automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

hobby

 7.11.2005

E-mail

 

 

 Hobby

 

Skoro jako živý pes - Smečka Nintendogs vtrhne i na český trh 
Autodráhy – galerie slavných  NINCO
autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky
 

 Rybářství 

D.A.M. Panther 80
Rybář  2002
TiCA  zvyšuje útok

Vybíráme rybářské „náčiní“ 
Navijáky
Také prut ve znamení univerzálu

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

 

 

KYTARY                                                                          PŘÍLOHA

 

Jak jsme testovali

Desatero „Jak kupovat kytaru“

Jim Marshall - osobnost hudebního světa


Kde se přes 200 let vyrábějí kytary

Oblast Lubů (dříve Schőnbach) byla osídlena okolo roku 1100 a již v v roce 1319 německý král Ludvík jmenoval Luby na město. Počátky houslařství na lubsku  sahají s největší pravděpodobností až do konce 16. století. S rozmachem hornictví ( těžba rumělky v Horních Lubech od roku 1520 ) přicházeli na lubsko nejen horníci, ale i hudebníci. Výroba hudebních nástrojů byla doplňkovým příjmem v období poklesu těžby. Toto období však není zdokumentováno, protože v listopadu r. 1739 požár zničil město i městský archív. Zachráněna byla pouze matrika z roku 1698. Nejstarší dochované housle jsou v muzeu v Norimberku od Johana Adama Pőpela z Brucku ( Mostek – lubská farnost ) z r. 1664. V archivu je veden nejstarší záznam o Eliasu Plachtovi narozeném v roce 1690 v Mimoni, původní povolání lesník, v roce 1723 je však již veden v matrice jako houslař. Je zakladatelem velmi známého rodu Plachtů – houslařů.

        

Koncem 16. a počátkem 17. století vysidlují protestanští houslaři z lubska a kraslicka do Markneukirchenu a Klingentalu, kde zavádějí „ ctihodné umění stavěti housle “. V roce 1677 byl v Markneukirchenu založen houslařský cech podle vzoru lubského. V 18. století se v Lubech stavěly kvalitní mistrovské nástroje, především jsou známy z toho období rody Sandnerů, Hoyerů a Schusterů.

  V 19. století již dochází k rozšíření sortimentu. Plachtové se naučili v Budapešti stavět kytary, od nich se je naučili i Loosové, Anton Prūller se učil stavět kytary v Budapešti a ve Vídni, Anton Schäffer se naučil ve Znojmě stavět citery. V tomto období již dochází i k prohloubení specializace a dělby práce, objevují se i první levné housle. V roce 1816 začíná Christopl Mittenwald vyrábět první mechaniky pro basy a čela, od něj se to naučil Josef Klier a rozšířil výrobu pro citery, kytary a mandolíny. V roce 1815 začíná Johan Fuchs s výrobou strun. Vzniká průmyslová výroba hudebních nástrojů, manufakturní a především faktorský systém, který existoval až do poloviny 20. století. Faktorský systém spočíval v tom, že majitelé větších firem se stávali spíše jen obchodníky. Zadávali drobným výrobcům ( spíše rodinám ) práci. Prodali jim materiál nebo polotovary na jednotlivé díly, které od nich pak odkoupili a prodali dalším specialistům. Tak pokračovali až do zhotovení celého nástroje. Export se ale z větší části prováděl přes zkušenější Markneukirchenské obchodníky. Snaha o osamostatnění v obchodování přetrvává až do konce století. Největšího rozmachu ve výrobě hudebních nástrojů se Luby dožívají v 60. až 90. letech 19. století. Výroba je větší než v Markneukirchenu, Mittenwaldu i Mirecourt ve Francii. Vedle průmyslové výroby však v Lubech i nadále působí velmi dobří mistři houslaři: Josef Anton Schfer, Egid Sandner, Johan Lutz, Fischer, Schaller, Schuster, Klier, Stingl, Kreuzinger, Kőller, Winter. V Lubech v tom období existovala i výroba harmonik a dechových hudebních nástrojů, později však upadla.

