Také v autě promítáte?
Aneb plíživá automobilová revoluce
Máte doma stíhačku, tedy tu vojenskou? Jestliže ne nemusí vás to mrzet. To co nejeden řidič mohl závidět vojenským pilotům, tedy promítání důležitých údajů na čelní sklo již není jen jejich výsadou. V automobilech si této technologie užili nejdříve řidiči některých prémiových značek. Také za to většinou i patřičně platí. Příplatek za Head up displej se pohybuje v této kategorii v rámci deseti i více tisíc.
Dobrou zprávou pro běžné řidiče je, že zvláště v poslední době existují modely Head-Up (také se mu říká HUD), které si namontujete dodatečně do auta a udělají stejnou, či v mnoha případech i lepší službu než ty v základní výbavě prémiových značek.
Proč je to dobré
Většina z nás chce jezdit podle pravidel. Tedy, nepřekračovat bezdůvodně danou rychlost a zároveň se soustředit na dění na vozovce. To ale u mnoho automobilů nejde úplně nejlépe. Díky „utopeným“ přístrojům se buď koukám zdali jedu správnou rychlostí, nebo sleduji situaci před sebou. K tomu ještě často některé rychloměry nejsou dostatečně výrazné, letmým pohledem slouží spíše orientačně. A pozorné sledování tachometru stojí čas. Je tedy jasné, že především momentální rychlost musím sledovat periferně při pohledu na silnici. Stále více nových automobilů to řeší kromě klasickým tachometrem i digitálním, který bývá často umístěn na vyvýšeném místě. Nicméně Head up displej nahradí jen těžko. Ten je v současné době výrazně nejlepší.
Kde berou informace
Základní systémy jsou dva. OBDII či GPS. Tedy přeloženo do normální řeči. OBDII je výstup řídící jednotky automobilu, který je jednotlivými značkami používán již léta. Pro testování a diagnostiku poruch. Druhým systémem je použití GPS, tedy satelitní navigace
Každá z nich má výhody i nevýhody. GPS je výborné v tom, že má většinou výrazně přesnější informace o rychlosti, což je pro většinu řidičů to nejpodstatnější. Naopak problémem je že obecně nezobrazuje další informace. Druhý systém využívá hodnoty použité z řídící jednotky, což má výhody v zobrazení množství informací. Tedy namátkově, kromě rychlosti například otáčky motoru, spotřebu pohonných hmot, aktuální napětí baterie i dalších údaje. Ty nejlepší pak eliminují zásadní výhodu GPS modelů tím, že umožňují korigovat rychlost z jednotky na rychlost reálnou. Tím využívá obou systémů zároveň. A řeší tak především problém GPS s problémy v tunelech.
Jak to funguje projekce
Zásadní principy head jsou dva. První variantou je promítat na připravenou „destičku“ tedy na různé varianty „plexy“ nebo na čelní sklo. Zatímco právě „plexy“ je většinou součástí systému, folie se nalepí na čelní okno. A tady může být problém. Jsou země, včetně České republiky, kde folie nejsou schválené. Nicméně z hlediska bezpečnosti jsou v drtivé většině bezproblémové. Z hlediska výhledu řidiče jde v podstatě o jednostranně propustné zrcadlo.
