Nej nej nej auto 2006

Nejlepší a nejhorší poměr cena výkon, nejvýraznější hi-tech

Třetí ročník redakčního testu auto roku zaznamenal některé dílčí úpravy. Zatímco hlavní kategorie „nejlepší poměr cena výkon“ se nezměnila, většími změnami neprošla ani kategorie hi-tech, neboli automobil, který doznal  největších změn v  technickém pokroku. A to nejen v oblasti pohonných jednotek, ale i v ovládání, v palubních přístrojích, či designu. Tedy ve všem co smysluplně nachází nové cesty odlišné od ustáleným a zažitých  praktik.

Naopak zcela nová je kategorie „Nejhorší poměr cena výkon“ . I letos jsme hodnotili zcela konkrétní modely za konkrétní cenu. Především proto, že se domníváme, že vyhodnocení celé modelové řady, kde rozdíl ceny mezi základním a nejdražším modelem může být dvoj až trojnásobek, není dostatečně vypovídající.    

Mimo to jednotlivé modely ve stejné modelové řadě jsou díky rozsáhlému rejstříku motorizace a výbav tak odlišné, že často dvě napohled stejná auta vykazují zcela zásadní rozdíly v jízdních vlastnostech. Také se často stává, že právě na první pohled cenově výhodný automobil je tak „spartánsky“ vybaven, že když jej doplníme o některé dnes již nezbytné doplňky, stojí  často mnohem více než o něco dražší model konkurence, který má všechny základní doplňky ve standardu.

Není náhodou, že právě všechny tři kategorie obsadily vozy nižší střední třídy, respektive „miniaut“ v případě C1. Důvod je jednoduchý, právě v této oblasti poslední dobou dochází k největším změnám.

Co se týká pohonných jednotek, pak v současné době už i nejzatvrzelejší zastánci benzinových motorů začínají chápat, že v této kategorii je právě moderní diesel commonrail díky vysokému kroutícímu momentu, nízké spotřebě a obrovské pružnosti opravdu takřka ideálním řešením. Stále více řidičů se dokonce domnívá, že „benziňáky“ jsou již v současné době vhodnější především do sekačky na trávu, což je změna smýšlení opravdu revoluční. Proto také všechna přední místa zaujaly modely právě s těmito pohonnými jednotkami.

Posunuly se však i představy o tom, jak by měla  vypadat standardní výbava. Současná technika pokročila tak daleko, že obíhání a kontrola zavřených  dveří, stejně jako akrobatické pohyby při otevírání pravého předního okna /když se například ptáme na cestu/, je u nových aut spíše anachronizmem  a proto je možno centrální zamykání a elektricky stahovaná přední okna považovat za standard, stejně jako posilovač či ABS.                  

Nejlepší poměr cena výkon

1. Fiat Grande Punto 1,3 Multijet (5dv.)

2.  Renault Clio dCi 1,5 (5 dv.)

3. Honda Civic 2.0

Grande Punto  vyhrálo v redakčním hodnocení  nad Cliem III o pověstný „fous“. Obě auta  velmi pozoruhodně „vládnou prostorem“ který dostaly do vínku. A jsou příkladem pro to, jak dokonale využít každý centimetr. Obě mají velmi moderní dieselové motory s vícebodovým vstřikováním. Punto zvítězilo nad Cliem především pro svůj vynikající a neotřelý design. Přední část inspirovaná o mnoho a mnoho dražším příbuzným Maserati se podařila opravdu dokonale. V záplavě dost podobných automobilů je zcela nepřehlédnutelný a vymykající se. 

Druhým aspektem, který výrazně zabodoval, je vybavení v základu. Samozřejmostí je posilovač a centrální zamykání (stejně jako u Clia), navíc pak má i elektrické stahování předních oken. Tedy vše co pro běžný provoz řidič potřebuje. A to v pětidvéřovém provedení s motorem Multijet, vše za 359 000 Kč. Vše podstatné je zde již v základu a tak  snad kromě rádia nemusíte připlácet  ani korunu. Speciální prémií pro nové majitele tohoto modelu  je šestistupňová převodovka, která je jako základ v této kategorii zcela neobvyklá. 

 

Tedy trochu více za trochu méně, tak by bylo možno hodnotit Punto na prvním místě. Civic skončil  na třetí příčce. Je sice výrazně dražší než oba zmiňované  modely, avšak když vezmeme v úvahu co vše za svých půl milionu dostanete zdaleka to není tak špatné, jak by to mohlo na první pohled vypadat. Naopak. Civic je ojedinělé auto od designu, až po technické provedení. A i ono má vynikající poměr cena výkon.  

Technický pokrok  Honda Civic

V této kategorii nemá dle nás sebemenší konkurenci. Je super výrazný  v designu. Má revoluční a velmi působivou a přehlednou palubní desku špičkové jízdní vlastnosti a především dnes již legendární  comonrail 2,2 o  výkonu 140 k,  z většího modelu Accord, který byl nedávno vyhlášen s obdobným agregátem BMW nejlepším světovým „dieselem“. 

  

Patří také k nejrychlejším ve své kategorii. Maximální rychlost  205 km/h a axcelerace z nula na sto 8,4 s je u takovéhoto relativně malého standardního modelu více než úctyhodná.  K revolučním počinům patří například i uspořádání prostoru zadních sedadel. Na rozdíl od převážné části ostatních světových automobilek, které umisťují nádrž s pohonnými hmotami  pod zadní sedadlo, Civic jí má naopak pod předními a ušetřený prostor využívá vskutku pozoruhodně. Sklopením zadních sedáků vzniká neobvykle vysoký prostor vhodný například pro přepravu jízdních kol či jiných rozměrných předmětů, které se většinou v automobilech této třídy vozí velmi špatně. Takovýchto „vychytávek“ má podstatně více. 

