Novinky, zajímavosti

 

Redakční test      


Maxi skútry vhodné i pro dlouhé cestování

vyšlo i v Lidových novinách 5.6.2008

Blíží se č
as dovolených a s ním i otázka kam a jak. Kromě leteckých zájezdů či vlastním automobilem získává stále větší oblibu také putování na dvou kolech. Kromě toho klasického na motorce se poslední dobou stále více prosazují i maxiskútry. Není divu, automatická převodovka s variátorem je velmi příjemná a praktická. Nezanedbatelný není ani fakt, že je podstatně lépe chráněn před nepřízní počasí než právě motocykl. Vedle něj má ještě jednu důležitou výhodu. Lépe chrání nohy při případném pádu či nehodě. Maxiskútr je obecně lépe a komfortněji vybaven nejen než skútry menší, ale také podstatně lépe než značná část motocyklů. Na některé modely je možno přidělat nejen zadní box na věci o obsahu až 50 litrů, ale i postraní boxy, které tuto kapacitu ještě velmi zvýší. Ani v technice skútry nijak nezaostávají za auty a motocykly. Například speciální navigace Garmin Zumo nejen odolává dešti, napájí se z palubní zásuvky a vydrží až čtyři hodiny provozu na baterie, ale slouží i jako komfortní přesný digitální tachometr včetně digitálního měřiče spotřeby. K tomu ještě díky svým dvěma modulům Blue toth obstarává spojení mezi vaším telefonem a přilbou. Vše signalizuje na displeji. Tedy komfort obdobný jako v dobře vybaveném automobilu.

Jak jsme vybírali

Snažili jsme se kromě proslulých modelů vybrat i ty dostupné a samozřejmě nechybí ani novinky. Cenové rozpětí je od 70 tisíc Kč až po 230 tisíc. Nejmenším obsahem, který jsme zařadili je 250cm3 především proto, že se domníváme, že v předpokládaných dvou lidech a s bagáží  nemá již stopětadvacítka dostatečné rezervy na manévrování v přetíženém silničním provozu. Naopak většina „dvěstěpadesátek má již maximální rychlost kolem 120 km v hodině. Ač tedy to na dálnici není žádná sláva, na „okreskách“ se s ní můžete cítit jako ryba ve vodě. Ideální je podle nás obsah kolem čtyř pěti set kubíků, protože tyto skútry dosahují vesměs již vyšší rychlost než 130 kilometrů a výkon přes 25 až 30 kilowatů a k tomu patřičnou akceleraci. Jejich výkonová rezerva pak může řešit i složitější situace na dálnici a zároveň to ještě bývají stroje lehčí a dobře ovladatelné. Další kapitolou jsou skútry nad 500 kubíků. Ty už v mnohém připomínají velké motocykly, což konkrétně v případě našeho výběru platí doslova a do písmene.

Kymco Xciting 500         147 900 Kč

 

Známá a úspěšná pětistovka patří k typickým představitelům své třídy. Robustní výkonný a dobře vybavený. Během testů jsme na něm najezdili více než tisíc pět set kilometrů a na „výletě jsme navštívili Rakousko a Německo. Kymco poslední dobou již u nás stále více zdomácňuje a není divu, protože u většiny modelů se vyznačuje velmi dobrým poměrem cena výkon. Ergonomicky je Xciting dobře stavěný vše je přehledné, ovládací prvky jsou tam kde mají , případně tam, kde je očekáváte. Jedinou slabší stránkou je vyšší hmotnost hnacího agregátu a tedy i celého skútru. To se ani tak neprojevuje při jízdě, jako při používání velkého stojanu. Což mi zvláště v počátcích činilo značné potíže. Bezkonkurenční „vychytávkou“ je naopak ruční brzda, u skútrů výjimečná, nicméně velmi praktická, zvláště parkujete-li s malým postranním stojanem.

Výhody: Velký komfort, dobrý výkon, dobrá ergonomie, solidní konstrukce
Nevýhody: vyšší hmotnost,vyšší spotřeba, proměřuje tachometr

Piaggio X Evo 400        145 900 Kč

        

Nová vlajková loď Piaggia. Matka „skútrů“ tedy značka, která má na jejich vývoji zásadní podíl, opět ukázala v čem je její síla. Designové kreace s vytříbenými křivkami a rafinovaně propracovanými tvary. Zatímco předchůdce X9 působila v prvních letech před face liftem“ těžká na zadek“ se zbytečně velkými hladkými plochami,  u X Evo je všechno jinak. Naopak propracovanými tvary zadního prostoru vytváří pocit menšího skútru než ve skutečnosti X Evo je. Legendární dvojitý vstup do zavazadlového prostoru typu „golfové hole“ byl převzat z menšího modelu X8. Umožňuje kromě lehkého golfového setu přepravovat uvnitř skútru například i tenisové či squashové nádobíčko. Tento systém, kdy kromě sedla se dá vyklopit i zadní část skútru, má však i jednu nevýhodu. Plotna pro zavazadlový box musí být výš. Je výrazně atypická a u Piaggia zatím není ještě k dispozici. Další výbornou stránkou tohoto modelu je motor. 27,5 kilowatů mu umožňuje rychlost 155 km za hodinu. Zatím testujeme syrový stroj a / najeto 500 Km/  i  při velmi dynamické jízdě nepřesáhla zatím spotřeba přes 4,5 litrů benzínu na 100 km. O palubních přístrojích se nemá cenu dlouho rozepisovat. Patří již tradičně k nejbohatším nejlépe vybaveným. Digitální displej má například dva denní počítače teploměr a další pomůcky, které zpříjemňují jízdu.

Výhody: působivý design, výborný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti, bohatý informační displej
Nevýhody: ve vysokých rychlostech proměřuje tachometr více než běžných deset procent

Honda SH 300                     125 000 Kč

       

Hit poslední doby. Velká kola této třístovce umožňují jezdit rychle bez problémů i na ne zcela dokonalých silnicích, výborný motor pak umožňuje nejen vysokou maximální rychlost, ale doslova „raketovou“ akceleraci. Spotřebu i při vysoké průměrné rychlosti je možné udržet výrazně pod čtyři litry. Je velmi univerzální, protože je vhodná jak pro vesnici, tak pro městský provoz a díky svému vysokému výkonu i na dlouhé výlety. Na dálnici má dostatečné rezervy a díky vysokému zrychlení a velkým kolům dodává pocit jistoty. Jedinou nevýhodou, /která je však identická u všech skútrů s velkými koly / je malý úložný prostor pod sedlem. To však lze řešit velkým zadním boxem, kam se vejdou i dvě přilby. /Honda dodává zavazadlový box standardně v ceně, ten se nám však zdá velmi malý a třístovce  sluší podstatně více  47 litrů velký Givi.  Vzhledem k tomu, že  stavba stroje je užší než klasické maxiskútry, umožňuje snadnou zástavbu postraních úložných boxů, což je pro delší cestování velmi praktické. 

Výhody: výborný motor,vynikající zrychlení, tradiční kvalita Honda, nízká spotřeba
Nevýhody: malý úložný prostor

Yuki Arows 250                69 990 Kč

   

První čínský skútr o obsahu 250 cm3, na kterém jsem měl příležitost jezdit je pro mne příjemným překvapením. Zatímco například výkonové rozdíly mezi čínskou a japonskou či italskou stopětadvacítkou jsou poměrně výrazné, zde se mi zdají menší, a to především v konečné maximální rychlosti. Ta je kolem sto patnácti a přišla mi dost dobrá. Také vybavení je standardní. Rezervy vidím v pérování, které je na můj vkus velmi tvrdé. Přispívá sice k držení dobré stopy, ale nikoliv ke komfortu. Jestli se někdo domnívá, že vzhledem k tomu, že se jedná o „číňana“ tak že bude skútr malý, tak se velmi mýlí. Sice jsem ho neměřil, ale pocitově jsem právě zde měl více místa na nohy i než u některých slovutných „maxi“ z Japonska či Itálie. Přístrojové vybavení je klasické, některé drobnosti nejsou tak dotažené jako u evropské či japonské konkurence, nicméně celkově dobré. Snad jediná věc, která mi vadila více, je sedlo které se svažuje jemně dopředu a po kterém chtě nechtě kloužete.

