Digitální svět

Také v autě promítáte?

Aktualizováno: 10.11.2016

Aneb plíživá automobilová revoluce

Máte doma stíhačku, tedy tu vojenskou? Jestliže ne nemusí vás to mrzet. To co nejeden řidič mohl závidět vojenským pilotům, tedy promítání důležitých údajů na čelní sklo již není jen jejich výsadou. V automobilech si této technologie užili nejdříve řidiči některých prémiových značek. Také za to většinou i patřičně platí. Příplatek za Head up displej se pohybuje v této kategorii v rámci deseti i více tisíc.
Dobrou zprávou pro běžné řidiče je, že zvláště v poslední době existují modely Head-Up (také se mu říká HUD), které si namontujete dodatečně do auta a udělají stejnou, či v mnoha případech i lepší službu než ty v základní výbavě prémiových značek.

Proč je to dobré

Většina z nás chce jezdit podle pravidel. Tedy, nepřekračovat bezdůvodně danou rychlost a zároveň se soustředit na dění na vozovce. To ale u mnoho automobilů nejde úplně nejlépe. Díky „utopeným“ přístrojům se buď koukám zdali jedu správnou rychlostí, nebo sleduji situaci před sebou. K tomu ještě často některé rychloměry nejsou dostatečně výrazné, letmým pohledem slouží spíše orientačně. A pozorné sledování tachometru stojí čas. Je tedy jasné, že především momentální rychlost musím sledovat periferně při pohledu na silnici. Stále více nových automobilů to řeší kromě klasickým tachometrem i digitálním, který bývá často umístěn na vyvýšeném místě. Nicméně Head up displej nahradí jen těžko. Ten je v současné době výrazně nejlepší.

Kde berou informace

Základní systémy jsou dva. OBDII či GPS. Tedy přeloženo do normální řeči. OBDII je výstup řídící jednotky automobilu, který je jednotlivými značkami používán již léta. Pro testování a diagnostiku poruch. Druhým systémem je použití GPS, tedy satelitní navigace

Každá z nich má výhody i nevýhody. GPS je výborné v tom, že má většinou výrazně přesnější informace o rychlosti, což je pro většinu řidičů to nejpodstatnější. Naopak problémem je že obecně nezobrazuje další informace. Druhý systém využívá hodnoty použité z řídící jednotky, což má výhody v zobrazení množství informací. Tedy namátkově, kromě rychlosti například otáčky motoru, spotřebu pohonných hmot, aktuální napětí baterie i dalších údaje. Ty nejlepší pak eliminují zásadní výhodu GPS modelů tím, že umožňují korigovat rychlost z jednotky na rychlost reálnou. Tím využívá obou systémů zároveň. A řeší tak především problém GPS s problémy v tunelech.

Jak to funguje projekce

Zásadní principy head jsou dva. První variantou je promítat na připravenou „destičku“ tedy na různé varianty „plexy“ nebo na čelní sklo. Zatímco právě „plexy“ je většinou součástí systému, folie se nalepí na čelní okno. A tady může být problém. Jsou země, včetně České republiky, kde folie nejsou schválené. Nicméně z hlediska bezpečnosti jsou v drtivé většině bezproblémové. Z hlediska výhledu řidiče jde v podstatě o jednostranně propustné zrcadlo.

Petr Řezáč