O novém Civicu je však těžké psát. Je totiž podstatně důležitější jej vidět. Tak tedy alespoň pár fotografií.  

 

 

Nejhorší poměr „cena/výkon“ Citroen C1

  První dojmy

Zatímco první setkání s exteriérem nejmenšího  Citroenu C1 je spíše příjemné v interiéru jsme se již nikterak zvlášte dobře necítili. A ani  vlastní jízda nám rozhodně nepřipadala oslnivá.  Dokonce se dá říci že je  jen málo automobilů které by na nás jako celek působily tak negativně jako právě tento automobil. Ale vezměme to popořádku.  Palubní deska na nás  působí  lacině.  Sedačky  na tom jsou snad ještě hůře. Otáčkoměr na kuří nožce by sice mohl být zajímavým zpestřením, ale bohužel jak jsme se dozvěděli z platného ceníku prodává se pouze v „balíku“ klimatizace, takže netoužíte li po ní pak vás tento u všech normálních automobilů zcela standardní přístroj přijde opravdu na balík. Tedy na 38 000 Kč!!! /Dříve se dal tak jako u Peugeotu objednat za 1 800 Kč.

Tříválcový litrový motor má  z principu nevábný „tříválcový“ zvuk a působil relativně velmi hlučně. K pozitivům však nutno objektivně přiznat, že je úsporný a má vysoký „litrový“ výkon  67 k. Samozřejmě může někdo namítnout co bychom od takového „prcka“ ještě nechtěli. Ale vše je o penězích. Kdyby stál například 180 000 Kč, určitě bychom mu ledacos  odpustili. V jeho cenových relacích jej však musíme hodnotit jako „dospělý“ model . V pětidvéřovém provedení stojí 246 000 Kč. To  však ale není vše. Posilovač řízení, který je alespoň dle našeho názoru absolutním základem pro městské vozidlo,/ kterým asi C1 je / stojí dalších 11 000 Kč. Že je C1 vhodný  jako druhý vůz v rodině?. Těžko. Kufr /139 litrů/ je tak malý, že větší nákup se do něj, na rozdíl od jiných automobilů, jen těžko vejde. Navíc se otevírá  nešikovně přes zadní dveře s vysokým prahem.  Vození dětí? Ve  standardním provedení nemá  ISOFIX úchyty. Ledaže byste chtěli koupit verzi SX za 270 000 Kč. Jak již bylo řečeno jediná dobrá vlastnost je výkon základního motoru. Auto s ním i díky nízké hmotnosti jede docela svižně  /maximální rychlost 157 km/hod i když  za relativně velkého  zvukového doprovodu.     

Proč právě C1

  

Proč ne některý z „rodných bratrů“ Peugeot 107 či Toyota Aygo. Důvodů bylo samozřejmě  více. Podle našeho názoru jedním z nejdůležitějších  faktorů je ten,  že právě na Citroenu je nejpatrnější, jak za obdobnou cenu dodává auta větší lepší komfortnější a lépe vybavená než je právě C1. Jen namátkou základní model „jedničky“ v pětidvéřové karosérii stojí 246 900 Kč posilovač řízení 11 000 Kč.  Spolu s centrálním zamykáním a elektrickým stahováním předních oken 25 000 Kč. Tedy za 271 000 Kč miniauto bez otáčkoměruISOFIXU pro dětskou sedačku a alespoň dle ceníku i bez možnosti mít zabudované firemní rádio /to se prodává pouze v paketu promodely SX/ a bez palubního počítače. Když si koupíte model SX zaplatíte za pětidvéřové provedení 270 000 Kč, ale stejně nemáte ještě  vyhráno. Když toužíte po tak samozřejmých věcech jako je právě rádio a otáčkoměr, pak toto pořídíte pouze v paketu s klimatizací za 38 000 Kč.

Jen pro zajímavostvýborný C3 Furio se prodává v akci se čtyřválcovým motorem o obsahu 1,1 a této konfiguraci :

  • variabilní posilovač řízení
  • čelní airbagy řidiče a spolujezdce
  • elektrické ovládání předních oken
  • centrální zamykání
  • funkce automatického zamykání dveří za jízdy s možností odpojení
  • výškově a podélně nastavitelný volant
  • palubní počítač
  • specifické látkové čalounění "Tom"
  • nárazníky v barvě karoserie s lištami v černé barvě
  • celoplošné okrasné kryty kol 14" "Milan"
  • tónovaná skla oken

za 264 900 Kč. Snad až na absenci ABS excelentní nabídka zcela nesrovnatelná s C1.

Také C2 má zajímavé akce, kdy se stejnou či lepší výbavou stojí méně.

Nechtěli jsme v žádném případě tvrdit, že C1 je auto špatné. Pouze se domníváme, že nemá zřetelný rukopis pro koho je vlastně tento model určen. Oblast pro kterou by byl asi nejlogičtější, tedy jako druhé či spíše třetí auto do rodiny, je díky zmíněné konfiguraci u základního modelu /bez možnosti objednat rádio, bez posilovače řízení, s ručním stahováním oken, bez ISOFIX úchytů, bez centrálního zamykání s malým a nevhodně řešeným kufrem/ asi nevhodná.  Při zvolení SX a doplnění všech základních „doplňků“ se dostává do cenové relace, kdy ho mimo konkurenci „rozcupují“ i modely z vlastní stáje.

                                                                                               redakce

 

         Z obsahu