Petr Řezáč
Garmin HUD (Andreashop)
- Zobrazení: plexy/folie
- Podložka: nano
- Systém:GPS
- Kabeláž: klasická
- Velikost: kompaktní
- Info: navig. pokyny, rychlost GPS, rych,limity, dop.informace
Je to asi nejkontraverznější head up v celé škále dostupných modelů. V testech běžně získává hodnocení od nejlepšího až po velmi špatně hodnocené. Na jedné straně precizní zpracování. Špičkové materiály, mnoho velmi dobře zvládnutých detailů. Tedy absolutní špička. Na druhé straně „aby to mohlo fungovat“. Potřebujete mobil. A v něm nainstalovaný velmi specifický software, často pouze jednu aplikaci odlišně dle „podmodelu“ tohoto přístroje. A také se podle verze řeší, jestli se dá pracovat s Androidem Applem či s modely pro Win8. Pro Evropu je primárně určena aplikace od Navigonu, který nedávno Garmin koupil. Ten však například v „česku nemá horkou linku“ a podpora je tak v podstatě nulová. Zdá se, že strategie složitého řešení s nutností použití několika dalších drahých prvků asi moc netáhne, protože Garmin sám v nebývale krátkém čase výrobu zastavil a nově připravovaný model se pozastavil na „neurčito“. A to je velká škoda. Protože když si projdete veškerým úskalím a podaří se vám to konečně zprovoznit, získáte dokonalý unikátní Head Up s podporou vizuální i hlasové navigace a mapy pro celou Evropu. V době oficiální podpory výrobce stál okolo 4500Kč, dnes se dá v některých internetových obchodech pořídit podstatně levněji.
- perfektní zobrazení
- GPS
- minimální podpora
- složitá instalace
Head Up displej A8 5,5“ (Kanaco)
- Zobrazení: folie
- Podložka: nano
- Systém: OBDII + korekce
- Velikost: 5,5“
- Kabeláž: plochá do spár
- Info: m.j. rychlost, otáčky, napětí, spotřebu, alarmy, ujeté kilometry
První HUD, se kterým jsme se v oblasti příslušenství setkali. Trochu může zarazit jeho výraznější barevnost. Ve finále však to není špatné řešení. Po chvíli si zvyknete a potom vám naopak barevné odstíny pomůžou v rychlé orientaci. A8 se osvědčil jako velmi dobrý ve většině zkoumaných vlastností. Ostatně velmi oblíbený je i na světových trzích, kde patří mezi nejlepší modely ve své třídě. Na první pohled se může zdát velkým nedostatkem absence GPS. Nicméně zde, podobně jako i u několika jiných špičkových modelů, je jedna úžasná vychytávka. A to možnost korekcí nejen rychlosti i dalších parametrů. Pak může být snímání z OBD II paradoxně v některých prvcích výhodnější než GPS, což platí především v tunelech. Jediné co může být trochu problémem, je používání nalepovací fólie, která je vzhledem k množství informací poměrně veliká. Vzhledem k velmi dobré výraznosti dostatečnému světelného toku i dobře fungujícího světelného senzoru lze tento model bez problému používat přímou projekcí na čelní sklo.
- korekce info z OBD II
- množství informací
- výrazná barevnost zobrazení
Valeo GPS HUD (Auto Kelly)
- Zobrazení: folie
- Podložka: oboustrané lepení
- Systém:GPS
- Provedení: klasický kabel
- Velikost: super kompakt
- Info: rychlost, alarm rychlosti
Jednoduchý model, přesný a především pracující s GPS. Ideální pro ty, které zajímá pouze přesná momentální rychlost a naopak je nezajímá seřizování či nastavování například podle obvodu pneumatik. Má však i jiné výhody, jako je velmi kompaktní stavba. Naopak ani nevýhody oproti konkurenci nejsou také zanedbatelné. I když to může působit jako nepodstatné, oproti většině ostatních modelů používá napájecí kabel kruhového průměru, který se hůře zabudovává do palubní desky, čímž se tak snadno neuvede do „neviditelného“ stavu bez spolupráce odborníků. U většiny automobilů ho nedostanete ani mezi „palubku a přední sloupek. Volné položený kabel pak nepůsobí moc esteticky Ještě více nám vadil již překonaný systém nalepování základny oboustrannou fólií. Především proto, že pokud již nebudeme zařízení chtít používat většinou zůstanou po odinstalování znatelné stopy působení lepidla či dlouhodobého slunečního záření. Pozitivní je, že obě tyto nevýhody jdou bez problému řešit. Jak budoucí úpravou výrobce, tak i změnou kabelu, či použitím nano podložky samotným uživatelem.
