překvapivě tiché. Samotný fakt, že tomu tak je, nás tak nepřekvapí, /protože nově vyvinutou High Dispersion Silicu předcházela výborná pověst/ pouze jsem neočekával, že ten  ten rozdíl bude  relativně tak veliký. Paradoxní je, jak nové technologie  smazávají zažitý názor, že zatímco většina letních pneumatik je tichá tak zimní jsou více méně buď více či méně, ale vždy hlučné. Už to prostě neplatí a záleží pouze na tom kterém modelu….

Jestliže o některých věhlasných pneumatikách je známo, že jsou například výborné na sněhu či na ledu, pak Nokian WR je opravdu těžko dostižitelný svou velmi vysokou univerzalitou. Podle toho co jsme si zatím ověřili, je výborný jak na suchých „podchlazených“ vozovkách, tak i na mokrých silnicích, subjektivně se nám zdál i výkon na zledovatělé vozovce. Snad jediné, kde se nám zdál nepatrně slabší, je záběr ve sněhu. V praxi se samozřejmě nejedná o výraznou nevýhodu, protože  rozdíl v trakci  není velký,  nicméně  například starší model  Nokianu NRW má záběr větší. Naopak v některých jiných vlastnostech je WR výrazně lepší.  To je však částečně jasné již při pohledu na stavbu „vzorku“ a uspořádání. Systém „chytrá horákyně", který musejí výrobci pneumatik provozovat, musí vést zcela samozřejmě k některým kompromisům, aby dosáhli všech potřebných protichůdných vlastností. Je tedy jasné, že například podélné drážky na „WR“ sice trochu mohou snižovat  záběr ve sněhu, naopak  výrazně  zvyšují stabilitu vozidla ve velkých rychlostech a snižují možnost aquaplaningu. Pneumatiky velmi přesně  reagují na pohyb volantu a přispívají tím značnou měrou  k bezpečnosti jízdy. Pakliže nebydlíme ve vysokohorském středisku, je zcela jasné kolik  procent zhruba  najezdíme v zimě na jakém povrchu. Z tohoto hlediska jsou zvolené vlastnosti WR takřka ideální a málokterý z konkurentů jim v této široké škále může nabídnout podobnou vyrovnanost. 

Další výhodou je velmi dobrý poměr cena výkon. I když patří Nokian WR mezi špičkové zimní pneumatiky, cenově patří do kategorie střední. Například námi testovaný rozměr 175/ 65 R14 má doporučenou cenu 2752 Kč. Naše zkušenosti zcela zřetelně ukazují, že Nokian WR  je pneumatika, kterou je možno každopádně doporučit.

  +  velmi dobré vlastnosti na suché i mokré vozovce, velmi dobré vlastnosti na zledovatělé vozovce,  velmi dobré  brzdné vlastnosti na suché, mokré zledovatělé i zasněžené vozovce, Info Pin, indikátor opotřebení DSI

    - menší záběr na sněhu

                                                                                    Petr Řezáč

                                                          

/al/

 

         Z obsahu