  Na podnět výrobců hudebních nástrojů byla v roce 1873 založena hudební škola. Původně zajišťovala jen teoretické a praktické hudební vzdělání, chápáno jako nezbytná podmínka odbornosti budoucích hudebních nástrojařů a výuku historie výroby hudebních nástrojů. V roce 1908 byla teprve výuka rozšířena o dílenské vyučování, v roce 1911 byla teprve postavena budova hudební školy za 70 000,- Kč včetně pozemku a ústředního topení.

  Používané dřevo na výrobu hudebních nástrojů bylo zpočátku místní, lubský javor, smrk z Českého lesa, později smrk ze Šumavy, javor z Karpat, Tyrol, Bosny a Hercegoviny, exoty z Persie, Indie a zámořských států. Dřevo v Lubech zpracovávalo několik pil, nejznámější je rodina Fuchsů a Hoyerů. Doprava byla prováděna povozy, později jen z Tršnice. 

  Rok 1900 byl významným zlomem v průmyslové výrobě. V tomto roce byla do Lubů zavedena elektřina a 29.6.1900 rovněž železnice. Prudce se zvýšila výroba hudebních nástrojů i zpracování dřeva. Počátkem 20. století v jednom roce bylo na pilách zpracováno dřevo ze 300 vagonů o nosnosti 10 tun. Převážně bylo toto dřevo ještě řezáno ručně, vodní pohon měla jen Hoyerova pila. Obchod se dřevem se hodně rozmohl, přířezy byly ve velké míře i exportovány, především do francouzského houslařského centra v Mirecourt.

  Ohromného rozmachu zaznamenalo město v letech 1900 až 1914. Byla vystavěna hudební škola, hotel Císař rakouský, obecní škola, elektrárna. Ve výrobě hudebních nástrojů v roce 1913 pracovalo 3000 lidí, dělníci ale za velmi skromné příjmy. Export hudebních nástrojů byl především do Ruska, Anglie, Rumunska, Itálie, USA, Argentiny, Srbska, Bulharska. V roce 1904 bylo založeno exportní družstvo „ Produktiv “, složené ze 77 výrobců hudebních nástrojů. Rozmach hudebního průmyslu v Lubech byl zastaven I. světovou válkou. K dalšímu rozjezdu dochází až v roce 1920. V té době je největším odběratelem Anglie se svými koloniemi. V roce 1921 pracuje v hudebním průmyslu v Lubech 4 500 lidí. Dochází ke konjunktuře, v důsledku toho i ke slučování malých dílen, zvyšování výroby, ale za cenu značného snížení kvality. Vyrábí se velmi laciné housle ( i lisované desky ), imitované jako staré nástroje, dovnitř jsou vlepované cedulky s názvy známých mistrů houslařů ( Stradivari, Quarneri, Amati, Steiner, Maggini atd. ). Toto období se projevilo velmi negativně v posuzování lubských houslařů a houslařství v Lubech vůbec.  V tomto období vzniká řada nových firem, které však většinou zanikly. Mezi ně patří i v r. 1922 založená firma CREMON. Již dříve zavedené firmy se rozrůstají, družstvo Produktiv má již 400 svých zaměstnanců. Rozvoj hudebního průmyslu v roce 1933 zasáhla hospodářská krize, v Lubech bylo v té době 1 200 nezaměstnaných výrobců hudebních nástrojů. K určitému rozmachu dochází v letech 1936 a 1937. Přichází však politická krize, rozmáhá se zbrojní průmysl, výrobci hudebních nástrojů odcházejí do armády, začíná II. světová válka. 

  6.5.1945 byly Luby osvobozeny americkou armádou. V té době bylo v Lubech 5 tisíc místních obyvatel. Z vnitrozemí přicházejí Češi, v roce 1945 jich zde bylo již 500. Město Schőnbach je přejmenováno na Luby, majetek Němců zajištěn včetně materiálů a vybavení pro hudební průmysl. V roce 1946 bylo v Lubech 252 výroben hudebních nástrojů, které byly za války zastaveny nebo omezeny, nebo vyráběly bedny na munici a zbraně. Jednalo se o domácké dílny, faktorské firmy ( Produktiv, Kliera, Osmanek atd.), továrny ( Karl Hőfner, Winter, Műller a další ). Firmy byly převzaty Prahou jmenovanými správci, většinou pražští houslaři ( Dvořák, Špidlen, Vávra, Prokop ), nebo zasloužilí antifašisté ( Bošek, Fiala ). Pražští houslaři se neujali, protože vše řídili z Prahy a sledovali především osobní zájmy - zlatokopové. Byly zde snahy o sjednocování výroby, ale i o její zrušení a přesunutí do Českých Budějovic.

       

17. října 1945 bylo založeno družstvo Amati, sjednocující lubské, kraslické a plesenské výrobce. Hudební průmysl tady ale neustále upadal, v Lubech již fungovalo pouze 40 výroben. 18. března 1946 byla zřízena kolektivní správa nad lubskými podniky. Na jaře 1946 dochází k odsunu Němců, v Lubech však byli ponecháni specialisté. 

  K 1.1.1950 dochází ke znárodnění hudebního průmyslu, v Lubech vzniká národní podnik CREMONA. Malé dílny jsou soustřeďovány do větších provozů, do jejichž vedení jsou postaveni bývalí majitelé, odborníci, nebo bývalí schopní správci. To se projevilo jako velmi správné a bylo zásadním důvodem, proč se hudební průmysl v Lubech udržel. Přesto se ministerstvo stále snažilo tuto výrobu přestěhovat do Lišova u Českých Budějovic, a to i s učilištěm. Tři roky trvala konsolidace podniku, zlepšovala se mechanizace a organizace práce, přecházelo se na průmyslovou výrobu.

  Koncem 50. let věhlas CREMONY a Lubů oživili opět mistři houslaři svými úspěchy na mezinárodních soutěžích ( K. Neudőrfer, J.Pőtzl, J.Vávra ). V roce 1958 byl n.p. Cremona začleněn pod AMATI n.p. V 50. letech dochází již k nárůstu produkce a uchycení na zahraničních trzích. V té době je exportováno 67 % veškeré výroby. Lubské hudební nástroje znovu nabývají svého dobrého jména. Růst poptávky si však vyžaduje změnu dosavadního charakteru výroby, její soustředění v jednu továrnu. Již v roce 1958 byla vypracována první výhledová studie. Investiční náklad však neměl dostatečnou návratnost. V roce 1959 však dochází k výraznému zvýšení poptávky po kytarách. Již dříve postavená skladištní hala je upravena na výrobu kytar pro 100 zaměstnanců. V roce 1961 je zpracován nový projekt fabriky s jehož výstavbou se počítá postupně do roku 1970, včetně městského zázemí ( byty, školní a předškolní zařízení, rozšíření obchodní sítě a služeb, internát a svobodárna ). 28. listopadu 1962 obrovský požár zničil největší provozovnu „Produktiva“, kde se vyráběly housle, a přilehlé sklady přířezů. Obětavostí lidí byla již 14 dní po požáru zahájena výroba v provizorních prostorách roztroušených po Lubech. Vyhořelá Produktiva byla k 11.11.1964 zrekonstruována na sklad hotových výrobků. Požár urychlil výstavbu nové fabriky, začalo se v létě r. 1963

  V roce 1965 byl veškerý hudební průmysl soustředěn pod oborový podnik Československé hudební nástroje se sídlem v Hradci Králové. Jeho odštěpnými závody byly Piana Hradec Králové, Piana Týniště Harmonika Hořovice, Tofa Albrechtice – hračky a pianové mechaniky, Varhany Krnov, Amati Kraslice – dechové a bicí hudební nástroje, Cremona Luby, Melodia – síť tuzemských obchodů, Musicexport – zahraniční obchod, generální ředitelství v Hradci Králové.

  Počátkem 60. let dochází v Cremoně k výraznému poklesu pracovníků ( odchody do důchodu, další vlna vysídlení Němců týkající se 100 zaměstnanců, malý počet učňů ). V roce 1964 jsou dokončeny první panelové domy, v létě roku 1966 je dokončena výstavba internátu a svobodárny. Na základě možnosti ubytování dochází k náboru pracovních sil z vnitrozemí. V tom období přichází řada zaměstnanců především z Moravy. Na Moravě ve Vápenicích u Hrozenkova byla také v roce 1969 zřízena provozovna na výrobu strun. 

  Již koncem roku 1966 dochází k prvnímu stěhování výroby do postupně dokončovaných nových hal, poslední stěhování probíhá v září roku 1967. Slavnostní dokončení fabriky bylo 26. října 1967. Spolu s výstavbou fabriky byly řešeny i některé technologie ( stříkací linka HACKEMACK ) , odsávání centrální vytápění a podobně. Přesto se však jednalo v podstatě o přestěhování manufakturní výroby do nových prostor. Doposud bylo zvyšování produkce prosazováno extenzivními způsoby. Čím více prostor a lidí, tím více výrobků. Koncem 60. let přichází do odštěpného závodu CREMONA několik vysokoškolsky vzdělaných pracovníků. Doposud zde žádní nebyli a výrobní provozy řídili neodborníci, pekaři, cukráři atd. Toto období se vyznačuje nástupem mladých odborníků z řad vyučenců a vysokoškoláků, kteří se ujímají řízení fabriky i provozů.

  70. léta znamenají výrazný nárůst výroby kytar ( v roce 1973 vyrobeno 80 000 ks ) ale výrazný pokles výroby smyčcových hudebních nástrojů především vinou velmi špatné kvality. Dochází však k výraznému intenzivnímu rozvoji, rozvíjí se zlepšovatelské hnutí. Jeho důsledkem je řada změněných technologií, nákup, vývoj a výroba nového strojního zařízení ( protahovací stroje, kopírovací frézky, leštičky, hydraulické lisy, jeřáb, pásové kmenové pily, protahovací brusky, mechanické opřádání strun, automatické leštění kytar atd. ). Ve smyčcových nástrojích došlo k výraznému zlepšení kvality bílé práce a zavedení nových polyuretanových laků. Proto když došlo v roce 1975 k poklesu poptávky po kytarách, zvýšil se odbyt houslí a ostatních smyčcových nástrojů. Tento trend – jednou kytary, pak zase housle se opakoval i v následujících desetiletích. V roce 1978 bylo vyrobeno 90 000 ks kytar a 17 300 ks houslí. Produktivita práce vzrostla během 5 ti let o 18,2 %. Za svoje výsledky byla Cremona několikrát oceněna státními vyznamenáními, průměrný výdělek zaměstnanců se pohyboval nad celostátním průměrem. Včetně učiliště měla firma v tomto období 620 zaměstnanců.

   V 90. letech se v intenzivním rozvoji pokračovalo. Byly vyvinuty elektronické opřádačky strun, pořízeny poloautomatické sušárny s klimatizačním prostorem, automatické pětiosové stroje ZUMA atd. V roce 1983 byl vystavěn nový sklad přířezů, v roce 1985 nová kotelna na uhlí. Kromě samotné výroby se vedení podniku zajímalo i o kulturní a sportovní vyžití svých zaměstnanců. Byl zrekonstruován sportovní areál a v letech 1985 – 89 zrekonstruovaný kulturní dům, bývalý hotel Císař rakouský.

  Koncem 90. let dochází v Evropě a hlavně v socialistických zemích k výrazným politickým změnám. Socialistické státy se postupně otevírají světu. O firmu Cremona začínají projevovat zájem některé zahraniční firmy, chtějí navazovat spolupráci. Je jednáno s firmou Bernhard von Hűnerbein 14.11.1989, ke spolupráci však nedošlo. Koncem roku je uzavřena kooperační smlouva s firmami Sandner a Kliera.

  17.11.1989 dochází v Československé republice k revoluci, která znamenala přechod od socialismu zpět ke kapitalismu, což znamenalo navracení soukromých majetků a odstátnění podniků. Zároveň v rámci Československých hudebních nástrojů s.p. dochází k rozporům mezi jednotlivými závody. Již v roce 1999 opouští toto společenství závod AMATI Kraslice, k 1.11.1990 se však rozpadá celý oborový podnik na jednotlivé závody, a tím vzniká státní podnik CREMONA. Již v té době však probíhají přípravy k odstátnění.

  V roce 1991 se zhroutil trh v Sovětském svazu, kam jsme exportovali 80 % veškeré výroby kytar. Protože tento trh byl nenasytný, nebylo třeba se u kytar nějak zvlášť věnovat kvalitě. Pokud se kytary měly chytit na vyspělých světových trzích, bylo nutné s kvalitou něco udělat. Tato situace byla však zavčasu předem odhadnuta. Byla vyvinuta celá nová řada kytar v různých velikostech, přistoupilo se k nové povrchové úpravě polyesterovými laky. To vše si vyžádalo velké změny technologií, překližované desky z různých druhů dých, masivní vrchní desky z cedru, brusky a leštičky laků, automatickou linku na stříkání laků. To vše bylo provedeno v pravou chvíli tak, že zhroucení trhu v Sovětském svazu podnik nepostihlo, kytary se ujaly na ostatních světových trzích.  

  V roce 1991 v rámci odstátnění je k 14.11.1991 převeden Kulturní dům na odbory Cremona a k 31.12.1991 převádějí odbory polovinu kulturního domu na město Luby. 14.12.1991 je provozovna ve Vápenicích v rámci malé privatizace prodána vedoucímu střediska Bohumilu Gorčíkovi – vzniká firma GEORSTRIUS. V tomto období dochází i k uvolnění hranic s Německem a řada

zaměstnanců Cremony tam dojíždí za prací a podstatně vyšším výdělkem. Do firmy MUSIMA v Německu odchází několik smyčcařů, v Lubech vznikají nové menší firmy, které se později rozrůstají – v roce 1991Atelier SALDO vyrábějící smyčce, trvale od roku 1992 AKORD KVINT zaměřený na koncertní housle a čela , v roce 1992 VKV vyrábějící koncertní kytary, v tom roce vzniká i výrobna školních houslí v Horních Lubech, která však později zanikla, vznikají nové firmy i mimo Luby, např. výroba kytar v Chebu, výroba houslí u Rakovníka. Osamostatňují se všichni mistři houslaři a kytaráři, touto cestou se dávají i někteří další zaměstnanci podniku. Vytvoření nových firem vyrábějících v Lubech i mimo Luby hudební nástroje je samozřejmě na úkor mateřského podniku.

  Státní podnik CREMONA se na velkou privatizaci připravoval v roce 1992. Navštívila jej řada zájemců o koupi jak z řad českých občanů, tak i ze zahraničí, například z USA. Vzhledem ke své prosperitě byl horkým zbožím. Konečný konkurz vyhrál projekt tří společníků STRUNAL s.r.o., složený z managementu Cremony a Muzicexportu. K privatizaci došlo k 1.9.1992. Firma byla převzata se všemi závazky ( především úvěry z minulého období ) a pohledávkami. Na privatizaci poskytla úvěr banka, se splatností do 8 mi let. Tím došlo k vysoké předluženosti firmy. Především z toho důvodu muselo dojít k radikálnímu omezení investic, oprav a udržování, do pronájmu byla dána závodní jídelna, byla zrušena závodní stráž a zajištěna službově, zrušena mateřská školka. Došlo k radikálnímu snížení administrativních a režijních pracovníků , téměř na třetinu, venkovní provoz pouzdrárny byl zrušen, výroba převedena do hlavního závodu, pozdrárna zprvu pronajata ( v roce 1993) a v roce 1995 prodána firmě F.P.Technik vyrábějící propagační modely autíček. Již v roce 1992 byla pozastavena přístavba sociální budovy k administrativní budově. Původní záměr vybudování nové závodní jídelny, kuchyně, lékařské ordinace, kanceláře odborů atd. byl přehodnocen a hrubá stavba byla v roce 1995 a 1996 zrekonstruována na sklad hotových výrobků a odbyt. Areál starého odbytu ve městě byl částečně pronajmut německé firmě GEWA, částečně využit jako rezerva na sklad hotových výrobků. Administrativní budova byla v roce 1996 předána městu Luby jako dar a profinancována její rekonstrukce na 10 bytových jednotek s přednostním ubytováním zaměstnanců STRUNAL s.r.o.

 Tyto radikální úspory se projevily v tom, že firma svou zadluženost snížila na nulu již během 4 let.

  V roce 1996 byla možnost již dalších investic a oprav. Rozjely se opět investice do technologií, lisy a ohýbačky na překližovaná čela a kontrabasy, automatické sušárny, kopírovací frézky na houslové desky, ohýbačky na kytarové luby atd. Začalo se také s opravami, které byly již značně zanedbané. V první fázi se opravily střechy a fasády budov, pak elektrické osvětlení, kanalizace, oplocení, v samotném závěru komunikace. Opravila se však i veškerá sociální zařízení, šatny, umývárny, ale i vestibul administrativní budovy. S plynofikací města Luby se přistoupilo i ke změně vytápění. Byly vzbudovány kotelny na plyn, ale hlavně na odpadové dřevo, kterého je ve firmě dostatek. V té souvislosti byly předělány veškeré rozvody topení, ale i větší část odsávání s návratností vyčištěného vzduchu ( filtry MOLDOW). V roce 1998 byla u vchodu do závodu otevřena podniková prodejna.

         

  Stálým problémem však byl nedostatečné zajištění odbytu. Z toho důvodu se v roce 1997 firma rozešla s výhradním odběratelem v USA, firmou GENEVA v Chicagu. Zaplatila jí odstupné a založila k 7.1.1998 vlastní firmu STRUNAL America, Inc., která je výhradním dodavatelem pro trhy v USA a Canadě. Sídlo firmy a sklad je v Mountainside, ve státě New Jersey.

Svými výsledky se firma STRUNAL s.r.o. v roce 1999 zařadila v celostátní soutěži CZECH TOP 100 mezi 100 nejlepších firem v republice, v oblasti rentability dokonce na I. místo.  

  V posledních 10 ti letech došlo k prudkému poklesu zaměstnanců, ale i růstu produktivity práce. V roce 2000 bylo zaměstnanců již jen 300, vyrobilo se 34 000 kytar, 19 000 houslí, 12 000 smyčců a  4 800 ostatních hudebních nástrojů. Průměrný výdělek se pohybuje na 90 % celostátního průměru. 

dle podkladů Strunal

 

Další články v rubrice hobby

Autodráhy – galerie slavných  NINCO

Autodráha - hračka nejen pro děti

Také se vám třesou ruce? 
Určitě to také znáte. Pozorujete zajímavý objekt (a je úplně jedno, zda je to krásná slečna na ulici, plaché zvíře v divoké přírodě nebo třeba úchvatná horská scenérie) dalekohledem s velkým zvětšením a za nic na světě nemůžete obraz ustálit a rozeznat detaily.

Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 
Ruční akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky jsou neocenitelným pomocníkem mnohých řemeslníků i kutilů. Jsou většinou malé a lehké a nemusíte se starat jestli je nablízku zásuvka a máte-li dosti dlouhý kabel.