- kompaktní provedení
- GPS
- pěkný design
- lepící podložka
Head-Doo 100 (Conrad)
- Zobrazení: sklo,folie
- Podložka: nano
- Systém: OBDII + korekce
- Velikost: 57x91 mm
- Kabeláž: plochá do spár
- Info: m.j. rychlost, otáčky, napětí, spotřebu, alarmy,ujeté kilometry
Model s podobnými vlastnostmi jako má model A8. Tedy také využívá OBDII data z řídící jednotky automobilu. I on má možnost korekcí hodnot, což je v podstatě zásadně pozitivní. Na rozdíl od „áosmičky“ je trochu náročnější na kalibraci a to při menším množství zobrazovaných dat. Nicméně si lze brzy zvyknout a parametry ostatně neseřizujete často. Velmi pozitivně jsme hodnotili barevné zobrazení. Zde je použita pouze zelená barva, což působí velmi profesionálně a zároveň tato jediná barva uklidňuje řidiče. Zásadní rozdíl je i ve velikosti. Doo 100 je velmi kompaktní, což vzhledově minimálně narušuje vzhled interiéru vozidla. Také zde, jako u těch nejlepších modelů, je použita ke stabilizaci displeje kvalitní oboustranná nano podložka. Jak se ukázalo v této oblasti nejlepší řešení.
- kompaktní řešení
- nenarušuje interiér
- méně intuitivní nastavení korekcí
Sygic Evropa /HUD/ (CZC)
- Zobrazení: sklo
- Podložka: ne
- Systém:GPS
- Provedení kabeláže: ne
- Velikost: dle použitého mobilu
- Info: z navigace
Oproti ostatním HUD levné řešení, které však mnoho konkurentů poráží. Mapy Sygic patří v oblasti k tomu nejlepšímu nejen u nás či na Slovensku ale patří k nejúspěšnějším offline vůbec. To co však z nich udělalo opravdový hit je zprovoznění systému HUD. Za necelou tisícovku můžete tak konkurovat díky použití GPS nejen velmi dobrým klasickým head up projektorům ale právě díky propojením s klasickou navigací i nejnovějším HUD navigacím v prestižních automobilech. Samozřejmně mobil není primárně HUD projektor a dle toho se mohou vlastnosti a kvalita projekce v různých případech i výrazněji odlišovat. Ale i zde si můžete pomoci nejen například folií na sklo ale například i různými držáky na mobily se zobrazovacím plexy určeným právě pro HUD.
- měření GPS
- navigace
- relativně nízká cena
- kvalita zobrazení dle použitého mobilu
HUD 01 (ALZA )
- Zobrazení: sklo,folie
- Podložka: jednostranná nano
- Systém: OBDII bez možnosti korekce
- Velikost: 89x55 mm
- Kabeláž: plochá do spár
- Info: m.j. rychlost, otáčky
To, že ukazuje pouze rychlost a otáčky samo osobě není až tak velký problém, protože pro většinu řidičů je to dostatečné. Zásadním problémem pro nás je nemožnost korekce nastavení rychlosti. Jestliže si opatříme nějaký přístroj, který nám má zvýšit komfort v řízení pak by kromě zobrazování základních údajů, jako je především rychlost v zorném poli, mělo být doplněna i pokud možno korekce nastavení přesnosti. Když vám klasický analogový tachometr ukazuje například rychlost o 5 i více km vyšší, tak se s tím ještě nějak srovnáte. (Je to většinou dáno rezervou výrobce automobilu, aby nedocházelo v praxi k tomu, že skutečná rychlost bude vyšší než ukazuje rychloměr). U digitálního snímání rychlosti po jednom kilometru pak takovéto nepřesné údaje nemají dle našeho názoru moc smysl. Naopak k instalaci používá i tento model také jako ty nejlepší plochý kabel umožňující snadnou montáž bez nutnosti demontáže dílů palubní desky.
- plochá kabeláž
- nemá GPS ani možnost korekce údajů
- jednostranná nano