Novinky, zajímavosti

Novinky, zajímavosti


  Peugeot  ELYSTAR
Řada skútrů tradičního  francouzského výrobce. Mimo již běžné speciality Peugeotu jako je například zabudované  „lano“ s bezpečnostním zámkem či imobilizér  zde budou i takové lahůdky jako je například posilovač brzd ABS nebo duální brzda.  Karburátory nahradí vstřikování paliva a to u dvoutaktních i čtyřtaktních motorů. Ty budou mít  obsah 50, 125 a 150 cm3.

Hussar a Popcorn 
 Zatímco Popcorn je klasickým skútrem u kterého potěší nejen praktický nosič ale i možnost doladit  pružiny zadního kola, Hussar je sporťák  s nadčasovým designem. Oba modely jsou opatřeny elektrickým i manuálním startérem dvoudobým motorem o obsahu 49 cm3 a přední kotoučovou brzdou. Dorazily ve dvou barevných provedeních modré a stříbrné.  Vzhledem k dobrému dílenskému zpracování i kvalitní technice je cena obou strojů více než zajímavá. Zatímco sportovní Hussar stojí 44 900 Kč klasický Popcorn má cenu stanovenou na  
39 000 Kč včetně DPH. 

ZOOM je nejlevnější
Nejlevnějším skútrem je na současném českém trhu  „padesátka“ ZOOM firmy Kentoya. Její cena 29 900 Kč s DPH  je natolik přítažlivá že se po velmi krátké době prodeje /necelé dva měsíce/ vyhoupla na třetí místo prodejního žebříčku. Nenáročný dvoutakt, disponuje elektrickým i manuálním startérem, Převodovka je skútrovou klasikou, tedy automatická s variátorem, brzdy jsou vpředu i vzadu bubnové. Motor vyvine nejvyšší výkon 2,6 kW. 

                              HYOSUNG EXCEED
Rodinu i u nás oblíbených skútrů  Hyosung obohatila tento rok novinka ve třídě 125. Nový EXCEED je vzduchem chlazený čtyčventilový čtyřtakt s diskovými brzdami  na  obou dvanácti palcových kolech. Zajímavostí je například parkovací brzda, „čistý“ design a velmi výrazný „vykrojení mezi zadní a přední částí, které umožňuje transport běžných příručních zavazadel na háčku pod řidítky.

Prosinec, nejlepší čas na testování skútrů, aneb
V.D.O. WindHunter 125 pod drobnohledem

                                                                                           REDAKČNÍ TEST

Časy se mění. Zatímco ještě minulou zimu by bylo uveřejnění testu skútru či motocyklu v prosinci pravděpodobně pokládáno za žertík, současné počasí dělá z tohoto příjemného dopravního prostředku stroj takřka celosezónní i v takovém zeměpisném pásmu jako se nachází naše republika. Na tento test jsme vybrali nenáročný model, který může být řešením  pro relativně široké spektrum zájemců. 

   

Jaký je WinsHunter 125 ?

Tak, po dlouhé době mě zase nějaký  stroj  hodně překvapil. Přiznám se, že když jsme dostali do redakce nabídku na testování tohoto WindHuntera, měl jsem k němu z počátku značnou nedůvěru. Ne, že by se mi nelíbil na pohled. Výrazný žlutý stroj v racingovém  provedení s vyváženou  klasickou linií se líbit „musí“. Problém jsem měl zpočátku pouze s  jeho rodištěm. Je to zajímavé, ale zatímco například s čínskými endury máme již delší dobu dobré zkušenosti /a dokonce v redakci jedno výborné používáme déle než rok/, na skútry čínské výroby jsem si nějak nemohl zvyknout. Asi zřejmě proto, že jsem léta „odchovanej“modely piaggio, tedy „vlastní matkou všech scooterů“, značkou, která u skútrů většinu toho nejpodstatnějšího vždy vymyslela, dala první na trh, a k tomu se přidává samozřejmě letitá  tradice.

     Doufám že z mých slov bylo na první pohled patrné, že šlo v souvislosti s čínskými skútry o čas minulý a to alespoň v souvislosti právě s WindHunterem. Ze začátku tomu ale moc nenasvědčovalo, vzhledem k tomu, že v úvodu zlobil, poměrně dost, karburátor. Nepřátelé produktů z Číny se silně  pošklebovali a vedli na toto téma různé  nelichotivé poznámky. Po etapě oprav byl vyměněn a od té doby  je již všechno v naprostém  pořádku, a neobjevila se ani žádná jiná  závada. A co víc v redakci jde WindHunter „na dračku“ a stal se bezkonkurenčně nejoblíbenějším redakčním prostředkem pro jízdu po Praze. Že porazil auta na celé čáře, tomu se asi nelze divit. Díky svým vyváženým vlastnostem však výrazně překonal  i takové kalibry, jako je velký komfortní  maxiskútr, či motorová koloběžka. A to není nadsázka. Ten kdo například potřebuje častěji cestovat po Praze a váží si svého času, nemůže lepšího společníka na cesty zvolit, než právě „šikovného skútra“. Počty jsou velmi jednoduché. Zatímco jízda přes město může trvat i výrazně déle než jednu hodinu a rozdíl mezi časy na identické trase se podle provozu může lišit i o desítky minut, na skútru si svůj čas můžete naplánovat takřka na minutu. A právě WindHunter se pro tento účel  ukázal jako „ pro město zrozený“.

