Nový Renault Clio - větší a bezpečnější

Renault představil třetí generaci úspěšného Clia. Novinka dostala do vínku dynamičtější linku a narostla ve všech rozměrech. Rozvor se posunul na hodnotu 2 575 mm, tedy pouze o 3 mm méně než nová Škoda Octavia, která je papírově o třídu výše

Renaultu Clio se dosud prodalo téměř 8,7 milionu a nová generace vypadá jako více než důstojný nástupce. Na délku nové Clio narostlo o 174 mm na 3986 mm, rozvor o 103 mm na 2575 mm a šířka vozu o 68 mm na 1707 mm. Nafoukl se i zavazadlový prostor, který si polepšil o 33l na 288 l, po sklopení sedadel se pak pyšní objemem 1 038 l.

Základním motorem bude benziňák o objemu 1,2 l 16V (55 kW), následuje 1,4l 16V (72 kW) a výkonný 1,6l 16V (82 kW), který rozjede Clio na 190 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 10,2 vteřiny. Vznětový agregát bude pouze jeden - 1.5 dCi, v nabídce však budou tři výkonové varianty s 50, 63 a 78 kW.

Na jaře 2006 se objeví na trhu i ostrá verze Sport s dvoulitrovým motorem o výkonu 103 kW, později se objeví i verze RS.

Standardně mají Clia pětistupňovou manuální převodovku, nejsilnější vznětový motor a zážehový dvoulitr dostanou šest stupňů. Automatická převodovka bude mít za příplatek sekvenční řazení s tlačítky na volantu.

Vývoj Clia třetí generace trval více než dva roky měsíců a stál 953 milionů euro, další investice 630 milionů eur padla na výrobní závody ve Francii a v Turecku. Nové Clio by se mělo vyrábět v počtu 475 000 vozů ročně. Clio třetí generace přijde na český trh v říjnu 2005.

Clio III je nabízeno v pěti úrovních čalounění Authentique, Expression, Privilége, Dynamique a Initiale a ve třech úrovních výbavy Pack, Comfort a Luxe.  Zajímavostí v tomto segmentu je nabídka bezklíčového ovládání zámků spouštění motoru.

Velký důraz byl kladen na bezpečnost.

Nové Clio se stalo osmým "pětihvězdičkovým" vozem značky Renault v bezpečnostních testech Euro NCAP. Maximální počet "5 hvězdiček" dostal za 32,67 bodů z 37 možných. Tento vůz se může pochlubit také maximálním počtem 4 hvězdiček v oblasti bezpečnosti dětských pasažérů a potvrzuje tak svoji pověst rodinného vozu.

Automobil je vybaven Systémem bezpečnosti Renault 3. generace garantujícím optimální kontrolu cestujících na všech sedadlech.

Při čelním nárazu probíhá aktivace této bezpečnostní výbavy s ohledem na tělesnou stavbu řidiče, změřenou díky čidlu ve vodící kolejnici. Přední sedadla jsou rovněž vybavena systémy zabraňujícími podklouznutí v sedadle a omezovači tahu kalibrovanými na 400 daN, které chrání hrudník.

Vzadu je riziko podklouznutí v sedadle omezeno použitím bezpečnostních pásů s předpínači, pevných a vertikálně umístěných spon pásů a výstupkem v plechové konstrukci pod sedákem všech tří sedadel.

Konstrukce, je složena z nových typů oceli a materiálů lépe absorbujících a rozdělujících kinetickou energii. Přední, boční a zadní části karoserie jsou koncipovány tak, aby na nich proběhla programovaná deformace, která redukuje účinnost a prudkost nárazu na cestující.

Kabina, nedeformovatelná a velmi pevná zóna, se chová jako „záchranná komora“ cestujících, chránící je před jakýmkoliv proniknutím prvků z předního bloku (motoru, převodovky, akumulátoru, skříně motoru a příslušenství). Tyto prvky jsou koncipovány tak, aby se při nárazu smrštily.

Renault Nové Clio používá v panelech dveří výplně a hliníkový pás, který umožňuje již od počátku bočního nárazu působit tak, aby co nejúčinněji chránil tělo cestujících. V případě čelního nárazu do stromu nebo do sloupu chrání stropní airbag hlavy cestujících na předních a zadních sedadlech a boční airbagy integrované do předních sedadel současně chrání hrudník.

 V interiéru je použito šest airbagů (přední, boční a hlavové), bezpečností pásy mají pyrotechnické předpínače i následné omezovače tahu. Podvozek je osazen systémy ABS, EBD, ESP, ASR, které hlídají aktivní bezpečnost. Jejich asistence podporuje u modelů s motory nad 100 koní čtyři kotoučové brzdy, u slabších modelů jsou vzadu bubny. Přední duté kotouče mají průměr 260 mm a šířku 22 mm, zadní plné mají rozměry 240 x 8 mm. Naklánění vozu v zatáčkách redukují zkrutné stabilizátory průměru 20,5 mm na obou nápravách. Bezpečnost zvyšují také přídavné světlomety, které se natáčejí až o 40° ve směru natočení volantu. Tento prvek je u vozů s halogenovými světlomety na přání, u xenonových je součástí výbavy. Mimo bezpečnosti, dbali technici Renaultu také na snížení nákladů při opravách menších kolizí a tak je na přídi a i zádi použit hliníkový příčník, který je snadno demontovatelný. Oprava po kolizi do rychlosti 15 km/h tak trvá vpředu o 70 procent času méně než u Clia II.

/al/

 

         Z obsahu