Výhody: tichý a dostatečně výkonný motor, velmi prostorný s dostatkem místa pro nohy
Nevýhody: špatně tvarované sedlo

Aprilia Mana                  229 000 Kč

Tak tohle rozhodně není stroj pro ortodoxního skútristu. Je to takový skútr napůl. A to jenom pohonem. Tvarem čistá motorka se vzhlédla v motoru s automatickou převodovkou a variatorem. Ti kdo milují na skútrech chráněné nohy a množství plastu kolem sebe, které je výborné především v nepohodě ti nadšeni asi nebudou. Naopak ten, kdo chce jezdit jako na klasické motorce a přitom je již znuděn z častého řazení, pro toho může být Mana úžasný „nástroj“. Je velmi vhodný i pro toho, kdo má skútra , chtěl by velkou motorku a bojí se řazení. Technické řešení Many je velkorysé a pravděpodobně ukazuje budoucnost, kam se bude část motocyklů ubírat. Dá  se zde nastavit tak jako na automobilových automatických převodovkách režim a charakter jízdy. Chcete-li jezdit turisticky či dynamicky nebo sportovně. Když vás neuspokojí ani tyto možnosti, jednoduše zapnete sekvenční řazení a řadíte si ručně jednotlivé stupně prsty levé ruky. Nezvyklý je fakt, že na levé straně chybí  jak páčka spojky z klasických motorek, tak i obdobná sloužící jako brzda u skútrů, prostě tam není nic. Ve velkém prostoru před řidičem čekáte nádrž a je tam příruční zavazadlový prostor. Naopak tam, kde by jste jej čekali, tedy pod sedlem tam je naopak právě nádrž. 

Výhody: invenční konstrukce, mnoho nápadů v konstrukci detailů i celku, osobitý styl, vysoký komfort ovládání
Nevýhody: kočkopes


Sym 250                   
99 899 Kč

Excelentní příklad toho jak tento thaiwanský výrobce vyrábí model od modelu lepší skútry. Komfortní velký stroj, se kterým se můžete klidně vydat  na výlety, či na něm v létě cestovat se stanem. Velmi dobře dílensky zpracovaný. Zatímco u menší „stopětadvacíky“ se nám nelíbilo špatné podsvícení palubních přístrojů u této „dvěstěpadesátky“ je naopak excelentní a nemusel by se za něj stydět ani špičkový model nejrenomovanějších značek. Sym 250 má také  vzhledem k ceně 99 899 Kč velmi dobrý poměr cena výkon. Čtyřdobý vodou chlazený motor vlastní konstrukce je tichý a výkonný. Jeho výkon 17, 2 kW je dostatečně silný, aby skútr byl mrštný nejen v městském provozu i na delších cestách. Během našich testů dokázal, že je i úsporný. I při svižné jízdě spotřeba nepřevyšovala 4 litry benzínu na sto kilometrů. Design je originální a nezaměnitelný vzhledem k neobvyklému řešení kombinovaného předního světlometu. Je to sice subjektivní, ale jediné co se mi moc u tohoto modelu nelíbilo je digitální ukazatel paliva. Považuji ho z praxe za méně přesný než analogový.

Výhody: dobrý poměr cena výkon, působivé řešení poosvětlení přístrojů
Nevýhody: digitální ukazatel paliva

 

Petr Řezáč

 


 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu