Alfa Romeo Brera 3,2 V6 JTS -  První dojmy


To, že Alfa Romeo dělá jedny z nejhezčích  automobilů na světě, není žádnou novinkou. Brera,  kupé ve stylu 2+2 je však „kousek“ opravdu povedený s řadou cen, které za svůj krátký život dostala. Ta nejvýznamnější pak „Nejkrásnější auto světa“.  Ale také třeba „Nejlepší vůz“ ženevského autosalonu či nejlepší prototyp v dobách, kdy byla ještě pouhou studií.

Giugiarův nenapodobitelný styl dodává Breře vzácnou vyrovnanost tvarů, ale zároveň vyvolává pocit síly a výbušné dynamiky. Přes, ve své kategorii  relativně velké rozměry /délka 4410 mm, šířka 1830 mm a rozvor 2528 mm/ působí kompaktním dojmem. Ostatně Brera se od ostatních  klasických čistokrevných  sporťáků odlišuje  i dalšími vlastnostmi. I když je vůz ve třídě 2+2, vzadu se dá docela slušně sedět i když samozřejmě o trochu skromněji než v limuzíně. Pro děti  či pro „nepřerostlé“ však dle mého názoru bez problému. V této kategorii není samozřejmostí ani zavazadlový prostor o velikosti 300 litrů. 

Technika 

Čistokrevný moderní sporťák má  mít především vytříbenou techniku, aby byl dobře zvladatelný i ve vysokých rychlostech při dostatečném pohodlí a komfortu. I to je u Brery vyřešeno k plné spokojenosti posádky. Čtyřprvkové zavěšení s vysoko uloženým příčným ramenem vpředu. Vzadu pak víceprvkové zavěšení, které zajišťuje vysokou dynamiku, aniž by snižovalo stabilitu vozu. Brera je čtyřkolka se systémem, který se nazývá Q4 a spolu s motorem 3,2 V6 JTS s výkonem 200 kW a točivým 322 Nm momentem dodává řidiči, jak jsme mohli dostatečně v praxi ověřit, netušenou radost z jízdy. Ostatně motor 3,2 V6 JTS je se svými 260 k nejsilnějším ve stáji Alfa. Je také prvním, který používá systému změny úhlu otevírání ventilů Twin Phaser. Tento systém umožňuje především velmi pružnou jízdu s výbornou akcelerací i bez nutnosti řazení a i v nízkých otáčkách překvapuje  silným točivým momentem. V Breře akceleruje z 0 na 100 za 6,8 a jeho rychlost 240 km/hod je dostatečná.

Srdcem stálého pohonu všech kol Q4 je mechanický centrální diferenciál Twindiff vyvinutý z typu Torsen C, který rozkládá točivý moment motoru mezi přední a zadní nápravu podle momentální přilnavosti k vozovce. Rozložení nepatrně preferuje zadní nápravu v poměru 57 ku 43% na předek. 

Jízdní dojmy

Říci, že se v Breře se cítíte jako v letadle, by byl anachronizmus. Protože zatímco Brera má nádherné analogové „budíky“a evokuje touhu po rychlostech, nejnovější Airbusy a Boeingy vypadají v kokpitu se svými velkoprostorovými monitory spíše jako televizní střižna. Tedy nádherné budíky, sportovní pocit umocněn šikmo nakloněným středovým panelem ve stříbrném eloxu. Hluboké stínění, přehlednost a logické rozmístění ovládacích prvků /což u některých automobilek zdaleka není samozřejmostí/, to vše jsou detaily, které vyvolávají vesměs příjemné pocity. Ty vás však rozhodně neopustí ani po stisknutí startéru. Ba právě naopak. První co vás napadne po vjezdu na dálnici, že se naši zákonodárci se svou maximální „stotřicítkou“ opravdu moc nevytáhli a nutí vás se na obdobné komunikaci pohybovat hlemýždím tempem. Brera drží díky svému výbornému podvozku s přehledem  dokonce i na milionech drobných nerovností, kterými jsou naše komunikace „rafinovaně“ opatřeny. Ke komfortu jízdy přispívají dobře anatomicky postavené přední sedačky s vestavěnými opěrkami hlavy, které jdou velmi jemně doladit tak, aby se řidič cítil při jízdě v pohodě  bez kompromisů. Aerodynamický zvuk v kabině byl i při vyšších rychlostech velmi nízký. Ocenili jsme i velké panoramatické střešní okno, které vytvářelo pocit prostoru a pohody. Jestliže i u některých velmi drahých automobilů platí, že audio souprava nemusí být nic moc, tak Brera tento problém rozhodně nemá. Osvědčený systém Bosse “hraje“ velmi přesně v celém spektru, zvuk je přesný a čitelný a svoji kvalitou jen umocňuje celkový dojem z tohoto velmi povedeného modelu.

                                                                                          /per/

 

 

         Z obsahu