Je vyváženým strojem. Relativně malý, hbitý a ovladatelný, má velmi zajímavou pořizovací cenu“ /bez racingových úprav pod 40 tisíc Kč/ malou spotřebu a to jsou atributy, se kterými neustále boduje. 

Motor a výkony

Klasický skútrový  motor s variatorem na bázi starší Hondy o obsahu 125cm je nenáročný a ochotný pomocník. Jeho maximální  rychlost  80 km/hod uváděná výrobcem je u našeho testovacího stroje  při jízdě po rovině  a obsazením jednou osobou o 100 Kg hmotnosti identická s údaji výrobce. Námi testovaný upravený racingový motor má úpravy variátoru, které umožňují při stejné maximální rychlosti větší zrychlení a větší pružnost v náročném městském provozu. Spotřeba podle stylu jízdy od 2,7 po 3,5 litrů je velmi přijatelná a patří spíše k těm lepším. Jedna věc nás při testování doslova dostala a tou je přesnost ukazatele rychloměru. Ten se totiž odchyloval od zcela přesného elektronického digitálního měřiče v celém rozsahu maximálně o jeden km, tedy vzhledem k analogovému odčítání na hranici měřitelnosti. Něco tak přesného jako je rychloměr u WindHuntera jsme ještě v redakci neměli, a to absolutně napříč celému spektru. Od skútrů přes rychlé motorky až po „velká auta“. Horší to však bylo u ukazatele ujetých kilometrů, kde je  odchylka zhruba + 8 %. Té však lze velmi snadno zabránit právě používáním dotyčného digitálního rychloměru. V redakci již několik let používáme přístroje Sigma. Ty, na rozdíl od většiny konkurenčních produktů, nejsou určeny pouze pro cyklistické účely, ale právě i pro motocyklový sport. Mají dostatečně velký displej, maximální měřená rychlost uspokojí nejen „skútrysty“ ale i  majitele těch nejrychlejších silničních motocyklů. Protože jsou schopny zobrazovat rychlost do 300 km/hod.  Za cenu okolo 700 Kč získáte přesné údaje o rychlosti /ne každý stroj má tak přesný tachometr jako náš testovaný model/  o průměrné rychlosti, maximální dosažené rychlosti, či času stráveném na cestě, velmi praktický je však denní počítač vzdálenosti, který bohužel na WindHunteru chybí.

Jízdní vlastnosti 

Dostal „do vínku“ třináctky pneumatiky, což do jisté míry ovlivnilo jeho velmi slušné jízdní vlastnosti. Považuji to za rozumný kompromis. Menší pneu jako jsou desítky či dvanáctky mají například nejen v Praze, ale i v dalších městech problém s nástrahami často velmi nekvalitní vozovky, včetně neuvěřiltelných děr a výtluků. Právě tam je to s menšími koly problematické a častokrát může střet s „dírou“  vyvolat velmi kolizní situaci.  Naopak velká kola často ubírají na obratnosti a typickém pojetí skútrů. 

Podvozek je u WindHuntera překvapivě velmi slušně konstruovaný, což poznáte právě například při „vlítnutí“ do nějakého zvlášť povedeného výtluku. Stroj  po výjezdu drží stopu, nekroutí se nevlní a většinou nevyžaduje ani nějaké zvláštní korekce. 

Vybavení

Na cenu, za kterou WindHuntera koupíte, je velmi dobře vybaven. Ke komfortu patří například dva reflektory s dvouvláknovými žárovkami . I když jsou pouze klasické a nikoliv halogenové  jejich zdvojení přispívá k velmi dobrému osvětlení. U skútru této cenové skupiny není samozřejmostí ani přepínač varovných světel.

Zdánlivě drobnou výhodou je kompaktní designově zdařilý zadní nosič. Ten však je velmi důležitý pro instalaci „plotny“  cestovního boxu. Tak jako u rychloměrů i zde jsme věrni jedné značce, kterou jsme již před lety vytipovali jako nejzajímavější pro naše účely. Boxy používáme od firmy Givi. Vesměs ty největší  z řady Monolock. Konkrétně v tomto případě model GIVI E 470 Simply. Tím snižujeme na minimum jeden z mála handicapů WindHuntera, a to relativně malý zavazadlový prostor pod sedlem. Tam se dá „uskladnit“ pouze jedna přilba a to ještě pouze jen některé prostorově méně náročné modely. Do „čtyřistasedmdesátky“ od Givi se vejdou přilby dvě a váš celkový prostor se od standardu zvýší více než dvojnásobně. Jeho tvar je velmi vyvážený, s dobře opticky rozdělenou plochou. A tak  relativně velký „zavazadelník“ který se běžně používá i u podstatně větších strojů než je WindHunter působí harmonicky  a spolu se skútrem vytváří příjemný a souměrný celek. Vzhledem k jeho velikosti je logické, že brzdové světlo pod ním je méně viditelné. Tuto situaci můžete vyřešit u  Givi zcela nekompromisně středovým brzdovým světlem ve víku kufru. Není potřeba připomínat, že toto řešení přispívá zvláště ve městě výrazně k vaší bezpečnosti. 

V rámci dlouhodobého testu jsme zatím s WindHunterem ujeli něco přes 1200 km. Za tu dobu přesvědčil, že s nástupem čínských skútrů se bude muset počítat ať se to někomu líbí nebo ne. Ostatně čínští výrobci udělali za poslední dobu obrovský pokrok i v této oblasti. A to jak v designu tak v technice. Zatímco ještě nedávno nebylo neobvyklé, že některé díly či řešení z šedesátých let minulého století bylo kombinováno s prvky moderními, dnes to již naprosto neplatí. Když tento model postavíte vedle obdobné konkurence, WindHunter vám v žádném případě neudělá ostudu. Není sice  na technologické úrovni nejnovějších konkurentů od koncernu Piaggio či Hondy, na druhé straně v poměru cena užitná hodnota má jen velmi málo přímých konkurentů. Snad jedinou vadou na kráse, která nás tu a tam trochu štve a ubírá Winhanterovi na image je velmi nekvalitní a nepřená guma na podlaze. Ta se stále různě odšklebuje, vychyluje a je vlastně jediným prvkem který kazí jinak velmi příjemný vzhled tohoto modelu. 

Domníváme se, že WindHunter je v součtu svých vlastností přínosem pro uživatele i s velmi rozdílným životním stylem. Je typickým příkladem levného dopravního prostředku s jednoduchou a nenáročnou obsluhou i údržbou. Je vhodný jak na provoz ve městě /to zřejmě prioritně/, ale i na vyjížďky do přírody. Při jeho koupi ušetříte nejen při nákupu, ale i provozu a také /a to není zdaleka zanedbatelné/ získáte spoustu času, který můžete raději věnovat zábavě než dlouhému popojíždění v nekonečných dopravních zácpách.

Cena  39 900  ,   Racing 44 900 Kč

Výhody : moderní vzhled, dobrá cena, obratnost, nízká spotřeba, nenáročnost.

Nevýhody: nekvalitní zpracování gumového dílu podlahy 

                                                                                     Petr Řezáč 

 

Co vás může zajímat

Přehled skútrů Peugeot

VIVACITY SPORTLINE

Patří mezi nejprodávanější v Evropě. Je elegantní  s moderními tvary a se zajímavým barevným provedením. Design Vivacity zaujme ze všech stran.

Bezpečnost bez kompromisu

Každý z nás zná moc dobře ten nepříjemný pocit strachu, kdy musí svého skútra či  motorku, byť na malou chvíli opustit a ponechat ji svému osudu. 

Skútr nebo chytrá horákyně?


Mnichovské BMW dalo světu už nejednu technickou lahůdku. Dodnes jsou některé modely automobilů a motocyklů z této „dílny“ uctívané jako špičkové průkopnické počiny ve svém oboru. Bude tomu tak i s novým hitem C1?

Beverly 200 

Revoluční skútr Beverly 200 představila na našem trhu firma Piaggio. Stroj je vybaven extrémně “neskútrovými“ šestnáctipalcovými koly, které umožňují spojit výhodné vlastnosti motocyklu a komfort a konstrukci skútru.

Padesátikubíkové skútry KYMCO



Kymco je taiwanský výrobce skútrů a maloobsahových motocyklů. Jeho výrobní program je, zejména pokud se jedná o skútry, velice rozsáhlý a zahrnuje všechny objemové kategorie.

Malaguti Madison



Kdyby byla uspořádána soutěž o nejhezčí skútr, Malaguti Madison by rozhodně získal jednu z nejvyšších příček.

Piaggio X9 – maxiskútr snů

Maxiskútry jsou celosvětovým hitem již delší dobu. Jedním z nejlepších je Piaggio X 9. A není to náhoda. Značka Piaggio  je v této oblasti takovým pojmem  jako Rolce Royce, Mercedes či Jaguar mezi automobily, model X9 pak vrcholkem  firemních modelů. 

Malaguti Madison 400

Silné skútry  jsou současným hitem  v mnoha západoevropských zemích. Také u nás se jim však začíná dařit čím dál více. 

Yamaha XP 500 Tmax



Tmax dokazuje, že Yamaha je absolutní světová špička nejen v oblasti motocyklů, ale i v oblasti skútrů.

Z obsahu