Kamera na cestách – dokonalý pomocník
Stále agresivnější jízda některých řidičů i touha po zaznamenání zajímavé trasy. Někdy i podklady pro vyšetřování kolizních situací. To jsou časté důvody, proč si stále více řidičů pořizuje do auta kamery, které sledují provozní situaci při jízdě před vozidlem. Na trhu je jich v současné době velký výběr. A to jak cenový, jak i kvalitativní. K dispozici je několik kostrukcí a široký výběr příslušenství.
Dvě řešení
„Černá skřínka“ jak se někdy autokamerám, říká, se od normálních kamer odlišuje několika vlastnostmi. Většina používá tzv. smyčku. Tedy nahrávání po určitý čas. Po jeho uplynutí se nejstarší záznam přehrává novým. A to v případě, že se v té době nestala mimořádná událost a majitel či automatický režim záznam nezastavil. Druhá alternativa je pro dlouhé cesty. V případě, že je chceme zdokumentovat celé, pak stačí pouze podle použité SD včas vyměňovat kartu s plným záznamem za novou. A dokumentovat vše.
Jak pracovat s kamerou
Rozlišení se používá od standardního SD, až po plné HD. Tedy velmi vysoké, vždy ale záleží i na kvalitě čipu. V praxi lze použít tři základní možnosti nahrávání. Nejlevnější kamery nemusí být vybaveny kontrolním displejem. Proto základní způsob je nastavení kamery přehrání karty s kontrolním záznamem. Tento systém nám nepřipadá jako vhodný především pro jistou dávku nepřesnosti a těžkopádnosti. Druhou variantou je nastavení a odzkoušení na pomocí zabudovaného displeje kamery. To je sice o mnoho lepší než to první řešení zde to nemusí být až tak jednoduché. Vzhledem ke kompaktní stavbě kamer je monitor většinou velmi malý, tedy maximálně okolo 2“. Pro základní přehled to je sice dostačující, ale komfort nic moc. Nás proto zaujala nejvíce třetí možnost. Tedy kombinace kamery s přídavným monitorem, nebo ještě lépe kamery a navigace.
Dokonalé informační centrum
Kontrolní přídavný monitor je sice velmi dobrý, nicméně je v tomto případě pouze jednoúčelový. Naopak dnes, kdy navigace již v automobilech zcela zdomácněla, je její použití i pro kontrolu monitorování velmi dobré. Stačí jen, aby vaše navigace měla vstup pro AV. My jsme k těmto testům použili jako referenční přístroj Garmin nuvi 2585TV, který považujeme pro tyto účely jako velmi dobré řešení. I když na první pohled se může jeho cena kolem 9 tisíc Kč zdát jako vyšší, je to vzhledem k jeho možnostem částka relativně nízká. Kromě klasických vlastností jako je doživotní bezplatná aktualizace map umožňuje mnoho nestandarních funkcí. Například nastavit obrazovku se satelitně měřenými provozními údaji. S velkým a na rozdíl od drtivé většiny automobilů zcela přesným rychloměrem i přesnými denními ukazateli ujeté vzdálenosti.Také digitální televizí kterou si můžete zkrátit čekání v kolonách. Nechybí ani RDS-TMC, náhledy křižovatek, či vyhledávání v popisných i orientačních číslech v ČR. Pracovat s kamerou umí hned dvěma způsoby. Prvním je možnost použít model, který se dodává ke kameře od výrobce. Výhodou tohoto řešení je možnost připojit druhou kameru do vstupu AV a monitorovat i provoz za autem či tuto kameru použít jako „couvací“ Druhým řešením je propojení vaší kamery s navigací. Pak záleží jen na vás, kdy budete sledovat palubní přístroje, navigaci, či kamerový systém.
Petr Řezáč