Novinky, zajímavosti

 

Kymco People S200i      Redakční test

Design

Jeho design je v moderním střihu. Tedy velká kola, vysoce uložené sedlo, které umožňuje takřka vzpřímenou jízdu bez zbytečného hrbení páteře, kombinace ostrých a oblých hran je velmi osobitá. Jediným problémem této konstrukce je, že vzhledem k velkým kolům  má menší podsedlový  prostor, kde se na rozdíl od maxiskútrů nevejdou dvě přilby ani náhodou. To však není žádný problém, protože „píplovi“ velmi sluší například i velké kufry od Givi. Ty bez problému pojmou dvě velké integrální přilby.  Díky integrovanému robustnímu nosiči je montáž plotny pro kufr velmi snadná.  Pod sedlem můžete mít druhý zavazadlový prostor pro méně rozměrné předměty. Na rozdíl například od  konstrukcí značky Piaggio má People podobně jako Daelim  S250 rovnou podlahu bez jakéhokoliv výstupku. Toto řešení umožňuje v případě potřeby vložit mezi řidiče a přední část skútru speciální tašku či běžnou příruční zavěsit na  zabudovaný háček. V přední části je  také uzamykatelná  zásuvka, do které je možno uložit například mobil, peněženku či další menší předměty. 

Moderní eletroinstalace

Excelentně je řešen celý elektrosystém. Zatímco zadní skupinová svítilna a ukazatele směru jsou řešeny velmi moderně a úsporně pomocí LED diod, velmi výkonný dvojitý hlavní světlomet vyniká také prvky, za které by se nemusel stydět ani mnohem dražší model. Prvním velmi užitečným  systémem je blokování zapnutých světlometů bez nastartovaného motoru. To samozřejmě výrazně šetří baterii. Druhá podobná finta“ je výrazné snížení výkonu obou žárovek světlometu v době kdy jsou otáčky motoru na volnoběhu.  Výsledkem je velmi účinné a bezpečné svícení bez enormní spotřeby energie či nadměrného odběru z baterie.

Dílenské zpracování

Ty tam jsou doby kdy thaivanské skútry  vynikaly špatným dílenským zpracováním, trpěly různými pazvuky, jednotlivé díly špatně slícovány. Například právě na Peoplu je patrné, jak se  v celkovém zpracování thaivanské modely začínají výrazně blížit  modelům  japonským.  Nejenže jsme nenašli jediný kaz na metalíze či nedotáhnutý šroub, ale /nechci to zakřiknout/ zatím ještě během prvních stovek kilometrů jsme nenarazili na žádnou vadu či poruchu.

Výkony 

I když model má označení S 200i, jde o obsah 163 ccm. Maximální rychlost 97 kilometrů za hodinu je sice vyšší jen o pouhých pět  kilometrů než kolik jezdí  menší  Poeple S 125 nicméně „dvoustovka“ má výrazně lepší kroutící  moment a akceleraci. Tedy vlastnosti které jsou podstatně důležitější než pouhá „maximálka“. Optimalizace výkonu a spotřeby je zde na rozdíl od „stopětadvacítky“ zajištěna vstřikovací jednotkou. 

Velmi dobrá akcelerace spolu s úzkou siluetou stroje umožňuje neobyčejnou mrštnost a rychlé výjezdy z křižovatek.  Podvozek je zvláště pro městskou dopravu velice dobrý. Vzhledem k „podseknuté“ geometrii přední vidlice  však při maximální rychlosti již není zcela přesný. To se projevuje pouze v extrémních situacích na dálnicích. Pro ty však prioritně  Poeple není určen. Jeho nejsilnější parketa je ve většině běžných terénů jako je město, běžné i špatné  silnice či lehký terén . Tam všude je velmi komfortní a příjemný. Komfortní jízdě na polních či lesních cestách přispívají i pneumatiky s hrubým vzorem. Spotřeba je adekvátní modelu a výkonnosti motoru. Přestože People je zatím nezajetý a testy probíhají v teplotách okolo nuly nepřevyšuje příjemné čtyři litry.

Brzdy a jízdní vlastnosti

Člověk se musí stále učit. Když jsem viděl poprvé brzdový systém „dvoustovky“ kroutil jsem hlavou. Vpředu jednopístková a vzadu dvoupístková brzda. Tedy na první pohled přední slabá a vzadu zbytečně předimenzovaná. To znám z jedné čínské motorky a je to katastrofa. Přední brzda tam v podstatě nebrzdila zatímco zadní okamžitě blokovala. Jak se záhy ukázalo když dva dělají totéž není to totéž. Zde se brzdový systém chová excelentně. Vše je především postavené na seřízení a propočtu účinnosti. Dvoustovku totiž můžete brzdit v podstatě i jen zadní brzdou a ona nepřejde do smyku ale velmi přesně a intenzivně brzdí. Když brzdíte oběma máte pěkné „jedovky“. Když jsem se ptal na důvod proč Kymco zvolilo tuto ne zcela standardní konstrukci odpověď mě trochu překvapila, nicméně jsem zjistil, že je velmi logická. Ne každý má cit v ruce a když za snížené adheze vezme enormně za „předek“ může  okamžitě  ležet na silnici. Tady je sice zadní brzda dvoupístková a silnější, ale seřízením a rozložením váhy skútru jde do smyku podstatně později než normálně. Přední je naopak trochu slabší. Výsledkem je bezpečnější jízda i při intenzivním brzdění a výrazně snížená možnost zablokování předního kola. Je to zajímavé, ale v mnoha situacích jsme si ověřili, že to funguje i když si na přehnanou citlivost brzdění nedáváte pozor. To je důležité nejen v případě začátečníků, ale i v náročném celoročním  městském provozu, kde často je řidič nucen reagovat v poslední chvíli.

Závěrem

People S 200i je nejen výborným městským skútrem, ale i strojem do náročnějšího terénu. Díky svým velkým kolům relativně nízké hmotnosti a „útlému tvaru je ideálním strojem do městského provozu stejně jako na vesnici. Na rozdíl od některých modelů stejné konstrukce má výborný poměr cena výkon.  Za  66 900 Kč získáte příjemný stroj,  který vás v lecčem příjemně překvapí.

Petr Řezáč


 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu