| 
                              
                                      
                             
                            Jen málokteré auto na světovém trhu budí tak
                            rozporné emoce jako právě Fiat Multipla. I zde se
                            ukazuje, že i nejgeniálnější věci mohou přes
                            své úžasné vlastnosti zažívat podstatně menší
                            úspěch když vzniknou dříve než je trh schopen
                            přijmout. Na druhé straně ten samý model má
                            zaryté zastánce, kteří Multiplu považují za něco
                            více než pouhé auto. Je doslova modelem kultovním.
                            Není moc modelů, které by tak rychle vyvolávaly
                            emoce ať již negativní či pozitivní.  
                            Automobilová
                            móda mi často připadá velmi legrační. Všechny
                            modely ve své kategorii se snaží dostat do nějakého
                            šuplíku i v nejmenších detailech. Kolikrát
                            i malé odlišnosti určí, že zákazník otočí
                            palcem dolů a odsoudí ten který model do propadliště
                            dějin. Tak to se však Multiple stát nemůže. Zatímco
                            běžný zákazník sledující takzvaně vývoj
                            kroutí očima nad její ohavností, indivudualisti
                            žasnou nad odvahou a propracováním i těch nejmenších
                            detailů s naprosto jiným pohledem. Multipla
                            je prostě jiná. A to se neodpouští. Je to jako
                            se zvířecím či lidským kolektivem. Kdo se moc
                            odlišuje je dříve či později smeten. Ale dost
                            emocí. V čem že je tak odlišná? Ve všem. Jenom
                            namátkou. Je širší než by se slušelo, je kratší
                            než by se slušelo, má vyšší okna než by se
                            slušelo, má jinak uspořádané sedadla než by se
                            slušelo na „normální“ rodinné auto. Je také
                            větší bojovnice než by se slušelo, protože když 
                            byla před lety dána do prodeje její starší
                            sestřička, tak svými avantgardními tvary doslova
                            šokovala veškeré automobilové koncervativce. Ti
                            se většinou doslova zalykaly při popisu této
                            „obludné“ krabice. Multipla se však nedala.
                            Konstruktéři pokrčili rameny a udělali 
                            „škrty“ především v předních 
                            nestandardních partiích. Vznikl tak mnohem
                            fádnější, leč pro podstatně širší okruh zájemců
                            akceptovatelnější design. 
                             Palubní
                            deska 
                            Avangarda
                            na druhou. Tady věřím, že i velkým zastáncům
                            multiply může nějaký čas trvat než si zvyknou.
                            Béžová plastová kaplička uprostřed s kompaktně
                            umístěnými kontrolními ovládacími prvky může
                            působit lehce nezvykle, a to zvláště v kombinaci
                            s velkou mírně se svažující plochou palubní
                            desky vyvedené v textilním provedení. Zvyk
                            je zvyk. Po sedmi tisících kilometrů mi i tato
                            kombinace připadá jako naprosto normální a nemám
                            s ní naprosto žádný problém. Naopak odkládací
                            prostory na této ploše považuji za zcela samozřejmé
                            a mám problém v autech, které je nemají.
                            Tyto „odklapovačky“ jsou dokonce tak zajímavě
                            konstruovány, že do nich můžete bez problému
                            instalovat  například
                            i náročnější navigační přístroje, které by
                            byly přisáty na čelním skle nedostatečně
                            stabilní. 
                            Interiér 
                               
                              
                             
                            Jestliže je Multipla jiná zvenku tak interiér jen
                            nestandardní pojetí ještě umocňuje. Základem
                            je rovná podlaha s vyjímatelnými sedadly, což
                            by nebylo až tak neobvyklé. Zde však díky širší
                            platformě jsou pro osobní automobily atypicky uspořádaná
                            sedadla ve dvou řadách po třech. Další zásadní
                            odlišností  je
                            řadící páka umístěná na palubní desce, také
                            po vzoru užitkových automobilů. Podstatné je, že
                            se tak řadí podstatně příjemněji, než když
                            je v podlaze. Minimálně proto, že může být
                            extrémně krátká a přesná, aniž by sedačka
                            musela být nepohodlně nízká. Z praktického
                            hlediska pak získáte prostor, který se může
                            velmi hodit například v zimě na lyže, či
                            na další věci, které je nutné převézt v osobním
                            autě. Další variantou je možnost, byť třeba krátkodobě,
                            „zlikvidovat“ zadní řadu sedadel a získat
                            neuvěřitelně velký zavazadlový prostor a zároveň
                            současně přepravovat tři  dospělé
                            osoby. To vše v automobilu o celkové délce
                            pouhých 4 metry a 9 centimetrů. To však ve výčtu
                            nadstandardních možností a komfortu zdaleka není
                            všechno. Každé ze šesti sedadel je samostatné a
                            plnohodnotné, anatomického tvaru, se zvýšenými
                            boky. Díky zvýšenému posazu máte nejen velmi
                            dobrý výhled na všechny strany, ale také díky přirozenější
                            pozici těla se méně unavíte na delších cestách. 
                            V nejběžnějším
                            uspořádání při přepravě čtyř lidí, při
                            sklopení prostředních sedadel vpředu i vzadu mají
                            obě řady mezi sedadly tak velkou plochu na opření
                            lokte, odkladní prostory, či prostory pro nápoje,
                            že s takto velkorysým prostorech se setkáváme
                            pouze v mnohem větších a luxusnějších
                            limuzínách. Pakliže rádi cestujete na dlouhé
                            tratě v parném létě, není nic jednoduššího,
                            než si na místo předního sedadla dát auto ledničku,
                            čímž vaše pohodlí 
                            ještě výrazně zvýšíte. 
                            Podvozek 
                            Tady
                            není co řešit, extrémně široká platforma s koly
                            umístěnými v rozích karosérie zajišťují 
                            velmi dobré vlastnosti. Díky minimálním převisům
                            je možno jezdit razantně i při nestejnoměrně
                            rozložené hmotnosti. Jízdní vlastnosti se v podstatě 
                            nemění a jsou přímo učebnicovým příkladem
                            moderního řešení. 
                            Motor 
                            K dispozici
                            je samozřejmě i motorizace benzínová. Vzhledem k trochu
                            horší aerodynamice, kterou si vynutila tato
                            avantgardní karoserie, je však dle našeho názoru
                            výrazně lepší volba dieselového common railu.
                            Nejen proto, že právě FIAT patří k jeho průkopníkům,
                            ale i proto, že je dostatečně silný s vysokým
                            kroutícím momentem a jeho úsporné parametry tak
                            eliminují již zmíněný větší odpor. Tento
                            motor je velmi tichý a nenáročný. Přestože
                            automobil není vybaven šestým převodovým stupněm,
                            je dostatečně pružný a zdolává bez problémů
                            požadavky na dynamiku i ve vysokých rychlostech převodovka
                            je bez problémů, jak již bylo řečeno, krátká
                            dráha řadící páky umístěné v palubní
                            desce je krátká a přesná.  
                            Provoz
                            a jízdní vlastnosti 
                            Mám
                            rád auta, která jsou tak moudře konstruovaná, že
                            vždy máte pocit, že jedete ve větším autě než
                            je skutečnost. Většinou jsou právě ty rozměrově
                            menší  podstatně
                            mrštnější než neohrabaní brontosauři, kteří
                            jsou bohužel v současné době u nás v „módě“.
                            Na druhé straně nedobře koncipovaný interiér
                            vytvářející pocit stísněnosti je také
                            problematický. Z tohoto pohledu je na tom
                            Multipla také velmi dobře. Panaromatický pohled,
                            který máte ze všech sedadel působí dojmem
                            obrovské vzdušnosti a prostoru srovnatelným,
                            alespoň pro mne, s jízdou s větším
                            MPV. Naopak na rozdíl od něj je flexibilnější,
                            a to již nehovořím o parkování. Na parkovací
                            prostor je srovnatelný  i s automobily, kteří působí dojmem mnohem menším.
                            S Multiplou si můžete dovolit jet velmi svižně,
                            drží velmi dobře na silnici i při razantním
                            projížděním zatáček. Sedačka řidiče vede
                            dobře tělo, takže nemáte problém s „vynášením“
                            vlivem odstředivé síly. Posilovač řízení je
                            optimálně seřízen ve všech režimech a na rozdíl
                            od mnoha jiných automobilů nemáte problém těžkého
                            řízení při parkování či naopak velmi lehkého
                            ve vysokých rychlostech. Palubní počítač je
                            docela dobrý, pouze jeho ovládání se nám nezdálo
                            tak intuitivní jako u některých jiných modelů.
                            Kvalitu audiosoustavy 
                            považuji za velice dobrou i při použití
                            na 80 % výkonu není reprodukce výrazně zkreslená,
                            což také často není běžné i u podstatně dražších
                            modelů. V kvalitě audiosystémů je kromě
                            vlastní kvality hardware jak je všeobecně známo
                            důležitá i kvalita prostoru, kde je reprodukční
                            systém instalován. A to je opravdu velmi složitá
                            otázka . V některých autech to hraje a v jiných
                            nikoliv. Tak tedy v Multiple ano. Nemyslím si,
                            že by to bylo systémovým sledováním konstruktérů
                            multiply, ale především tvarem dveřního
                            prostoru a použitými materiály. Ale hlavní je
                            „prostě to hraje“. 
                            Závěrem 
                            Multipla
                            je vynikající rodinné auto, které si během
                            chvilky přestavíte na míru podle svých potřeb. 
                            Nemá prostorové problémy s věcmi, se
                            kterými si ostatní běžné sedany a kombíky
                            neporadí. Odveze bez problému šest lidí, čtyři
                            pak v neobvyklém komfortu s prostorem
                            mezi předními a zadními sedadly takovým, že před
                            ním mohou blednout i velké limuzíny. To vše v délce
                            4, 09 m. Snad jediným negativem jsou v případě
                            boční nehody relativně úzké dveře. Pro mnohé
                            konzervativce pak atypický vzhled. Multipla je
                            vynikající auto především pro všechny, kteří
                            se neřídí velmi pofiderními moderními vlnami a
                            jsou schopni se na automobil koukat ze širšího
                            pohledu. Budou odměněni vynikajícím pomocníkem,
                            do kterého se dříve či později zamilují. 
                                                                                                                              
                            Petr Řezáč 
                              / 
                           |